از نرخ پرش یا بانس ریت و راه‌های کاهش آن چه می دانید؟

از نرخ پرش یا بانس ریت و راه‌های کاهش آن چه می دانید؟

تاریخ انتشار خبر : 1398 شهریور 30

از نرخ پرش یا بانس ریت و راه‌های کاهش آن چه می دانید؟

Bounce Rate یا نرخ پرش اصطلاح نام‌آشنایی برای متخصصین حوزه دیجیتال مارکتینگ است. این اصطلاح که معمولا از آن به عنوان یکی از فاکتورهای آنالیز کردن سایت‌ها یاد می‌شود، توسط گوکل آنالیتیکس ارائه می‌شود. اصطلاح یاد شده حالتی را توصیف می‌کند که یک کاربر به سایت شما مراجعه کرده اما بدون انجام هیچ واکنشی و بنا به هر دلیل سایت را ترک می‌کند. این موضوع یک امتیاز منفی برای سئو سایت محسوب شده و تاثیر منفی بر رتبه آن دارد. چرا که حالت بهینه آن است وقتی که کاربر به یک صفحه وارد می‌شود به سایر صفحات سایت نیز مراجعه و به زودی از سایت خارج نشود.

بسیاری از کارشناسان از بانس ریت به عنوان قاتل یک کسب‌وکار اینترنتی یاد می‌کنند چرا که وقتی یک کاربر به آسانی از سایت شما خارج می‌شود، طبیعتا هیچ‌گاه به یک مشتری یا مصرف‌کننده برای شما تبدیل نخواهد شد. به همین دلیل متخصصان دیجیتال مارکتینگ تلاش دارند که با متوسل شدن به راهکارهای مختلف، نرخ پرش یا Bounce Rate طراحی سایت را پایین آورند.

 

بهترین شرکت طراحی سایت

 

راه‌ های کاهش نرخ پرش (بانس ریت)

دلایل مختلفی برای کاهش بانس ریت وجود دارد. ممکن است کاربر به علت آنکه نمی‌تواند با سایت شما ارتباط خوبی برقرار کند از آن خارج می‌شود یا حتی امکان دارد به علت کیفیت نه چندان مناسب محتوا سایت، تصمیم می‌گیرد سریع از آن خارج شود. ضمن آنکه مسائل مربوط به گرافیک سایت و طراحی آن نیز دخیل هستند. با توجه به دلایل افزایش بانس ریت، می‌توان راه‌حل‌هایی نیز برای کاهش آن در نظر گرفت. در ادامه به راه‌حل‌هایی اشاره می‌کنیم که از طریق آنها می‌توان نرخ پرش سایت را کاهش داد.

 

زمان بارگذاری و لود شدن صفحات را بهبود دهید

بسیاری از کارشناسان دیجیتال مارکتینگ تصور می‌کنند که نرخ بالای پرش بیشتر به خاطر کیفیت نه چندان مناسب محتوای سایت است. هر چند این عامل نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما قبل از آنکه کاربر محتوا را ببیند، عوامل دیگر از جمله میزان زمان بارگذاری صفحه نیز در خروج سریع او از سایت تاثیرگذار است.

 

بهبود زمان بارگذاری سایت

 

احتمالا برای شما این اتفاق رخ داده که یکی از صفحات یک سایت را باز کنید اما به علت طولانی بودن فرایند لود شدن صفحه، از آن خارج شوید. قریب به پنجاه درصد از کاربران این انتظار را دارند که محتوای یک صفحه در یک یا دو ثانیه بارگذاری شود. در غیر اینصورت احتمالا دکمه بک را خواهند زد و از سایت خارج می‌شوند. در اینجا مهم نیست که تا چه اندازه محتوا سایت از کیفیت لازم برخوردار باشد. به همین دلیل معمولا از بارگذاری طولانی به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات یک صفحه یاد می‌کنند.

بارگذاری صفحات خصوصا برای سایت‌های خرده‌فروشی بسیار اهمیت دارد. درصد بالایی از این سایت‌ها زمانی در حدود 8 ثانیه را برای بارگذاری صفحات نیاز دارند که یک زمان طولانی است. این مشکل خصوصا برای سایت‌هایی که نسخه اپلیکیشن نیز دارند بسیار بیشتر خواهد بود. چرا که معمولا فرایند طولانی بارگذاری صفحات در موبایل بیشتر است. با این اوصاف برای کاهش میزان پرش یا بانس ریت سایت قبل از آنکه بخواهید محتوا صفحات را بررسی کنید، به این فکر کنید که چگونه می‌توان میزان بارگذاری صفحات را به اندازه معقولی رساند.

 

قالب‌بندی محتوا سایت را بهبود دهید

صفحه‌ای از یک سایت را باز می‌کنید، نحوه چیدمان و قالب‌بندی محتوای آن آنچنان نامنظم و بدترکیب است که برای ادامه خواندن متن منصرف خواهید شد. هر اندازه که خواندن محتوا صفحات برای بازدیدکنندگان آسان‌تر و در دسترس‌تر باشند، احتمال خروج آنها از سایت کاهش می‌یابد.

نباید با استفاده از پارگراف‌های طولانی و سنگین چشم مخاطب را اذیت کرد. بهتر است پاراگراف‌ها کوتاه و به اندازه کافی فضای سفید برای خسته نشدن چشم مخاطب در متن وجود داشته باشد. از همه مهم‌تر باید تلاش کنید که مخاطب به راحتی و بدون دردسر بتواند به محتوا دسترسی داشته باشد، نه آنکه برای این کار دچار مشکل شود.

برخی روش‌ها از قبیل استفاده از تصاویر مناسب، استفاده از لیست‌های بولت‌ شده و هدرها می‌تواند به کیفیت قالب و فرمت محتوا کمک کند. استفاده کردن از این راهکارها به خواننده این امکان را می‌دهد که بتواند مواردی که به آن نیاز دارد را تشخیص دهد و بر روی آنها تمرکز کند تا آنکه بخواهد کل متن را بخواند. البته که استفاده کردن از موارد یاد شده تا حد خاصی توصیه می‌شود و نباید متن به گونه‌ای باشد که پر از تصاویر، لیست‌ها و زیرنویس‌های متعدد باشد. چرا که این کار نیز می‌تواند خواننده را فراری دهد.

به طور کل می‌توان گفت بهبود قالب ارائه محتوا در سایت باعث می‌شود تا مخاطب از خواندن متن خسته نشده و این موضوع می‌تواند بر روی نرخ پرش و بانس ریت سایت تاثیر مثبت بگذارد.

 

کیفیت محتوای سایت

 

از ابزارهای جانبی و تبلیغات بیش از حد استفاده نکنید

برخی صفحات مانند صفحات بلاگ می‌تواند وسیله‌ای ایده‌آل برای ارائه مطالب و پیشنهادات به مخاطبان باشد. اما گاها مشاهده می‌شود که در برخی سایت‎‎‌ها به علت استفاده بیش از حد تبلیغات و برخی ابزارها در نوار کناری سایت، مخاطب از ادامه خواندن متن منصرف می‌شود. چرا که دائم باید صفحات مختلف تبلیغاتی و نوارهای کنار سایت را ببندد. این‌ها دقیقا مواردی هستند که در بسیاری از سایت‌ها رعایت نمی‌شوند.

هر چند به طور کل نمی‌توان این موارد را از یک سایت حذف کرد، اما استفاده بیش از حد آنها یک نکته منفی به حساب می‌آید که منجر به افزایش نرخ پرش کاربران می‌شود. بهتر است در حاشیه سایت از لینک‌ها و تبلیغاتی استفاده شود که برای کاربران نیز مفید باشد. به عنوان مثال، می‌توان لینک سایر مطالب مرتبط یا لینک تبلیغات مرتبط را در نوار حاشیه‌ای سایت قرار داد.

ضمن آنکه امروزه بسیاری از سایت‌ها از تبلیغات نامعتبر استفاده می‌کنند که اعتماد کاربران را از دست خواهند داد. بهتر است از تبلیغاتی استفاده شود که کاربر حس بی‌اعتمادی به آنها نداشته باشد. بنابراین لینک‌ها، تبلیغات‌ها و حواشی مختلف در سایت می‌تواند نقش زیادی در فراری دادن کاربران داشته باشد. با بهینه کردن تعداد آنها میزان Bounce Rate سایت خود را کاهش دهید.

 

نیاز مخاطبان و نوع محتوا مرتبط باشند

گذشته از موارد فوق، مرتبط بودن یا نبودن محتوا تولید شده با نیاز مخاطبان، یکی از عوامل اصلی در کاهش یا افزایش نرخ پرش است. هنگامی که کاربر صفحه‌ای از سایت شما را باز می‌کند، به محض بی‌ارتباط دانستن محتوا موجود در آن صفحه با نیاز خود، سریعا از آن خارج می‌شود.

کاربران بنا به دلایل مختلف بر روی یک لینک کلیک خواهند کرد. برخی به دنبال خرید هستند، برخی دیگر آموزش و یادگیری را مدنظر قرار دارند. بهتر است ابتدا لیتسی از کلمات کلیدی مرتبط با سایت خود را تهیه کنید. سپس تحقیق کنید که کاربران با این کلمات کلیدی به دنبال چه چیزی هستند تا متناسب با نیاز آنها تولید محتوا کنید.

گاها مشاهده می‌شود که سایت‌ها برای لیستی از کلمات کلیدی مهم خود تولید محتوا می‌کنند، اما چون نوع محتوا نمی‌تواند نیاز مخاطب را پاسخ دهد، در نتیجه کاربران به زودی از سایت خارج می‌شوند و نرخ پرش آن افزایش می‌یابد. بهترین راهکار این است که قصد کاربران را هنگام انتخاب کلمات کلیدی تشخیص دهید.

 

نیاز مخاطبان در نرخ پرش

 

آیا کاربر با استفاده از این کلمات کلیدی به دنبال آموزش است یا آنکه قصد دارد محصول خاصی را خریداری کند؟ آنها با جستجو کردن این کلمات در موتورهای جستجو به دنبال پوشش دادن کدام نیاز هستند؟ هر اندازه که محتوا تولید شده بتواند نیاز مخاطب را پاسخ دهد، امکان بانس ریت نیز کاهش یافته و اصطلاحا چسبندگی کاربر افزایش می‌یابد. در این مورد متخصصان سئو معتقدند که کلمات کلیدی از انواع مختلفی تشکیل میشوند.

برای مثال برخی از کلمات کلیدی و دسته بندی های موضوعی تولید محتوا در دسته Informational جای می گیرند که طبیعتا قصد آن ها انتقال اطلاعات به کاربر خواهد بود، دسته دیگری از کلمات کلیدی Commercial  هستند که در این کلمات کلیدی سعی می شود تا در مورد محصول صحبت شود.

یکی دیگر از این دسته ها را می توان کلمات کلیدی Transactional  دانست که معمولا نزدیکترین حالات به خرید را شامل می شوند مانند کلماتی که با عبارت قیمت و یا خرید همراه می شوند. برای نوشتن محتوای مناسب بهتر است سعی کنید این مدل ها را تشخیص داده و از هرکدام در صفحه مناسب خود استفاده نمایید.

 

کال تو اکشن (call to action) مناسب و به اندازه

کال تو اکشن به معنای دعوت از مخاطب برای انجام کاری در راستای هدف کسب‌وکار است. به عنوان مثال، اگر شما وبسایتی در خصوص فروش موبایل دارید، می‌توانید از طریق دکمه‌هایی مانند «خرید» کاربر را به انجام این کار ترغیب کنید. اما کال تو اکشن چه نقشی در کاهش نرخ پرش دارد؟

 

call to action

 

ابتدا باید به این سوال پاسخ دهید که کاربران بعد از خواندن محتوا شما، باید چه اقدامی انجام دهند؟ آیا باید محصول خاصی را خریداری کنند؟ یا آنکه با کامنت‌گذاری در بحث مشارکت داشته باشند؟ بعد از آنکه به این سوال پاسخ دادید، می‌توانید در یک موقعیت مناسب کاربر را به انجام عملی که مدنظر دارید ترغیب کنید. هنگامی که شما تعداد بسیار زیادی CTA در مطلب خود قرار می‌دهید، به نوعی کاربر را سردرگم می‌کنید. این موضوع ضمن خستگی کاربر از ادامه خوادن متن، باعث خروج وی از سایت می‌شود. بنابراین بهتر است که یک کال تو اکشن مناسب و واحد برای مطلب خود در نظر بگیرید تا آنکه بخواهید با تعداد زیاد آن، مخاطب را فراری دهید.

به عنوان مثال، اگر هدف شما از نوشتن محتوا ترغیب کاربر برای خرید یک دوره آموزشی بوده، بهتر است به جای آنکه به روش‌های گوناگون در داخل متن او را به خرید دوره ترغیب کنید، در یک موقعیت مناسب و معمولا برای یکبار این کار را انجام دهید. بگذارید مخاطب ابتدا با خواندن متن شما اطلاعات لازم را به دست آورد سپس چنین کاری را انجام دهید.

 

از لینک‌های داخلی به اندازه و هوشمند استفاده کنید

با ورود به برخی از سایت‌ها مشاهده می‌کنیم که به هر کلمه یا عبارتی لینک داده‌اند. این کار شاید در نگاه اول مفید به نظر برسد، اما قطعا مخاطب هنگام خواندن متن حس خوبی نخواهد داشت و از صفحه خارج خواهد شد. برای درک این موضوع می‌توان پست‌های شبکه‌های اجتماعی را مثال زد.

بسیاری از اوقات پست‌هایی که دارای هشتگ‌های بیش از حد هستند ما را از خواندن بیزار می‌کنند. این موضع در خصوص مطالب سایت نیز کاملا صدق می‌کند. استفاده از لینک‌های داخلی هر چند به سئو سایت کمک می‌کند، اما نباید به صورت افراطی از آنها استفاده کرد. بهتر است برای استفاده از آنها یک برنامه در نظر گرفت که مثلا در هر بلاگ از چند لینک داخلی باید استفاده کرد. همچنین چگونگی استفاده از آنها نیز مهم است.

استفاده بیش از حد از لینک‌های داخلی نه تنها باعث سردرگمی کاربر خواهد شد، بلکه تجربه ثابت کرده که چشم وی نیز هنگام خواندن مطلب خسته می‌شود. بیایید منطقی فکر کنیم، مگر یک کاربر تا چه اندازه وقت دارد که تمام لینک‌های موجود در یک مطلب را مطالعه کند. بهتر است به جای این کار از چند لینک مهم که احساس می‌کنید دارای محتوا مناسب هستند استفاده کنید. ضمن آنکه باید در نظر گرفت که هر لینک را در مطالب مرتبط با محتوای آن لینک به کار برد. با انجام این کارها نه تنها کاربر از سایت خروج نمی‌کند، بلکه بعد از مدتی میزان کاهش نرخ پرش سایت یا بانس ریت را مشاهده خواهید کرد.

 

جستجو کردن در سایت خود را آسان کنید

امکان جستجو در سایت همیشه می‌تواند برای کاربر جالب باشد. چرا که در برخی اوقات کاربران حس می‌کنند با جستجو کردن یک عبارت یا یک جمله می‌توانند به مطالب و صفحات مورد نظر در سایت دست پیدا کنند. آنها به خوبی می‌دانند که مطلب مورد نظرشان در سایت شما پیدا خواهد شد و صرفا نیازمند یک جستجو ساده هستند. در اینجا امکان یک جستجو بی‌دردسر در سایت بسیار مهم خواهد بود.

کاربران از طریق جستجو آن چیزی را که می‌خواهند پیدا می‌کنند نه آن چیزی را که شما فکر می‌کنید برای آنها مهم است! اما مشکل اکثر سایت‌ها در این خصوص سخت بودن امکان جستجو است. در بسیاری از آنها مخاطبان به خوبی نمی‌توانند تشخیص دهند که در کدام بخش از سایت امکان جستجو وجود دارد. همچنین جستجو کردن در بسیاری از سایت‌ها بسیار ضعیف است. به نحوی که با جستجو کردن بسیاری از کلمات مرتبط با سایت، باز هم با عباراتی از قبیل «هیچ نتیجه‌ای یافت نشد» روبرو خواهید شد. عبارات ناامیدکننده‌ای که موجب خروج مخاطبان از سایت شما خواهد شد.

عملکرد جستجو سایت شما هیچ‌گاه اندازه موتورهای جستجو مانند گوگل مفید نخواهد بود، اما این دلیلی نخواهد بود که نسبت به آن غافل شوید. امکان جستجو کردن در سایت باعث می‌شود تا کاربران مدت زمان بیشتری را در سایت باقی بمانند که خود به کاهش نرخ پرش کمک خواهد کرد. نکته ضروری در این خصوص آن است که امکان جستجو در سایت را در بخشی قرار دهید که کاربران به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و دچار سردرگمی نشوند.

در این بلاگ به راه‌های متعددی برای کاهش نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) سایت اشاره کردیم. اکنون وقت تمرین و تکرار است. بهتر است از این به بعد با مدنظر قرار دادن معیارهای فوق نسبت به کاهش نرخ پرش در سایت خود گام بردارید.

 

ایده های بازاریابی اینترنتی

 

  • 4
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر