قیف محتوا و بازاریابی

تاریخ انتشار خبر : 1397 شهریور 24

قیف محتوا و بازاریابی

در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا به شما خواهم گفت که قیف بازاریابی چیست، چگونه کار می کند و چگونه می توان با تولید محتوا میزان بازدهی آن را افزایش داد. همراه ما باشید.

قیف بازاریابی، در واقع مفهومی است که نشان می دهد کاربران پس از آشنایی با یک برند تا خرید محصول از آن برند، چه مراحلی را طی می کنند. هرچه مشتریان احتمالی به سمت مرحله خرید نزدیک تر می شوند، از تعدادشان نیز به مراتب کاسته می شود. اگرچه در یک جهان ایده آل، به جای قیف، از یک استوانه استفاده می شود (به این معنی که هر فردی که از محصولات و خدمات شرکت شما آگاه می شود، به سمت شما می آید و محصولاتتان را خریداری می کند)، اما متاسفانه در دنیای واقعی چنین اتفاقی نمی افتاد.

همانطور که اشاره کردیم، قیف بازاریابی نشان می دهد که مشتریان احتمالی شما، هرچه به فرآیندِ خریدِ محصول نزدیک تر می شوند، از تعدادشان کاسته می شود. در قسمت بالای قیف بازاریابی، افراد زیادی از وجود برند شما و محصولاتتان آگاه می شوند

ماموریت شما به عنوان یک بازاریاب این است که قیف بازاریابی را مستحکم تر و پایدارتر کنید و تا جای ممکن این قیف را به یک استوانه تبدیل کنید. تبدیل شدن قیف به استوانه به این معنی است که تعداد بیشتری از مشتریان احتمالی به انتهای قیف هدایت می شوند و در نتیجه نرخ تبدیل شما افزایش می یابد.

نکتۀ جالبی که در مورد بازاریابی محتوا وجود دارد این است که بیشتر افراد باور دارند بازاریابی محتوا تاکتیکی مرتبط با مراحل ابتدایی قیف است، اما در حقیقت چنین نیست. بازاریابی محتوا به شرکت ها کمک می کند کاربران خود را در هر مرحله ای از بازاریابی به دست آورند و آنها را به سمت انتهای قیف بازاریابی هدایت کنند.

بازاریابی محتوا کمک می کند که گلوگاهِ این قیف تا انتهای آن پهن تر شود تا کاربر، راحت تر به مشتری تبدیل شود. از آنجایی که محتوا در برگیرنده متن و تصاویری است که در سایت شما قرار دارد، به این ترتیب شما فرصت های زیادی در اختیار دارید تا پیام خود را به گوش مخاطبان برسانید.

بیشتر بخوانید؛ بازاریابی اینترنتی چیست؟

 

4 مرحله اصلی در بازاریابی محتوا

چهار مرحله اصلی و اساسی در بازاریابی محتوا وجود دارد که شباهت بسیاری به فرآیند دم کردن قهوه است. در ادامه با این مراحل آشنا می شویم:

 قیف بازاریابی

 

کشف و پیدا شدن: اولین مرحله

در اولین مرحله از بازاریابی محتوا، باید سعی کنید مشتریان احتمالی تان (یا حتی کل بازار!) را از برند خود آگاه کنید. در برخی موارد که کاربرد محصولاتتان برای افراد روشن و واضح نیست، باید تلاش کنید در ابتدا بازار را آموزش دهید و به آنها بفهمانید که محصولتان چه مشکلی را رفع می کند.

همچنین، در این مرحله سعی کنید با استفاده از بازاریابی محتوا مشتریان را به محصولات خود علاقمند کنید. باید به دنبال این باشید که کنجکاوی افراد را نه تنها نسبت به محصولات، بلکه نسبت به برند خود بیشتر کنید. باید کاری کنید که مخاطبان، نام برند شما را همیشه به خاطر داشته باشند و از آن به عنوان یک برند قابل اعتماد یاد کنند.

بالای قیف بازاریابی، دقیقاً همان جایی است که بازاریابی رُبایشی یا جاذبه ای (Inbound Marketing) به بهترین شکل انجام می شود. ممکن است در این مسیر، هدفِ ما تنها تلنگر زدن به تعدادی مشتری بالقوه باشد، اما برای این کار نباید تنها از برند خودمان صحبت کنیم. در عوض به جای آنکه از خودمان بگوییم، باید نیازها و خواسته های مشتریان را به درستی درک کنیم و برای رفعشان، مشتریان را آموزش دهیم.

اگر بتوانید به خوبی مشتریان خود را آموزش داده و نیازهایشان را برطرف کنید نه تنها برندتان معتبر می شود، بلکه مشتریان نیز از شما قدردانی خواهند کرد. مهم ترین وظیفه شما در این مرحله این است که به مخاطبان تان ثابت کنید محصولات و خدمات تان مفید و کاربردی هستند.

انواع محتوایی که در مرحله کشف استفاده می شوند، موارد زیر هستند:

  • پُست وبلاگ
  • وبینارها
  • محتواهای بزرگ (همچون بازی ها، ابزارها، محتوای طولانی)
  • راهنمای جامع
  • فایل های ویدئویی

نمونه واقعی: شکلات Theo

نمونه بسیار جالبی از این نوع محتوا در کارخانه شکلات سازی The oکه در سیاتل آمریکا قرار داد وجود دارد. این کارخانه، شکلات های متنوعی می فروشد، اما بیشتر به خاطر برگزاری تورهای تفریحی در کارخانه خود شناخته شده است. طی این تور، مسئولان کارخانه به بازدیدکنندگان توضیح می دهند که این شکلات ها از کجا به دست می آیند، چگونه دانه های شکلات پرورش داده می شوند و این دانه های شکلات چگونه به شکلی که ما در فروشگاه ها می بینیم، در می آیند.

پس از برگزاری تور، بازدیدکنندگان احساس می کنند متخصص شکلات سازی هستند. بازدیدکنندگان از آن روز به بعد، نه تنها تصور می کنند از زیر و بم کارخانه Theo مطلع هستند، بلکه آن را به عنوان برندی می شناسند که در ارائه اطلاعات سخاوتمند است. چنین فعالیت هایی مشتریان را نسبت به یک برند وفادار می کند.

 

جلب توجه مخاطب: میانه قیف بازاریابی

اهداف: دسترسی مستقیم به مشتریان

تاکتیک: راهکارهایی برای چالش های موردی

در مرحله جلبِ توجهِ مخاطبان، مشتریان شما را با راهکارهایی که ارائه می کنید، می شناسند. اینجا دقیقاً همان زمانی است که با تولید محتوا می توانید به مشتریان خود امکان دهید تا برندتان را ارزیابی کنند.

در این مرحله، ما به طور مستقیم با افرادی در ارتباطیم که کسب و کارمان به آنها کمک می کند. بنابراین باید مطمئن شویم که آنها نیز از این موضوع مطلع هستند و در مورد شرکت ما اطلاعات کافی دارند.

به خاطر داشته باشید، ممکن است در این مرحله مشتریان به شما اعتماد نکنند، بنابراین لزومی ندارد از فروش محصولاتتان صحبت کنید. در عوض، محتوایی تولید کنید که باعث جلب توجه شان شود. این کار فرصتی عالی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد تا همه اطلاعاتتان را بررسی کنند و میان شما و رقبایتان تمایز قائل شوند.

در این مرحله، افراد به دنبال محتوایی به شکل زیر خواهند بود:

  • مطالعات موردی
  • محتوایی که چگونگی کار با محصولاتتان را آموزش می دهد.
  • ویدئوهای نمونه
  • ارائه اطلاعات و ویژگی های محصولات

یکی از موثرترین روش ها برای انجام این کار، به تصویر کشیدن مطالعات موردی است که مشکلات برخی از مشتریان را حل می کند. به عنوان مثال برخی از سایت ها دارای ویدئوهای آموزشی کوتاه هستند که به بازدیدکنندگان دربرطرف کردن مشکلاتشان کمک می کند.

 

تبدیل کاربر به مشتری: انتهای قیف بازاریابی

اهداف: معامله با مشتریان

تاکتیک: توضیح محصولات و ویژگی های ارزشمند

خب، اکنون در انتهای قیف بازاریابی قرار داریم. همه چیز به خوبی انجام شده است و بازدید کنندگان آمادۀ تبدیل شدن به مشتری هستند. بسته به نوع تجارت شما، این مرحله می تواند آخرین مرحله برای فروش باشد. باریک ترین بخش این قیف، مرتبط با معاملات یا همان نرخ تبدیل است.

پیش از اینکه مشتریان بخواهند در مورد محصولات شما تصمیم بگیرند، آنها را شگفت زده کنید. برای این کار می توانید موارد زیر را در تولید محتوای خود رعایت کنید:

  • نقد و بررسی محصولات
  • توصیه دیگر مشتریان
  • توضیح فروش محصول

این نوع تولید محتوا بسیار صریح است. در این مرحله، محتوایتان باید روشن و واضح باشد و ارزش محصولات را به خوبی به مشتریان منتقل کند. همچنین، بهتر است در این نوع تولید محتوا از نمودارهای مقایسه محصولات استفاده کنید. در حقیقت، محتوایی که در این مرحله تولید می شود، ابزار فروش بازاریابی محتوا محسوب می شود.

 

نگهداری مشتری: فراتر از قیف بازاریابی

اهداف: حفظ و نگهداری مشتریان موجود، پشتیبانی و حمایت از آنها

تاکتیک: کمک، پشتیبانی و نظم سازمانی

زمانی که مشتریان خود را به دست آوردید، هدف شما باید نگهداری این مشتریان باشد. بازاریابی محتوا بخشی از این فرآیند است. در این مرحله، ما بر روی نگهداری مشتریان تمرکز می کنیم و سعی می کنیم مشتریان اولیه را به مشتریان دائمی تبدیل کنیم (برای شرکت هایی که اشتراکی هستند، باید مطمئن شویم که مشتریان اشتراک خود را تمدید می کنند).

خب، درباره تاثیر انواع محتوای زیر فکر کنید و تصور کنید بدون استفاده از آنها، حفظ و نگهداری مشتریانتان چقدر دشوار خواهد بود:

  • پشتیبانی از مشتریان
  • پیشنهادات ویژه
  • آموزش های گام به گام
  • ایمیل مارکتینگ و پیگیری ایمیل ها
  • تجربه کاربری موثر درباره استفاده محصول

نمونه واقعی: سایت Tumblr و Boden

یک نمونه عالی در حفظ و نگهداری مشتریان، سایت Tumblr است. این سایت یکی از پلتفرم های وبلاگ نویسی محبوب به شمار می رود و به خاطر تجربیات کاربری خوب، مشهور و شناخته شده است.

یکی دیگر از نمونه های خوب در حفظ و نگهداری مشتریان شرکت پوشاک Boden است که از ایمیل های تایید حمل و نقل و بسته بندی شاد برای بالا بردن رضایت مشتریان استفاده می کنند.

هر مرحله ای از این فرآیند، نیازمند رویکرد متفاوتی است. درست همانطور که باید نسخه های متفاوتی از پیام خود را در توییتر و فیسبوک منتشر کنید (برای دستیابی به مخاطبان محلی و فرهنگ خاص)، باید مطمئن شوید که از شکل مناسب بازاریابی محتوا در هر مرحله از فرآیند استفاده می کنید. اینکه برای چه مرحله ای از قیف بازاریابی، محتوا تولید می کنید مهم نیست، نکته کلیدی این است که نیازهای مشتریان را بشناسید و بدانید درباره چه چیزی با آنها صحبت می کنید.

 

شرکت طراحی وب

 

  • 4
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر