چگونه نقشه راه بازاریابی کسب و کارمان را تهیه کنیم ؟

چگونه نقشه راه بازاریابی کسب و کارمان را تهیه کنیم ؟

تاریخ انتشار خبر : 1398 مهر 30

چگونه نقشه راه بازاریابی کسب و کارمان را تهیه کنیم ؟

در هر کسب و کاری که فعالیت دارید برای تعریف ارزش های شرکت، ایجاد یک دید واحد و ایجاد یک مسیر برای رشد ، به نقشه راه بازاریابی نیاز دارید. این نقشه یک بیانیه استراتژیک است که اهداف شرکت، تقاط ضعف و قوت، فرصت ها و تهدیدها را برای یک شرکت مشخص می کند.

 ما را در اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرم ایده پویا

نقشه راه بازاریابی چیست؟

Business Roadmap ابزاری با ارزش است که مسیر رشد شرکت را تسهیل می کند. از نقشه راه می توان به عنوان یک راهنمای خوب در جهت اهداف استراتژیک شرکت و پیگیری مسیر رشد و ابتکارات در بخش های مختلف، بیشترین استفاده را کرد. یک نقشه راه بازاریابی خوب طراحی شده برای جذب و نگهداری سهامداران مهم ترین استراتژی است.

از دهه 80 میلادی تعاریف و دیدگاه های مختلفی برای نقشه راه بازاریابی ارائه شده ولی همه این تعاریف در یک نقطه مشترک هستند.

" نقشه راه بازاریابی باید با استفاده از ابزارهای نمایش گرافیکی ، یک نمای استراتژیک از طرح ارائه دهد."

برنامه ریزی نقشه راه مزایای حیاتی متعددی را برای یک تجارت فراهم می کند، از جمله:
 هماهنگی سرمایه گذاری با اهداف و استراتژی سازمان
 دستیابی به اجماع در مورد اولویت ها و اقدامات لازم
 ترویج ارتباطات بین ذینفعان اصلی (سهامداران)، که باعث تسهیل اقدامات و گفتگوهای مداوم می شود
 نگه داشتن شرکای تجاری و حفظ تسلط شرکت حتی در مشکلات پیش رو

 

اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ را در این لینک دنبال کنید!

 

نقشه راه بازاریابی

 

ساختار اصلی نقشه راه بازاریابی در یک شرکت

به چه چیزی می خواهیم برسیم؟
الان کجا هستیم؟
چگونه می توانیم به اهداف خود برسیم؟
این سؤالات به طور طبیعی ساختار نقشه راه را تعریف می کند. برای پیدا کردن پاسخ صحیح این سوالات گام به گام طبق اهداف شرکت پیش بروید.


• بیانیه ماموریت و چشم انداز شرکت را تهیه کنید
لازم است تا بیانیه جامع ماموریت و چشم انداز آینده را به طور کامل تهیه کرده و به همه کارکنان و پرسنل شرکت این بیانیه را اطلاع رسانی کنید. این اولین گام در تهیه نقشه راه بازاریابی است که به خوبی اهداف شرکت را توضیح می دهد. چرا این کسب و کار راه اندازی شده است؟ ارزش های اصلی شرکت چه چیزهایی هستند؟

فرض کنید بیانیه ماموریت شرکت به این صورت طراحی شود:" ارائه محصولات با کیفیت از طریق نوآوری و خلاقیت و یا پیشگام در خدمت رسانی به مشتریان از طریق راه حل های نوآورانه" بر اساس این بیانیه همه استراتژی های بازاریابی و توسعه محصول و در برنامه ریزی برای ارائه خدمات به مشتری شکل می گیرد.


• اهداف خاص شرکت را تعیین کنید
نقشه راه بازاریابی برای همه اهداف خاص نیز جزء به جزء تعریف شده است. در بیانیه های ماموریت، چشم انداز کلی اهداف شرکت تعیین می شود این امر نباید مانع پرداختن به اهداف خاص و جزئی تر شود. به بیان ساده هدف اصلی، آرزویی است که یک شرکت در دستیابی به آن می کوشد. اما برای رسیدن به این آرزو یک جهت خاص، رشد داده می شود.


• تجزیه تحلیل SWOT در نقشه راه بازاریابی را انجام دهید
یک تجزیه تحلیل گسترده همه نقاط ضعف و قوت شرکت را بررسی می کند. این پروسه در تمام ساختارها و فرایندهای داخلی شرکت انجام می شود. پیدا کردن نقاط ضعف و قوت از چالش های درونی در هر سازمانی است. به این ترتیب می توان از فرصت ها به درستی استفاده کرد و از قبل در برابر تهدیدات احتمالی آماده بود.

برای مثال اگر یک شرکت بخواهد محصول جدیدی را در سطح بین المللی معرفی کند، باید دانش بازاریابی قوی در سطح بین المللی را دارا باشد. در غیر این صورت با کیفیت ترین محصولات در رقابت با شکست روبرو می شوند. تجزیه تحلیل SWOT کمبودهای شرکت را به خوبی نشان می دهد و راهکاری عملی برای استفاده از نقاط قوت ارائه می دهد.
SWOT از کلمات زیر گرفته شده است: 
S- Strengths (نقاط قوت)
W- Weaknesses (نقاط ضعف)
O- Opportunities (فرصت)
T- Threats (خطر و تهدیدات)

 

روش های تعیین نقشه بازاریابی کسب کارمان

استراتژی های اصلی را از طریق تعیین هدف و اجرای پروژه تعریف کنید

نقشه راه بازاریابی شامل تعیین و تنظیم هدف است. برای تنظیم هدف نیاز به تجزینه تحلیل SWOT دارید. در این پروسه شناسایی اهداف معقول و دستیافتنی برای یک شرکت راهکاری استرتژیک است. در واقع نمی توان یک نقشه راه بازاریابی موفق را برای همه کسب و کارها استفاده کرد. شناسایی اهداف واقعی برای شرکت در پیشی گرفتن از رقبا و ارائه راهکارهای عملی در پیاده سازی پروژه تاثیرگذار است. برای مثال شرکتی که نیاز به برقراری ارتباط با شرکای تجاری خارجی دارد، با استفاده از افراد خاص در سازمان این هدف را پیاده سازی می کند.

 

• برای موفقیت نقشه راه بازاریابی به طور منظم برنامه های اجرایی و نتایج عملیاتی شرکت را بازبینی کنید

بدون بررسی دوره ای اهداف، استراتژی ها، برنامه های اجرایی و نتایج به دست آمده از عملیات شرکت، هرگز به اهداف استراتژیک شرکت نخواهید رسید. ارائه یک محصول موفق در بازارهای جهانی پایان راه موفقیت نیست. این محصول تا زمانی که جدید است، خریدار دارد. به زودی شرکت های رقیب با ارائه محصولاتی مشابه ولی با قیمت ارزان تر، سهم بزرگی از بازار را نصیب خود می کنند.

یک نقشه راه بازاریابی خوب نمی تواند برای همیشه موفقیت کسب و کارتان را بیمه کند. همیشه تهدید رقبا وجود دارد. بررسی برنامه های اجرایی و نتایج عملیاتی شرکت نشان می دهد که تا چه اندازه در مسیر هدف قرار دارید. به این ترتیب می توانید از تهدیدها به عنوان یک فرصت تازه استفاده کنید و محصولاتی متفاوت و کارامدتر را روانه بازار کنید. یک استراتژی جدید مبتنی بر بازار، بهتر از پافشاری روی استراتژی های موفق گذشته است.

 

بازاریابی دیجیتال

 

  • 18
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر