بازاریابی از طریق محتوا

تاریخ انتشار خبر : 1397 مهر 09

بازاریابی از طریق محتوا

 

بازاریابی محتوا

این مقاله به شما کمک می کند تیم خوبی برای تولید محتوا و بازاریابی محتوا جمع آوری کنید و اطمینان حاصل نمایید که برای حرکت کردن به سمت جلو، چارچوبی از ابزارها را برای بازاریابی محتوا را در اختیار دارید.

موفقیت اجرا و به کارگیری استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا بر روی یک موضوع مهم استوار است که اغلب توسط شرکت ها نادیده گرفته می شود. این موضوع، تیم محتوایی شماست. تیم محتوا مسئول ایده سازی و اجرای نیازهای محتوایی شما هستند. در برخی از موارد ممکن است آن‌ها را مسئول ترویج و تبلیغ محتوای خود کنید. روش های زیادی برای سازماندهی و ساختاردهی تیم محتوایی وجود دارد. این موضوع به نیازهای شما نیز بستگی خواهد داشت. اگر یک فروشگاه دارید که پرسنل زیادی ندارد این موضوع باز هم در مورد شما صدق می‌کند. شما می توانید استراتژی بازاریابی محتوا را ایجاد و آن را اجرا نمایید.

 

به چه افرادی برای بازاریابی محتوا نیاز داریم؟

استراتژیست محتوا

شما به فردی نیاز دارید که بتواند محتوای شما را بنویسد. یک استراتژیست خوب می‌تواند تلاش های بازاریابی محتوای شما را بررسی کند، آن را با چیزی که می خواهید بدان دسترسی داشته باشید مقایسه نمایید و استراتژی را برای پر کردن خلاء ها و دسترسی به اهداف ایجاد کنید. بسته به مقیاس کاری شما، استراتژیست محتوا می تواند تمامی پژوهش های قبل از تولید و نیز استراتژی تحریریه، مانند نوشتن راهنمای سبک و برند را انجام دهد. این افراد می توانند نقش مشاور را داشته باشند و در برخی از موارد برای تغییر استراتژی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

نویسنده محتوا

نویسندگان اغلب نیروهای با خلاقیت بالا هستند که در تیم بازاریابی محتوا حضور دارند. این ها افرادی هستند که می توان برای به دست اوردن ایده های خلاقانه و کسب جادوی داستان سرایی به هنگام نوشتن محتوا از آن ها استفاده کرد. به خاطر داشته باشید زمانی که صحبت از نوشتن به میان می آید، شما به همان اندازه که خرج می کنید و سرمایه می گذارید، برداشت خواهید کرد.

باید از افرادی استفاده نمایید که با موضوع کاری شما آشنا هستند و می توانند کسانی که مطلب را می خوانند را تحت تاثیر خود قرار دهند. برای اینکه یک نویسنده خوب در شرکت داشته باشید لازم نیست نیروی کار اضافی استخدام نمایید. شما می توانید از مهارت های نویسندگی اعضای فعلی نیز استفاده کنید. برخی از نویسندگان می توانند محتوا را به شکل HTML درآورند و آن را  برای سئو بهینه سازی نمایند. برخی نیز می توانند شما را با جملات‌شان شگفت زده کنند. زمانی که می خواهید فردی را استخدام کنید به این فکر کنید که به یک فرد همه‌ تن حریف نیاز دارید یا یک فرد متخصص در یک زمینه؟!

 

ویراستار تیم تولید و بازاریابی محتوا

حتی بهترین نویسندگان هم نمی توانند کارهای خود را ویرایش نمایند. بنابراین اگر می توانید یک ویراستار انتخاب کنید تا کارهای موجود را ویرایش نماید.

ویراستاران در دو دسته جای می گیرند: ویراستاران توسعه ای که می‌توانند در حال توسعه محتوا، آن را ویرایش کنند و شکل طبیعی تری به آن ببخشند .ویراستاران متن افرادی هستند که از چشم های تیزبین خود برای بررسی خطاهای گرامری و املایی استفاده می‌کنند. برخی از ویراستاران هر دو کار را با هم انجام می دهند. اگر مجبور شدید از میان این افراد یکی را انتخاب کنید به دنبل ویراستاران متن باشید.

 نویسندگان معمولا می توانند ویرایش های توسعه ای را  انجام دهند. نوع سوم ویراستاران نیز وجود دارد. اگر به دنبال محتوایی با شکل ژورنالیستی هستید می توانید از این دسته از ویراستاران استفاده کنید. این نوع ویراستار فردی است که نویسنده و محتوای او را احاطه می کند. ما به این افراد هماهنگ کننده محتوا می‌گوییم.

 

هماهنگ کننده تیم تولید محتوا

یک هماهنگ کننده خوب می‌تواند محتوا را به خوبی مقیاس بندی کند. این فرد تمامی جزییات از استخدام و مدیریت فریلسنرها و اطمینان حاصل کردن از اینکه برچسب ALT به تصاویر اضافه شده است را بر عهده می‌گیرد. پیدا کردن هماهنگ کننده ایده آل کار دشواری است، اما اگر بتوانید فردی را پیدا کنید که سازمان یافته و خلاق است، به روابط و کیفیت کار اهمیت می‌دهد و می‌تواند همه پیگیری ها را به خوبی انجام دهد، یک هماهنگ کننده خوب در اختیار خواهید داشت.

 

تغییرات تیم تولید محتوا همگام با توسعه کسب وکار

در برخی از کسب وکارها، اضافه کردن نویسندگان و ویراستاران بیشتر تا زمانی که به حجم بحرانی نرسیده اند آسان است، اما زمانی که این کسب و کارها رشد کردند توسعه تیم نیز سخت تر می‌شود. همه افراد خوش شانس نیستند. شرکت های بسیاری هستند که برای توسعه کسب و کار خود مجبورند فرینسلرهای جدیدی انتخاب کنند یا حتی کل فرآیند تولید محتوا را برون سپاری نمایند.

رشد کسب و کار به شرایط کاری بستگی دارد، اما به احتمال زیاد کار با افزودن نویسندگان و در صورت نیاز ویراستاران اختصاصی آغاز می‌شود. بعد از اینکه تیم مورد نیاز برای مدیریت ساختار را تشکیل دادید، زمان استخدام هماهنگ کننده برای پیگیری و نگهداری تمامی محتواها فرا می‌رسد.

 

برون سپاری و کیفیت محتوا

استخدام فریلسنرها به خصوص زمانی که مطمئن نیستید در یک بازه زمانی طولانی مدت چگونه رشد خواهید کرد، یک فرآیند کاملا منطقی است. اما تبدیل شدن به ماشین تولید محتوا اصلا منطقی نیست. استخدام فردی از خارج شرکت می‌تواند خوب باشد. به خاطر داشته باشید که نویسندگی و ویرایش کردن محتوا مهارت هایی هستند که در طول زمان توسعه پیدا می‌کنند.

اختصاص زمان برای یافتن و استخدام فرد متخصص در نویسندگی همانند استخدام یک لوله کش ماهر برای ساختمان ارزشمند خواهد بود. یک نویسنده یا ویراستار خوب می تواند همه کارها را به درستی انجام دهد. ممکن است ندانید همه این فرآیندها چگونه کار می کند اما  وجود یک محتوای خوب گویای همه چیز است. به خودتان اعتماد کنید. اگر نمونه کار نویسندگان چیزی نیست که می‌خواهید، حتما محتوای نوشته شده توسط این افراد برای مخاطبان نیز جذاب نخواهد بود.

 

روش های بازاریابی محتوا

 

انتخاب سیستم بازاریابی محتوا

سیستم مدیریت محتوا می تواند بهترین دوست یا بدترین دشمن شما باشد. البته می‌توانید سیستمی را بیابید که در میان این دو قرار می گیرد. اول  از هر کاری باید بدانید سیستم مدیریت محتوا چیست. سیستم مدیریت محتوا رابطی است که برای نوشتن، منتشر کردن و ویرایش محتوای خود در سایت استفاده می کنید.

رایج ترین نمونه ای که از سیستم مدیریت محتوا وجود دارد وردپرس است. سیستم مدیریت محتواهای دیگری نیز چون دروپال، جوملا و مگنتو وجود دارند. برخی از سایت ها اصلا سیستم مدیریت محتوا ندارند. ما زمانی که می خواستیم محتوای خود را به سیستم مدیریت محتوای جدید منتقل کنیم با همین چالش مواجه شدیم. در ادامه برخی از سوالاتی که  از خود پرسیدیم را مشاهده می کنید:

  • سهامداران ما چه کسانی هستند؟ چه دپارتمانی باید در فرآیند انتخاب درگیر باشد؟
  • چه مقدار از سایت ما باید توسط سیستم مدیریت محتوا مدیریت شود؟
  • می خواهیم سیستم جدید چه کارهایی برایمان انجام دهد؟ این موضوع می تواند هر چیزی از لاگین با سطوح دسترسی مختلف تا یکپارچه سازی نرم افزارهای فعلی باشد.
  • چه چیزی در این لیست ضروری، مطلوب و اختیاری است؟ این گزینه به شما کمک می‌کند اولویت های خود را تعیین کنید.
  • به یک سیستم اختصاصی نیاز دارید یا می توانیم در چارچوب فعلی کار خود را انجام دهیم؟
  • خود ِ سیستم مدیریت محتوا چند وقت یکبار باید به روزرسانی شود؟ چگونه می توان آن را مدیریت کرد؟ آیا به روزرسانی آن شامل دریافت هزینه می‌شود؟
  • سیستم مدیریت محتوا چگونه سئو را مدیریت می کند؟ آیا آدرس های سایت برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده اند؟ آیا می توان به راحتی موارد مرتبط با سئو همچون تگ عنوان و توضیحات متا را تغییر داد یا نیاز به توسعه دهنده خواهد بود؟
  • چه نوع رسانه هایی پشتیبانی می شود؟ اگر بخواهیم پادکستی در سایت منتشر کنیم آیا اینکار نیازمند کدنویسی خواهد بود؟
  • به چه قیمتی می توانیم به آن دسترسی پیدا کنیم؟
  • برای آموزش سیستم جدید به چه هزینه هایی نیاز داریم؟ این موضوع برای تغییر یا استخدام افراد جدید مهم است.
  • پشتیبانی از مشتریان چگونه خواهد بود؟
  • چه قالب هایی در دسترس ما وجود دارد؟
  • چه راه حل هایی برای انتقال  بین سیستم مدیریت محتوا وجود خواهد داشت؟

 

توسعه چارچوبی برای ارزیابی محتوا

 اطمینان حاصل کنید که چارچوبی برای تجزیه و تحلیل دارید. برای اینکه بتوانید بعدها موفقیت خود را آنالیز کنید، باید آمارگیر معتبری را قبل از آغاز کار روی سایت خود راه اندازی کنید. برای این منظور می‌توان از اکانت گوگل آنالیتیکس استفاده کرد.

باید تصمیم بگیرید قصد دارید چه چیزی را پیگیری کنید و از نگاه شما موفقیت به چه معناست. باید نحوه اندازه گیری و سنجش موفقیت را در ذهن داشته باشید. در حال حاضر باید بدانید قصد دارید چه چیزی را بسنجید.

به عنوان مثال برای هدفی همچون ایجاد و انتشار راهنمای جامع برای پارچه های لباس عروس باید اندازه گیری و سنجش دوگانه از تکمیل شده / تکمیل نشده را داشته باشید. زمانی که محتوای جدید را ارزیابی می کنید سنجش سایر موارد نیز مفید خواهد بود. ترکیبی از ترافیک، مدت زمان سپری شده در سایت، بونس ریت، اشتراک گذاری ها و نرخ تبدیل می تواند برای شما مفید باشد.

به خاطر داشته باشید که این اعداد و ارقام به همراه یکدیگر معنا می دهند. به عنوان مثال فرض کنید افزایش قابل توجهی در ترافیک خود داشته اید اما بونس ریت هنوز خیلی بالاست. این موضوع می تواند نشان دهنده این باشد که بازدید کنندگان جدید شما  توسط سرتیترها گمراه شده اند، از محتوا خوششان نیامده است یا محتوایی را مطالعه کرده اند که Call to action یا لینکی برای هدایت آن ها به سمت فرایند تبدیل نداشته است.

قبل از اینکه بخواهید نتیجه گیری عجولانه ای داشته باشید همه موارد را به دقت بررسی نمایید. برای مثال ده ها بازنشر در شبکه‌های اجتماعی به شما می گوید که محتوا خوب است اما خوانندگان نمی‌دانند در مرحله بعدی باید چه کارهایی را انجام دهند. در چنین مواردی بهتر است لینکی به محتوای دیگر داده شود تا کاربر به اطلاعات بیشتری دست یابد. تجزیه و تحلیل بخش جذاب بازاریابی محتوا محسوب می شود زیرا فرصت هایی را برای درک مشتریان و نحوه تعامل با آن ها در اختیار شما قرار می دهد.

 

محتوا

بازاریابی محتوایی شاه کلید ذهن بسته مخاطب

اگر به گذشته های نه چندان دور نگاه کنیم بازاریابی محتوا بسیار متفاوت انجام می شد. تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، بیلبوردهای بزرگ تبلیغات در روزنامه ها، تراکت ها و مدل های مختلف دیگری از تبلیغات که همه و همه یک هدف داشتند و آن چیزی نبود غیر از القای جمله محصول ما را بخرید.

بازاریابی نیز از تغییرات روزمره مستثنا نبوده و دچار تغییرات زیادی گردیده است. یکی از این تغییرات عمده، تغییر از برون گرا بودن تبلیغات به درونگرا بودن آن می باشد. در تبلیغات برونگرا همیشه تاکید بر خرید بوده و هست تبلیغات درون گرا تاکیدی خرید نداشته و در عوض سعی بر خدمات به مشتری می نمایند. بازاریابی محتوا یکی از پیشرو های تبلیغات درون گرا در محیط‌های کسب و کار امروزی می باشد که ابزارهای گوناگونی نیز به کمک این صنعت آمده اند.

بازاریابی محتوا را می توان تهیه و ارائه محتوایی دانست که نیازهای مخاطب در آن پاسخ داده شده باشد. با رفع نیاز مخاطب طریقه ارائه اطلاعات می توان به مرحله ای رسید  که در او حس اعتماد و علاقه مندی ایجاد شود. این نوع از بازاریابی در جهت تصویر ذهنی در مورد برند، شناسایی برند، افزایش فروش و … استفاده خواهد شد.

 

چرا دوام و ثبات محتوا پادشاه است؟

در تولید محتوا یکی از ضروری ترین مسائل داشتن برنامه ریزی و جدول زمانبندی برای منتشر کردن محتوا در سایت و یا وبلاگ می باشد. دقت داشته باشید در صورتی که کیفیت، تعداد و زمانبندی محتوای شما از ثبات برخوردار نباشد تنها به کسب و کار و سازمان شما کمک نخواهد کرد بلکه می تواند مخاطب و یا مشتری شما را گیج کند. استفاده از یک استراتژی منظم نه تنها باعث تولید محتوای بهتر خواهد شد بلکه می تواند باور پذیری، شهرت و اعتماد به برند شما کمک شایانی نماید.

ثبات در تولید محتوا در نهایت پاداش شما را خواهد داد!

برای برنامه ریزی بهتر و بهینه سازی این جدول زمانبندی می توانید از ابزارهای مختلفی که در اینترنت موجود است استفاده کنید. مثال گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول، ابزارهای الکسا و ابزارهای مشابه توانند به شما کمک کنند تا زمان مورد نظر مخاطب سایت و یا وبلاگ خود تشخیص داده و بر طبق زمان بندی های مورد نیاز آنان مطالب و محتوای خود را منتشر نمایید. دقت داشته باشید نظم در انتشار محتوا بسیار به شما کمک خواهد کرد. برای مثال تصمیم گرفته اید هفته ای دو عدد محتوا منتشر نمایید بهتر است روزها و ساعتهای خاصی را برای انتشار این محتوا در نظر گرفته و سپس با توجه به ابزارهای دسترس آنها را بهینه سازی کنید. اما سعی کنید بی برنامه بودن و همچنین تغییرات مداوم مشتری شما را از سایت تان زده نکند.

در مورد زمان بهینه انتشار مطالب بر روی سایت و شبکه‌های اجتماعی اتفاق نظر زیادی وجود ندارد. همچنین این موضوع در کشورهای مختلف با فرهنگ های مختلف نیز می تواند متفاوت جلوه کند. ولی در همین راستا برخی از تحقیقات نشان دهنده اطلاعاتی هستند که در برخی از شبکه های اجتماعی روزها و ساعاتی وجود دارد که می تواند بیشترین بازده را برای شما به ارمغان بیاورد.

 

اثرگذاری محتوا بر پلتفرم های مختلف

 

محتوا فیسبوک

محتوا فیسبوک

 

بر طبق تحقیقاتی که بر روی سایت بافر منتشر شده است، روزهای آخر هفته بین ۱۸ تا ۳۲ درصد نرخ مشارکت کاربران در شبکه اجتماعی فیس بوک افزایش می یابد. ساعات مربوط به نرخ مشارکت بسیار تفاوت دارد ولی در تحقیقات به عمل آمده نشان داده شده است که ساعت یک بعد از ظهر بهترین وقت برای به اشتراک گذاری محتوا و ساعت ۳ بعد از ظهر بهترین زمان برای گرفتن کلیک است. در کل می‌توان گفت که بعد از ظهر برای فعالیت در فیسبوک ساعات مناسبی می باشد.

 

محتوا توییتر

محتوا توییتر

 

تحقیقات اخیر بر روی توییتر مشخص کرده است که به احتمال زیاد ۸۱ درصد کاربران در طول زمان جابجایی از محل کار به منزل بیشترین زمان ریتوییت کردن را داشته اند، بهترین ساعت برای ریتوییت شدن نیز می‌تواند ساعت اولیه شب باشد. البته در اطلاعات تحقیقات آمده در سایت بافق نشان داده شده است که بیشترین نرخ مشارکت مربوط به ساعات اولیه صبح در توییتر بوده است.

 

محتوا ایمیل (ایمیل مارکتینگ)

محتوا ایمیل

 

طبق اطلاعات سرویس میل چیمپ مشخص گردیده است که ساعات بین ۸ تا ۱۱ صبح و ۱۲ تا ۲ بعد از ظهر بهترین زمان ارسال خبر نامه ها به میل شخصی افراد می باشد. در این ساعات بیشترین نرخ پاسخگویی تجربه شده است ولی بایستی دقت داشته باشید که این نرخ پاسخگویی بسته به نوع کاربران متفاوت خواهد بود.

 

محتوا وبلاگ

محتوا وبلاگ

 

بر طبق تحقیقات و تجزیه و تحلیل ۵ هزار بلاگ مشخص گردیده است که پست هایی که آخر هفته منتشر میشوند از نرخ اشتراک گذاری بیشتری توسط کاربران برخوردار خواهند بود. این در حالی است که آخر هفته ها به دلیل کاهش فعالیت اکثر کسب و کارها شرایط بهتری برای رقابت وجود دارد. همچنین کاربران وقت آزاد تری برای مطالعه و به اشتراک گذاری مطالب و محتوای جذاب با دیگر کاربران خواهند داشت.

دوباره تأکید می‌کنیم برای بهترین زمان بندی بهتر است تحقیقات منطقه‌ای نیز صورت گیرد اطلاعات آمده در بالا می تواند برای برخی از کشورها با اندکی تفاوت کاربردی باشد و برای برخی از مناطق نیز ممکن است به کل متفاوت جلوه کند.

از مشتریان خود بیاموزید

همانطور که برای زمانبندی انتشار محتوا دقت به شرایط و نیازهای مخاطب و مشتری بسیار اهمیت دارد، در یافتن نیازها و جذابیت های محتوا برای مخاطب نیز همین‌گونه بایستی عمل کنید. برخی اوقات انتشار یک پست در شبکه های اجتماعی و یا یک محتوا در وبلاگ و یا سایت سازمان شما توجه زیادی را به سمت شما جلب می نماید. شما باید با رصد کردن مداوم مخاطب از این مسائل بیاموزید مخاطب شما به چه مطالب و محتوایی علاقه‌مند بوده و نیاز او را چه چیزی برطرف خواهد کرد. سعی کنید تولید محتوا های خود را در این راستا انجام دهید تا بتوانید به تمام نقاط مورد نظر خود برای جذب مشتری دست پیدا کنید.

پیشنهاد می شود با مشتریان خود در شبکه های اجتماعی مرتبط باشید. خواندن کامنت ها دقت به تعداد لایک ها در مورد پست های مختلف و تعداد ریتوییت شدن ها روش مناسبی است که به شما نشان می دهد مخاطب شما از چه مطالب و محتوایی بیشتر و چه مطالب و محتوا ای کمتر خشنود شده است. گاهی با این گونه رشد کردن ها به این نتیجه خواهید رسید که برخی از مطالب بایستی تغییر کنند و یا به کل حذف گردند تا باعث از دست رفتن مخاطب شما نشوند.

 

 بازاریابی اینترنتی چیست

 

  • 1
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر