چرا

چرا دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارهای کوچک ضروری است؟

چرا دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارهای کوچک ضروری است؟

تاریخ انتشار خبر : 1398 دی 04

چرا دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارهای کوچک ضروری است؟

 

کسب‌وکارهای مختلفی در اندازه‌های گوناگون از دیجیتال مارکتینگ برای پیش‌برد اهداف خود استفاده می‌کنند. اما غالبا کسب‌وکارهای کوچک تمایل کمتری برای انجام این کار ندارند. بسیاری از آنها هنگامی که فعالیت خود را آغاز می‌کنند، صرفا به دنبال جذب مشتری به صورت حضوری و در دنیای حقیقی هستند.

این گروه از شرکت‌ها به تبلیغات سنتی مانند تبلیغات چاپی، نصب تابلو در محیط شهری و تبلیغات تلویزیونی اعتماد دارند و صرفا از این طرق به دنبال جذب مشتری هستند. این در حالی است که بازار آنلاین یک بازار بسیار بزرگ محسوب می‌شود که بخش اعظمی از مشتریان را در خود جای داده است. خصوصا آنکه در چند سال اخیر گسترش نفوذ اینترنت و گوشی‌های هوشمند چندین برابر شده است.

در این مقاله از ایده پویا تلاش داریم که برای شما مزایای استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای شرکت‌ها و گروه‌های کوچک کسب‌وکار را توضیح دهیم.

 

بازاریابی آنلاین

 

مزایای بازاریابی اینترنتی برای کسب‌وکارهای کوچک

گروه بزرگی از مشتریان در اینترنت به صورت روزانه در حال جستجو کردن و وب‌گردی هستند. با استفاده از بازاریابی دیجیتال می‌توان مشتریانی را جذب کرد که هم به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده و هم قابل اندازه‌گیری باشند. از مهم‌ترین مزایای بازاریابی آنلاین می‌توان موارد زیر را نام برد.

دستیابی به بازار بزرگ جهانی

تصور کنید که شما دارای یک فروشگاه فیزیکی هستید. مشتریان فروشگاه احتمالا افراد محلی هستند که در همان شهر یا محله سکونت دارند. اما شما حتی اگر در دور افتاده‌ترین نقطه دنیا نیز باشید، می‌توانید از طریق اینترنت به بازارا بزرگ جهانی دست پیدا کنید. مشتریانی از سراسر جهان می‌توانند با شما آشنا شوند.

شاید با خود بگویید که کسب‌وکار من به مشتریان جهانی نیازی ندارد. باید گفت اگر شما به مشتریانی از کشورهای دیگر نیاز ندارید، قطعا به مشتریانی از داخل کشور نیاز خواهید داشت. حتی مشتریانی که در منطقه، استان یا شهر محل سکونت شما حضور دارند. خلاصه آنکه از طریق اینترنت می‌توان مشتریان بیشتری را جذب کرد. هر چند برای حفظ آنها و تبدیل به مشتری وفادار، نیاز به اتخاذ برخی سیاست‌های غیر دیجیتالی مانند تماس تلفنی و برخی موارد دیگر نیز دارید.

هزینه کمتر

هزینه بالای آگهی‌های سنتی مانند آگهی‌های تلویزیونی برای همه مشهود است. این مساله برای تبلیغات محیطی در سطح شهر نیز صادق است. این در حالی است که با استفاده از تبلیغات آنلاین می‌توان با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را گرفت. ابزارهای رایگان مانند شبکه‌های اجتماعی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که به راحتی بتوانید دست به بازاریابی بزنید. بسیاری دیگر از هزینه‌هایی که در فضای حقیقی وجود دارد در بازاریابی آنلاین وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال، شما می‌توانید در بازاریابی دیجیتال بدون داشتن دفتر و محل کار نیز فعالیت کنید. در حالی که در فضای حقیقی اینگونه نیست.

تعامل بالا

تعامل با مشتری نقش زیادی در وفادارسازی او دارد. این قابلیت در فضای وب بسیار بیشتر وجود دارد. در دیجیتال مارکتینگ می‌توان از کانال‌های مختلف مانند ایمیل مارکتینگ یا رسانه‌های اجتماعی با مشتری تعامل برقرار کرد. در حالی که در فضای حقیقی این مساله به سختی امکان‌پذیر بوده و غالبا همراه با هزینه خواهد بود. به عنوان مثال، شما باید در بهترین حالت با تک تک مشتریان خود تماس تلفنی برقرار کنید.

بازخورد بهتر و سریع‌تر

داشتن بازخورد از اجرای برنامه‌های بازاریابی می‌تواند به شما در شناسایی نقاط ضعف و قوت کمک کند. این کار از طریق بازاریابی آنلاین بسیار سریع‌تر و البته بهتر صورت می‌گیرد. مشتریان از طریق کامنت‌گذاری در سایت یا شبکه‌های اجتماعی یا از طریق ایمیل به راحتی می‌توانند به شما دسترسی داشته باشند و نقطه نظرات خود را در میان بگذارند.

راه‌اندازی آسان‌تر

یکی دیگر از مزایای بازاریابی آنلاین سهولت در راه‌اندازی کسب‌وکار است. کسب‌وکارهایی که این نوع از استراتژی را به کار می‌برند، به راحتی می‌توانند نسبت به ایجاد کسب‌وکار خود در بستر وب اقدام کنند. هر چند که گرفتن برخی مجوزها و رعایت برخی قوانین مورد نیاز است. اما این مسائل نسبت به فعالیت در فضای حقیقی بسیار کمتر خواهد بود. یکی دیگر از مزایا این است که نیاز به سرمایه کمتری در راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی وجود دارد. به نحوی که اکثر کسب‌وکارهای آنلاین به صورت پله پله رشد کرده و امکان دارد از ابتدا صرفا یک پیج اینستاگرام بوده باشند.

علی‌رغم داشتن این مزایا امکان دارد که بازاریابی دیجیتال با برخی چالش‌ها نیز همراه باشد. به عنوان مثال، شما در یک فروشگاه فیزیکی ممکن است در همان ساعت اول از شروع فعالیت، مشتری و فروش داشته باشید. این در حالی است که در بازاریابی آنلاین اینگونه نیست. چرا که باید مدتی بر روی وبسایت یا کسب‌وکار خود در فضای وب کار کرد تا کم‌کم مشتریان شما را بشناسند. با این حال، هر فعالیتی در دنیای کسب‌وکار بدون چالش نیست.

بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک سنتی می‌توانند هم در فضای آنلاین و هم در فضای حقیقی حضور داشته باشند. به عنوان مثال، یک رستوران را در نظر بگیرید که هم از طریق سایت خود و هم به صورت حضوری می‌تواند سفارش بگیرد. معمولا این نوع از کسب‌وکارها می‌توانند نتیجه بهتری نسبت به مابقی بگیرند. 

 

چرا از بازاریابی دیجیتال ترس داریم؟

بسیاری از مدیران و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک تصور نادرستی در مورد بازاریابی دیجیتال دارند. آنها تصور می‌کنند که انجام این کار صرفا مختص به کسب‌وکارهای بزرگ اینترنتی بوده و نمی‌توانند از آن استفاده کنند. این در حالی است که حتی کوچک‌ترین کسب‌وکار شخصی و غیررسمی هم که به صورت حقوقی نیز به ثبت نرسیده‌ می‌تواند از بازاریابی دیجیتال استفاده کند. اینستاگرام یکی از بهترین گزینه‌ها برای انجام این کار است. همانگونه که بسیاری از کسب‌وکارهای خانگی در حوزه آشپزی یا مد و لباس از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند.

بحث دیگر آن است که اغلب این افراد تصور می‌کنند که تخصص لازم را برای انجام این کار ندارند. باید گفت قطعا بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای اینترنتی نیز زمانی هیچگونه تخصصی در این حوزه نداشتند. تمرکز و تمرین دو عاملی هستند که در گذر زمان باعث می‌شود شما به تخصص لازم برسید. ضمن آنکه این تخصص چیزی نیست که قابل دست یافتن نباشد. غالبا اکثر افراد می‌توانند با صرف کردن برخی دوره‌های آموزشی و تمرین و تکرار به تخصص لازم برسند.

ترس از تغییر نیز یکی دیگر از مواردی است که باعث می‌شود کسب‌وکارهای کوچک به این حوزه ورود پیدا نکنند. خصوصا اگر سن صاحبان آنها بالا باشد و از نسل‌های گذشته باشند. برخی از افراد نیز هستند که تحمل تغییر را ندارند. آنها دوست دارند که شیوه‌های سنتی و گذشته را ادامه دهند و به نوعی ریسک‌پذیر نیستند.

 

دیجیتال مارکتینگ

 

کسب‌وکارهای کوچک در بازاریابی دیجیتال چه مهارت‌هایی نیاز دارند؟

در بازاریابی دیجیتال نیاز به برخی از تخصص‌ها وجود دارد که بدون داشتن آنها نمی‌توان راه به جایی برد. لیست زیر از جمله مواردی است که باید در آن حوزه‌ها تخصص کسب کنید. هر چند امکان دارد که کسب‌وکار شما به تمام این موارد نیاز نداشته و تنها یک یا دو مورد را نیاز داشته باشد.

  • بازاریابی محتوایی: محتوا اصلی‌ترین چیزی است که در بازاریابی دیجیتال به آن نیاز خواهید داشت. چه فعالیت از طریق وبسایت و چه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و حتی ایمیل مارکتینگ نیاز به تولید محتوا دارند. امکان دارد که شما به برخی تخصص‌ها نیاز نداشته باشید، اما خلق محتوا مهم‌ترین چیزی است که حتما باید در مورد آن کسب اطلاع کنید. محتوا می‌تواند به صورت متن، ویدئو، پادکست یا ترکیبی از تمام این موارد باشد. اما غالبا محتوا متنی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سئو و بهینه‌ سازی سایت: سئو نیز همانند بازاریابی محتوایی از جمله مهارت‌هایی است که برای حضور در فضای دیجیتال غالبا به آن نیاز خواهید داشت. حتی کسب‌وکارهایی که صرفا در شبکه‌های اجتماعی نیز فعالیت می‌کنند نیاز است برخی نکات خاص را برای برند شدن در این شبکه‌ها یاد بگیرند. برای بهینه‌سازی سایت نیاز است که با برخی از ابزارهای مختلف سئو بتوانید کار کنید. یادگیری آنها غالبا از طریق محتواهای آموزشی یا برخی دوره‌ها و سمینارها امکان پذیر خواهد بود.
  • دانش فنی: چنانچه برای حضور در فضای دیجیتال نیاز به داشتن وبسایت داشته باشید، باید بتوانید در زمینه طراحی سایت و برنامه‌نویسی نیز کسب مهارت کنید. البته غالبا این فعالیت را می‌توان به راحتی برون‌سپاری کرد. بسیاری از برنامه‌نویسان هستند که به صورت پروژه‌ای می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند. ضمن آنکه بعد از طراحی سایت معمولا به یک پشتیبان نیز نیاز دارید که در صورت وجود مشکل بتواند آن را برطرف کند. علاوه بر موارد فوق به برخی مهارت‌های دیگر برای بازاریابی دیجیتال نیاز است که بسته به هدف کسب‌وکار شما و نوع فعالیت آن می‌تواند متفاوت باشد. اما غالبا سه مهارت تولید محتوا، سئو و دانش فنی برای بازاریابی دیجیتال چه در کسب‌وکارهای کوچک و چه در سایر کسب‌وکارها مورد نیاز است.

 

به مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارهای کوچک و همچنین مهارت‌های مورد نیاز برای انجام این کار اشاره کردیم. اگر شما نیز صاحب یک کسب‌وکار کوچک هستید، بهتر است از همین امروز فعالیت خود در فضای دیجیتال را شروع کنید. برای این کار می‌توانید به صورت آهسته اما مداوم شروع کنید. به عنوان مثال، می‌توانید در ابتدا یک کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام داشته باشید. سپس به فکر راه‌اندازی وبسایت و توسعه آن باشید. اینکه ابتدا کدام کانال را برای فعالیت انتخاب کنید تا حد زیادی به زمینه فعالیت کسب‌وکار شما خواهد داشت.

 

مزایای دیجیتال مارکتینگ 

 

  • 1
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر