الگوریتم Helpful Content گوگل و نکات کلیدی آن

تاریخ انتشار خبر : 1402 دی 13

الگوریتم Helpful Content گوگل و نکات کلیدی آن

Google's Helpful Content

گوگل به ‌عنوان محبوب‌ترین موتور جستجوگر اینترنتی، همیشه به دنبال ارائه بهترین نتایج ممکن به کاربران خود بوده است. در حقیقت، این شرکت با داشتن هدف بهبود کیفیت محتوا، الگوریتم‌های متنوع خود را دائما در آپدیت‌های جدیدی منتشر می‌کند.

یکی از این الگوریتم‌ها که به ‌تازگی در همین چند ماه گذشته منتشر شد و همیشه مورد توجه افراد فعال در حوزه سئو و متخصصین تولید محتوا بوده است، الگوریتم Helpful Content نام دارد. این آپدیت را می‌توان به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های جدید گوگل به شمار آورد که به گفته خود شرکت، قادر است به مخاطب، محتوای مفیدتری ارائه داده و به وب‌سایت‌ها نیز نسبت به برخی اقدامات مثل جعل کردن محتوا و انتشار محتوای نامربوط هشدار دهد.

اگر علاقه‌مند هستید اطلاعات بیشتری در رابطه با این الگوریتم کسب کنید، با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی Helpful Content گوگل و نکات کلیدی آن بپردازیم. همچنین درصورت نیاز به کسب اطلاعات درباره بازاریابی محتوایی کلیک کنید.

 

الگوریتم Helpful Content گوگل چیست؟

از زمانی که موتور جست‌وجوی گوگل در سال 1998 شروع به فعالیت کرد، می‌توان آن را یک پلیس واقعی برای حفظ نظم در حوزه دیجیتال و محتواهای منتشر شده در اینترنت دانست. با این حال در طول چندین سال گذشته شیوه‌های مختلفی برای دور زدن الگوریتم‌های این موتور جست‌وجو روی کار آمد. نتیجه رقابت محتواها برای کسب جایگاه بالاتر در فهرست گوگل، این شد که محتوانویسان و متخصصین تولید محتوا بیشتر برای موتورهای جست‌وجو مطلب می‌نوشتند تا کاربران سایت‌ها!

به دنبال این هدف با استفاده از ابزار و روش‌های دیگر یک متن بی‌ارزش به دست می‌آمد که برای مخاطبین هیچ سودی نداشت. شرکت گوگل نیز برای پایان دادن به انتشار چنین محتواهایی، الگوریتم Helpful Content را منتشر کرد که می‌توان آن را گامی بزرگ در جهت متقاعد کردن وب‌سایت‌ها برای انتشار محتوای مفید و آموزشی دانست.

 

نحوه عملکرد الگوریتم Google's Helpful Content به چه صورت است؟

اگر شما مطلبی را در وب‌سایت خود انتشار دهید که گوگل از طریق این الگوریتم آن را بی‌کیفیت تشخیص دهد، محتوای شما حذف خواهد شد. در صورتی که وب‌سایتی تعداد زیادی محتوای بی‌ارزش را منتشر کرده باشد، به طور قطع، جایگاه آن در فهرست گوگل افت شدیدی خواهد داشت؛ چرا که این آپدیت جدید الگوریتم Helpful Content به جای بررسی صفحه به صفحه، کل وب‌سایت را به طور دقیق بررسی کرده و به آن رتبه می‌دهد. پس باید حتماً قبل از بارگذاری مطالب به‌ دقت آن‌ها را از نظر کیفیت بررسی کنید و مطمئن شوید که محتوا برای کاربران فایده دارد؛ در غیر این صورت با انتشار هر مقاله از ارزش وب‌سایت خود کم خواهید کرد.

حتما بخوانید: کیفیت محتوا مهمتر است یا کمیت

اساس کار الگوریتم محتوای مفید در گوگل

نکته قابل ‌توجه این است که این قابلیت مثل دیگر الگوریتم‌های گوگل، عملکردی خودکار دارد و توسط هوش مصنوعی توسعه پیدا کرده است. نتیجه اینکه با گذشت زمان و بررسی حجم بالایی از محتواها، قدرت آن در شناسایی و تجزیه و تحلیل ارزش متون افزایش پیدا می‌کند. الگوریتم Helpful Content فعلا فقط برای محتواهایی که به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند، فعال است؛ اما می‌توانیم این مژده را به شما بدهیم که به زودی برای دیگر زبان‌های دنیا از جمله زبان فارسی نیز فعال خواهد شد.

 

تأثیرات الگوریتم Helpful Content گوگل بر وب‌سایت‌ها

بسیاری از سئوکاران و مدیران وب‌سایت‌ها پس از اعمال این الگوریتم جریمه شدند. هرچند که گوگل به شکل مستقیم این کلمه را به کار نبرده و اصطلاحا آن را سیگنال نامیده است؛ اما در حقیقت چیزی که در عمل دیده می‌شود، این است که به محض تشخیص محتوای بی‌کیفیت و تشخیص سیگنال‌ها، وب‌سایت جریمه خواهد شد.

نابراین شما اگر بهترین شیوه‌های سئو را دنبال کرده و بتوانید محتوای باکیفیت را در سایت خود ایجاد ‌کنید، سیگنال به وب‌سایتتان اعمال نمی‌شود و تغییرات زیادی را مشاهده نخواهید کرد. چون همان‌طور که گفته شد، به نظر می‌رسد که الگوریتم Helpful Content گوگل بیشتر جست‌وجوی محتواهایی با کیفیت پایین را هدف قرار می‌دهد.

 

شرکت دیجیتال مارکتینگ

 

چه محتواهایی بیشتر تحت تأثیر الگوریتم Helpful Content قرار دارند؟

می‌توان گفت که برخی محتواها بیشتر از سایرین این نوع نتایج را در پی خواهند داشت یا به عبارت دیگر، بیشتر تحت تاثیر الگوریتم Helpful Content گوگل قرار دارند که به گفته خود گوگل شامل بخش‌های زیر هستند:

  • مطالب آموزشی آنلاین
  • هنر و سرگرمی
  • خرید کردن
  • محتوای مرتبط با فناوری

به عبارت بهتر، چون کاربران به اطلاعات مفید در این حوزه‌ها بیشتر نیاز دارند، گوگل هم حساسیت بیشتری به خرج می‌دهد.

 

نکات کلیدی برای داشتن محتوایی مناسب الگوریتم Helpful Content گوگل

با خواندن مطالب بالا ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه محتوایی بنویسیم که از طرف الگوریتم Helpful Content رد نشود؟ این شکل محتواها از طرف گوگل People-First یا تقدم کاربر نامیده می‌شوند. حال برای نوشتن به این شکل، یک سری نکات کلیدی وجود دارند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

به موضوع اصلی خود بچسبید

شاید وسوسه‌انگیز باشد که در محتوای خود تقریباً از هر موضوعی بنویسید تا فرصت‌های بیشتری برای رتبه‌بندی سایت خود در گوگل داشته باشید؛ اما با به‌روزرسانی Helpful Content گوگل در سال 2022، این دقیقا همان چیزی است که باید از آن دوری کنید.

در واقع شما باید در ابتدای کار از خودتان سوال کنید که آیا محتوایی که قرار است در وبسایتتان منتشر شود، آنقدر کیفیت دارد که مورد استفاده کاربران قرار بگیرد یا نه؟ گوگل با این الگوریتم سعی دارد افراد فعال در این زمینه را به تولید محتواهایی در یک زمینه خاص وادار کند و به هیچ وجه اجازه انتشار مطالب خارج از موضوع مربوطه را به وب‌سایت‌ها ندهد. چرا که تولید یک محتوای بی ربط به موضوع اصلی، بدون داشتن دانش و تخصص کافی، می‌تواند کاربران وب‌سایت را به راحتی سردرگم کند.

 

به سؤالات مخاطبان خود پاسخ مناسب بدهید

گوگل، محتوایی را مفید می‌داند که به افراد چیزی بیاموزد یا به آن‌ها در انجام یک کار کمک کند. هنگامی که برای مخاطبان خود محتوا می‌نویسید، باید پاسخ‌هایی را بدهید که کاربران در جستجوی آنها هستند یا به آنها کمک کنید تا راه‌حلی برای مشکلشان پیدا کنند.

پس بهتر است خودتان را به جای مخاطبانتان بگذارید و ببینید بیشتر از چه نوع محصولات و خدماتی استفاده می‌کنند یا به دنبال راه‌حل برای چه مشکلاتی هستند؟ به چه راهکارهایی نیاز دارند؟ وقتی درخواست خود را در گوگل تایپ می‌کنند، به دنبال چه اطلاعاتی هستند؟ زمانی که دقیقاً متوجه شوید که مخاطبان شما به چه چیزی نیاز دارند، می‌توانید بر روی تولید محتوای خود به‌گونه‌ای کار کنید که محتوا تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهد.

 

تعیین یک جایگاه و هدف اصلی برای وب‌سایت

گوگل از شما این سؤال را می‌پرسد که آیا سایت شما هدف یا موضوع اصلی دارد؟ صدها یا حتی هزاران وب‌سایت به دنبال همان مخاطبان هدف شما هستند؛ بنابراین، چه چیزی می‌تواند باعث تمایز وب‌سایت شما از بقیه سایت‌ها شود؟ یا به عبارت دیگر چه چیزی می‌تواند یک کاربر را وادار کند که به جای مراجعه به منابع دیگر از محتوای سایت شما بازدید کند؟

به همین خاطر گوگل از شما می‌خواهد که موضوع پیشنهادی خود را به وضوح تعریف کنید. شما باید محتوا را تنها پیرامون یک حوزه موضوعی ساخته و روی توسعه آن تمرکز کنید تا بتوانید به ‌خوبی کاربران را در آن زمینه مورد توجه قرار دهید.

 

محتواهای قدیمی را حتماً آپدیت کنید

وقتی مردم از موتور جستجویی مانند گوگل استفاده می‌کنند، به دنبال یافتن پاسخ یا اطلاعات ارزشمند هستند. این پاسخ‌ها می‌توانند در مورد یک واقعیت علمی باشد یا اینکه کدام کسب و کار محصول یا خدمات بهتری را ارائه می‌دهد. همانطور که می‌دانیم جهان به طور مداوم در حال آپدیت شدن است و ارائه اطلاعات قدیمی به کاربر، می‌تواند بازخورد منفی برای شما داشته باشد. پس همواره اطلاعات سایت را بر اساس دانش روز آپدیت کنید تا مخاطب، شما را به عنوان یک سایت حرفه‌ای در زمینه کاریتان شناسایی کند.

حتما بخوانید: تاثیر آپدیت صفحات بر رتبه سایت

 

از تجربه کاربران استفاده کنید

شاید شما در تولید یک محتوای باکیفیت و مفید خوب عمل کرده باشید؛ اما همچنان کاربران به وب‌سایت شما و محتوای آن توجه نشان نداده و از آن راضی نیستند. به همین خاطر، باید ببینید که آیا کسی که مطالب تهیه شده توسط شما را می‌خواند، نسبت به اطلاعات موجود در آن دید مثبتی دارد یا نه؟

در واقع الگوریتم Helpful Content از متخصصین تولید محتوا می‌خواهد که بیشتر از قبل برای نظرات و تجربیات مخاطبین اهمیت قائل شوند. مثلاً شاید لازم باشد محتوای خود را به شکلی ساده و قابل ‌فهم‌تر منتشر کنید که در این رابطه استفاده از عکس و ویدئو های مرتبط می‌تواند در کسب رضایت کاربران نقش مهمی داشته باشد و به بهتر شدن رتبه وب‌سایت شما کمک کند.

 

سخن پایانی

گوگل یکی از مهم‌ترین موتورهای جستجو در دنیای دیجیتال امروزی است. با توجه به تعداد کاربرانی که روزانه از آن استفاده می‌کنند، بسیاری از کسب و کارها به دنبال کسب رتبه در این موتور جستجو هستند؛ بنابراین، رعایت دستورالعمل‌های آن اهمیت زیادی دارد. یکی از الگوریتم‌های گوگل، Helpful Content نام دارد که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم. این الگوریتم سخت‌گیرانه با هدف ارائه تجربه کاربری بهتر به جستجوگران، منتشر شده و به زودی پای آن به زبان‌های غیرانگلیسی نیز باز خواهد شد؛ بنابراین چه بهتر که شما نیز به ‌عنوان صاحب سایت، محتواهای خود را بر اساس این الگوریتم به‌روزرسانی و بهینه کنید.

 

  • 28
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر