استراتژی دیجیتال مارکتینگ را از کجا و چگونه شروع کنیم؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ را از کجا و چگونه شروع کنیم؟

تاریخ انتشار خبر : 1398 فروردین 25

استراتژی دیجیتال مارکتینگ را از کجا و چگونه شروع کنیم؟

بر طبق تحقیقات انجام شده در حوزه    بازاریابی اینترنتی می‌توان گفت که در حدود ۴۵ درصد برندهای فعال در بازار استراتژی بازاریابی دیجیتال تعریف و تعیین نشده است. همچنین در حدود ۱۵ درصد از برندهایی که دارای استراتژی بازاریابی دیجیتال هستند این استراتژی با فعالیت‌های بازاریابی آنها آمیخته نیست. حال سوال کلیدی اینجاست که اگر برنامه ای برای رسیدن به نقطه خاصی در کسب و کار خود نداشته باشیم یعنی نقطه مطلوب و ایده‌آل برای ما مشخص نباشد و یا اینکه ارزیابی مناسبی از نقطه فعلی نداشته باشیم چگونه می توانیم کسب و کار خود را رصد کرده و میزان پیشرفت برنامه ها را ارزیابی نماییم؟ به جرأت می‌توان گفت که امروزه با توجه به شرایط اقتصادی و کسب و کارهای مختلف دیگر زمان به تاخیر انداختن آماده سازی استراتژی بازاریابی دیجیتال برای کسب و کار شما دیگر به پایان رسیده است. ولی برای تفهیم بهتر این مطلب بیایید در ابتدا اندکی با استراتژی و دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم.

 چگونه می توان استراتژی بازاریابی را تعریف کرد؟

برای استراتژی از تعاریف مختلفی می توان استفاده کرد که در این قسمت ترجیح می دهیم از تعریف‌های افراد مختلف فعال در صنعت های گوناگون استفاده کنیم. با این روش تعریف استراتژی را از نظر رفتار تصمیم‌های مدیران و طبقه بندی تجربیات آنها خواهیم یافت.

آقای جک ولش مدیر شرکت جنرال الکتریک آمریکا می‌گوید استراتژی یعنی این که من تصمیم های شفاف و دقیق در مورد نحوه رقابت با دیگران اتخاذ کنم. آقای مایکل پورتر یکی از بزرگان علم مدیریت می‌گوید استراتژی یعنی چه کاری که دیگران انجام می دهند را با منابعی کمتر و به صورت کارا تر انجام دهیم. هم چنین کارهایی انجام دهیم که هیچ کس غیر از ما انجام نمی دهد. در این تعریف می توان گفت مایکل پورتر تأکید خاصی بر تمایز دارد.خانم شارون اوستر مدرس دانشگاه ییل استراتژی را از جنس تصمیم‌گیری و انتخاب تعریف می نماید. در ادامه با بررسی نظریه های مختلف می‌توان به این نتیجه رسید که استراتژی یعنی داشتن الگوی خاصی در تصمیم‌های کوتاه مدت. شاید بهتر است بگوییم که الگوی خاص همان استراتژی است که در سازمان بایستی به آن پایبند باشیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

دیجیتال مارکتینگ

 

دیجیتال مارکتینگ که در حدود دو دهه است به عنوان زیر مجموعه ای از مدیریت و تخصصی بازاریابی مطرح می باشد، عبارت است از مجموعه فعالیت‌هایی در جهت تبلیغ محصول ، خدمت و یا برندینگ که با استفاده از ابزارهایی در بستر دیجیتال شامل وب، اینترنت، موبایل و سایر ابزارهای دیجیتال انجام می گیرد.

در ادامه با هم دیگر پنج مرحله مهم و کلیدی برای تعیین استراتژی و فعالیت های بازاریابی را با هم بررسی می کنیم.

١- بدانید چه میخواهید و در ادامه هدف های تان را تعیین کنید.

دستیابی به ماموریت ها:

- در ابتدا ماموریت و هدف های خود را بر طبق برنامه اصلی خود تعیین نمایید.

- سعی کنید به این سوال پاسخ دهید که اهدافی که میخواهید فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال به آنها دست پیدا کند چیست؟ می توان گفت پاسخ به این سوال ماموریت سازمانی شما خواهد بود.

تعیین و اندازه گیری شاخص عملکرد کلیدی:

- در مورد شاخص عملکرد کلیدی از طریقی که قابل محاسبه باشد بررسی‌های انجام دهید. سعی کنید برای این شاخص ها پارامترهای کمی تعریف نمایید.

- از طریق تجزیه و تحلیل فعالیت های پیشین بازاریابی دیجیتال در مورد فعالیت‌های کنونی واقع نگر باشید. این کار باعث می‌شود با توجه به نگاه به گذشته فعالیت های خود و نتایج آنها بتوانید اهدافی را در نظر بگیرید که منطقی و قابل دستیابی باشد.

- سعی کنید برای اندازه گیری شاخص های عملکرد کلیدی روش مناسبی را پیدا کنید. برای مثال شما می توانید برای اندازه گیری نرخ تبادل طراحی وب سایت خود از گوگل آنالیتیکس و یا برای اندازه گیری شاخص‌های شبکه های اجتماعی خود مانند نرخ مشارکت از باز سامو استفاده نمایید.

- توصیه می‌کنیم پیش از برنامه ریزی در مورد شاخص های عملکرد کلیدی از موارد با اهمیت برای مدیر عامل خود مطلع شوید.

٢- گذشته ی خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و از اشتباهات خود یاد بگیرید.

 

تحلیل داده های بازاریابی آنلاین

 

دقت داشته باشید که برای برنامه ریزی نباید با چشمان بسته تصمیم گیری نمایید. بهتر است در ابتدا استراتژی های گذشته خود در مورد بازاریابی دیجیتال همچنین موفقیت‌ها و شکست‌های خود را بررسی و تجزیه و تحلیل نمایید. این کار به شما کمک می‌کند بتوانید بهترین شاخص های عملکرد کلیدی متناسب با کسب و کار خود را تعیین نمایید. برای این کار یک بازه زمانی را برای تجزیه و تحلیل انتخاب نمایید.

بهتر است این بازه زمانی مشابه با بازه زمانی باشد که تصمیم دارید برای آن استراتژی های بازاریابی دیجیتال را تعیین نمایید. برای مثال اگر تصمیم دارید برای شش ماهه اول امسال استراتژی هایی را تعیین نمایید می توانید از شش ماهه اول سال گذشته به عنوان بازه زمانی مناسب جهت مقایسه استفاده نمایید.

چگونگی تجزیه و تحلیل:

- بازه زمانی مورد نظر خود را انتخاب کنید و برای تجزیه و تحلیل بر روی گوگل آنالیتیکس آن را ست کنید.

- تجزیه و تحلیل استراتژی بازاریابی رقبا را به هیچ وجه فراموش نکنید. می‌توانید از یک فایل صفحه گسترده اکسل برای این کار استفاده کنید. دقت داشته باشید می‌توانید از ابزارهایی مانند semrush برای شناسایی استراتژی رقبا و همچنین کلمات کلیدی که بیشترین حجم ترافیک ارگانیک را بر روی سایت آنها ایجاد می کند استفاده نمایید. شما همچنین می توانید از این ابزار برای بررسی و مقایسه ترافیک ارگانیک و ترافیک ورودی به سایت از طریق تبلیغات گوگل استفاده نمایید.

 

٣- برای صحبت کردن پرسونا ی مخاطب خود را بشناسید و سعی کنید به زبان آن ها سخن بگویید.

اجازه ندهید برنامه ریزی در مراحل مختلف برای فعالیت های بازاریابی دیجیتال شما را از مخاطبانتان دور نماید. به طور معمول شما مشتریان خود را می شناسید ولی در طراحی شاخص‌های عملکرد کلیدی مخاطب جزو اولین مسائلی است که ممکن است توسط یک بازاریاب دیجیتال به فراموشی سپرده شود.  اگر می خواهید موفق شوید سعی کنید این اشتباه را شما تکرار نکنید و به جای آن مخاطب را در قلب کسب و کار خود قرار دهید. در همین راستا بایستی استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را بر این مبنا تهیه نمایید. برای نیازهای آنها محتوا تهیه کرده و سعی تان بر راضی نمودن آن ها باشد. شاید برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که چگونه؟ پاسخ به این سوال بسیار آسان است و آن هم یک کلمه است از طریق پرسونا.

- ایجاد پرسونای کاربردی:

- مخاطب خود را بر مبنای اصول پایه ای دسته بندی کرده و سپس تمامی اطلاعات جمعیت شناختی که در مورد آن ها می دانید یادداشت نمایید. این اطلاعات می‌تواند شامل مواردی از قبیل سن جنسیت و یا منطقه جغرافیایی باشد.

- در مرحله بعد به این مسئله فکر کنید که چه مشکل و یا مسئله ای را می توانید برای مخاطب خود حل کرده و یا به او در حل کردن آن مسئله کمک نمایید.

- در مورد مسائل احساسی، اهداف، آرزو ها و یا ترس های مخاطبان خود فکر کنید. بهتر است به اشتیاق های خودآگاه و ناخودآگاه مخاطب خود بدقت نگاه کنید.

- برای به دست آوردن پاره ای از اطلاعات که می‌تواند بسیار نیز برای شما کاربردی باشد شبیه به سن، جنسیت، شغل و مسائلی مانند این ها می توانید به گزارش مخاطبان در گوگل آنالیتیکس مراجعه نمایید.

- زمانی که مشغول به تهیه پرسونای مخاطب خود هستید بهترین زمان برای اندیشیدن به این مسئله است که چه مواردی می تواند این مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده و اینفلوئنسرهای آنها چه کسانی هستند.

۴- ابزارها را شناسایی کنید و در این زمینه به بودجه‌ خود پایبند باشید .

در شناسایی ابزارها سه نکته بسیار اهمیت دارد: اولی بودجه شما، کانال های دیجیتال و تیم یا اعضای سازمان شما. یکی از چیزهایی که بسیار اهمیت دارد این است که شما پیش از آنکه به اینکه چه چیزهایی احتیاج دارید فکر کنید به این مسئله بیندیشید که چه منابعی را در دسترس دارید.

چگونگی شناسایی ابزارها:

- بودجه شما

- بودجه نهایی دیجیتال مارکتینگ خود را مشخص نمایید.

- به اطلاعات تاریخی و پیشینه فعالیت های دیجیتال مارکتینگ شرکت طراحی وب سایت اهمیت داده و آنها را بررسی کنید.

- تصمیم گیری کنید که آیا حاضر به پرداخت هزینه برای ارتقا و تبلیغات محصول و یا خدمت خود هستید.

- اگر تصمیم به تبلیغات پولی گرفته اید ابعاد مختلف این نوع از تبلیغات را بررسی نمایید.

- افراد شما

- در این زمینه سعی کنید کمی واقع نگر تر باشید و همچنین مطمئن شوید که هیچ یک از افراد در هدف گذاری شما دچار اضافه فعالیت یا فرسودگی نخواهد شد.

- در مورد انجام  فعالیت های دیجیتال مارکتینگ شرکت توسط اعضا و یا برون سپاری به افراد متخصص تصمیم گیری نمایید.

- با تمام اعضای تیم خود در مورد وظایف آن ها صحبت و گفتگو کنید و همچنین می توانید از سیستم طوفان مغزی برای این کار استفاده شایانی نمایید.

 

- کانال های شما

- در مورد کانال های در دسترس و همچنین کانال های بالقوه به طور کامل بیندیشید البته به خاطر داشته باشید که انتخاب نوع کانال تا حد زیادی بستگی به نوع مخاطب مورد هدف شما خواهد داشت.

- سعی کنید به وضوح مشخص نمایید که هر کدام از کانال های بازاریابی دیجیتال شما قرار است به چه اهدافی دست پیدا کند.

- برای تمام کانال های خود حداقل یک شاخص عملکرد کلیدی تعریف و مشخص نمایید.

۵- برنامه خود را تعیین کنید ولی در مورد برنامه، انعطاف کافی را داشته باشید.

در مراحل مختلف اجرای برنامه های  برنامه ریزی پیشین بسیار دارای اهمیت می باشد ولی سعی کنید انعطاف کافی را در مورد برنامه های خود داشته باشید. هر جا که لازم شد سعی کنید برنامه های خود را اصلاح کنید و یا تغییرات در آنها ایجاد نمایید، چرا که پیش از شروع پروژه ممکن است شما اطلاعات کافی در مورد چگونگی پیشرفت پروژه و یا مسائلی که در حین انجام پروژه پیش خواهد آمد نداشته باشید. همچنین پیش از شروع پروژه شما اطلاعات کافی از نحوه رفتار مصرف کنندگان در این مورد خاص نخواهید داشت. بنابراین بایستی به یاد داشته باشید که پایش و کنترل برنامه ها و همچنین اصلاح آنها در موارد مورد نیاز یکی از اصول اساسی برنامه ریزی در مدیریت می باشد.

 

  • ایجاد تقویم بازاریابی دیجیتال

 

تقویم بازاریابی دیجیتال

- ایجاد یک تقویم برنامه ریزی بسیار به شما کمک خواهد کرد که بدانید در چه زمان هایی قرار است چه فعالیت هایی را انجام دهید همچنین در شلوغی‌های کار احتمال از خاطر رفتن موارد بسیار کاهش خواهد یافت.

- این تقویم بایستی تا حدودی نیز امکان تغییر و جابجایی را در جهت بهبود شرایط داشته باشد.

 

  • 4
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر