طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا)

تاریخ انتشار خبر : 1396 فروردین 21

طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا)

مفهوم طراحی وب سایت ریسپانسیو، در واقع نوعی توسعه طراحی وب سایت است که تم آن با توجه به وضوح صفحه نمایش کامپیوتر کاربر تغییر می کند. به عبارتی دقیق تر، طراحی سایت ریسپانسیو با طرح چهار ستونی و عرض 1292 پیکسل بر روی صفحه نمایش 1025 پیکسلی با دو ستون به طور اتوماتیک قرار می گیرد. این طرح به راحتی بر روی گوشی های هوشمند و کامپیوترهای جیبی نیز اجرا شده و بیشتر با عنوان طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا از آن یاد می کنند. این سبک طراحی به کل با طراحی های وب سایت های سنتی تفاوت دارد و توسعه دهندگان بایستی اطلاعات کافی در خصوص مزایا و معایب این نوع طراحی در اختیار داشته باشند.

در طراحی سایت رسپانسیو صفحاتی که دارای جداول و داده های نموداری هستند، چالش های عمده ای پیش روی طراحان وب سایت های پاسخگو می گذارند. جداول داده ها در نوع خود بسیار گسترده بوده و زمانی که شخصی برای دیدن اطلاعات آنها زوم می کند، برای خواندن بسیار ریز و کوچک هستند. تنها در صورتی می توان محتوای این صفحات را خواند که هم به صورت افقی و هم پیمایشی مطالب مورد نظر را پیمایش نمود.

بسیار خب... راه های بسیاری برای غلبه بر این مساله وجود دارد. یک روش کاربردی، ریفرمت کردن جدول داده ها به صورت اشکال گرافیکی کوچک است. این تصاویر بسیار کوچک حتی در صفحه های نمایشگر بسیار عریض نیز قابل مشاهده خواهند بود.

 

ویژگی طراحی سایت های ریسپانسیو

تصاویر در طراحی وب سایت های ریسپانسیو، به صورت بافت آگاه هستند. این فن ویژه در طراحی وب سایت های ریسپانسیو، به معنای واقعی نشان دهنده موقعیت تصاویر مختلف در ارائه راه حل های متفاوت بوده که از صفحه نمایش های کوچک به بزرگ قابل تغییر هستند. به نظر می رسد این تصاویر بسیار کوچک، با کمی دستکاری و ابزارهای خاص توسعه دهندگان و یا رمز نگاری زبان های برنامه نویسی تغییر کرده و باعث شود طراحی وب سایت برجسته تر به نظر برسد.

طراحی وب سایت های پاسخگو در قالب فنون و ایده های خلاقانه به کل با طراحی های سنتی تفاوت داشته و بایستی احتیاط لازم به هنگام طراحی آنها را اتخاذ کرد.

 

طراحی وب سایت ریسپانسیو

 

مزیت طراحی سایت ریسپانسیو

طراحی سایت واکنش گرا و ریسپانسیو این مشکل بزرگ را حل کرده و سایت ها به گونه ای بر روی گوشی های همراه باز می شوند که هیچ آسیبی به ساختار و شکل ظاهری طراحی سایت وارد نمی شود و صفحه سایت با اندازه صفحه نمایش موبایل یا تبلت همخوانی دارد و کار را بسیار آسان می کند.
با این اوصاف طراحی سایت ریسپانسیو که نام دیگر آن طراحی سایت واکنش گرا است به سایت هایی گفته می شود که اندازه و چیدمان آن متحرک است و نسبت به هر دستگاهی که در آن سایت باز شود خود را با ان تطبیق می دهد و کاربران با هر دستگاهی که تمایل به دیدن سایت داشته باشند می توانند سایت را به سهولت مشاهده کنند.
اغلب شرکت های طراحی سایت برای طراحی سایت ریسپانسیو از قالب ها و تصاویر دارای انعطاف استفاده می کنند و زبان برنامه نویسی مورد استفاده در این سایت ها CSS است.
سعی می شود سایت به گونه ای طراحی شود که به تنظیمات مربوط به هر کاربر پاسخ داده می شود. در یک کلام می توان طراحی سایت ریسپانسیو و واکنش گرا را تحولی بسیار اساسی در میان انواع طراحی سایت ها عنوان کرد که با هر گجتی می توان آن را باز کرد و نیازی به طراحی سایت اختصاصی برای هر گجت نیست.

سایت ریسپانسیو

قالب ها و تصاویر در طراحی سایت ریسپانسیو

در طراحی سایت ریسپانسیو معمولا شرکت های طراحی سایت سعی می کنند گرید، قالب ها و تصاویر قابل انعطاف در آن بگنجانند تا به محض تعویض لپ تاپ با یک تبلت، سایت نیز قابلیت و سازگاری خود را به لحاظ رزولویسن، سایز تصاویر و توانایی اسکریپ کردن در دستگاه جدید داشته باشد. همان طور که گفته شد ویژگی منحصربفرد اینگونه طراحی سایت ها نسبت به همتایانشان این است که به تنظیمات مربوط به هر کاربری پاسخ مثبت می دهد.
طراحان در طراحی سایت هایی به این شکل از کوئرمدیاها برای تطبیق با عرض مرورگرها استفاده می نمایند که با تغییر سایز مرورگر واکنش سایت را نیز می توان مشاهده نمود.

وجود طراحی سایت ریسپانسیو برای گوگل نیز سودمند است چرا که از طریق آن می تواند به محتوای پایگاه اینترنتی امتیاز دهد؛ البته بیشتر از گوگل برای خود سایت نیز فایده دارد چرا که به واسطه آن رتبه صفحات آن بر روی آدرس اینترنتی یا همان URL جمع می شود که برای دست یابی به ارتقا در نتایج جستجوی در گوگل از اهمیت خاصی برخوردار است.
طراحی سایت ریسپانسیو در مقایسه با طراحی های دیگر یک تفاوت اساسی دارد اگر قبلا طراحی های ستون ها، اجزای سایت با عرض و چیدمان ثابت بود در طراحی سایت ریسپانسیو دیگر نیازی به اسکرول افقی نیست و محتوای صفحه کوچک و ناخوانا نیست و کاربران به راحتی می توانند محتوای سایت را مطالعه نمایند.

 

نمونه های طراحی وب سایت های ریسپانسیو

طراحی وب سایت Designmodo

طراحی سایت ریسپانسیو

طراحی وب سایت Designmodo طرح بسیار ظریف و خلاقانه دارد ونمونه ای از وب سایت‌های ریسپانسیو است. تصاویر و متون به طور کامل در صفحات مختلف با اندازه های متعدد نمایش داده شده اند.

 

طراحی وب سایت Simon Collison

طراحی سایت پاسخگو

 

با اینکه این روزها طراحی این وب سایت با تم های خاکستری و طوسی کمی کسل کننده به نظر می سد، اما وقتی برای اولین بار معرفی شد، نوعی هیجان خاص برای توسعه دهندگان به دنبال داشته و دلیل اصلی اش این بود که طراحان ابتدا بر رفتارهای پاسخگویی که تنها آن دوران کسب شده بود، تاکید داشته و همین، توسعه دهندگان را با یک نمونه از چگونگی طراحی به سبک منظم و آرام آشنا ساخته بود.

 

طراحی وب سایت Andersson-Wise Architects

سایت ریسپانسیو

 

این وب سایت متعلق به یک استودیو معماری کاملا حرفه ای است و چندان جای تعجب ندارد از تصاویر و محتوایی استفاده شود که بیانگر خلاقیت و ایده های معماری نو هستند. صفحه اصلی این وب سایت دارای سه بخش بوده و هر یک بر پایه تصاویر خاصی بنا شده اند.راه حل انعطاف پذیری باعث می شود که ساختری بسیار مناسب برای هر یک از صفحات استاندارد درست کرد و محتوایی کارآمد برای خواننده ارائه داد.

 

طراحی وب سایت Stephen Caver

معرفی وب سایت ریسپانسیو

 

شاید با خود بگویید مگر این طراحی سایت چه جذابیت خاصی دارد که در لیست برترین وب سایت های واکنش گرا قرار گرفته؟ پاسخ ما خیلی ساده است! به صفحه اول سایت نگاه کنید. این صفحه از مقوله های زیر تشکیل شده است:

  • - پیام بسیار بزرگ خوش آمد گویی با تصاویر چاپی بزرگ
  • - مجموعه ای از بلوک های بزرگ که به صورت منوی اصلی در قسمت بالای سایت توزیع شده اند
  • - و طرحی منظم برای بلاگ نویسی

 

طراحی وب سایت Sparkbox

سایت پاسخگو

 

این طراحی سایت یک نمونه از وب سایت های ریسپانسیو با ساختاری متعارف و بی نقص است. طرحی ساده دارد و بر اساس خطوطی افقی بنا شده که نمایانگر ثبت داده ها به شیوه ملموس هستند. اینچنین ساختاری بی شک برای سازگاری و تطبیق با صفحه نمایش ها در هر اندازه ای آسان بوده و آرایش متوالی بلوک های آن خیلی راحت و بدون دردسر دستخوش تغییرات هستند.

 

طراحی وب سایت Food Sense

طراحی سایت رستوران ریسپانسیو

 

انتقال از یک وبلاگ با سبک طراحی متمایل به چپ به سمت بلوک های ابتدایی همان فرآیند اصلی چگونگی پذیرش تطبیق در طراحی وب سایت های ریسپانسیو می باشد. با این وجود، هیچ چیز فوق العاده ای در جریان نیست! اعتقاد بر این است که راه حل مطلوب برای سروکار داشتن با پروژه هایی طراحی سایتی  که قصد دارند کاربران آنلاین را جذب خود کنند، منجر به افزایش زیباشناسی و اعتبار وب سایت ها خوهد شد.

 

طراحی وب سایت The Boston Globe

سایت ریسپانسیو

 

بوستون گلوب نیز یکی دیگر از بهترین سایت هایی است که با تم گرافیک سایت ریسپانسیو طراحی شده اند. این وب سایت را برای شمایی پیشنهاد میکنیم که دوست دارید هر رور از مطالب اخبار و محتوای مجلات و روزنامه ها غافل نمانید.

 

طراحی وب سایت Think Vitamin

وب سایت ریسپانسیو

 

صادقانه بگوییم هیچ وب ساتی همچون این طراحی سایت، بیانگر مفهوم دقیق سایت ریسپانسیو نمی باشد. دارای نشانگرهای مخصوصی برای هر یک از صفحات بوده و یک ستون اصلی با ابزارهای کناری دارد. لوگو و نوار جستجو در بالا و پایین صفحه اصلی، به همراه مجموعه ای از بلوک ها از سایر خصوصیات این وب سایت می باشد.

طراحی سایت ریسپانسیو از جمله طراحی سایت هایی است که شرکت های طراحی وب سایت معتبر در برنامه کاری خود طراحی اینگونه سایت ها را در اولویت قرار داده اند، دلیل این موضوع نیز این است که امروزه افراد تمایل به دیدن سایت بر روی گوشی ها یا تبلت های خود دارند و ممکن است برخی از طراحی سایت حرفه ای به دلیل ساختاری که دارند بر روی این وسایل ارتباطی باز نشوند و همین باعث عدم مراجعه مجدد کاربران به این سایت ها شود.

اشتباهات رایج در سایت‌های واکنش گرا

در اینجا چند مورد از رایج‌ترین اشتباهات طراحی سایت‌های ریسپانسیو را آورده‌ایم که به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را حل کنید:

1.      لودینگ صفحات وب طول می‌کشد.

قرار دادن تعداد زیادی تصویر و ویدئو در صفحات، سرعت لودینگ وب‌سایت شما را کاهش می‌دهد. کاربران موبایل همواره طالب راحتی در دسترسی به سایت و سرعت لود بالا هستند. بنابراین، بهتر است با حذف تصاویر و ویدئوهایی که هیچ ارزشی به وب‌سایت شما نمی‌دهند، UX و سرعت سایت را بهبود ببخشید و از کاهش بازدیدکنندگان سایت و خروج آن‌ها جلوگیری کنید.

2.      لینک دادن به صفحاتی که واکنش‌گرا نیستند.

یکی از اشتباهات رایج، لینک دادن به وب‌سایت‌های غیر واکنش‌گرای دیگر است. در چنین مواردی، بهتر است به دنبال یک منبع ریسپانسیو جایگزین برای لینک دهی باشید.

 

شرکت طراحی سایت

 

  • 14
  • 2
نظرات کاربران (2)
  • avatar
    رامتین

    سلام میخواستم بدونم چجوری سایت رو از حالت ریسانسیو دربیارم یعنی توی گوشی هم به همون حالت دسکتاپ بالا بیاد

    avatar
    مدیر سایت

    سلام یا باید برنامه نویس امکان این رو بزاره که بر حسب دیوایس های مختلف چیدمان سایت تغییر نکند ، یه گزینه هم در مرور گر هست که بازدید کننده میتونه انتخاب کنه و همون حالت دسک تاپ رو مشاهده کنه

ثبت نظر