پرسونای

پرسونای مخاطب چیست و چگونه باید آن را ایجاد کرد ؟

پرسونای مخاطب چیست و چگونه باید آن را ایجاد کرد ؟

تاریخ انتشار خبر : 1398 مرداد 22

پرسونای مخاطب چیست و چگونه باید آن را ایجاد کرد ؟

در صورتی که بخواهید کمپین تبلیغاتی و یا بازاریابی محتوایی را برای شرکت محصول و یا خدمات طراحی وب سایت  خود اجرایی کنید یکی از واجب ‌ترین و لازم ترین کار ها اقدام به شناسایی پرسونای مخاطب وب سایت است شما بایستی بدانید برای که می نویسید او چه خصوصیاتی دارد و شما چگونه باید این خصوصیات را پاسخگو باشید. هر چه بهتر و بیشتر مخاطب خود را بشناسید به طور قطع موثرتر می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. ادبیات مختلف در پروژه های گوناگون نشان داده است که اولین راه برای ایجاد یک وب سایت موفق گذاشتن مدت زمانی برای شناسایی مخاطب شما می باشد . این کار باعث خواهد شد تا بتوانید کمپین های بازاریابی و بازاریابی محتوایی بهتری را برای مخاطب هدف خود ایجاد نمایید و آنها را به موثرترین نحو ممکن اجرایی کنید. دقت داشته باشید که پیام های انبوه بازاریابی نمی تواند مخاطبان را جذب کند پس سعی کنید از انبوه کار کردن فاصله بگیرید و با شناسایی مخاطب هدف دقیقا برای کسانی که نیاز است پیامی ارسال نمایید. مشخصاتی که در مورد مخاطب خود تحقیقات بازار به دست بیاورید و علاوه بر آن ها حدس و گمان هایی که بر اساس داده‌های موجود خواهید زد می تواند پرسونای مخاطب شما را تشکیل دهد.

راه های کلیدی برای ایجاد محتوایی اثرگذار این است که در ابتدا تحقیقات گسترده ای در مورد مخاطب هدف خود انجام داده و سپس این اطلاعات به دست آمده از تحقیقات را در پرسونای مخاطب خود بگنجانید.

راه های بسیار متفاوت و متنوعی برای بازاریابی محصولات و خدمات وجود دارد ولی در صورتی که نتوانید در ابتدا مخاطب خود را مشخص نمایید به احتمال زیاد هیچ کدام از این راه‌ها نمی‌تواند برای شما به صورت واقعی تأثیرگذار باشد و یا ممکن است در صورت تاثیرگذاری هزینه‌های بسیار زیادی را به شما تحمیل نماید چرا که مجبور خواهید بود برای دسته ی گسترده‌ای از مخاطبان بازاریابی خود را انجام دهید و بدین طریق افراد زیادی در مخاطبان هدف شما قرار خواهند گرفت که به احتمال زیاد مخاطب واقعی شما نیستند بنابراین هزینه های بازاریابی شما به صورت غیر قابل قبولی افزایش خواهد یافت این مسئله باعث کاهش سودآوری شرکت و در پاره‌ای از موارد احتمال ضرر و زیان و ورشکستگی خواهد بود.

حال که به اهمیت شناسایی پرسونای مخاطب پی بردید بهتر است با یکدیگر راه های شناسایی پرسونای مخاطب را بررسی نماییم.

مخاطب هدف خود را شناسایی کنید

 

شناسایی مخاطب هدف

در صورتی که مخاطب هدف خود را تاکنون مشخص نکرده اید اکنون زمان آن است که این کار را انجام دهید. فکر کنید مخاطب هدف خود را مشخص نموده و آنها را با موارد جمعیت‌شناختی مانند محل جغرافیایی سن جنسیت و علایق و... دسته بندی نمایید. در صورتی که بر روی وب سایت خود گوگل آنالیتیکس را سست کرده باشید می‌توانید از داده‌های این پلتفرم برای دسته بندی و مشخص نمودن مخاطب هدف خود استفاده نمایید. سعی کنید در داده‌های گوگل آنالیتیکس بررسی نمایید که مخاطبان شما از چه محل جغرافیایی به وبسایت شما سر می زنند. همچنین می توانید با استفاده از داده های سرچ کنسول متوجه شوید که برای رسیدن به وبسایت شما از جستجوی چه کلمه های کلیدی استفاده نموده اند استفاده از کلمه های کلیدی خاص می تواند علاقه‌مندی‌های مخاطب را برای شما نمایان سازد.

 پرسونای مخاطب خود را ایجاد نمایید

برای مشخص نمودن پرسونای مخاطب نیاز دارید که در ابتدا مخاطب هدف خود را مشخص نمایید و عملا پرسونای مخاطب همان چکیده مخاطب مشتری بنا به شرایط و وضعیت می باشد. سعی کنید ویژگی‌های شخصیت یک نفر را مشخص نمایید که بتواند نماینده مخاطب هدف شما قرار گیرد. داشتن مشخصات پرسونای مخاطب در ذهن می تواند به شما برای ایجاد یک محتوای موثر و مفید کمک شایانی نماید. برای مشخص نمودن پرسونای مخاطب راه های مختلفی وجود دارد که یکی از ساده ترین راه ها استفاده از تعدادی سوال کلیدی است که می‌تواند وضعیت مخاطب را برای شما شفا سازی نماید بنابراین با استفاده از این سوالات می توانید پرسونای مخاطب خود را به خوبی تعیین نمایید این سوالات عبارتند از:

 ⁃ آنها چند سال دارند

 ⁃ شرایط تاهل آنها به چه وضعیتی است

 ⁃ آیا بچه دارند

 ⁃ عنوان شغلی آنها چیست

 ⁃ درآمد آنها چقدر است

 ⁃ کجا زندگی می کنند

 ⁃  اخبار خود را از کجا بدست می آورند

 ⁃  پلتفرم های شبکه ی اجتماعی که استفاده میکنند چیست

 ⁃ هدف های آنها چیست

 ⁃  فعالیت‌های تفریحی که با آن وقت می گذرانند کدام است

 ⁃ ارزش های آنها در فعالیت های شان چیست

 ⁃ علایق آنها چیست

 ⁃ با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند

 ⁃ مشکلات آنها چیست

⁃ چگونه تصمیم می گیرند پول خود را خرج کند

هدف اصلی از پرسش این سوال ها در تعیین پرسونای مخاطب را می توان قرار دادن خود به جای مخاطب هدف دانست تا بتوانید به راحتی به اطلاعات آنها به صورت ذهنی دست یابید. وقتی پرسونای مخاطب خود را تعیین کردید سعی کنید از اطلاعات به دست آمده پرینت گرفته و آن را در محلی نزدیک میز کار خود نصب نمایید دقت داشته باشید پرسونای مخاطب شما بسته به بخش بندی بازاری که بر روی آن فعالیت می کنید می تواند یک و یا چند نفر باشد.

کانال بازاریابی خود را مشخص نمایید

 

تعیین کانال بازاریابی

مشخص نمودن پرسونای مخاطب همچنین می تواند به شما کمک کند که از کدام کانال های بازاریابی بایستی برای بازاریابی کالا و یا خدمات خود استفاده نماید بنابراین یکی از بهترین و مفید ترین هدف های مشخص نمودن پرسونای مخاطب را می توان استفاده از این ویژگی ها برای انتخاب بهینه شبکه های اجتماعی و یا کانال های ارتقاء محصول دانست که باعث می شود از هدر رفت هزینه های تبلیغات جلوگیری به عمل آید. برای مثال در صورتی که پرسونای مخاطب تعیین شده شما یک خبرنگار ۳۵ ساله است که از شبکه اجتماعی توییتر برای به دست آوردن اخبار و همچنین ارتباط با دوستان و اطرافیان خود استفاده می کند بایستی مطمئن شوید که کسب و کار شما در شبکه اجتماعی توئیتر از وضعیت مناسبی برخوردار است.

پیام ویژه خود را بسازید

 

پرسونا مخاطب

جالب است بدانید که در تحقیقات به عمل آمده در مورد مخاطبان و مشتری‌های کسب و کارهای گوناگون این نتیجه به دست آمده است که بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان اظهار داشتند در صورتیکه کسب و کارها پیام های خود را برای مشتریان اختصاصی و سفارشی نسازند به احتمال زیاد به یک کسب و کار دیگر روی خواهند آورد و مشتری آن خواهند شد. شما با استفاده از پرسنل مخاطب می توانید تا حد بسیار زیادی پیام های خود را برای مخاطبان ویژه و خاص خود شخصی سازی نمایید دقت داشته باشید شخصی سازی کردن پیام ها باعث می‌شود تا مخاطب هدف شما احساس کند این پیام صرفاً برای وی ساخته شده است و او از اهمیت بسیار زیادی در کسب و کار شما برخوردار است بنابراین با این روند می توانید تا حد بسیار زیادی مخاطبان را به خود جذب کرده و آن ها را وفادار نمایید.

در این زمینه با توجه به تحقیقات بازاریابی که انجام داده اید می توانید یکی از راهکارهای زیر را برای مخاطب هدف خود در پیش گیرید:

١- در صورتی که مشکلات و نقصان های مخاطب هدف خود را شناسایی کرده اید می توانید راهکارهای مناسبی را برای آنها ارائه دهید.

٢- صورتی که در مورد علایق آنها اطلاعاتی به دست آورده اید می توانید در محتوای خود با تمرکز بر علاقه مندی های آنها با آنان صحبت نمایید.

٣- در صورتی که توانسته باشید تعیین و مشخص کنید که آنها چگونه پول درمی آورند در چه مواردی پول خرج می‌کنند و در چه مواردی صرفه جویی می کنند و یا کدام یک از دوستانشان با چه مشخصاتی می‌تواند بر نحوه هزینه کردن آنها تاثیرگذار باشد به احتمال زیاد می توانید برنامه فروش مناسبی را برای این دسته از پرسونا مخاطب خود طراحی کرده و به اجرا بگذارید.

دائماً پرسونای مخاطب خود را بهبود ببخشید

دقت داشته باشید پرسونای مخاطبی که شما تعیین می‌نماید یک مفهوم کاملا پویا است و می‌تواند در موارد مختلف تغییر نماید علاوه بر این ممکن است شما در مورد تشخیص و تهیه پرسونای مخاطب خود دچار خطا شده باشید بنابراین سعی کنید همیشه با توجه به اطلاعاتی که مجدداً به دست می آورید پرسونای مخاطب خود را بهینه سازی نمایید. این کار می تواند شما را روز به روز به هدف خود نزدیک تر نماید.

 
  • 8
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر