تأثیر

تأثیر بازاریابی محتوا بر کسب و کارهای اینترنتی-قسمت اول

تأثیر بازاریابی محتوا بر کسب و کارهای اینترنتی-قسمت اول

تاریخ انتشار خبر : 1397 شهریور 04

تأثیر بازاریابی محتوا بر کسب و کارهای اینترنتی-قسمت اول

پیش از این که وارد جزئیات تاثیر بازاریابی محتوایی بر کسب و کارهای اینترنتی و روش های فروش آنلاین شویم، بهتر است ابتدا کمی عمیق تر درباره بازاریابی محتوا توضیح بدهیم. همراه ما باشید.

جمله­ “محتوا، پادشاه است”، سروصدای بسیاری در میان بازاریابان آنلاین به راه انداخته ­است. مباحث و مذاکرات گسترده­ ای درباره صحت این جمله شکل گرفته­ اند؛ اما مهم­ترین نکته ­ای که باید بدانیم این است که محتوا، با دیگر حوزه­ های بازاریابی همچون رسانه­ های اجتماعی و سئو  تفاوت دارد. این تفاوت به این دلیل ایجاد شده که بسیاری از مولفه ها و واکنش های بازاریابی بنا به وجود محتوا طراحی شده اند.

به استدلال­های زیر خوب فکر کنید!

اگر محتوا وجود نداشته ­باشد، سئو سایت بایستی چه­ چیزی را برای موتورهای جستجو بهینه ­سازی کند؟ ابرداده ­هایی که تکنیک های سئو به پُست­ وب سایت ها اضافه می­کنند، به ربات ­های مختلف مانند گوگل و فیسبوک کمک می­کنند که به یک درک و شناخت دیجیتالی از پیچیدگی ­های محتوایی که ایندکس می ­نمایند، برسند. هر پیوندی که توسط بازاریاب به دست می آید، به یک قطعه ­ی محتوایی نسبت دارد و کلیدواژه­ هایی که کاربران در موتورهای جستجو تایپ می­کنند نیز صرفاً در راستای یک هدف واقع هستند: بله! جستجوی محتوا.

تمام ایمیل­ ها، تمام توئیت ­ها، تمام صفحات مقصد و تمام توضیحاتی که برای محصولات و خدمات مختلف در محیط مجازی ارائه شده ­اند، همگی نمونه ­هایی از محتوا هستند و یکی از بهترین راه ­ها برای شناسایی و توصیف وجه اشتراک تمام این­ها، توسط یان لوری، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت پورتِنت طراحی و پیشنهاد شده است:

محتوا چیزی نیست که “ما بنویسیم و رتبه­ ی خود را بالا ببریم”؛ محتوا یک “اطلاع­ نگاشت” نیست؛ محتوا یک “مقاله ­ی بلند بالا و طولانی” نیست؛ محتوا هرچیزی است که یک پیام را به مخاطب انتقال دهد؛ هرچیزی!

به نقل از یان لوری، مدیرعامل شرکت پورتنت:

محتوا، در قلب تمام کنش ­ها و فعالیت­ های یک بازاریاب قرار دارد. ما با مشتری حرف می­زنیم؛ با مراجعین خود حرف می­زنیم؛ با مخاطبان و خواننده ­های وبسایت خود حرف می­زنیم؛ و هر آنچه که می­گوییم، صرف­نظر از آنکه در چه شکل و قالبی باشد، محتوا خواهد بود.

 

بازاریابی محتوا دقیقا چیست؟

خب، جواب خیلی ساده است. بازاریابی محتوا به معنای استفاده از هرکدام از محتواهای تولید شده در جهت کسب یکی از اهداف و مقاصد بازاریابی در سازمان می­باشد. این هدف می­تواند جذب مشتریان احتمالی باشد؛ یا حفظ مشتری­ های حال حاضر و یا افزایش آگاهی افراد در مورد برند یا محصولات یا هرچیز دیگر. در ادامه ­ی این متن، با چند مورد از مشهورترین و مؤثرترین راهکارهای مبتنی بر بازاریابی محتوا آشنا می­شویم.

 

بازاریابی محتوا چگونه می­تواند به کسب ­و کار من کمک کند؟

یکی از دلایلی که باعث می شود برخی سازمان ها از وجود محتوا غافل شوند، این است که شناخت و درک امتیازها و منافع بازاریابی محتوا واقعاً دشوار است. ارتقاء کیفیت تفکر و تصور مردم در مورد کسب و کار تان، یک دستاورد عالی ست، اما نتایج و پیامدهای این امر چندان روشن و دقیق نیستند. در این شرایط، باید به این فکر کنید که بازاریابی محتوا دقیقاً چند امتیاز برای کسب ­و کار تان به همراه خواهد داشت. نخست، با امتیازهایی شروع می­کنیم که کمتر ملموس و محسوس هستند (و البته اهمیت­شان از امتیازهای دیگر کمتر نیست).

 

بازاریابی محتوا

 

امتیازهای ناملموس:

افزایش آگاهی عموم در مورد برند

تولید محتوا، سوژه ای برای صحبت کردن در اختیار مخاطبانتان قرار می­دهد. زمانی­که مخاطبان در مورد شما صحبت می­کنند، اطلاعات مختلفی در مورد شرکت یا سازمان­ تان به یکدیگر منتقل می ­کنند، توصیه ­هایی را برای یکدیگر مطرح می­کنند و با برخی فرآیندها و رویه ­های کاری شما آشنا می­شوند. افزایش سطح آگاهی مخاطب در مورد یک برند، از اهداف طلایی بازاریابی محتوا به شمار می ­آید.

 

افزایش حس احترام و تحسین مخاطب نسبت به صنعت

ایجاد حس احترام و تحسین در مخاطب نسبت به برند، حقیقتاً زمان بَر است، زیرا در وهله ­ی اول باید اعتماد مخاطب جلب شود. به­ محض آنکه بتوانید دانش و از آن مهم­تر، راستی و درستی خودتان را به مخاطب ثابت کنید، خواه­ ناخواه تبدیل به یک مرجع راهنما می ­شوید که هرگاه هرکس با ابهام یا گره ­ای مواجه شد، به شما رجوع می­کند.

سایت­ هایی که هیچ ارزشی برای کیفیت قائل نیستند و گاهاً با نام “کارخانه ­های محتواسازی” خطاب می­شوند، صرفاً توصیه ­ها و مطالب کم­ ارزش یا گمراه ­کننده به مخاطب ارائه می­کنند، مخاطب در زمان رویارویی با اینچنین سایت ها کمی سرش را می خارد و به خود می­گوید: “من چطور به این سایت اعتماد کنم؟”. شما هم ممکن است یکی از همین ­ها باشید! اعتبار و افتخاری که کسب می­کنید، به محصولات و خدماتتان هم منتقل شده و مشتری را متقاعد می­کند که از میان چندین و چند رقیب، شما را انتخاب کند.

 

تحریک و ترغیب غیرمستقیم مشتری

چه پُست جالبی؛ هیچوقت در مورد این شرکت چیزی نشنیده­ بودم. آهان؛ نرم­ افزار هم تولید میکند؟ برام جالبه بدونم چه امکاناتی دارد؟

اگر محتواهایی تولید کنید که مشتریان احتمالی را هدف گرفته باشد، در حقیقت از فاصله­ میان آن­ها و محصولات­تان کم کرده اید و احتمال دارد که آن ها در آینده­ ای نه چندان دور، از شما خرید داشته ­باشند. تفاوتی نمی­کند که در آن متن، مستقیماً عنوان کرده ­اید که قصد فروش چه محصولی را دارید یا نَه، این قضیه صحت پیدا خواهد کرد.

 

همکاری و مساعدت تیمی

"سلام؛ آیا مایل هستید در مورد این مقاله­ا ی که به تازگی نوشته­ ام، چند تبلیغ در رسانه­ های اجتماعی منتشر کنیم"

فکر می­کنم این نخستین بار است که در یک پروژه، باهم همکاری می­کنیم.

بازاریابی محتوا، یک بنیان مستحکم به شمار می­ آید که کل کمپین­ های بازاریابی برروی آن بنا می­شوند. تولید محتوا، به شما که مسئولیت بازاریابی محتوا را بر عهده دارید، یک فرصت طلایی و شگفت ­انگیز برای همکاری با گروه ­ها و تیم­هایی که تاکنون ارتباط­ چندانی با آن­ها نداشته ­اید، در احتیارتان می گذارد.

شما می ­توانید با طراحی تجربه ­کاربری UX و طراحان آن همکاری کرده و تصاویر و طرح­های فوق­ العاده و شگفت ­انگیز بسازید؛ می­توانید با تعدادی مهندس، برنامه  همکاری تنظیم کنید و کارآمدی روال نمایش محتوا در محیط آنلاین را ضمانت نمایید، می­توانید با گروه ­های اجتماعی  کار کنید و محتواهای ارزشمند سایت خود را آن­طور که شایسته ­است تبلیغ کنید. و این، تازه آغاز راه است.

 

آژانس دیجیتال مارکتینگ

 

  • 2
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر