تأثیر بازاریابی محتوا بر کسب و کارهای اینترنتی-قسمت دوم

تأثیر بازاریابی محتوا بر کسب و کارهای اینترنتی-قسمت دوم

تاریخ انتشار خبر : 1397 شهریور 04

تأثیر بازاریابی محتوا بر کسب و کارهای اینترنتی-قسمت دوم

در مقاله قبل امتیاز های ناملموس را برای تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب و کارهای اینترنتی سنجیدیم، امتیازهای دیگری نیز هستند که نتایج محسوس­ تر و ملموس­ تری کسب می کنند و سنجش ارزش آن­ها آسان ­تر است. پس در ادامه مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا به آنها می پردازیم.

 

موارد مهم دیگر تاثیر بازاریابی محتوایی بر کسب و کارهای اینترنتی

ترافیک سایت

ترافیک سایت، یک امتیاز و دستاورد آشکار و بدیهی است؛ اما حقیقتاً، یکی از مهم­ترین­ عامل هاست. تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند، مخاطب را به سایت جذب می­ کند و در آن محیط، وی اطلاعاتی در مورد شرکت یا سازمان و همچنین خدمات و محصولات شما به دست می­ آورد. برای آشنایی با روش های افزایش ترافیک سایت کلیک کنید.

 

افزایش کیفیت سئو و بهینه سازی سایت

امتیازات و پیامدهای مثبت محتوای عالی برای سئو (بهینه سازی سایت)، به قدری زیاد هستند که پرداختن به آن­ها از این مقاله خارج است. به طور خلاصه، محتوای عالی و باکیفیت، لینک­ های ادیتوریال را جذب می­کنند؛ این لینک­ها به گوگل اطلاع می­دهند که سایت شما مهم و کاملاً معتبر است. گوگل هم می­تواند محتوای سایت شما را بخواند و ایده­ بهتر و کامل­ تری در مورد شرکت یا سازمان شما به دست بیاورد. در این صورت، سایت شما را به ازای جستارهای هرچه بیشتر پیشنهاد خواهد داد. این فهرست امتیازات، همچنان ادامه دارد؛ اما اگر محتوا وجود نداشته باشد، دقیقاً چه چیزی باید برای موتورهای جستجو بهینه ­سازی شود؟

 

 تحریک و ترغیب مستقیم مشتری

توصیفات کامل و دقیق از محصولات و خدمات، مشتری را بر آن می­دارند که بپذیرد شما امتیازها و ارزش ­های بی ­نظیر و منحصر ب­فردی برای آن ها درنظر دارید و می­ توانید تمام آن­ها را مهیّا کنید. همین تصور و ایده، تعداد مشتریان را به ­طرز عجیبی افزایش می ­دهد.

 چند کلمه هم در مورد بازاریابی چرخ­ دنده ­ای بگوییم:

 به محض ورود به عرصه­ بازاریابی محتوا، باید بپذیرید که امتیازهای حاصل از این تکنیک، فوراً و سریعاً ظاهر نمی شوند. بازاریابی محتوا، یک مصداق بارز و عالی از بازاریابی چرخ­ دنده ­ای است: در ابتدای امر، به حرکت درآوردن چرخ ­دنده ­ها، نیرو و توان نسبتاً زیادی می ­طلبد. اما در طول زمان، نیروی خودِ چرخ باعث می­شود که توان و انرژی کمتری برای تمدید حرکت آن صرف کنید.

انتظار نداشته باشید که دستاوردها، همین فردا ظاهر شوند. در حال حاضر باید به انتظارات و توقعات واقعی خود از بازاریابی محتوا و همچنین سود و نفع آن برای کسب­ و کار تان فکر کنید. با این حال، خود را در دام افکار منفی نیاندازید و تصور نکنید که این تلاش ­ها هیچ نتیجه­ ای به بار نمی ­آورند.

 

بازاریابی محتوا

 

از رقیبان خود، برای جلب توجه استفاده کنید!

“بقیه هم دارند همین­ کار را می­کنند”، یک استدلال غیرمنطقی و وحشتناک است؛ چرا که تظاهر تأثیر محتوا بر افزایش ارزش سهام و نرخ جذب مشتری در شرکت­ های رقیب، به شما امکان می­دهد که حرف­ها و ایده­ هایتان در مورد ارزش محتوا را به کسانی که با امتیازهای بازاریابی محتوا آشنا نیستند، ثابت کنید. اما برای پیشامد بعدی هم آماده باشید: “دقیقاً همان­ کاری را انجام دهیم که بقیه انجام می­دهند”- این راهکار، شما را در بازاریابی محتوا به جایی نمی­رساند.

 

اطلاع ­رسانی

اگر تصمیم­ گیرندگان و صاحب­ نظران شرکت یا سازمان شما هیچ اطلاعی در مورد بازاریابی محتوا ندارند یا از ارزش ­ها و پیامدهای آن آگاه نیستند، متقاعدکردن آن­ها در مورد ارزشمندی بازاریابی محتوا به­ مراتب دشوارتر خواهد شد. با آن­ها صحبت کنید و چشم­شان را به روی امتیازهای بازاریابی محتوا باز کنید. شماری از آن امتیازها به قرار زیر هستند:

  • جذب مخاطبان و مشتریان وفادار
  • ایجاد تجربه ­ی مثبت برای مخاطب
  • خلق یک چرخ ­دنده برای کنش­ های بازاریابی

در مورد امتیازها و پیامدهای بازاریابی محتوا، رو راست صحبت کنید و توقع غیرمنطقی در آن ها القا نکنید. آیا بازاریابی محتوا، آگاهی عموم نسبت به برند تجاری­تان را افزایش می­دهد؟ اول بررسی کنید. آیا بازاریابی محتوا، به کیفیت کنش­ های اجتماعی شما کمک می­کند؟ اول بررسی کنید. آیا بازاریابی محتوا، تعداد مخاطبان و مشتریان شما را افزایش می­دهد؟ اول بررسی کنید. اما از آنجاییکه اکثر کنش­ های بازاریابی در بخش “آگاهی” قیف بازاریابی تراکم یافته ­اند، منطقاً نمی­توانیم از مشتری توقع داشته­ باشیم که بعد از خواندن یک پُست از وبلاگ نسبت به خرید تمام محصولات و خدمات شرکت اقدام کند.

 

تاثیرات بازاریابی محتوایی بر کسب و کار اینترنتی

 

آیا اگر بودجه­ کلان یا گروه بزرگ در اختیارم نباشد، باز هم می ­توانم در بازاریابی محتوا موفق باشم؟

 بله، چرا که نه؟

اگر برای تولید منظم و مداوم محتوا، منابع کافی در اختیار ندارید، سعی کنید تمرکز خود را بر محتواهای “همیشه ­سبز” معطوف نمایید. این قبیل محتواها، انقضای زمانی ندارند و احتیاج نیست که بطور مداوم، به­ روزرسانی شوند؛ اما می ­توانند در نقش یک مرجع بزرگ صنعت عمل کنند.

فقدان منابع کافی شاید در منظر اول، چندان خوشایند به نظر نیاید؛ اما خود امتیازهایی به همراه خواهد داشت، شما زمان و پول کافی برای سرمایه ­گذاری بر تمام پروژه­ های محتوا محور ندارید و مجبور هستید که اهدافتان را با دقت بیشتری انتخاب کنید. نهایتاً، زمانی که مجموعه­ ی فعالیت ­ها و پروژه­ های خود را بازنگری می­ کنید، حقیقتاً از انتخاب­های شایسته تان تحت تأثیر قرار می­گیرید. تحت هر شرایطی، کیفیت نسبت به کمیت ارجح است!

 

من چطور می­ توانم رئیس/ کارمندم را راضی و متقاعد کنم که بازاریابی محتوا، یک اقدام ارزشمند و ثمربخش است؟

شاید ارزش محتوا انکارناپذیر باشد؛ اما بسیاری از تولیدکنندگان محتوا، غالباً در تلاش هستند که ارزش بازاریابی محتوا را به اثبات برسانند. علت، آن است که انواع مختلف محتواهایی که اکثر مردم آن­ها را به عنوان بازاریابی محتوا تلقی می­کنند (مثل پست های وبلاگ، راهنماها، وبینارها و غیره)، همگی ذیل طبقه­ ی “بخش اکتشاف” قیف بازاریابی واقع می­شوند و از مرحله ­ی متقاعدسازی مشتری، چندین گام دورتر هستند.

این محتواها هستند که به مردم کمک می­کنند تا شما را پیدا کنند و همین محتواها، باعث می ­شوند که مردم عاشق شما شوند. اما تولید محتوا در سطح اکتشاف، معمولاً آخرین مرحله برای دستیابی به نرخ بالای فروش نیست. لایه­ های دیگری از محتوا هم وجود دارند که نقش به­ سزایی در متقاعدسازی مشتری خواهند داشت.

از آنجایی که این گام، آخرین مرحله از راه پیش رو نیست و از آن جهت که ارزش و امتیازهای آن، نسبتاً ناملموس هستند، نمی­توانیم خیلی ساده با مدیر خود رو در رو شویم و درخواست کنیم که برای بازاریابی محتوا، منابع در اختیارمان قرار بدهد. در ادامه چند راهکار به شما معرفی می­کنیم که قطعاً، نیروی  چرخ­ دنده­ های بازاریابی تان را افزایش خواهند داد.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در زمان متقاعدکردن مدیر یا مشتری خود مبنی بر ارزشمندی بازاریابی محتوا با آن روبرو می ­شوید، این است که آن ها می ­ترسند صنعت­ـشان به قدر کافی برای بازاریابی جذاب نباشد. این درست نیست! هرچیزی می­تواند جالب و جذاب باشد؛ به شرط آنکه در یک قالب بی ­نقصو صحیح به مخاطب نمایش داده شود. چالش پیش روی شما در این مرحله آن است که یک موضع و زاویه­ ی عالی برای نمایش جذابیت بازاریابی محتوا در صنایع نه­ چندان جالب و چشمگیر پیدا کنید.

 

حال به پرسش اول باز می­گردیم: آیا بازاریابی محتوا برای کسب ­و کار من مناسب است؟

بله؛ بدون شک بله!  شما درگذشته هم تاحدی این تکنیک را پیاده کرده ­اید. آیا افزایش سطح تلاش و منابع در شرکت یا سازمان­تان، شما را در دستیابی به اهداف کاری مساعدت کرده ­است؟ قطعاً چنین است. چطور؟ در قسمت های بعدی مقاله همراه ما باشید.

 

خدمات سئو سایت

 

  • 1
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر