15 قدم برای سئو یک سایت تازه کار

تاریخ انتشار خبر : 1398 دی 02

15 قدم برای سئو یک سایت تازه کار

اگر به تازگی اقدام به طراحی سایت یا کسب‌وکار اینترنتی کرده‌اید، باید تلاش کنید تا خودتان را از لحاظ مهارت‌های سئو تقویت کنید. هر چقدر که از همان ابتدا مراحل و نکات مربوط به بهینه‌سازی وبسایت را بهتر رعایت کنید، در ادامه با مشکلات کمتری مواجه خواهید شد. این در حالی است که بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی تازه در نیمه راه متوجه می‌شوند که اگر در ابتدا کار برخی نکات را رعایت می‌کردند، می‌توانستند به لحاظ سئو وضعیت بهتری داشته باشند. به همین دلیل در اینجا به 15 نکته اساسی سئو برای یک سایت تازه کار اشاره می‌کنیم که با رعایت آنها می‌توانید وضعیت بهتری در موتورهای جستجو داشته باشید.

نام دامنه سایت را با دقت انتخاب کنید

 

نام دامنه سایت

نام دامنه مناسب تاثیر زیادی بر روی رتبه‌بندی سایت شما در موتورهای جستجو دارد. چرا که گوگل با استفاده از نام انتخابی سایت می‌تواند تشخیص دهد که در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند تا آن را به کاربران پیشنهاد دهد. معمولا یکی از بهترین راه‌ها برای انتخاب نام دامنه استفاده از مهم‌ترین کلمه کلیدی مربوط به کسب‌وکار در آن است. به عنوان مثال، اگر در زمینه سلامت و درمان فعالیت می‌کنید می‌توانید از کلمه سلامت یا موارد نزدیک به آن استفاده کنید. با این حال، این کار همیشه امکان‌پذیر نیست. چرا که گاهی اوقات این کار باعث می‌شود تا نام دامنه بسیار طولانی شود یا حالت ناخوشایندی به خود بگیرد. به عنوان مثال قطعا نام  howards-deli.comاز نام egg-salad-sandwiches.com بسیار بهتر است. در اینجا می‌توان راه‌های دیگری را نیز امتحان کرد. به عنوان مثال، از تلفیق کلمات کوتاه استفاده کنید. هر کدام از آن کلمات می‌توانند نماد بخشی از کسب‌وکار شما باشند. مثلا استفاده از پیشوند یا پسوند «نت» یا «دیجی» در بسیاری موارد کاربرد دارد. برخی کسب‌وکارها نیز ترجیح می‌دهند تا مخففی از نام اصلی کسب‌وکار خود را به عنوان نام دامنه انتخاب کنند که این نیز گزینه خوبی است. اما به طور کل باید در نظر داشته باشید که نام انتخابی باید به نحوی باشد که به راحتی تلفظ و نوشته شود. علاوه بر آن، دارای یک مفهوم و معنی خاص باشد. تا حد امکان یا از مهم‌ترین کلمه کلیدی کسب‌وکار در آن استفاده شود یا آنکه مفهومی نزدیک به آن کلمه داشته باشد. علاوه بر این موارد، نام دامنه باید به نحوی باشد که به راحتی در ذهن بماند تا کاربران بتوانند دوباره به وبسایت مراجعه کنند. با این حال، برخی ترفندهای دیگر نیز برای انتخاب نام دامنه وجود دارد که می‌توانید از طریق بازی کردن با نام کسب‌وکار خود آن را انتخاب کنید.

در انتخاب سرویس‌های ارائه دهنده هاست دقت کنید

 

ترتئه دهنده هاست سایت

این روزها گوگل اهمیت زیادی به در دسترس بودن سایت‌ها و سرعت بارگذاری صفحات آنها می‌دهد. همانطور که کاربران نیز دوست دارند تا بعد از وارد شدن به یک سایت، صفحه مورد نظر آنها سریعا بارگذاری شود. اگر میزان بارگذاری صفحه بیشتر از یک زمان خاصی باشد، یک امتیاز منفی به لحاظ سئو محسوب می‌شود. به طور کل هر چیزی که برای کاربران اهمیت داشته باشد، گوگل برای آن امتیاز در نظر می‌گیرد. برخی از وبسایت‌ها تلاش می‌کنند تا در ادامه راه سرعت سایت خود را بالا ببرند. در حالی که از همان ابتدا می‌توانند با انتخاب یکی از سرویس‌های ارائه دهنده هاست معتبر، سرعت بالایی داشته باشند.

تحقیق کلمات کلیدی را به خوبی انجام دهید

 

تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی یا همان کیورد ریسرچ بخش بزرگی از سئو و بهینه‌سازی سایت محسوب می‌شود. به همین دلیل باید از همان ابتدا بر روی آن کار کنید. یعنی لیستی از کلمات کلیدی و دارای اعتبار را برای خود پیدا کرده و در همان زمینه‌ها دست به انتشار محتوا بزنید. بهترین کلمات کلیدی کلماتی هستند که میزان رقابت بر سر آنها کم و در عوض میزان جستجو آنها به صورت ماهانه یا روزانه توسط کاربران بالا باشد. دقت کنید که انجام کیورد ریسرچ کاری است که از همان ابتدا اما به صورت مداوم و پیوسته باید صورت گیرد. برای این کار می‌توانید از برخی ابزارها از جمله خود گوگل یا ابزار MOZ و KWFINDER استفاده کنید.

طراحی سایت را به صورت حرفه‌ای انجام دهید

 

طراحی سایت

بهتر است از همان ابتدا سایت خود را به صورت حرفه‌ای طراحی کنید. این موضوع نقش زیادی در سئو سایت خواهد گذاشت. برای طراحی سایت باید برخی نکات از جمله گرافیک مناسب را مدنظر داشته باشید. ضمن آنکه باید به خاطر داشته باشید تا از رنگ‌های مناسب با کسب‌وکار خود در آن استفاده کنید. برای انتخاب رنگ می‌توانید به نوع مشتریان خود و علائق آنها دقت کنید. اما مهم‌تر از این مسائل، بحث ساختاربندی وبسایت است. باید تلاش کنید تا در همان صفحه اول سایت به صورت ساده و خلاصه به کاربران نشان دهید که چه خدماتی را ارائه می‌دهید تا هنگام مراجعه به سایت گیج نشوند. معمولا در بخش بالای سایت مهم‌ترین موضوعات و دسته‌بندی‌هایی که مربوط به محصولات یا خدمات ارائه شده بوده، قرار می‌گیرد. این دسته‌بندی‌ها باید برای مخاطب کاملا واضح و بدون ابهام باشد. اگر نیاز باشد می‌توانید آنها را جزئی‌تر نیز بیاورید. این کار باعث می‌شود نرخ پرش یا بانس ریت سایت بسیار کاهش یابد و در عوض مشتریان نیز به بیراهه نروند. برای طراحی بهتر می‌توانید قالب سایت‌های مدرن و نکات مربوط به UI و UX آنها را بررسی کنید تا الگو بگیرید.

به Mobile-Friendly بودن سایت توجه کنید

 

mobile friendly site

هم ما و هم گوگل می‌دانیم که بخش اعظمی از مشتریان از طریق گوشی‌های هوشمند خود به سایت وارد می‌شوند. به همین دلیل باید از همان ابتدا به  Mobile-Friendly بودن سایت خود اهمیت دهید. منظور از این نوع طراحی آن است که سایت برای کابران موبایل بهینه باشد و کاربران با نسخه موبایل سایت مشکلی نداشته باشند. مهم‌ترین مشکلات نسخه موبایل می‌تواند شامل سرعت پایین، عدم نمایش بخشی از صفحات، نشان ندادن تصاویر و برخی موارد دیگر است. بنابراین به همان اندازه که به طراحی مناسب نسخه دسکتاپ توجه دارید، به همان میزان نیز به طراحی مناسب نسخه موبایل اهمیت دهید.

برای هر صفحه کلمات کلیدی خاص در نظر بگیرید

قبلا به تحقیق کلمات کلیدی و اهمیت آن در سئو اشاره کردیم. در اینجا باید بگوییم که بهتر است برای هر صفحه وبسایت حداقل یک کلمه کلیدی مهم در نظر بگیرید تا بدین وسیله برای هر صفحه مخاطب خاص داشته باشید. البته در این خصوص باید تلاش کنید تا مانع از ایجاد رقابت میان صفحات مختلف شوید. یعنی صفحات مختلف وبسایت بر سر یک کلمه کلیدی رقابت نکنند. چرا که نکته منفی برای وضعیت سئو محسوب می‌شود.

URLهای صفحات را بهینه کنید

 

بهینه سازی url

در اینجا باید به کاستومایز کردن URLهای هر صفحه دقت کنید. URL یک نشان یا آدرس اینترنتی صفحه است که باید به بهترین شکل ممکن نوشته شود. بهتر است از کلمات کلیدی مربوط به صفحه در آن استفاده کنید. ضمن آنکه نباید خلاصه و کوتاه بودن آن را نیز فراموش کنید. در اینجا باید به معماری و ساختار سایت نیز باید توجه کنید. بدین صورت که باید این نکته نیز در URLها گنجانده شود. مثلا فرض کنید که شما یک فروشگاه اینترنتی فروش پوشاک دارید و یکی از دسته‌بندی‌های اصلی مربوط به کفش است. سپس یکی از زیرصفحات کفش مربوط به فروش بوت است. در اینجا برای این صفحه باید چنین URLی را در نظر بگیرید

.your-website.com/shoes/boots/product.

به صورت بهینه از برچسبها استفاده کنید

برچسب‌ها بخشی از یک صفحه هستند که با استفاده از آنها گوگل می‌تواند تشخص دهید که صفحه شما در مورد چیست تا آن را به کاربران پیشنهاد دهد. بنابراین تاثیر و نقش مثبتی بر روی سئو و بهینه‌سازی یک کسب‌وکار اینترنتی دارد. البته گوگل راه‌های دیگری نیز برای انجام این کار دارد. اما نقش برچسب‌ها بسیار برجسته است. باید سعی کنید به صورت بهینه از آنها استفاده کنید. یعنی اولا سعی کنید که از کلمات کلیدی مهم به عنوان برچسب استفاده کنید. نکته دیگر آن است که نباید از برچسب‌های طولانی استفاده کنید یا آنکه تعداد بسیار زیادی از آنها را به کار ببرید. این موضوع یک نکته منفی محسوب می‌شود.

تصاویر را بهینه‌سازی کنید

اولا به طور کل حتما سعی کنید در محتوا سایت خود از تصاویر باکیفیت و ترجیحا تولیدی استفاده کنید که گوگل و موتورهای جستجو آن را یک امتیاز مثبت برای بهتر شدن سئو سایت در نظر می‌گیرند. با این حال، هنگام استفاده از تصاویر سعی کنید که آنها حتما در سایز مناسب و بهینه نشان داده شوند، از تگ آلت برای تصاویر حتما استفاده کنید. عکس‌ها حتما باید زیرنویس داشته باشند و تا جایی که امکان دارد در خصوص آنها به صورت متنی نیز توضیحی خلاصه دهید. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید کار شما برای بهینه کردن تصاویر بسیار راحت‌تر می‌شود. در غیر اینصورت باز هم راه‌هایی برای بهینه‌سازی تصاویر وجود دارد. به هر حال، تصاویر نباید به طور ساده در متن آورده شوند.

