تفاوت های دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک

تاریخ انتشار خبر : 1402 آذر 19

تفاوت های دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک

 

امروزه با گسترش اینترنت و فضای مجازی، کسب و کارهای مختلف اقدامات ویژه و متنوعی در راستای افزایش و ارتقای فروش خود انجام داده‌اند. از موارد مهم می‌توانیم به دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک اشاره کنیم که هر کدام از آن‌ها به موضوعات منحصر به فردی در این راستا اشاره دارند. شما برای اینکه بتوانید کسب و کار خود را ارتقا داده و مسیر موفقیت را طی کنید، باید اطلاعات و آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتر و کامل‌تری را در اختیار شما قرار دهیم.

 

آژانس دیجیتال مارکتینگ

 

تجارت الکترونیک چیست؟

در سال‌های گذشته مردم برای خرید هر کالا و کوچک‌ترین نیاز خود، باید به فروشگاه‌های واقعی مراجعه کرده و در برخی از مواقع در صف‌های طولانی منتظر می‌ماندند تا نهایتا بتوانند خرید خود را انجام دهند. این فرایند بسیار طولانی بوده و زمان زیادی را از افراد تلف می‌کرد. امروزه مفهومی با عنوان تجارت الکترونیک عرضه شده که تغییرات بسیار گسترده‌ای را در این زمینه به وجود آورده است.

در شرایط کنونی افراد می‌توانند بدون اینکه نیاز داشته باشند خانه و محل زندگی خود را ترک کنند، تحقیقات موردنیاز درباره محصولات و کالاهای مورد نظر خود را انجام داده و در نهایت گزینه دلخواه خود را خریداری کنند. بعد از اینکه خرید و سفارش نهایی ثبت شد، محصول خریداری‌شده درب منزل به فرد تحویل داده می‌شود. در چنین شرایطی تمام فرایند خرید و پرداخت، به صورت آنلاین انجام می‌شود. می‌توانیم بگوییم تمام اقدامات تجاری که از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، سایتهای فروشگاهی و سایر پلتفرم های موجود انجام شوند، به‌نوعی نمودهای تجارت الکترونیک هستند.

مزایای تجارت الکترونیک

مزایای تجارت الکترونیک

با در نظر گرفتن این موضوع که مفهوم تجارت الکترونیک با هدف گسترش کسب و کارها در زمینه‌های مختلف ارائه شده است، می‌توانیم نتیجه بگیریم که استفاده از این بستر مزایای متعددی را برای شما به عنوان مالک کسب و کار به دنبال خواهد داشت. در این بخش از محتوا قصد داریم به بررسی چند نمونه از مهم‌ترین مزایا بپردازیم.

هزینه به‌صرفه

یکی از اصلی‌ترین مزایای این نمونه از تجارت و فعالیت در بازار کار، هزینه به‌مراتب کمتر و صرفه اقتصادی آن است. بدیهی است که راه‌اندازی یک وبسایت تجارت الکترونیک به میزان قابل توجهی کم‌هزینه‌تر از احداث و راه‌اندازی یک فروشگاه فیزیکی کامل است. این کاهش هزینه‌ها می‌تواند به صورت کاملا مستقیم بر روی قیمت کالاها و خدمات کسب و کار شما هم اثر بگذارد. از این رو می‌توانیم نتیجه بگیریم استفاده از این نوع تجارت، به نفع کسب و کارها و همچنین مشتریان بوده و هر دو طرف معامله می‌توانند از آن سود ببرند.

صرفه‌جویی در زمان

همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، برای خرید به روش سنتی، افراد باید زمان زیادی را به خرید و حضور در فروشگاه‌های فیزیکی اختصاص می‌دادند. همچنین مالکان کسب و کارها باید زمان کافی برای جوابگویی و رسیدگی به مشتریان حضوری خود خرج می‌کردند. استفاده از تجارت الکترونیک باعث شده تا دیگر هیچ نیازی به این صرف وقت نباشد و تمام فرایند ثبت سفارش تا انجام خرید نهایی و دریافت محصول، در مدت بسیار کوتاهی بدون اتلاف وقت انجام شود.

امکان انجام تحقیقات

فضای اینترنت بسیار گسترده بوده و شما می‌توانید به‌سادگی به وب سایت‌های متنوع و متعدد، دسترسی داشته باشید. درواقع فاصله شما از فروشگاه‌های دیجیتالی دیگر به اندازه چند کلیک بوده و امکان دسترسی به آن‌ها به‌سادگی برای شما وجود دارد. بر این اساس شما به عنوان خریدار می‌توانید درباره قیمت‌ها، کیفیت، خدمات پس از فروش و مشتری مداری سایر وبسایت‌ها تحقیق کرده و خرید خود را بر این اساس انجام دهید.

عدم وجود محدودیت

با رونق گرفتن تجارت الکترونیک، محدودیت فیزیکی معنا و مفهوم خود را تا حد زیادی از دست داده است. در این حالت شما می‌توانید تمام کالاها و اقلام مورد نظر هود را در موتور جست‌وجویی که در نظر دارید تایپ کرده و به بهترین وب سایت‌هایی که این موارد را ارائه می‌دهند، دسترسی داشته باشید. امروزه امکان ثبت سفارش های بین‌المللی هم وجود داشته که شما می‌توانید از آن بهره ببرید.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در راستای کسب اطلاعات و بررسی تفاوت‌های میان این دو مفهوم، باید تعریف کاملی برای دیجیتال مارکتینگ ارائه کنیم. بازاریابی اصطلاح جدیدی نداشته و پیشینه‌ای بسیار قدیمی دارد. نفوذ دنیای اینترنت و دیجیتال به این فضا باعث شده تحولاتی به وجود آیند.

بازاریابی دیجیتال دقیقا مطابق با اهداف بازاریابی سنتی بوده و بر همان اساس انجام می‌شوند. این نوع از بازاریابی مخصوص دنیای دیجیتال بوده و شامل اقدامات و فرایندهایی می‌شود که در راستای گسترش کسب و کار در این فضا هستند. از این رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که در این فضا رویکرد و نمودهای بازاریابی، تفاوت‌هایی با نمونه سنتی دارد.

 دیجیتال مارکتینگ چیست

مزایای بازاریابی دیجیتال

بعداز اینکه با مفهوم دیجیتال مارکتنیگ یا همان بازاریابی آنلاین آشنا شدیم، باید به بررسی مزایای دیجیتال مارکتینگ که استفاده از این نوع بازاریابی برای کسب و کارهای مختلف به دنبال دارد بپردازیم.

بررسی میزان موفقیت

یکی از اصلی‌ترین مزایایی که این نوع از بازاریابی در مقایسه با مدل سنتی به دنبال دارد، امکان بررسی میزان موفقیت کمپین است. در روش سنتی شما به هیچ عنوان نمی‌توانید میزان اثرگذاری یک بیلبورد یا تیزر تبلیغاتی را موردبررسی قرار دهید. امروزه در دنیای دیجیتال، ابزارها و سنجش‌های مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید به اندازه‌گیری میزان موفقیت فعالیت‌های بازاریابی خود بپردازید. در این حالت می‌توانید به نتیجه های مطلوب‌تر و بهینه‌تری دست پیدا کرده و اقدامات لازم برای بهبود عملکرد خود را انجام دهید.

هدفمندسازی تبلیغات

یکی دیگر از مزایایی که وجود داشته و شما به‌سادگی می‌توانید از آن بهره‌مند شوید، هدفمندسازی تبلیغات است. شما می‌توانید جامعه هدف خود را بر اساس سبک فعالیت و کسب و کار خود شناسایی کرده و تبلیغاتتان را شخصی‌سازی کند. این کار باعث می‌شود تا اقدامات به صورت هدفمند انجام‌شده و نتیجه مطلوب‌تری به دنبال داشته باشند و بودجه مربوط به بازاریابی به‌مراتب کمتر از حالت عادی شود.

کاهش هزینه‌ها

دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است. درصورتی که شما بتوانید هدف خود را به صورت کامل مشخص کنید، این شانس را خواهید داشت که با هزینه‌های محدود، اقدامات ویژه ای انجام داده و به نتایج مطلوبی دست پیدا کنید.

نرخ بازگشت

سرمایه بالا تمام کسب و کارها، تبلیغات و بازاریابی را با هدف افزایش میزان فروش انجام می‌دهند. از این رو یکی دیگر از مزایای این نوع از بازاریابی را می‌توانیم بالاتر بودن نرخ بازگشت سرمایه در این حالت بدانیم. این موضوع به دلیل اثرگذاری مطلوب‌تر و بهتر بازاریابی دیجیتال بوده که باید به آن توجه داشته باشید.

بررسی تفاوت میان دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک

امروزه در برخی از مواقع ممکن است افراد این دو مفهوم را به اشتباه به جای یکدیگر به کار برده و تفاوت زیادی برای آن‌ها قائل نشوند. وجود ابزارهای مشابه در این دو اصطلاح یکی از دلایلی است که می‌تواند کاربران را به اشتباه بپردازد.

 

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک

 

  • تفاوت در ابزارها

نکته اصلی که در تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک وجود دارد، در نحوه استفاده از این ابزارهاست. ابزارهای مشابهی که وجود داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند گزینه‌های مختلفی مانند وبسایت، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و ... هستند.

شما به عنوان مالک یک کسب و کار، می‌توانید از وبسایت، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی خود، هم‌زمان برای بازاریابی دیجیتال و همچنین تجارت الکترونیک استفاده کرده و کسب و کار خود را گسترش دهید. پس می‌توانیم اصلی‌ترین تفاوتی که باید موردبررسی قرار بگیرد را نحوه استفاده از این ابزارها بدانیم. برای آشنایی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کلیک کنید.

 

  • تفاوت فرایند تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال

تجارت الکترونیک در این شرایط اشاره کاملا مستقیم به فرایند فروش شما دارد. درواقع هر اقدامی که فراتر از فرایند فروش انجام شود، مربوط به بازاریابی دیجیتال خواهد بود. زمانی که سفارشی در وبسایت شما ثبت شده و فرایند سفارش و خرید و درنهایت تحویل کالا انجام می‌شود، همان مفهوم تجارت الکترونیک به اجرا در آمده است. از طرف دیگر، مسیری که مشتری را به وبسایت شما رسانده و عواملی که باعث شده تا فرد ترغیب به خرید از شما شود، نمودهای بازاریابی دیجیتال هستند.

 

سخن پایانی

امروزه تحولات گسترده‌ای در زمینه فعالیت کسب و کارهای مختلف به وجود آمده است. اغلب فعالان در این زمینه، خود را با این تغییرات وفق داده و در راستای آن‌ها حرکت کرده‌اند. تجارت الکترونیک یکی از عظیم‌ترین تحولات موجود محسوب می‌شود که نمودهای متنوع و ویژه‌ای دارد. بطور کلی بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک مکمل یکدیگرند، یعنی بازاریابی اینترنتی توجه مردم را به برند و محصولات جلب می‌کند و تجارت الکترونیک باعث فروش محصولات می‌شود. 

در بخش‌های قبلی به ‌صورت کلی با مفهوم تجارت الکترونیک و همچنین مزایای مختلف آن آشنا شدیم. بازاریابی دیجیتال یکی دیگر از اصطلاحات رایج در این حوزه بوده که دارای مفهوم مستقلی است. در قسمت‌های قبلی به بررسی مفهوم و مزایای این نوع از بازاریابی پرداختیم تا شما اطلاعات بیشتری به دست آورید. تفاوت موجود در میان این اصطلاحات و مفاهیم را نیز معرفی کردیم تا بتوانید با آگاهی بیشتری اقدامات مورد نظر خود را در این فضا، به اجرا در آورید.

 

  • 16
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر