یک دیجیتال مارکتر چه کارهایی باید انجام دهد؟

تاریخ انتشار خبر : 1398 آذر 23

یک دیجیتال مارکتر چه کارهایی باید انجام دهد؟

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) دارای ارزش خاصی در حوزه بازاریابی اینترنتی است و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود. اما مهارت‌ها و صلاحیت‌هایی که برای فعالیت در این حوزه نیاز است، با مهارت‌های مورد نیاز در علم بازاریابی به تا حدودی متفاوت است. اگر قصد دارید تا به حوزه دیجیتال مارکتینگ ورود پیدا کنید، باید درک درستی از مهارت‌های مورد نیاز در این حوزه داشته باشید. فردی که استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را پیش می‌برد، اصطلاحا دیجیتال مارکتر (digital-marketer) گفته می‌شود. او وظیفه دارد تا از طریق برخی کانال‌ها برای ایجاد آگاهی از برند در میان مخاطبان و جذب آنها تلاش کند. این کانال‌ها شامل وبسایت‌های شرکتی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات آنلاین، وبلاگ‌ها و برخی موارد دیگر است. شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف بستگی به اندازه‌ای که دارند، ممکن است یک مدیر اختصاصی برای پیش بردن بحث بازاریابی دیجیتال در نظر بگیرند یا آنکه فرد خاصی را برای آن استخدام کنند. در این مقاله تلاش داریم تا به مهم‌ترین کارها و مهارت‌هایی که برای یک دیجیتال مارکتر نیاز دارد اشاره کنیم.

مهارت‌های مورد نیاز یک دیجیتال مارکتر (digital-marketer)

 

دیجیتال مارکتینگ

فردی که مسئولیت این حوزه را به عهده می‌گیرد، بسته به اینکه در چه شرکتی فعالیت دارد وظایف مختلفی را بر عهده دارد. امکان دارد برخی از کسب‌وکارهای اینترنتی صرفا بر روی بحث تولید محتوا متنی تمرکز کنند. بنابراین نیازی نیست که در مورد تولید محتوا ویدئویی یا مسائل دیگر اطلاعات داشته باشید. اما به طور کل، باید بتوانید در موارد زیر مهارت‌های لازم را کسب کنید.

ویدئو مارکتینگ

جذب افراد به صورت آنلاین کار چندان آسانی نیست. آمارها نشان می‌دهد که استفاده از ویدئو مارکتینگ تا حد زیادی می‌تواند در بهبود رتبه سایت از طریق ایجاد تعامل و حفظ مخاطب در سایت، موثر واقع شود. لازم نیست که شما در تهیه ویدئو مهارت کسب کنید و به مباحث ادیت ویدئو مسلط شوید. اما باید بتوانید بر روی اصول و استراتژی تولید ویدئو تمرکز کنید. در واقع نیاز است که شما توانایی خلق نقشه راه یا استراتژی ویدئو مارکتینگ را داشته باشید. یعنی بتوانید برای خلق یک ویدئو مناسب سناریو بنویسید. در خصوص انتشار بهینه و مناسب آن مهارت داشته باشید. این مهارت یک نوع ارزش افزوده به بازاریابان دیجیتال خواهد بخشید. چرا که کمتر کسی در خصوص ویدئو مارکتینگ مهارت لازم را دارد. در حالی که اکثر مدیران بازاریابی دیجیتال در خصوص تولید محتوا متنی مهارت دارند.

مهارت در سئو و SEM

سئو و بهینه سازی سایت اصلی‌ترین موضوعی است که بازاریاب دیجیتال باید بر آن تمرکز داشته باشد. باید بتوانید اصول بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) و بازرایابی موتورهای جستجو (SEM) را به خوبی درک کنید. لازم نیست در مورد مسائل فنی مرتبط به سایت مانند برنامه‌نویسی یا طراحی سایت نگران نباشید. چرا که این موارد بیشتر بر عهده برنامه‌نویسان است. یادگیری مهارت‌های مرتبط با سئو به شما کمک می‌کند تا بتوانید هر لحظه وضعیت وبسایت‌ خود را از جنبه‌های مختلف آنالیز و تحلیل کنید. برای این کار نیاز است تا بتوانید با ابزاهای مختلف بهینه‌سازی موتورهای جستجو کار کنید. کار کردن با این ابزارها نیز کار پیچیده‌ای نبوده و نیاز به تمرین و سعی و خطا دارد. لازم به ذکر است که بحث سئو بسیار گسترده بوده و باید مرحله به مرحله آن را یاد گرفت. اما قسمت خوب داستان اینجاست که افراد می‌توانند از طریق مطالب آموزشی موجود در اینترنت تا حد زیادی نسبت به یادگیری سئو اقدام کنند.

بازاریابی محتوایی

محتوا چیزی است که مخاطب را جذب و درگیر کسب‌وکار می‌کند. محتوا انواع مختلفی دارد که شامل محتوا متنی، ویدئویی، پادکست، اینفوگرافیک و برخی موارد دیگر است. فهم جنبه‌های مختلف محتوا، چگونگی ایجاد آن، چگونگی اثربخش کردن محتوا و بهترین روش استفاده از آن از جمله نکاتی است که در این خصوص باید بدانید. یک دیجیتال مارکتر باید بداند چگونه از طریق محتوا می‌تواند به بهترین صورت ممکن به کسب‌وکارها در رسیدن به اهداف خود کمک کند. اهداف کسب‌وکار غالبا شامل فروش محصولات یا خدمات متنوع است. ضمن آنکه این افراد باید بتوانند در تدوین استراتژی محتوایی و تحلیل محتوا مهارت داشته باشند.

تجزیه و تحلیل داده

به طور کل در بحث دیجیتال مارکتینگ بحث تجزیه و تحلیل و سروکار داشتن با داده‌های مختلف بسیار اهمیت دارد. گوگل آنالیتیکس برای بسیاری از جنبه‌های بازاریابی دیجیتال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و باید بتوان به خوبی با آن کار کرد. از طریق اینگونه ابزارها به اطلاعات مختلفی در خصوص مشتریان و همچنین کسب‌وکار دست پیدا می‌کنید که این داده‌های خام نیاز به فرآوری دارند تا با استفاده از آنها در جهت برنامه‌ریزی بهتر گام برداشت. رصد و تجزیه و تحلیل کردن داده‌های مربوط به مصرف‌کنندهگان یا داده‌های کمپین‌های تبلیغاتی از جمله مهارت‌های مورد نیاز یک دیجیتال مارکتر به شمار می‌رود. این تجزیه‌ و تحلیل‌ها در نهایت باعث افزایش نرخ تبدیل (CTR)  و افزایش بازدیدکنندگان خواهد شد. جمع‌آوری اطلاعات مختلف از کارهای روزمره یک مدیر بازاریابی دیجیتال است. این اطلاعات برای یک کسب‌وکار آنلاین حکم معدن طلا را خواهد داشت. چرا که به کمک آنها می‌توانند نقاط ضعف و قوت خود را تشخیص دهند.

داشتن هوش طراحی

تجربه کاربر کلید موفقیت در بازاریابی دیجیتال است. داشتن طراحی و دیزاین مناسب یک کسب‌وکار اینترنتی اهمیت فوق‌العاده‌ای در این زمینه دارد. مشتریان باید بتوانند به راحتی در یک وبسایت به خواسته‌ها و نیازهای خود دسترسی داشته و به نحوی تجربه کاربری خوبی را داشته باشند. در بسیاری از وبسایت‌ها کاربر به طور کل سردرگم می‌شود. به نحوی که نمی‌تواند به صفحه محصولات یا خدمات دسترسی داشته باشد. هر چند که به طور کل طراحی سایت بیشتر مربوط به برنامه‌نویسان است. اما ایده‌های مناسب برای داشتن تجربه کاربری خوب معمولا از جانب دیجیتال مارکترها ارائه می‌شود.

دانش فنی

فردی که در این حوزه فعالیت دارد باید اطلاعات و دانش خود را همیشه بروز کند. چرا که بسیاری از مفاهیم در این خصوص دچار تغییر و بروزرسانی می‌شود. به عنوان مثال، الگوریتم‌های گوگل ممکن است هر چند وقت یکبار دچار تغییر شوند. ضمن آنکه نیاز دارید با برخی سیستم‌های مدیریت محتوا و بارگذاری مطالب در سایت مانند وردپرس کار کنید. در بحث سئو ابزارهای مختلفی مانند سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس، MOZ، KWFINDER و برخی موارد دیگر وجود دارد که باید بتوانید با آنها کار کنید. ابزارهای مختلفی در این خصوص وجود دارد که بسته به نیاز باید حداقل در خصوص کار کردن با چند مورد از آنها تسلط داشته باشید. به عنوان مثال، ممکن است کسب‌وکاری که در آن مشغول به کار هستید نیازی به استفاده از تبلیغات گوگل ادز نداشته باشد. اما به طور کل بهتر است با انواع این ابزارها بتوانید کار کنید.

دانش بازاریابی

یک دیجیتال مارکتر صرفا به یادگیری و تسلط بر مهارت‌های فنی نیاز ندارد. فراموش نکنید که شما در حال بازاریابی کردن هستید. بنابراین باید به دانش و مفاهیم حوزه بازاریابی تسلط کافی داشته باشید. انواع مشتری و روش‌های جذب آن را بشناسید. همچنین به انواع مختلف بازاریابی مانند بازاریابی درون‌گرا یا بازرایابی برون‌گرا آشنایی داشته باشید. برخی از مدیران بازاریابی دیجیتال صرفا بر بحث سئو و تولید محتوا تاکید دارند. در حالی که دانش آنها در خصوص علم بازاریابی بسیار پایین است.

موقعیت‌های شغلی یک دیجیتال مارکتر

 

دیجیتال مارکتر

برای فردی که در این حوزه فعالیت دارد، موقعیت‌های شغلی متفاوتی نیز وجود دارد. امکان دارد فردی بر تمام این حوزه‌ها کاملا مسلط باشد یا آنکه بیشتر در یک حوزه خاص فعالیت کند. از جمله موقعیت‌های شغلی برای یک دیجیتال مارکتر می‌توان موارد زیر را نام برد.

مدیر سئو

این فرد بیشتر مباحث مربوط به بهینه‌سازی وبسایت را پیش می‌برد و به سایر حوزه‌های دیگر کمتر ورود می‌کند. هر چند باید در آن حوزه‌ها نیز دارای دانش و مهارت مورد نیاز باشد. فردی که این مسئولیت را بر عهده دارد، باید از طریق تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات، به افراد فنی یا تولیدکنندگان محتوا بازخورد دهد.

کارشناس بازاریابی محتوایی

تولید محتوا شاکله اصلی شغل فردی خواهد بود که به عنوان کارشناس محتوا فعالیت دارد. نیاز است که چنین فردی علاوه بر آشنایی با برخی اصول سئو مانند سئو محتوا، به مهارت‌های نوشتن یا خلق سایر انواع محتوا تسلط کافی داشته باشد.

مدیر رسانه‌های اجتماعی

رشد روزافزون رسانه‌های اجتماعی باعث شده تا اکثر کسب‌‌وکارها فردی را به عنوان مسئول شبکه‌های اجتماعی استخدام کنند. وظیفه وی تولید محتوا در این شبکه‌ها و جذب مخاطب از طریق آنها خواهد بود. مسئول شبکه‌های اجتماعی باید بیش از هر چیزی بر بحث بازاریابی رسانه‌های اجتماعی تسلط داشته باشد.

مدیر بازاریابی دیجیتال

این موقعیت‌ شغلی بیشتر در شرکت‌هایی وجود دارد که اندازه آنها متوسط یا بزرگ است. مسئولیت وی تا حدودی بیشتر بوده و به طور کلی بر بحث بازاریابی دیجیتال در تمامی حوزه‌ها نظارت خواهد کرد.

کلام آخر

 

بازاریابی اینترنتی

به مهارت‌های مورد نیاز یک دیجیتال مارکتر اشاره کردیم. امکان دارد برخی مهارت‌های دیگر نیز در این خصوص وجود داشته باشد که متناسب با موقعیت شغلی باید آن را یاد بگیرید. به طور کلی اگر قصد دارید در این حوزه فعالیت کنید نیاز است تا در تمامی حوزه‌های ذکر شده دارای مهارت نسبی باشید. سپس می‌توانید یک حوزه خاص را برای فعالیت تخصصی‌تر انتخاب کنید. به عنوان مثال، فردی که کارشناس بازاریابی محتوایی است، باید تا حدی در خصوص سایر مسائل مانند سئو نیز اطلاعات داشته باشد. اما فعالیتی که در آن به صورت تخصصی باید کسب دانش کند، بحث تولید محتوا خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

  • 4
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر