چگونه طرح دیجیتال مارکتینگ خوب بنویسیم؟

تاریخ انتشار خبر : 1398 مهر 24

چگونه طرح دیجیتال مارکتینگ خوب بنویسیم؟

نوشتن طرح دیجیتال مارکتینگ دغدغه بسیاری از فعالان در حوزه بازاریابی اینترنتی است.  به نظر می رسد تفاوت اصلی بین یک کسب و کار موفق و زود بازده با تجارت هایی که درجا می زنند در داشتن یک طرح خوب قلمداد شده است. برای اینکه یک طرح بازاریابی موفق نوشته شود، چه معیارهایی را در نظر می گیرید؟ قبل از هر اقدامی لازم است تا با مفهوم طرح دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم.

  • دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا به طرح نیاز دارد؟

مفهوم دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجتالی از زمان فراگیر شدن ابزارهای دیجیتال وارد فرهنگ لغات شد. بازاریابی دیجیتال همراه با ظهور محصولات دیجیتالی و گستردگی اینترنت در سطح جهان، به طرز شگفت انگیزی مورد توجه قرار گرفت. این مفهوم اشاره به مجموعه ای از فعالیت ها و ابزارهای استفاده شده در بازاریابی کالا یا خدمات دارد. اما منظور تنها فعالیت هایی است که در بستر دیجیتال و بر پهنای وب انجام می شود. نوشتن طرح دیجیتال مارکتینگ نوعی آماده سازی برای بهره بردار از ابزارهای بازاریابی دیجیتال است.

برای بازاریابان امروز ، ایجاد یک برنامه بازاریابی یکپارچه که شامل بازاریابی رسانه های اجتماعی ، بازاریابی محتوا ، بازاریابی از طریق ایمیل و سئو و ... باشد، ضروری است. در عصر دیجیتال برای جذب مشتری و تبدیل خریداران بالقوه به خریداران بالفعل لازم است تا استراتژی های بازاریابی قوی تری را به کار گرفت. این روزها تبلیغات سینه به سینه و سنتی نمی تواند جوابگوی نیازهای کسب و کارهای نوپا باشد.

" اگر برای خورد کردن تنه درخت با تبر، 6 ساعت زمان دارید حتما 4 ساعت آن را به تیز کردن تبر اختصاص دهید  "

  • نوشتن طرح دیجیتال مارکتینگ

نوشتن طرح دیجیتال مارکتینگ

طرح همان پلن و برنامه ای است که قصد انجامش را دارید. یک پلن دقیق و حرفه ای نقشه راه برای فعالیت ها و استراتژی های بازاریابی است. نتیجه طرحی که امروز نوشته می شود در سال آینده به وضوح دیده خواهد شد. این زمانی است که برای اجرای کامل پلن بازاریابی به آن نیاز دارید. در هر کسب و کاری که باشید قبل از نوشتن طرح دیجیتال مارکتینگ می بایست تحقیقات جامعی انجام دهید. تحقیقات پایه و اساس برنامه های بازاریابی است و شامل این موارد می شود:

  • تجزیه تحلیل موقعیت

هیچ چیز همانند ارزیابی موقعیت و بررسی جایگاه فعلی در مقایسه با سایر رقبا، نمی تواند در نوشتن پلن کاری سهولت ایجاد کند. نگاهی به آنچه رقبا انجام می دهند، بیندازید. فعالیت رقبا به طور قطع روی برنامه بازاریابی و پلن دیجیتال مارکتینگ تاثیر  می گذارد. در تجزیه تحلیل موقعیت همه نقاط قوت، ضعف، فرصت ها، تهدیدها و استانداردها را در نظر بگیرید. این شامل تحقیق گسترده روی خریداران و جمعیت بازار هدف هم می شود. اینکه چه موقع، کجا و چرا خریدار، خرید می کند مهم ترین نقش را در نوشتن طرح دیجیتال مارکتینگ دارد.

  • تدوین استراتژی های بازاریابی

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

اگر درک صحیحی از موقعیت کسب و کارتان و خریداران کسب کردید باید بتوانید استراتژی های مشخصی را برای فروش به کار ببرید. چه هدفی از نوشتن طرح دیجیتال مارکتینگ دارید؟ اگر بدانید به دنبال چه چیزی هستید می توانید گام های مطمئن تری را بردارید. برای موفقیت در دنیای بازاریابی دیجیتال حتما باید یک برند قوی داشته باشید ولی برای حضور در این فضا قطعا نیاز به یک وب سایت بهینه سازی شده دارید. ایجاد استراتژی های حضور در شبکه های اجتماعی و جمع آوری ایمیل و ... پایه دیجیتال مارکتینگ است. داشتن استراتژی یعنی اینکه می دانید چگونه و چطور به اهداف از پیش تعیین شده برسید.

  • اجرای تکنیک های بازاریابی

تکنیک های بازاریابی

نوشتن طرح دیجیتال مارکتینگ نقشه راهی برای موفقیت کسب و کارتان است. بر اساس طرح اولیه تدوین استراتژی می توانید در مسیر رسیدن به اهداف نهایی گام بردارید. با تعیین هدف و تحقیق روی موقعیت بازار و انتخاب مشتری هدف، اولین گام ها برداشته شده است. اکنون زمانی است که می بایست روی تکنیک هایی که در رسیدن به هدف مثمر ثمر است، تمرکز کنید. مهم ترین استراتژی در دیجیتال مارکتینگ، بر روی تبلیغات دیجیتالی پایه ریزی شده است.  برای اجرای برنامه های بازاریابی از چه ابزارهای تبلیغاتی استفاده می کنید؟ انواع تبلیغات آنلاین، بیلبوردها، محتوای تصویری و نوشتاری می تواند برای تبلیغات گسترده استفاده شود. اما سوال اینجاست که مشتری های هدف از چه ابزاری استفاده می کنند؟

 در نوشتن طرح دیجیتال مارکتینگ مهم این است که بدانید مشتری انتخابی از چه وسیله ای برای کسب اطلاعات کمک می گیرد. به این ترتیب نمی توان برای پیاده سازی استراتژی های دیجیتال مارکتینگ در تبلیغات از یک نسخه واحد برای همه کسب و کارها استفاده کرد. ابزار تبلیغاتی موثر با توجه به معیارهای فرهنگی و سنی جامعه هدف انتخاب می شود.

  • نوشتن طرح دیجیتال مارکتینگ با تعیین بودجه بازاریابی

یکی دیگر از مهم ترین مراحل در نوشتن طرح دیجیتال مارکتینگ اینست که بودجه بازاریابی و هزینه اجرای فعالیت های دیجیتال مارکتینگ را مشخص کنید. همه کسب و کارهای موفق جهانی روی مبحث بودجه بندی و تخصیص هزینه ها به صورت حرفه ای کار می کنند. حتی استارتاپ های نوپا و کسب و کارهایی که به تازگی وارد دیجیتال مارکتینگ شده اند نیز می بایست از قبل بودجه ها را مشخص کنند. به این ترتیب می توان در مورد راه های تبلیغات به صورت حساب شده، تصمیم گیری کرد.

بدون تردید تبلیغات دیجیتالی هزینه بر است اما راه های زیادی برای انجام تبلیغات و معرفی کالا یا خدمات وجود دارد که گاهی بسیار ارزان تر تمام می شود. مباحث مالی همگی پیچیدگی های بیشتری دارد و مبنای تعیین استراتژی های بازاریابی را مشخص می کند.

  • معیارهای اندازه گیری

برای اینکه بدانید استراتژی ها در عمل کارامد هستند نیاز به ابزارهای دقیق اندازه گیری دارید. نوشتن طرح دیجیتال مارکتینگ بدون سنجش پیشرفت حاصلی در بر ندارد. در حقیقت حتی قبل از تبیین مبانی اولیه می بایست اندازه گیری را شروع کنید. در گذشته چه کارهایی انجام شده است؟ نتیجه کارهای قبلی چه بوده است؟ چگونه می توان نقاط ضعف طرح های قبلی را پوشش داد؟

اندازه گیری می بایست قبل، حین و بعد از شروع برنامه های بازاریابی در طول سال انجام شود. انجام اندازه گیری به صورت ماهانه و حتی هفتگی برای سنجش نتایج مثبت ضروری است و در صورت عدم بازدهی می توان استراتژی ها را تغییر داد.

نوشتن طرح دیجیتال مارکتینگ بدون تحقیقات بازار امکان پذیر نیست. لازم است تا از قبل روی برخی مباحث ضروری تحقیق کنید و ابزارهای بازاریابی مناسب را بر اساس نتایج تحقیقات به کار ببرید. یادتان باشد این پلن نمی تواند تا ابد ادامه داشته باشد. همه طرح های دیجیتال مارکتینگ دارای زمان بندی مشخصی هستند که از قبل تعیین شده است.

 

  • 1
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر