توجه به 12 نکته ضروری و مهم در سئو محتوا

تاریخ انتشار خبر : 1398 فروردین 18

توجه به 12 نکته ضروری و مهم در سئو محتوا

با توجه به رونق گرفتن کسب و کارهای اینترنتی داشتن یک طراحی وب سایت در رتبه های برتر از موتورهای جستجو یکی از مزیت های رقابتی است که می تواند کسب و کار شما را بهبود بخشیده و یا از شما یک کسب و کار موفق بسازد. برای رسیدن به رتبه‌های ابتدایی موتورهای جستجو مانند گوگل دو راه معمول وجود دارد؛ یکی تبلیغات مانند گوگل ادوردز و دیگری بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان سئو سایت.

اولین گزینه یعنی گوگل ادوردز مستلزم پرداخت هزینه برای نشان داده شدن در رتبه های اول نتایج جستجو است. دومین گزینه یا همان سئو روشی است که از طریق آن با استفاده از بهینه سازی وب سایت می توانید در نتایج جستجو در رتبه های بالا نمایش داده شوید.  سئو را می توان به دو قسمت سئوی داخلی و سئوی خارجی تقسیم بندی نمود. مهمترین بخش سئو داخلی سئوی محتوا است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

 

سئو محتوا

 

سئوی محتوا

سئو محتوا شامل رعایت برخی نکات است که می‌تواند در بهبود وضعیت محتوایی منتشر شده از لحاظ بهینه سازی برای موتورهای جستجو موثر باشد. در ابتدا لازم به ذکر است که با توجه به هوشمند شدن موتور های جست و جو و همچنین قرار گرفتن کاربر به عنوان محور اصلی در کسب و کارهای اینترنتی می‌توان گفت بایستی شرایطی را رعایت نمایید که کاربرپسند باشد.

در سال های گذشته برخی از متخصصین شرایط محتوا را به دو دسته سئو پسند و کاربرپسند تقسیم می‌کردند. امروزه می توان گفت تا حدود زیادی این دو دسته بندی در راستای یکدیگر قرار گرفته اند. ولی با این حال بهتر است برخی از نکات فنی را در محتوایی خود مورد توجه قرار دهید.

 

12 نکته ضروری و مهم در سئو محتوا

در ادامه به برخی از پارامترهای مورد نیاز در سئوی آن پیج اشاره خواهیم کرد. با رعایت این نکات احتمال دیده شدن سایت شما توسط مشتریان در نتایج موتور های جستجوی افزایش یافته و مطابق با آن موفقیت کسب و کار شما نیز محتمل تر خواهد بود.

قرار دادن کلمه کلیدی در تگ عنوان

به این نکته دقت داشته باشید که تگ عنوان یکی از قویترین و موثرترین سیگنال ها برای موتورهای جستجو است. عنوان محتوا به تنهایی انتقال دهنده معنای توصیفی در مورد محتوای صفحه می باشد. همچنین موتورهای جستجو برای نشان دادن موضوع محتوا از تگ عنوان در نتایج جستجو استفاده می کنند.

در این پارامتر محتوا به همراه داشتن یک کلمه ی کلیدی یک عامل کمک‌کننده به موتورهای جستجو در جهت نشان داده شدن بهتر محتوا خواهد بود. بنابراین سعی کنید همیشه از کلمه کلیدی در عنوان محتوا استفاده کنید. بهترین مکان برای استفاده از کلمه کلیدی در ابتدای تگ عنوان خواهد بود. بررسی‌ نتایج موتورهای جستجو نشان می‌دهد محتواهایی که کلمه ی کلیدی در ابتدای عنوان آنها آمده است رتبه بهتری نسبت محتواهایی که کلمه ی کلیدی نزدیک به آخر عنوان آنها آمده است خواهند گرفت.