عناوین مناسب انتخاب کنید

 

عنوان مناسب در سئو سایت

واقعیت آن است که بسیاری از کاربران هنگام دیدن نتایج مختلف در موتورهای گوگل بر روی جذاب‌ترین آنها کلیک می‌کنند. بنابراین حتما بر روی انتخاب عناوین جذاب و گیرا کار کنید. بهتر است در تیتر مقالات از کلمات کلیدی داخل متن استفاده کنید که بر روی سئو تاثیر مثبت خواهد داشت. هر چند که در برخی مواقع نمی‌توان از کلمات کلیدی داخل عناوین استفاده کرد. در این مواقع می‌توانید از تیترهای جذاب استفاده کنید. تیترهایی که خواننده را ترغیب به کلیک کردن کند. ضمن آنکه می‌توانید از ترندهای مختلف روز نیز برای جذاب‌تر شدن عناوین استفاده کنید. علاوه بر عناوین اصلی، باید تلاش کنید که متن شما دارای زیرتیترها یا به عبارتی H2های مناسب باشد. در این H2ها نیز تلاش کنید که از کلمات کلیدی استفاده کنید. حتی می‌توانید از H3 نیز استفاده کنید. البته به شرطی که متن به اندازه کافی برای این کار طولانی باشد. اما به طور کل در نظر داشته باشید که هر اندازه متن را به بخش‌ها مختلف تقسیم‌بندی کنید خوانند نیز ارتباط بهتری با آن می‌گیرد تا آنکه بخواهید آن را به صورت یکجا بیاورید.

از بهینه کردن متن داخل صفحات غفلت نکنید

حتی اگر تمام موارد دیگر را به خوبی رعایت کنید اما محتوا باکیفیت تولید نکنید، باز هم نمی‌توانید به خوبی سایت را به لحاظ سئو بهینه‌سازی کنید. اصلی‌ترین و مهم‌ترین چیزی که باید بر آن تاکید کنید محتوا باکیفیت است. یعنی محتوایی که به نیاز مخاطب پاسخ داده و در عین حال استاندارهای سئو نیز در آن رعایت شده باشد. از آنجا که محتوا متنی مهم‌ترین نوع محتوا بوده، باید به خوبی آن را تولید کنید. یعنی اطلاعات را در زمان مناسب و با ساختاربندی خوب به مخاطب ارائه دهید. اطلاعاتی که کاربر حس کند با مطالعه آنها چیز جدیدی را یاد گرفته است. در غیر اینصورت برای همیشه با سایت خداحافظی خواهد کرد. برای رعایت کردن نکات سئو نیز علاوه بر نکات گفته شده، سعی کنید از تعداد بهینه کلمات کلیدی داخل متن استفاده کنید. بدین مفهوم که حتما باید چگالی کلمات کلیدی را در آن رعایت کنید. چرا که در صورت استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی دچار پنالتی گوگل خواهید شد. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه Yoast به شما کمک می‌کند تا به بهینه‌ترین حالت ممکن به لحاظ کاربرد کلمات کلیدی در متن برسید.

توضیحات متا را به صورت بی‌نظیر بنویسید

توضیحات متا به صورت مستقیم بر روی سئو تاثیر ندارد. اما اثر غیرمستقیم آن بسیار زیاد است. چرا که هنگام جستجوی کاربران در گوگل، باعث ترغیب آنها در کلیک کردن بر روی صفحات خواهد شد که بر روی نرخ CTR سایت اثر بسیار مثبتی خواهد گذاشت. بنابراین اولا نوشتن توضیحات متا را فراموش نکنید. دوما باید آن را به جذاب‌ترین حالت ممکن بنویسید. به طوری که خوانند بداند با کلیک کردن بر روی لینک و خواندن آن مطلب چیزی جدیدی به اطلاعات او افزوده خواهد شد. بهتر است در توضیحات متا از کلمات کلیدی داخل متن استفاده کنید. البته نه به صورتی که باعث نامفهوم شدن متن توضیحات متا شود یا آنکه به صورت بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کنید. چرا که متن توضیحات متا باید خلاصه باشد. در غیر اینصورت بخشی از آن به خواننده نشان داده نمی‌شود. استفاده از کلمات کلیدی در این بخش از آن جهت توصیه می‌شود که به هنگام جستجوی آن کلمات توسط کاربران، به صورت پررنگ به آنها نشان داده خواهد شد. این موضوع احتمال کلیک کردن آنها بر روی متن را بسیار زیاد می‌کند. علاوه بر توضیحات متا، بهتر است در داخل متن نیز یک خلاصه یا چکیده در نظر گرفته شود.

لینک‌های داخلی در داخل صفحات را فراموش نکنید

لینک دادن به صفحات داخلی در متن‌ها باعث اعتبار بخشیدن به آن صفحات می‌شود. چرا که خواننده می‌تواند از طریق آنها به لینک‌های دیگر نیز دسترسی داشته و مطالعه کند. این کار زمان حضور کاربران را در داخل سایت افزایش می‌دهد که خود نکته مهی برای بهتر شدن سئو سایت محسوب می‌شود. به حالت‌های مختلفی می‌توان از لینک‌های داخلی استفاده کرد. به عنوان مثال، می‌توانید به کلمات یا عبارات مهم و البته مرتبط با آن صفحه لینک دهید. دقت کنید که باید کلماتی را انتخاب کنید که یا جزء کلمات کلیدی محسوب شوند یا به خواننده القا کنند که با خواندن آن مطلب نیز می‌توانند اطلاعات جدید کسب کنند. علاوه بر این روش می‌توان لینک‌ها را به صورت جداگانه و در قالب‌های مناسب استفاده کرد که احتمالا در وبسایت‌های مختلف به آن برخورد کرده‌اید. در اینجا باید گفت که در عین استفاده از لینک‌های داخلی نباید از گرفتن بک لینک یا لینک‌های خارجی برای وبسایت غافل شوید. بدین معنی که وبسایت‌های دیگر خصوصا وبسایت‌های مرتبط به سایت شما لینک دهند. لینک‌سازی داخلی و خارجی یک مزیت دیگر نیز دارد و آن اینکه باعث می‌شوند تا ربات‌های گوگل بهتر بتوانند صفحات شما را برای کرول و ایندکس کردن شناسایی کنند.

نقشه سایت خود را به گوگل ارسال کنید

باید اطمینان حاصل کنید که سایت در دسترس ربات‌های گوگل قرار دارد تا آن را کرول و ایندکس کنند. بهترین راهکار این است که نقشه سایت خود را در ابزار رایگان گوگل یعنی سرچ کنسول ثبت کنید. این کار باعث می‌شود تا گوگل زودتر و بهتر سایت را ایندکس کند تا در موتورهای جستجو نشان داده شود. با این حال، به طور کل استفاده از ابزار رایگان سرچ کنسول به شما اطلاعات خوبی در خصوص آنالیز سایت می‌دهد که در ادامه می‌توانید از آن برای بهتر شدن سئو سایت بهره بگیرید. هر چند که ابزارهای دیگری نیز برای اینکار وجود دارد، اما از آنجا که سرچ کنسول ابزار خود گوگل بوده، ثبت کردن سایت در آن کمک زیادی به شما خواهد کرد.

یک برنامه‌ریزی مناسب و دائمی برای بررسی وضعیت سئو داشته باشید

 

آنالیز وب سایت

در اینجا به بخش آخر رسیدیم. این بخش مهم‌ترین بخش خواهد بود. اگر تمامی موارد فوق را به درستی انجام داده‌اید، اکنون باید یک برنامه‌ریزی روزانه داشته باشید تا با استفاده از آن همیشه وضعیت سئو سایت را تحلیل کنید. با این کار می‌توانید نقاط ضعف و قوت را شناسایی و برای بهبود آنها تلاش کنید. فراموش نکنید که سئو یک کار طولانی مدت و همیشگی است. بدین معنی که تا هنگامی که سایت شما وجود دارد، باید آن را به لحاظ سئو بهینه کنید. برای این کار باید کار کردن با برخی ابزارها مانند همان سرچ کنسول یا ابزارهای دیگر از قبیل MOZ و گوگل آنالیتیکس را یاد بگیرید تا بتوانید از طریق آنها به صورت آنلاین وضعیت سایت خود را چک کنید. اینها تمام مواردی بود که برای سئو یک سایت تازه کار به درد می‌خورد. اکنون نوبت شما است که این موارد را تمرین و به کار ببرید.

 

  • 10
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر