10 نوع کانتنت مارکتینگ که باعث جذب مشتری می شود

تاریخ انتشار خبر : 1398 آذر 27

10 نوع کانتنت مارکتینگ که باعث جذب مشتری می شود

کانتنت مارکتینگ به یکی از مهم‌ترین ابزارها برای موفقیت شرکت‌ها و کسب‌وکارهای جدید تبدیل شده است. علاوه بر کسب‌وکارهای اینترنتی، بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای سنتی نیز امروزه تمایل دارند تا از این ابزار برای رسیدن به هدف خود استفاده کنند. با این حال، هنگامی که به مرحله اتخاذ استراتژی بازاریابی محتوایی می‌رسند، به کارگیری یکی از انواع مختلف محتوا دشوار خواهد بود. در این مقاله ما 10 نوع از کانتنت مارکتینگ و چگونگی استفاده از آنها را که می‌توانید برای افزایش فروش و جذب مشتری استفاده کنید، معرفی کرده‌ایم. در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

دیجیتال مارکتینگ

بلاگ مارکتینگ

 

وبلاگ مارکتینگ

وبلاگ‌نویسی یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی محتوایی برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ به شمار می‌رود. بلاگ یکی از بهترین راه‌ها برای گرفتن ترافیک و جذب مشتری است. همچنین این قابلیت را به شما می‌دهد که همراه با نوشتن هر بلاگ بتوانید از تبلیغات نیز استفاده کنید. طبق گفته فوربس سایت‌هایی که بیشتر از بلاگ استفاده می‌کنند شانس بیشتری برای قرار گرفتن در صفحه اول موتورهای جستجو را دارند. ضمن آنکه این نوع سایت‌ها لینک‌های داخلی بیشتری دارند که به بهبود رتبه سایت کمک می‌کند. بلاگ‌ها همچنین روش مناسبی برای برقراری ارتباط و ایجاد تعامل با مشتری هستند.

 از طریق بلاگ می‌توان محصولات خود را به مشتریان معرفی و به بالا بردن سطح آگاهی‌شان کمک کرد. اما باید دقت کنید که کیفیت محتوا ارائه شده باید بالا باشد. یعنی خواننده با مطالعه آن احساس کند چیزی به معلومات او اضافه شده است. این کار نه تنها افراد را به خرید ترغیب می‌کند، بلکه آنها را ترغیب می‌کند تا یکبار دیگر از وبسایت دیدن کنند. چرا که شما اطلاعات خوبی به آنها داده‌اید. همانند مشتریانی که اطلاعات خوبی از مدل‌های مختلف یک گوشی موبایل دریافت می‌کنند. یک راهکار اساسی برای موفقیت از طریق بلاگ آن است که ابتدا لیستی از کلمات کلیدی مهم که توسط مشتریان بیشتر جستجو می‌شود تهیه کنید و بیشتر بر روی آن کلمات کار کنید تا موتورهای جستجو شما را به آنها پیشنهاد دهند.

ویدئو مارکتینگ

 

ویدئو مارکتینگ

امروزه استفاده از محتوا ویدئویی و ویدئو مارکتینگ در حال رونق گرفتن بوده و بیشتر از گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن آنکه موتورهای جستجو نیز بیشتر به محتوا ویدئویی اهمیت می‌دهند. به نحوی که کسب‌وکارهایی که از این نوع محتوا استفاده کنند بهتر می‌توانند ترافیک ارگانیک جذب کنند. از همه مهم‌تر آنکه برخی از مطالب و موضوعات وجود دارند که فهم آنها تنها از طریق دیدن تصاویر در قالب ارائه یک فیلم امکان‌پذیر خواهد بود. در این زمینه ویدئو مارکتینگ بهترین ابزار خواهد بود. نکته دیگر آنکه دیدن ویدئو توسط مخاطبان باعث می‌شود تا آنها زمان بیشتری را نسبت به خواندن متن در سایت بگذرانند. این موضوع اهمیت فوق‌العاده‌ای از نظر موتورهای جستجو داشته و باعث می‌شود رتبه سایت تا حد قابل‌توجهی بهبود یابد. برای استفاده از ویدئو مارکتینگ باید در ابتدا به نوع کسب‌وکار خود و نوع محتوایی که قرار است به مخاطب ارائه دهید، توجه کنید. چرا که همانطور گفته شد برخی از مطالب و موضوعات را تنها می‌توان از طریق ویدئو بیان کرد.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک یکی از بهترین انواع کانتنت مارکتینگ بصری بوده که معمولا به مخاطبان کمک می‌کند برخی از موضوعات خاص را بهتر درک کنند. از جمله مهم‌‍ترین این موضوعات می‌توان به موضوعات آماری اشاره کرد. به گونه‌ای که حتی پیچیده‌ترین مسائل و موضوعات آماری را نیز می‌توان از طریق یک اینفوگرافیک ساده بیان کرد. ضمن آنکه محتواهایی که در آن قرار است یک فرایند یا چرخه خاصی توضیح داده شود نیز از طریق اینفوگرافیک امکان‌پذیر خواهد بود. اما آنچه بیش از همه استفاده از اینفوگرافیک را در کانتنت مارکتینگ توجیه می‌کند، رشد روزافزون شبکه‌های اجتماعی و محبوبیت بیشتر محتوا بصری برای اکثر افراد جامعه است. ضمن آنکه اینفوگرافیک را می‌توان به راحتی دانلود و مشاهده کرد. در حالی که معمولا برخی محتواها دیگر مانند ویدئو اینگونه نیست. علی‌رغم تمام این مزایا باز هم باید گفت اینفوگرافیک نیز برای برخی مطالب و موضوعات بیشتر کاربرد خواهد داشت و نمی‌توان برای هر موضوعی از آن استفاده کرد.

مطالعه موردی

این نوع محتوا هر چند عمومیت کمتری نسبت به موارد دیگر دارد. اما استفاده از آن در حال افزایش است. در مطالعه موردی تلاش می‌شود تا داستان حل مشکلات مشتریان توسط محصولات و خدمات شما بیان شود. در واقع محصولاتی که شما ارائه داده‌اید چه نقشی در زندگی افراد داشته‌اند. در این نوع از کانتنت مارکتینگ تلاش می‌شود که با برخی از مشتریان بزرگ نیز مصاحبه شود. ضمن آنکه در خلق مطالعه موردی می‌توان از ویدئو، متن یا ترکیبی از آنها استفاده کرد.

کتاب الکترونیک

کانتنت مارکتینگ با کتاب الکترونیک

این نوع کتاب‌ها نوعی از محتوا طولانی به شمار می‌روند که از آنها بیشتر برای راهنمایی و کمک به مشتریان استفاده می‌شود. معمولا مقدار این نوع محتوا در کانتنت مارکتینگ طولانی بوده و وقت بیشتری برای مطالعه نیاز دارد. اما دقت کنید که هدف از این کار بیشتر به دست آوردن دل مشتری بوده تا آنکه بخواهیم حتما محصول یا خدمت ما را خریداری کند. در واقع ایجاد ارتباط و ایجاد تعامل با آنها اصلی‌ترین هدف این نوع محتوا است. محتوا کتاب الکترونیک می‌تواند در مورد معرفی صفر تا صد یک محصول یا دادن اطلاعات ارزشمند در مورد یک موضوعات خاص به مشتری است. با این تفاوت که میزان این نوع محتوا بیشتر از سایر محتواها مانند بلاگ است.

مقالات سفید

مقاله سفید نیز از برخی جهات شبیه به کتاب الکترونیکی است. با این حال تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. این نوع مقالات طولانی بوده و اطلاعات ارزشمند زیادی را به مخاطب ارائه می‌دهد. در واقع این نوع از محتوا نیز بیشتر جنبه آموزشی داشته و تنها بخش کمی از آن جنبه بازاریابی دارد. از مهم‌ترین تفاوت‌های مقالات سفید با کتاب الکترونیکی آن است که در مقاله سفید بیشتر از آمار، داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌کنند. بنابراین بیشتر اطلاعات کمی را ارائه می‌دهند و غالبا برای بازاریابی B2B از آن استفاده می‌شود. تولید این نوع از محتوا غالبا نیاز به تحقیق و بررسی بیشتری دارد و مقدار آن معمولا نباید کمتر از 10 صفحه باشد.

چک لیست

 

کانتنت مارکتینگ با چک لیست

چک لیست‌ها نوع دیگری از کانتنت مارکتینگ به شمار می‌روند که در آنها لیستی از کارهایی که باید انجام شود منتشر می‌شود. این نوع محتوا از آنجا که دید خوبی به مخاطب می‌دهد و نیاز به وقت کمتری برای مطالعه دارد، برای برخی موضوعات می‌تواند کاربرد زیادی داشته باشد. به عنوان مثال، می‌توان چک لیستی از تمام کارهایی که باید یک فرد در نگهداری از سیستم‌های تهویه استفاده کند را تهیه کرد. با این کار افراد به راحتی می‌توانند تشخیص دهند که چه کارهایی می‌توانند انجام دهند. چک لیست‌ها را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی یا از طریق بلاگ منتشر کرد.

مصاحبه

استفاده از مصاحبه می‌تواند برای برخی موضوعات خاص کاربرد زیادی داشته باشد. خصوصا موضوعاتی که شما خود اطلاعات زیادی در اختیار ندارید و نیاز است با یک فرد کارشناس یا خبره در این حوزه گفتگو کنید. برخی اوقات نیز امکان دارد که مصاحبه با چنین فردی فارغ از موضوع، جذاب باشد. مصاحبه با کارشناسان معمولا اطلاعات عمیق‌تری را به مخاطبان داده و آنها را درگیر کسب‌وکار خواهد کرد. مصاحبه را می‌توان در انواع مختلف مانند بلاگ، ویدئو، پادکست یا ترکیبی از آنها منتشر کرد.

پست‌های شبکه‌های اجتماعی

 

دیجیتال مارکتینگ با شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی ارزان‌ترین کانال برای انتشار محتوا به شمار می‌روند که برخی از آنها نیز دارای مخطاطبان بسیار زیادی هستند. بسته به اینکه مخاطبان شما در کدام شبکه اجتماعی حضور دارند می‌توان از یکی از آنها استفاده کرد. بنابراین انتشار پست در هر شبکه اجتماعی برای کسب‌وکار شما مناسب نخواهد بود و باید شبکه اجتماعی مناسب خود را پیدا کنید. از طرفی انتشار پست در هر کدام از شبکه‌های اجتماعی نیازمند یادگیری برخی از ترفندهای خاص خود است. با این حال، حداقل می‌توان از یک یا دو شبکه اجتماعی برای انتشار پست استفاده کرد.

گیف

گیف‌ها یکی از جدیدترین انواع محتوا هستند که ابتدا در شبکه‌های اجتماعی بسیار مورد استقبال قرار گرفتند. این نوع از کانتنت مارکتینگ تصاویر متحرکی هستند که زمان آن محدود بوده و در همان زمان محدود پیامی را به بیننده القا می‌کند. اگرچه در ابتدا در شبکه‌های اجتماعی بیشتر از گیف‌ها استفاده می‌شد، اما در ادامه در وبسایت‌ها یا در ایمیل مارکتینگ نیز از آن استفاده شد. ضمن آنکه در ابتدا این نوع از محتوا بیشتر جنبه سرگرمی داشت، اما در حال حاضر از آن برای موارد دیگر مانند موارد آموزشی نیز استفاده می‌کنند. از گیف‌ها همچنین در محتوا وبلاگ و برخی محتواهای دیگر نیز استفاده می‌شود.

کلام آخر

به 10 نوع مختلف از کانتنت مارکتینگ اشاره کردیم. این نوع از انواع محتوا را می‌توان به صورت اختصاصی یا ترکیبی استفاده کرد. معمولا ویدئو، بلاگ و اینفوگرافیک از جمله مهم‌ترین انواع کانتنت مارگتینگ به شمار می‌روند که اکثر کسب‌وکارها از آن استفاده می‌کنند. امکان دارد که انواع دیگری از محتوا غیر از موارد فوق نیز وجود داشته باشد. اما اصلی‌ترین مساله در به کار بردن این نوع محتواها این است که کسب‌وکار شما بیشتر برای کدام نوع از محتوا مناسب خواهد بود. به همین دلیل نمی‌توان گفت چون کسب‌وکارهای دیگر از یک نوع محتوا خاص بیشتر استفاده کرده‌اند، بنابراین ما نیز باید از همان نوع محتوا استفاده کینم. شناخت کسب‌وکار، شناخت مشتریان و نوع رفتار آنها اصلی‌ترین موضوعات برای انتخاب نوع محتوا خواهد بود.

 

  • 2
  • 2
نظرات کاربران (2)
ثبت نظر