 

 قرار دادن کلمه کلیدی در تگ متادیسکریپشن

 

کلمه کلیدی در متادیسکریپشن

 

متا دیسکریپشن یک محتوای بسیار کوچک و به صورت خلاصه است که به عنوان نماینده کلی محتوا در نتایج موتورهای جستجو نشان داده خواهد شد. این تگ عملاً نماینده کل محتوا می باشد. اگرچه اهمیت اصلی متا دیسکریپشن در چرخه سئو بسیار مورد بحث قرار می گیرد ولی با این وجود یکی از سیگنال های مهم برای جذب کلیک بیننده در نتایج موتورهای جستجو است. استفاده از کلمه کلیدی درمتادیسکریپشن باعث خواهد شد این تگ برای موتورهای جستجو و همچنین برای کاربران بسیار مرتبط تر به نظر بیاید.

 

استفاده از کلمه ی کلیدی در تگ اچ یا هدر

تگ های H یا همان هدر  در محتوا که از H۱ شروع می شوند و به صورت درختی به H2 اچ H3 و... میرسند. در  هدرهای محتوا بهتر است حداقل در یکی از آنها از از کلمه کلیدی خود استفاده کنید. تکرار کلمه کلیدی در هدرهای دیگر باعث بهبود شرایط محتوا از نظر سئو خواهد شد.

 

عدم استفاده از کلمات کلیدی به صورت کپی و تکراری

در چند سال اخیر دیده می‌شد که در بسیاری از محتوا ها به صورت تکراری و کپی شده از کلمه کلیدی با تکرار بسیار بالا استفاده می‌شد. این کار شاید قبلا به بهبود رتبه ی محتوا در نتایج جستجو کمک می‌کرد اما امروزه این حرکت هیچگونه کمکی به محتوای شما نخواهد کرد و حتی ممکن است باعث تشخیص اسپم بودن محتوا از نظر موتورهای جستجو شود. بنابراین از کلمه ی کلیدی خود در جایی مناسب از محتوا استفاده کنید و بیهوده کاربر را با آن سر درگم نکنید.

 

طول محتوا

در مورد طول محتوا نکته مهم و کلیدی این است که بدانید از نظر موتورهای جستجو عامل معناداری و کاربردی بودن محتوا پیش از عامل طول محتوا اهمیت دارد. بنابراین سعی کنید در ابتدا به مفهومی بودن و کاربردی بودن محتوا بپردازید و همانگونه که در بالا نیز گفته شد سعی کنید اهمیت و اولویت اول خود را بر مبنای کاربر پسند بودن محتوا بنا کنید. در ادامه بدانید که محتوا با تعداد کلمات بیشتر از نظر موتورهای جستجو محتوا های مناسب تری خواهند بود و احتمال دیده شدن آن ها در نتایج جستجو بیشتر است.

 

عدم استفاده از محتوای تکراری

محتوا تکراری

دقت داشته باشید همانگونه که محتوای کپی از سایت های دیگر می تواند منجر به پنالتی شدن و آسیب رساندن به سایت شما شود، محتوای تکراری در صفحات مختلف سایت نیز باعث آسیب به سئو و رتبه سایت خواهد شد. بنابراین سعی کنید برای صفحات مختلف سایت خود از محتوای یونیک و انحصاری استفاده نمایید. بازاریابی محتوا

 

استفاده از تگ کنونیکال canonical

در بسیاری از مواقع به این موضوع بر می خورید که محتوای دو صفحه و یا چند صفحه از سایت اجبارا تکراری خواهند بود. در این شرایط بهتر است برای جلوگیری از تکراری بودن محتوا و داپلیکیت شدن آن از تگ کنونیکال استفاده کنید. تگ کنونیکال به گوگل اطلاع خواهد داد که دو یا چند صفحه از سایت شما با آدرس های متفاوت صفحات یکسانی هستند.

 

 بهینه سازی تصاویر

 

بهینه سازی تصاویر

 

بهینه سازی تصاویر و یا هر محتوای دیگری که در متن قرار می گیرد می تواند به بهینه شدن شرایط سایت از لحاظ سئو کمک شایانی نماید. حجم عکس برای موتورهای جستجو در کنار کیفیت تصاویر برای کاربران دو نکته بسیار مهم و دو لبه یک شمشیر هستند. دقت داشته باشید در صورت تصمیم به بهینه سازی حجم عکس ها آنقدر آنها را دچار کاهش حجم نکنید که کیفیتی برای آنها باقی نماند.

لازم به ذکر است بهینه سازی عکس ها می تواند با استفاده از افزونه های مختلف که بر روی وبسایت نصب می شود انجام گیرد و یا قبل از بارگذاری عکس ها نسبت به کنترل کیفیت و حجم آن ها اقدامات لازم صورت گیرد. ضمناً استفاده از تگ alt کپشن مدیتیشن برای عکس ها می تواند در نتیجه جستجو در موتورهای جستجو کمک شایانی نماید.

 

به روز رسانی محتوا

الگوریتم های جدید گوگل محتواهای تازه و به روز شده را بیشتر ترجیح می دهند تا محتواهایی که چندین وقت از تولید آنها گذشته و هیچ به روز رسانی و یا حتی کامنتی در آنها دیده نمی‌شود. این به این معنی نیست که شما مجبورید هر روز متون محتوای خود را تغییر دهید ولی بهتر است یک استراتژی برای به روز رسانی محتوا در سایت خود در نظر داشته باشید.

 

لینک های خارجی یا اکسترنال لینک

لینک های خارجی که از سایت شما به صفحات و یا سایت های دیگر لینک میدهند باعث ایجاد اعتماد و ارسال سیگنال‌های اعتماد به موتورهای جستجو خواهد شد چراکه در این صورت موتورهای جستجو خواهند فهمید که شما علاقمند هستید کاربر سایت تان در مورد موضوع مشخصی بیشتر بیاموزد. این  نوع از لینک دهی یک فاکتور اعتماد بسیار قوی برای گوگل می باشد. دقت داشته باشید که تعداد زیاد لینک های خارجی نیز می تواند به صفحه شما مسئول آن آسیب برساند از حد تعادل را در لیگ داخلی و خارجی رعایت نمایید.

 

 لینک های داخلی یا اینترنال لینک

لینک های داخلی در صفحات شما می تواند کاربر را به سمت موضوعی هدایت نماید. این نوع از لینک ها همچنین باعث می شود از بن بست بودن صفحات شما جلوگیری به عمل آید. همچنین اینترنال لینک باعث می شود پیوند قوی بین صفحات شما ایجاد شده و در سئوی سایت شما تاثیر گذار باشد.

 

 کلمات کلیدی در آدرس سایت یا همان URL

کلمات کلیدی در url

 

استفاده از کلمات کلیدی در آدرس صفحات می‌تواند به گوگل در جستجوی محتوای شما کمک نماید. مسئله قابل توجه در آدرس وب سایت استفاده از کلمات کلیدی به صورت فارسی یا انگلیسی است. در این مورد اختلافات بسیاری بین متخصصان وجود دارد. برای قرار دادن کلمات کلیدی در آدرس صفحات بایستی به این نکته توجه داشته باشیم که گوگل با پیشرفت الگوریتم های خود مترادف کلمات فارسی به انگلیسی را نیز تشخیص می‌دهد و همچنین استفاده از کلماتی با حروف غیر از حروف انگلیسی باعث ایجاد کد گذاری و درنتیجه کند کردن حرکت ربات های کرالر گوگل خواهد شد. این مسئله می‌تواند باعث تاثیرگذاری بر نمایش سایت شما در نتایج جستجو شود.

در مورد کلمات کلیدی در آدرس صفحات بعضی از متخصصین معتقدند که استفاده از آنها نه تنها آسیب نمی رساند بلکه باعث کاربر پسند بودن صفحات خواهد شد که خود به طور غیر مستقیم بر بهبود سئوی سایت تاثیر گذار است.

 

خدمات دیجیتال مارکتینگ

 

  • 2
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر