چگونه ایده خوب برای تولید محتوا پیدا کنیم

تاریخ انتشار خبر : 1397 آذر 11

چگونه ایده خوب برای تولید محتوا پیدا کنیم

چگونه ایده خوب برای تولید محتوا پیدا کنیم

یک ایده خوب قلب هر نوع کمپین یا پروژه محتوا محور است. هیجان و شوقی که در مورد ایده محتوا ی وب سایت وجود دارد به شما کمک می کند در این مسیر باقی بمانید و این ایده بخشی از چیزی است که به مخاطبان خود می دهید تا به اشتراک بگذارند. اختصاص زمان و انرژی برای یک ایده بد، تلف کردن منابع است و می تواند مخاطبان سایت را از شرکت شما دور سازد. علاوه بر این، اگر تصمیم گیرندگان شما احساس کنند منابع زیادی بر روی ایده های شکست خورده سرمایه گذاری شده است، ممکن است اطمینان خود را به شما از دست بدهند و همین امر موجب می شود شغل خود را نیز از دست بدهید. تمامی این موارد باعث می شود، پیدا کردن ایده خوب به نظر سخت و خسته کننده برسد. اما یافتن ایده های مناسب برای تولید محتوا آنچنان که شما فکر می کنید دشوار نیست.

واضح است که شما محتوای سایت رقبای خود را می خوانید تا ببینید چه چیزهایی برای این افراد موثر بوده و چه چیزهایی نبوده است. اما روش های دیگری نیز وجود دارد که به شما کمک می کند پا را فراتر از این حد بگذارید و ببینید رقبایتان چه کارهایی را انجام می دهد. به احتمال زیاد شما دو نوع رقیب دارید. این موضوع می تواند برای بیشتر کسب و کارها سردرگم کننده باشد، به خصوص زمانی که صحبت از افزودن سئو به ترکیب بازاریابی محتوا به میان می‌آید. شما رقبای سنتی خود را دارید. به عنوان مثال اگر در حال فروش قهوه در تهران هستید، کافه ای که در آن طرف خیابان قرار دارد می‌تواند رقیب شما محسوب شود. همچنین رقبایی در نتایج موتورهای جستجو نیز خواهید داشت. این افراد رتبه ای برای عبارت بهترین قهوه فروشی در تهران دارند. اغلب همپوشانی بین این دو گروه از رقبا وجود خواهد داشت، اما هیچ کدام از این موارد نباید نادیده گرفته شود. چیزی که شما باید در پژوهش خود بدانید این است که:

  • گرایش های موجود چیست؟
  • چه چیزی باعث به دست آوردنلینک می‌شود؟
  • چهکلیدواژه هایی می توانند ترافیک بالایی به دست آورند؟
  • چه کسانی رقبای شما را دنبال می کنند و چه چیزی به اشتراک می گذارند؟
  • برندهای برتردر مورد چه موضوعی مقاله می نویسند؟

گرایش های موجود چیست؟

برای اینکه مطمئن شوید فرایند ایده سازی و ایده پردازی شما بر روی کلمات کلیدی مناسب تمرکز کرده است، متغیرهای مختلفی از این کلمات را در گوگل ترندز امتحان کنید. مثلا چرا این راهنما به جای اینکه در مورد استراتژی محتوا باشد در مورد بازاریابی محتوا نوشته شده است؟ نمودار زیر این موضوع را به خوبی نشان می دهد:

 

 تولید محتوا

 

 

چه چیزی باعث به دست آوردن لینک می شود؟

از سایت Open Site Explorer  استفاده کنید تا ببینید در سایت رقبای شما چه صفحاتی بیشترین لینک را به دست اورده اند و این لینک ها از کجا می ایند. استفاده از این ابزار می تواند بینشی در مورد موضوعات و نوع محتوایی که می تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند را در اختیارتان بگذارد. همچنین می توانید از ابزار link opportunities  برای یافتن مکان هایی که به رقبای شما لینک داده اند و به شما لینکی نداده اند استفاده کنید.

چه کلمات کلیدی بیشترین ترافیک را به دست آورده اند؟

سایت رقبای خود را در سایت Similar Web  جستجو کنید تا ببینید چه کلمات کلیدی باعث ایجاد ترافیک در سایت آنها شده است و چه سایت های برتری به آن‌ها لینک داده اند. همچنین می توانید به طور مستقیم از Ahrefs  استفاده نمایید تا ببینید محتوای برتر آن ها چه چیزی بوده است. می‌توانید چند مفهوم خوب که به عنوان مبدا برای ابزار به کار می رود را به دست آورید و به کمک آن محتوای خوبی بنویسید. به عنوان مثال اگر کافی شاپ دارید و رسپی تهیه قهوه ترافیک زیادی برای سایت رقیب شما داشته است، می توانید رسپی های خوشمزه ای را به صورت آنلاین در اختیار افراد قرار دهید. کافیست به سادگی از ابزار Simply Measured استفاده کنید تا تجزیه و تحلیل پست های برتر رقبا را به راحتی انجام دهید.

کاربران در رسانه های اجتماعی چه کسانی را دنبال می کنند و چه موضوعاتی را به اشتراک می گذارند؟

از ابزاری همچون Followerwonk برای تجزیه و تحلیل افرادی که رقبای شما را فالوو می‌کنند و افرادی که رقبا آن‌ها را در توییتر دنبال می‌نمایند استفاده کنید. همچنین شما می توانید توییت های آنان را تجزیه و تحلیل نمایید تا ببینید مخاطبنشان چه چیزهایی را دوباره توییت کرده اند. اگر رقیب شما توسط افرادی که در بیوگرافی توییتر خود از عبارت “طراح فریلنسر” استفاده می کنند، دنبال شده اند، می‌توانید با مصاحبه با فریلنسرهای موفق توجه این افراد را به خود جلب کنید.

BuzzSumo  نیز یک مکان عالی برای مشاهده محتواهایی است که در رسانه های اجتماعی محبوب اند. در رسانه اجتماعی فیس بوک می توانید عبارت “Pages liked by people who like [brand]” را در نوار جستجو تایپ کنید و ایده ای در مورد فالوورهای رقبا و برندها به دست آورید. به عنوان مثال فرض کنید کافی شاپ ما در  تهران واقع شده است، شما می توانید به کمک همین موضوع، طرفداران رقبا را پیدا کنید. ابزارهای دیگری نیز وجود دارد که به شما کمک می کند اطلاعاتی در مورد تلاش های رقبا در شبکه های اجتماعی به دست آورید. از جمله این ابزارها می‌توان به RivalIQ و Share Metric plugin for Chrome  اشاره کرد.

جستجوی رقابتی فراتر از وبلاگ:

فراموش نکنید که رقبای شما از انواع دیگری از محتوا  استفاده می کنند. در کمپین های ایمیلی آن ها مشترک شوید تا بدانید چه چیزهایی برای این افراد کارساز و موثر بوده است. مواردی که باید مدنظر داشته باشید به شرح زیر است:

موضوع؛ طول محتوا، لحن، ساعت انتشار، تجسم و هر چیزی که ارزش توجه کردن را داشته باشد.

همچنین باید صفحات فرود، وایت پیپرها و حتی توضیح محصولات این افراد را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید  آن ها در چه زمینه ای در تولید محتوا خوب هستند.

تولید محتوا و ایده رقبا:

شما می توانید از ایده رقبای خود برای جذب ترافیک استفاده کنید. به عنوان مثال رسپی دستور تهیه قهوه می تواند برای شما نیز مفید واقع گردد. ممکن است در این تاکتیک نیز موفق باشید.  بهترین روش برای ایجاد حوزه حکمرانی شما در بازاریابی محتوا این است که ازمحتوای رقبای خود الهام بگیرید و از آن به عنوان نقطه آغازین برای ایده سازی خود استفاده نمایید. ممکن است در یک حوزه مشهور باشید. اگر احساس می کنید در یک حوزه زیاد خوب نیستید می توانید بر روی موارد دیگری تمرکز نمایید. اگر قصد دارید دقیقا از ایده برندهای رقیب استفاده کنید قسمت بعدی به شما کمک می کند.

تفکر افقی در تولید محتوا

برخی از مواقع بهترین روش برای به دست آوردن ایده تازه برای تولید محتوا، بررسی آن از زوایای دیگر است. این چیزی است که بیشتر هنرمندان از آن استفاده می کنند و به آن تفکر افقی می‌گویند. بنابراین اگر  می‌خواهید مقالات بیشتری در یک حوزه خاص بنویسید، باید آن را از زاویه جدیدی مورد بررسی قرار دهید. یک قدم به عقب برگردید و نگاهی به موضوع اصلی (یا کلمات کلیدی) خود بیندازید. فرض کنید می خواهید بر روی تعمیرات لوله کشی تمرکز نمایید. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم، ما سعی می کنیم موضوع را از زاویه جدیدی مورد بررسی قرار دهیم. بهترین روش برای انجام اینکار، کاوش موضوع تمامی روابط  همپوشانی شده است. به تصویر زیر نگاه کنید:

 

 کلمات کلیدی

 

جایی که موضوع جالب می شود بخش خشک کن برقی دست دوم است. به عنوان مثال اگر فکر می کنید خشک‌کن‌های گران قیمت زیاد خوب نیستند می‌توانید به سراغ نوع کم هزینه بروید. همچنین می توانید پستی در مورد کارکرد سفال در روابط تجاری بین کشورهای مختلف (برای بخش مصالح) بنویسید. اگر اکسسوری ها و لوازم جانبی حمام را به فروش می‌رسانید، ایده حمام های باستانی می تواند برای مشتریان جذاب باشد. اینکه افراد بدانند استراحتگاه های ژاپنی با نویزگیرهایی برای آرامش بیشتربانوان مجهز شده اند برایشان جالب خواهد بود.

چنین مواردی می تواند شما را به محتوای قابل اشتراک و غیر معمول برساند. اگر زوایای مختلف سردوش ها را مورد بررسی قرار دهید قادر خواهید بود فضای بیشتری برای کار داشته باشید. زمانی که به دنبال ایده های ناب محتوایی می گردید هرگز حوادث غیر منتظره را نادیده نگیرید. یک ایده ترکیب جدیدی از عناصر غیر متصل به هم است که بتواند ارزشی را به محتوا بیفزاید.

محتوای جدید

برخی از شرکت ها استراتژی بازاریابی محتوای خود را تنها بر روی newsjacking (پاسخ مستقیم یا غیر مستقیم به آخرین اخبار) بنا می کنند اما اگر تازه کار هستید باید بتوانید تعادلی بین ایده های مربوط به زمان و آن هایی که همیشه سبز هستند و برای مدت طولانی تازه و جدید می مانند برقرار کنید. یکی از روش‌هایی که برای ایجاد ایده های مقید به زمان و لحظه ای وجود دارد این است که ببینید محتواها چگونه به صورت زنده منتشر می شوند و در آن زمان چه اتفاقی رخ می دهد. به عنوان مثال تعطیلات، اکران فیلم های سینمایی، تغییرات فصلی، جوایز موسیقی و سایر موارد می تواند به شما کمک کند. برای خودتان یک تقویم از رویدادها را ایجاد کنید که برای صنعت شما مهم هستند. آن را برای ایده سازی و ایده پردازی سال آینده نگه دارید.

چگونه برای صنایع خسته محتوا تولید کنیم؟

در بخش قبل در مورد موضوع تعمیر لوله کشی ساختمان صحبت کردیم. به نظر شما تولید محتوا در چه صنعتی می‌تواند دشوار باشد؟ بانکداری، مصالح ساختمانی، مباحث آب شناسی؟ معمولا افراد هر چیزی که خارج از حوزه مد/سرگرمی باشد را به عنوان حوزه دشوار می‌شناسند و بر این باورند نوشتن محتوا برای چنین حوزه هایی سخت است. این موضوع درست نیست. اگر بتوانید نکته کلیدی که باعث ایجاد هیجان در مورد موضوع می‌شود را پیدا کنید هیچ حوزه دشواری وجود نخواهد داشت. زیرا افراد زیادی وجود دارد که همانند شما هستند و به کارهایی که شما انجام می‌دهید علاقه نشان می‌دهند.

  • چگونه می توانید از قوانین جدیدی که وضع می شود بیشترین استفاده را ببرید؟
  • فرسایش چیست و چه تاثیری بر روی خاک دارد؟

ارزش مخاطبین در تولید محتوا

اگر در حال حاضر پژوهش مخاطبان را به عنوان بخشی از استراتژی محتوا انجام نداده اید می توانید اینکار را در هر فازی از ایده سازی آغاز کنید. برخی از افراد دوست دارند از این اطلاعات برای ایجاد پرسوناهایی استفاده کنند که ایده های آن ها را از همان ابتدا تشکیل می‌داد. برخی از افراد نیز دوست دارند محتوا جریان پیدا کند، تا به کمک اطلاعات، مخاطبان انتخاب های خود را تنگ‌تر کنند. حالا زمان آن فرا رسیده است که خاص باشید، زیرا باید به اطلاعات زیادی در مورد شرکت خود و مشتریان‌تان دست پیدا کنید.

در تولید محتوا نیازهای مخاطب خود را بشناسید

تنها درک علاقه مندی مخاطب به یک موضوع کافی نیست. شما باید بدانید آن ها از اطلاعاتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد چه می‌خواهند. همچنین به مواردی که مخاطب به کمک آن با شما صحبت می کند نیز توجه داشته باشید. بررسی خدمات مشتریان، تعاملات اجتماعی و بخش پرسش و پاسخ منابع عالی هستند.  شما باید بدانید مشتریان شما چه نظری در مورد محتوا دارند.

نزدیکی تصادفی:

بعد از اینکه فهمیدید مخاطبان شما چه کسانی هستند و به دنبال چه می گردند، می توانید یک قدم به سمت جلو بردارید و محتوایی را بیابید که باعث تعامل آن ها می شود. نزدیکی تصادفی بهترین روش برای انجام اینکار است. این گزینه به تفکر افقی مربوط است و به شما کمک می کند نواحی همپوشانی شده در تمایلات افراد را بیابد و از آن برای ساخت رابطه قوی تر با مخاطب استفاده نمایید. به عنوان مثال اگر بررسی عمیق تری داشته باشید متوجه خواهید شد که افرادی که به کافی شاپ علاقه مند هستند تمرینات یوگا را نیز دوست دارند. با کمی تحقیق و بررسی می توانید این افراد را پیدا کنید.

از تولید محتوای خسته کننده بپرهیزید

چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اینترنت پر از محتواهای مختلف است. بر اساس پژوهش های انجام شده، بیش از 2.5 میلیون پست وبلاگی در روز منتشر می شود. این موضوع بدین معنی است که ایده شما باید برای مخاطب جذاب باشد تا بتواند خود را در میان چنین حجم محتوایی متمایز سازد.

محتوای خسته کننده

اجازه ندهید احتمال خسته کننده بودن محتوا شما را نا امید کند. محتوای بهتری برای مخاطبان خود ایجاد کنید

عواملی که باعث شکست یا توسعه محتوا می شوند

سایت Dejan Marketing چندین پژوهش مختلف را در این حوزه کنار هم قرار داده است تا ببیند چه چیزی باعث می شود خواننده از خواندن متنی اجتناب کند و از آن عبور نماید:

 

 بازاریابی محتوا

 

 

برخی از این موارد مثل نداشتن صبر کافی مخاطب را نمی‌توان به راحتی برطرف کرد. بنابراین سوال اینجاست که ایده خوب برای محتوا چه نوع ایده ای است؟ بر اساس گفته های متیو براون، محتوای عالی ویژگی های زیر را دارد:

  • محتوا، مرتبط و تازه است

در مورد اینکه چگونه یک فایل ویدئویی عالی بسازیم مطلب ننویسید. در عوض در مورد کاندیدهای سیاسی مطلب بنویسید و بگویید آن ها چگونه می توانند کمپین ویدئویی خود را بهبود ببخشند.

  • محتوا ی کامل

به جای نوشتن خلاصه ای از موضوعات مشابه که هر فردی در سایت خود دارد به عمق موضوع بروید.

  • محتوا، پرسوناهای خاصی را هدف قرار می دهد

محتوای خود را برای بخش کوچکی مفید و کارساز طراحی کنید. در این شرایط می‌توانید بازدید کنندگان وفاداری داشته باشید.

  • محتوا، همیشه سبز است

هر چقدر منابع بیشتری را بررسی کنید متوجه می شوید که محتوای شما باید عمر طولانی داشته باشد.

  • محتوا، قابل سفارشی سازی است

اجازه دهید مخاطبان تجربه خود را کنترل کنند. شاید متن آخرین چیزی است که آنها می‌خواهند ببینند.

  • محتوا، شخصی است

همه ما چیزهایی را دوست داریم که مختص خودمان است. به عنوان مثال از ای پی آدرس برای هدف قرار دادن مخاطبان در یک ناحیه خاص استفاده کنید.

  • از طریق قالب های استاندارد مقاله ایجاد نشده است

1500 واژه با کمی تصویر و سرتیتری با اعداد می تواند خسته کننده باشد. افراد زیادی از قالب های استاندارد استفاده می کنند. شما اینگونه نباشید و کارهای بهتری انجام دهید.

حتی بهترین ایده ها نیز نمی‌توانند خود را با تمامی مواردی که در این مقاله بیان کردیم سازگار سازند، اما استفاده از این معیارها می‌تواند یک نقطه شروع خوب برای ایده سازی برای تولید محتوا باشد.

 

  • 6
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر