آشنایی با دامنه سایت کشورهای مختلف

برچسب ها : دامنه سایت
تاریخ انتشار خبر : 1402 آذر 28

آشنایی با دامنه سایت کشورهای مختلف

 

در همین لحظه که شما در حال خواندن این مطلب هستید، میلیون‌ها وب‌سایت اینترنتی در صدم ثانیه توسط کاربرانی از سراسر دنیا بازدید می‌شوند. همه این سایت‌ها یک نشانی اینترنتی یا به عبارت دیگر url دارند که نام و دامنه سایت را در خود جای داده است. اما بخش مهمی از این آدرس، مربوط به پسوند است که می‌تواند زمینه کاری یا کشور محل فعالیت یک سایت را نشان دهد. در همین راستا تصمیم داریم در این مقاله لیست پسوندهای دامنه بر اساس کشورها را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: قدرت و اعتبار دامنه سایت

 

دامنه سایت چیست؟

در سال‌های 1983 قبل از اینکه دامنه به دنیا معرفی شود، کاربران بیشتر از طریق آدرس‌های عددی مختلف به سایت‌ها دسترسی داشتند. با این حال، این فرایند بازده خوبی نداشت و دسترسی عمومی را سخت‌تر می‎کرد؛ به همین علت، سیستم دامنه معرفی شد که پروژه‌ای بر پایه و اساس اینترنت بود.

در اصطلاح، دامنه متنی است که یک آدرس IP از حروف در آن نگاشت می‌شود و جهت دسترسی راحت به وب‌سایت آن را به کار می برند. در زبان انگلیسی نیز دامنه در واقع آدرسی است که کاربر در پنجره مرورگر تایپ می‌کند تا به وب‌سایت مدنظر خود برسد. به طور مثال دامنه گوگل، "google. com" است.

 

شرکت دیجیتال مارکتینگ ایده پویا

 

بخش‌های مختلف دامنه سایت

هر دامنه سایت شامل دو قسمت اصلی است که به شرح زیر هستند:

نام دامنه

نام دامنه اسم منحصر به فردی است که توسط فرد ایجادکننده، به یک وب‌سایت نسبت داده می‌شود و کاربران برای دسترسی مستقیم به وبسایت، آن در نوار جستجوی مرورگر تایپ می‌کنند. مثلاً اگر www.ovhcloud.com نشانی وب‌سایت مدنظر شما باشد، ovhcloud نام دامنه شما است که اسمی ویژه بوده و نمی‌توان آن را برای سایت‌های مختلف، مورد استفاده قرار داد.

در واقع شما قبل از انجام هر کاری باید نام دامنه‌ای را که با حوزه فعالیت سایتتان ارتباط دارد، خریداری کنید. اصطلاح "نام دامنه" گاهی اوقات به جای لغت "دامنه" نیز استفاده می‌شود؛ تنها تفاوت این دو این است که یکی به عنوان اسم سایت شناخته می‌شود و دیگری آدرسی مستقیم برای بازدید از آن به شمار می‌رود. حداکثر طول یک نام دامنه شامل 63 کاراکتر و حداقل آن یک کاراکتر است.

اجزای دامنه سایت

پسوند دامنه

پسوند دامنه، آخرین قسمت از URL یا همان نشانی وبسایت است؛ این بخش، از تعدادی حروف که بعد از نام دامنه قرار می‌گیرند مانند .com، .org و .net تشکیل شده است. در نخستین روزهایی که مردم از اینترنت استفاده می‌کردند، پسوند دامنه به طبقه‌بندی بهتر وب‌سایت‌ها کمک می‌کرد. در حال حاضر نیز می‌توان گفت که این موضوع هنوز برای برخی از پسوندهای دامنه صدق می‌کند؛ اما برای برخی دیگر، کمتر است. به همین علت انتخاب پسوند دامنه مناسب برای سایت‌های مختلف و کسب و کارها نسبتاً دشوار شده است.

علاوه بر این، یک دامنه سایت می‌تواند تعداد زیادی پسوند داشته باشد که هر کدام خصوصیات متفاوتی دارند. در واقع هر پسوند نشان‌دهنده نوع فعالیت وب‌سایت و کشور مربوط به آن است. مشهورترین پسوندها عبارتند از: com، ir، net، org و inf.

 

لیست پسوندهای دامنه بر اساس کشورها

تمام کشورهای جهان یک پسوند دامنه مخصوص به خود را دارند که بالاترین سطح اینترنت آن کشور است. پسوندهای دامنه کشورهای جهان از نام آن کشور گرفته شده و امکان استفاده از آن تنها برای ساکنان، دولت و وابستگان کشور مورد نظر مجاز است. مثلاً ما ایرانی‌ها همگی می‌توانیم با کمک پسوند مخصوص کشورمان یعنی ir. دامنه‌های داخلی یا خارجی بسازیم. به ‌طور کلی اگر به لیست پسوندهای دامنه کشورهای جهان نگاهی بیندازید خواهید دید که همگی تنها از دو حرف انگلیسی تشکیل شده‌اند. در ادامه تعدادی از پسوندهای دامنه کشورهای جهان را جمع‌آوری کرده‌ایم که به شرح زیر هستند:

دامنه سایت کشورها

جزیره اسنشن ac.

این پسوند دامنه در واقع متعلق به کشوری در اقیانوس هند بوده و دو حرف A و C نیز از حروف ابتدایی نام جزیره گرفته شده است. اغلب شرکت‌های تجاری که در این منطقه فعالیت دارند یا مؤسسات آموزشی و آکادمیک، از این پسوند استفاده می‌کنند؛ اما ممکن است آن را در سایت‌های آکادمیک یا آموزشی دیگر کشورهای جهان هم مشاهده کنید.

چین cn.

بالاترین سطح اینترنت در کشور چین پسوند دامنه cn. است؛ این دامنه 20 میلیون مورد ثبتی از افراد و شرکت‌ها دارد و از جمله کاربردی‌ترین پسوندهای دامنه کشورهای جهان به حساب می آید. مسئولیت ثبت نام و مدیریت این پسوند دامنه بر عهده سازمان اطلاعات دولت چین است. تا قبل از سال 2012 تنها مشاغل می‌توانستند از دولت چین، پسوند دامنه .cn را خریداری کنند؛ اما از آن سال به بعد، چه شرکت‎ها و افراد چینی، چه شرکت‌ها و افراد غیر چینی قابلیت خرید آن را دارند.

آلمان de.

در سراسر دنیا از کشور آلمان به ‌عنوان یکی از کشورهای قدرتمند در صنایع مختلف یاد می‌شود. به همین خاطر بازار تجاری آن از شلوغ‌ترین بازارها است و می‌توان با ثبت پسوند دامنه آن یعنی .de مسیر رشد را در آن موفق‌تر طی کرد. آمارها نشان می‌دهند که از جمعیت 83 میلیون نفری آلمان، نزدیک به 70 میلیون نفر در اینترنت فعال هستند؛ این آمار بسیار زیادی است و اهمیت پسوند .de در پسوندهای دامنه کشورهای جهان را نشان می دهد. توجه داشته باشید زمانی که شما برای وب‌سایت خود، این پسوند دامنه را ثبت می کنید، یک گواهینامه جهت به رسمیت شناختن کسب و کار به شما ارائه می‌شود که به افزایش امنیت شغلی کمک زیادی می‌کند.

روسیه ru.

پسوند دامنه مخصوص کشور روسیه .ru است که برای اولین بار در آوریل سال 1994 در اختیار کاربران این کشور قرار گرفت. این پسوند دامنه به طور رسمی متعلق به کشور روسیه است و تنها شهروندان و مشاغل روسی قادر به استفاده از آن هستند. .ru از ابتدا تاکنون در دنیای کسب و کارهای آنلاین و با به رسمیت شناختن آن‎‌ها، نقش مهمی در بهبود بازار روس‌ها داشته است. این پسوند در کشورهای اروپایی نیز بسیار شناخته شده بوده و به همین خاطر در فهرست مهم‌ترین پسوندهای دامنه کشورهای جهان قرار می‌گیرد.

امارات متحده عربی ae.

ساکنین کشور امارات برای هر نوع استفاده‌ای، مانند مشاغل کوچک و بزرگ یا نهادها و شرکت‌های بازرگانی مختلف، می‌توانند برای نشانی‌های اینترنتی رسمی خود در کشور از پسوند ae. استفاده کنند. به کمک این پسوند، افراد محلی در جست‌وجوهای مردم منطقه رتبه بالاتری را کسب خواهند کرد که در رشد کسب و کارها در دنیای اینترنت و هماهنگی با فرهنگ کشور، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. این برای کشور امارات که در حال تقویت زیرساخت‌های خود و پیشرفت است، مسئله نسبتا مهمی به شمار می‌آید.

اروپا eu.

یکی از مهم‌ترین پسوندها در لیست پسوندهای دامنه بر اساس کشورها که از لحاظ اهمیت با پسوند عمومی com. برابری می‌کند، پسوند دامنه eu است که توسط افراد و نهادهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت اهمیت این پسوند را می‌توان به این دلیل دانست که به جز eu. دیگر پسوند اختصاصی در اتحادیه اروپا وجود ندارد؛ به همین خاطر بیشتر کسب و کارهای اروپایی، این پسوند را برای آدرس اینترنتی خود ثبت می‌کنند. به این ترتیب می‌توان به سادگی فهمید که حوزه فعالیت یک شرکت یا سایت، در اتحادیه اروپا است.

فرانسه fr.

اگر شهروند کشور فرانسه هستید، پسوند دامنه .fr می‌تواند برای وب‌سایت شما انتخاب مناسبی باشد. علاوه بر کشور فرانسه، هر شرکت، سازمان و یا فرد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و یا کشورهای سوئیس، ایسلند و نروژ نیز مجاز است از پسوند دامنه .fr استفاده کند.

ایران ir.

این دامنه متعلق به جمهوری اسلامی ایران بوده که در واقع کوتاه شده کلمه iran است. حق انحصار ثبت این پسوند را شرکت ایرینک دارد و نهایتا تا 24 ساعت بعد از ثبت، آن را فعال می‌کند. از نظر قیمت نیز این پسوند ایرانی در مقایسه با دیگر پسوندهای جهانی قیمت کمتری دارد؛ همچنین امکان ثبت بین‌المللی آن نیز در حال حاضر برای راحتی هموطنانمان فراهم شده است.

ایالات متحده آمریکا us.

یکی از معروف‌ترین پسوند دامنه‌های کشوری، به کشور آمریکا تعلق دارد که همان us. است. این پسوند در حقیقت به شرکت‌های کوچک و بزرگ داخلی و خارجی که در این کشور فعالیت می‌کنند اجازه داده تا در دنیای اینترنت برای خود یک هویت رسمی ایجاد کنند. این نکته شامل حال مؤسسات دیگر هم می‌شود؛ یعنی آن‌ها نیز می‌توانند از این طریق رسمیت خود را به دولت و یا مجامع بین‌المللی نشان دهند.

کره جنوبی kr.

پسوند دامنه رسمی کره جنوبی برای اولین بار در سال 1986 در این کشور معرفی شد و مردم کشور توانستند برای امور مختلف از آن استفاده کنند

حتما بخوانید: استفاده از کلمات کلیدی در دامنه سایت

 

دامنه سایت کشورهای مختلف

 

سخن پایانی

داشتن شناخت کافی از پسوندهای دامنه کشورهای جهان، چه شهروند آن‌ها باشید و چه نباشید، به ‌عنوان اطلاعات عمومی یا استفاده از مزایای آن در تجارت جهانی، اهمیت زیادی دارد. در این مقاله نیز ما تلاش کردیم تعدادی از این پسوندهای دامنه را بر اساس کشورهای مهم جهانی به شما معرفی کنیم. با استفاده از هریک از این دامنه‌ها امکاناتی در کشور مورد نظر در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ بنابراین می‌توان برای توسعه تجارت خود، بر روی خرید این دامنه‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

 

  • 49
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر