20 نکته طلایی دیجیتال مارکتینگ

تاریخ انتشار خبر : 1398 آبان 18

20 نکته طلایی دیجیتال مارکتینگ

در سالیان اخیر و با رشد کسب‌وکارهای آنلاین، دیجیتال مارکتینگ کم‌کم به دغدغه بسیاری از صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها تبدیل شده است. Digital Marketing به یک سری از اصول گفته می‌شود که کسب‌وکارهای آنلاین از آنها برای معرفی و فروش محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کنند. در واقع این کار همان بازاریابی اما با استفاده از ابزارهای دیجیتال است. این ابزارها و اصول شامل بازاریابی محتوایی، سئو و بهینه‌سازی سایت، تبلیغات بنری، اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و برخی دیگر از مفاهیم است. معمولا مدیران دیجیتال مارکتینگ که به آنها دیجیتال مارکتر گفته می‌شود، تلاش می‌کنند تا با استفاده از این مفاهیم و ابزارها به اهداف مورد نظر دست پیدا کنند. اگرچه مفهوم Digital Marketing در چند سال اخیر به کرات تکرار شده و بسیاری از افراد آشنایی نسبی با آن دارند، اما هنوز هستند افرادی که با نکات مهم و طلایی برای موفقیت در این عرصه آشنایی ندارند. اطلاعات آنها بیشتر به صورت جسته و گریخته از دوستان و آشنایان بوده و کمتر به صورت دقیق و جزئی از نکات مربوطه اطلاع دارند. در این نوشتار قصد داریم تا شما را با نکات و اصول طلایی مربوط به بازاریابی دیجیتال بیشتر آشنا کنیم. این نکات معمولا مربوط به فعالیت وبسایت، بازاریابی محتوایی، نکات مربوط به سئو یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است.

نکات دیجیتال مارکتینگ مربوط به وبسایت

 

digital marketing

1. نام دامنه

دامنه یک سایت معمولا اهمیت زیادی برای کاربران داشته و تاثیر قابل توجهی در بازاریابی دیجیتال دارد. افراد به روش‌های مختلف برای وبسایت خود یک دامنه انتخاب می‌کنند. برخی ترجیح می‌دهند تا از مخفف عبارات یا جملات مختلف استفاده کنند و برخی دیگر از یک نام مستقل بهره می‌گیرند. نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که باید نام دامنه به نوعی تداعی‌کننده اهداف کسب‌وکار شما باشد. حال ممکن است مفهوم و معنای آن به صورت غیرمستقیم تداعی‌کننده این موضوع باشد یا آنکه به طور مستقیم به اهداف کسب‌وکار اشاره کند. نام دامنه باید به نحوی باشد که چندان طولانی نبوده و کاربران با یکبار دیدن بتوانند آن را به خوبی به خاطر بسپارند.

2. از VPS استفاده کنید

معمولا در ابتدا راه‌اندازی یک وبسایت نیاز به یک دامنه و هاست دارد. اما در ادامه ممکن است شما نیاز به خرید VPS نیز داشته باشید. این مفهوم مخفف عبارت Virtual Private Server بوده و به معنای سرور مجازی به صورت اختصاصی است. معمولا وبسایت‌ها از یک زمانی به بعد نیاز به VPS دارند. این زمان هنگامی است که ترافیک کاربران سایت افزایش یافته، نیاز به امنیت بیشتری برای سایت دارید یا آنکه قصد ایجاد یک فروشگاه آنلاین دارید. سرور مجازی اختصاصی هزینه کمتری نسبت به سرور اختصاصی به صورت فیزیکی داشته و قابلیت‌ها و امکانات خوبی به شما می‌دهد تا بهتر بتوانید سایت خود را مدیریت کنید.

3. طراحی وب سایت خود را ارتقا دهید

بعد از مدتی فعالیت نیاز است که سایت را به لحاظ گرافیکی و طراحی ارتقاء دهید. طراحی سایت و گرافیک آن باید متناسب با اهداف کسب‌وکار شما بوده و به نحوی موضوع وبسایت در طراحی آن منعکس شده باشد. طراحی باید به نحوی باشد که کاربران با ورود به سایت احساس خوشایندی داشته و تجربه کاربری خوبی به آنها بدهد.

4. سرعت سایت را افزایش دهید

سرعت بارگذاری صفحات یک وبسایت تاثیر زیادی در بهبود رتبه سایت و همچنین کاهش نرخ پرش یا بانس ریت دارد. بنابراین بهتر است با استفاده از روش‌هایی سرعت سایت را افزایش دهید. این روش‌ها معمولا در حذف گرافیک غیرضروری یا برخی موارد دیگر ممکن خواهد بود.

نکات دیجیتال مارکتینگ مربوط به بازاریابی موتورهای جستجو

 

seo marketing

5. وقت خود را صرف سئو کنید

 سئو و بهینه‌سازی سایت یک عمل یا اقدام یکباره نیست، بلکه باید به صورت مداوم و همیشه به فکر آن بود. چنانچه نتوان سئو سایت را بهبود داد، به نوعی باید با دنیای دیجیتال مارکتینگ و کسب‌وکار آنلاین خداحافظی کرد. سئو نیازمند یادگیری برخی اصول و ابزارها بوده که با صرف وقت می‌توان به سرعت آنها را یاد گرفت. البته اندکی زمان و سعی و خطا نیز نیاز دارد. چنانچه خود وقت کافی برای انجام این کار ندارید، باید فردی را برای بهبود وضعیت سئو سایت استخدام کنید. اگر به صورت فردی نیز این کار را انجام دادید، بهتر است از متخصصان سئو در طول انجام کار کمک بگیرید. آنها با مشاهده و بررسی سایت می‌توانند نقاط ضعف در سئو را به شما معرفی کنند.

6. برای تبلیغات PPC هزینه کنید

مناسب‌ترین ابزار برای تبلیغات به این روش ابزار Google Adwords است که کسب‌وکارهای زیادی امروزه از آن استفاده می‌کنند. برای استفاده از آن کافی است تا در گوگل ادوردز ثبت نام کرده، یک سری کلمات کلیدی تعریف کنید و سپس طی یک فرایند تبلیغات خود را انجام دهید. برای این کار باید هزینه کنید و پرداخت هزینه به صورت کلیکی خواهد بود. با این روش گوگل به ازای کلمات کلیدی در نظر گرفته شده، سایت شما را به کاربران بیشتر نشان خواهد داد.

7. تبلیغات بینگ را فراموش نکنید

علاوه بر تبلیغات در گوگل ادوردز نوع دیگری به نام تبلیغات کلیکی بینگ وجود دارد که می‌توانید از آن نیز استفاده کنید. این روش نسبت به گوگل ادوردز جدیدتر بوده و بنا به اظهارات بسیاری از فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ، معمولا هزینه کمتری نیز دارد. با این حال، سازوکار تبلیغات به این روش نیز بیشتر شبیه به همان تبلیغات از طریق گوگل است.

8. آرام اما پیوسته حرکت کنید

در تبلیغات کلیکی به روش‌های مختلف نباید از همان ابتدا تمام بودجه و هزینه خود را خرج کنید. بلکه بهتر است ابتدا بر روی یک سری از کلمات کلیدی اساسی یا کمپین‌های مهم خود سرمایه‌گذاری کنید و در مراحل بعد می‌توانید بودجه خود برای انجام این کار را افزایش دهید.

نکات دیجیتال مارکتینگ مربوط به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

 

دیجیتال مارکتینگ شبکه های اجتماعی

9. حضور در شبکه‌های اجتماعی

انواع و اقسام شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که شما می‌توانید در آن ثبت نام و حضور داشته باشید. اما قطعا تعداد محدودی از آنها متناسب با اهداف کسب‌وکار شما هستند. بنابراین ابتدا بهتر است لیستی از شبکه‌های اجتماعی که مرتبط به کسب‌وکار شما هستند، انتخاب کنید. برای انتخاب این شبکه‌ها معمولا به مخاطبان آنها و علائق و ویژگی‌هایشان توجه کنید که تا چه اندازه با اهداف کسب‌وکارتان همخوانی دارد. به عنوان مثال، اینستاگرام و لینکدین هر دو شبکه‌ اجتماعی هستند، اما افراد حاضر در این دو شبکه از جنبه‌های مختلف با یکدیگر بسیار متفاوت هستند.

10. بیش از حد تبلیغ نکنید

توجه کنید که شبکه‌های اجتماعی مربوط به کسب‌وکار و تجارت نیستند و مربوط به مردم هستند. بنابراین تبلیغات بیش از حد باعث می‌شود تا مخاطبان دیدگاه خوبی نسبت به شما نداشته باشند. در عوض بهتر است پست‌ها یا مطالبی را از کسب‌وکار خود به اشتراک بگذارید که برای افراد مفید و مورد نیاز باشد.

11. از تبلیغات پولی استفاده کنید

می‌توانید برای پرطرفدار شدن صفحات کسب‌وکار خود در شبکه‌های اجتماعی تبلیغات کنید. به عنوان مثال، سایر صفحات پرطرفدار یا صفحات سلبریتی‌های مختلف پیج شما را معرفی کنند. البته برخی نیز این کار را به رایگان انجام می‌دهند.

نکات دیجیتال مارکتینگ مربوط به بازاریابی محتوایی

 

بازاریابی محتوایی

12. محتوا خوب و اصیل تولید کنید

هر محتوایی را نمی‌توان تولید محتوا نامید. محتوا باید متمایز از محتوا تولیدی رقبا باشد، کپی نباشد، تکرار مکررات نباشد، به سوالات خواننده پاسخ دهد و نیازها را برطرف کند. تولید محتوا می‌تواند به روش‌های مختلف متن، گرافیک، ویدئو، پادکست یا روش‌های دیگر باشد. اما مهم‌ترین نکته داشتن استراتژی و برنامه بازاریابی محتوایی است که بدون آن همانند قدم برداشتن با چشم و گوش بسته است.

13. به محتوا زیادی نیاز دارید

هر چند که در تولید محتوا، کیفیت حرف اول را می‌زند. اما به علت وجود رقبا سرسخت در اکثر حوزه‌ها باید تعداد محتواهای تولیدی را نیز افزایش دهید. بدون آنکه کیفیت آنها پایین بیاید.

14. فقط انتشار ندهید

بازاریابی محتوایی صرفا انتشار یک محتوا نیست. بلکه تبلیغ محتوا تولید شده خصوصا برای مخاطبان خاص از اهمیت بسیار زیادی برخوردا است. بهتر است گروه‌های خاص که ممکن است مشتری شما شوند را شناسایی کنید و محتوا را در معرض دید آنها قرار دهید.

نکات دیجیتال مارکتینگ مربوط به بازاریابی موبایلی

 

بازاریابی موبایلی

 

15. به طراحی Responsive اهمیت دهید

منظور از این اصطلاح آن است که طراحی سایت باید به نحوی باشد که کاربران با دستگاه‌ها و ابزارهای مختلف مانند تلفن همراه بتوانند بدون زوم کردن یا اسکرول کردن، مطالب را ببینید و مطالعه کنند. در بازاریابی موبایلی باید به رسپانسیو بودن سایت اهمیت داده شود.

16. برنامه‌های تلفن همراه را فراموش نکنید

می‌توان در کنار یک وبسایت دوستانه و تعاملی، یک برنامه کاربردی تلفن همراه را نیز طراحی و در AppStore یا Google Play قرار داد. با این کار کاربران موبایلی به راحتی می‌توانند به خدمات دسترسی داشته باشند.

نکات ایمیل مارکتینگ در دیجیتال مارکتینگ

 

email marketing

17. ایمیل هنوز هم از سایر منابع بهتر است

ایمیل یکی از در دسترس‌ترین ابزارها برای تبلیغات آنلاین محسوب می‌شود که در بسیاری از موارد از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز کاربرد بیشتری دارد. بنابراین حتما برنامه‌ای را در نظر بگیرید که از ایمیل مارکتینگ در کنار سایر ابزارها استفاده کنید.

18. قبل از هر چیز یک لیست ایمیل بسازید

در ابتدا باید به لیستی از ایمیل مخاطبان خود دسترسی داشته باشید. توجه کنید که ایمیل زدن به هر فردی نمی‌تواند برای شما راهگشا باشد. بعد از تهیه لیست‌ها، باید تلاش کنید که محتوای ایمیل کاملا کاربردی و مورد نیاز باشد. از ارسال ایمیل به دفعات زیاد باید خودداری کرد.

نکات تبلیغات بنری در دیجیتال مارکتینگ

 

دیجیتال مارکتینگ با بنر

19. گاهی اوقات بنر بهترین راهکار است

برای این کار بهتر است در ابتدا یک یا چند وبسایت که مرتبط به اهداف کسب‌وکار شما هستند را پیدا کنید. این سایت‌ها ممکن است سایت‌های خبری یا سایر سایت‌هایی باشند که مخاطبان آنها مرتبط به کسب‌وکار شما بوده و تعداد آنها نیز بالا باشد. بعد از پیدا کردن این وبسایت‌ها می‌توان فضایی را به صورت تبلیغات بنری در آنها در نظر گرفت و تبلیغات خود را در معرض دید افراد قرار داد.

20. فرصت‌ها و روش‌های بی‌پایان هستند

علاوه بر موارد فوق که به صورت خلاصه به آنها اشاره شد، می‌توان انوع و اقسام روش‌ها و نکات دیگر را برای دیجیتال مارکتینگ برشمرد. شما چه نکاتی را می‌توانید به این لیست اضافه کنید؟

 

  • 31
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر