نکات کلیدی و اصول بازاریابی 360 درجه

تاریخ انتشار خبر : 1402 مرداد 09

نکات کلیدی و اصول بازاریابی 360 درجه

 

می‌دانیم که امروزه دنیای تبلیغات و بازاریابی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و بسیاری از برندها، موفقیت خود را مدیون همین عوامل هستند. اهمیت بالای این موضوع باعث شده تا روش‌ها و راهکارهای متعدد و مختلفی برای بازاریابی ارائه شوند که هرکدام از آن‌ها کارایی‌های مخصوص به خود را دارند. در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ ایده پویا قصد داریم تا به‌ صورت کامل با بازاریابی 360 درجه (360 Degree Marketing) و تمام نکات کلیدی و اصول مؤثر آن آشنا شویم.

 

بازاریابی 360 درجه چیست؟

در ابتدای امر باید یک تعریف ساده و در عین حال کامل برای بازاریابی 360 درجه ارائه کنیم تا شما آشنایی بیشتری نسبت به آن داشته باشید. به‌ صورت کلی می‌توانیم این نوع از بازاریابی را یک ایده خلاق و کامل بدانیم که تمام عناصر بازاریابی مربوط به یک برند را در خود جای می‌دهد. این ایده بر این اساس انجام می‌شود که یک پیام تبلیغاتی را با تمام عناصر بازاریابی، به فرد منتقل کند. هدف اصلی این روش از بازاریابی، ارائه یکنواخت پیشنهاد به‌ صورت کاملا مداوم است.

با این روش از بازاریابی، شما تبلیغات یک برند را در همه‌جا و همه‌وقت مشاهده خواهید کرد. در بسیاری از مواقع ما بدون اینکه متوجه شویم، اثربخشی این مدل از بازاریابی‌های را تجربه کرده‌ایم که این خود نشان از تأثیرگذاری بالا و موفق بازاریابی 360 درجه است. در ادامه قصد داریم تا به ‌صورت کامل به بررسی نکات و اصول اساسی این سبک از بازاریابی بپردازیم.

تبلیغات و بازاریابی اینترنتی با گروه ایده پویا

 استراتژی بازاریابی 360 درجه

اصول بازاریابی 360 درجه

برای اینکه بتوانید بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه را از بازاریابی 360 درجه دریافت کنید، باید این کار را مطابق با اصول و قواعد اصلی آن انجام دهید. در این بخش به بررسی کامل اصول این روش از بازاریابی می‌پردازیم.

ثبات

یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین عوامل در این زمینه، ثبات است. تمام کمپین‌های بازاریابی در این زمینه باید به ‌صورت یکپارچه طراحی شوند و مکمل یکدیگر باشند. در واقع تمام عوامل در این راستا باید منسجم باشند. پیام ارسال‌شده نیز باید دارای خلاقیت و همچنین انسجام با سایر المان‌ها باشد تا تأثیرگذاری بیشتری به دنبال داشته باشد. بنابراین لازم است که پیام‌های خود را با تکرار در کمپین‌های مختلف به مشتری ارسال کرده و از این کار عقب‌نشینی نکنید.

رهبری تولید

بر اساس بازاریابی 360 درجه، شما می‌توانید مشتریان خود را در جای مناسب مستقر کرده و سپس محتوایی که برای آن‌ها طراحی کرده‌اید را در همین زمان و مکان مناسب، به آن‌ها منتقل کنید. رویکرد شما در این زمینه باید کاملا تحلیلی و داده محور برای رهبری تولید باشد تا بتوان از این طریق در زمان تیم فروش نیز به میزان قابل ‌توجهی، صرفه‌جویی کرد.

ترغیب و تبدیل

با بازاریابی 360 درجه، شما کانال‌های متعددی را در اختیار دارید که می‌توانید به وسیله آن‌ها اقدام به ارسال پیام به مشتری کنید. همچنین از طریق همین کانال‌ها شما می‌توانید اطلاعات دقیقی درباره نیازها و خواسته‌ای مشتریان خود به دست آورده و از تجربه، در روند کاری خود بهترین استفاده را داشته باشید. ضمن اینکه این امکان وجود دارد تا از طریق بررسی چالش‌های روزمره، انگیزه‌های خرید مشتریان و اعتراضات آن‌ها، اصلاحات خوبی را بر روی محتوای خود ایجاد کرده و سپس اقدام به ارسال آن کنید.

قدرت واکنش در برابر تغییرات تنظیمات مشتری

در هیچ برهه زمانی تاکنون، راه‌های ارتباطی تا این حد گسترده نبودند. امروزه شما روش‌های مختلف و متعددی در دسترس دارید که می‌توانید از طریق آن‌ها برای برقراری ارتباط با مشتری استفاده کنید. مشتریان نیز بسته به دلخواه و تمایل خود، کانال‌های مخصوصی را انتخاب می‌کنند که بیشترین میزان کارایی را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد. شما از طریق روش‌های مختلف مانند آزمون و خطا و یا تحلیل داده‌ها، می‌توانید بهترین و مؤثرترین روش‌های ارتباطی را برای هماهنگی با مخاطب خود انتخاب کنید.

خوشحال کردن مشتریان

از دیگر اصول موجود در این زمینه، باید به خوشحال کردن مشتریان اشاره کنیم. تفاوتی ندارد که از چه سبک یا روشی برای بازاریابی استفاده می‌کنید، به‌ صورت کلی تمرکز شما باید بر روی مشتریانتان باشد تا بتوانید به بهترین نتیجه دست یابید. بازاریابی با نزدیک شدن مشتریان و تبدیل آن‌ها، به انتها نرسیده و نیاز به اقدامات دیگری نیز در این زمینه دارد. شما باید شروع به ارائه خدمات عالی و همچنین مراقبت‌های پس از فروش کنید تا بتوانید مشتریان خود را همواره خرسند از فروش نگه دارید.

 

بازاریابی 360 درجه

 

مؤلفه‌های اصلی بازاریابی 360 درجه

برای بازاریابی 360 درجه، شما نیاز به مؤلفه‌های مخصوصی دارید تا بتوانید از طریق آن‌ها بیشترین میزان تأثیر را بر روی مشتریان خود بگذارید. مؤلفه‌های اصلی این سبک از بازاریابی به شرح زیر هستند:

وب‌سایت مؤثر

بدون شک شما برای آغاز فعالیت حرفه‌ای خود، نیاز به یک طراحی وب سایت حرفه ای دارید. وب‌سایت شما اولین تصویر از برند شما است و برای همیشه در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. پس حتما برای آن، زمان و هزینه کافی اختصاص دهید. چنانچه از وب‌سایت به ‌عنوان بخشی از بازاریابی 360 درجه استفاده می‌کنید، باید اهمیت زیادی به صفحات فرود خود بدهید. به ‌صورت کلی طراحی فوق‌العاده و حرفه‌ای صفحات وب‌سایت، می‌تواند تأثیر زیادی در روند موفقیت شما داشته باشد.

استراتژی سئو

در زمینه بازاریابی به هیچ عنوان نباید بهینه سازی و سئو سایت را نادیده بگیرید. سئو به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو بوده و ضمانت می‌دهد که صفحات وب‌سایت شما در نتایج جست‌وجو به ‌راحتی قابل ‌مشاهده هستند.

تبلیغات PPC

این تبلیغات که به پرداخت به ازای هر کلیک نیز مشهور هستند، در طیف دیگری از سئو وجود دارند. این نوع از تبلیغات را می‌توان به‌ عنوان یک روش فوق‌العاده برای پیدا کردن پارامترهای هدفمند که بر روی مشتری مناسب قرار دارند، دانست.

بازاریابی ایمیلی

یکی از قدیمی‌ترین و بهترین روش‌های بازاریابی، همواره روش ایمیلی  یا همان ایمیل مارکتینگ بوده که امروزه نیز باعث تبدیل‌شدن مشتریان بالقوه به مشتریان دائمی و وفادار می‌شود. در این زمینه شما به تهیه اطلاعات مفید و همچنین پاسخگویی سریع و مناسب و در عین حال انتشار اخبار مهم از طریق ایمیل دارید. با استفاده از این روش می‌توانید همواره در معرض دید مشتریان خود قرار بگیرید و از این موضوع بهترین و بیشترین میزان استفاده را ببرید. در صورتی‌ که این روش بازاریابی را به‌ درستی انجام دهید، می‌توانید در کمترین زمان، متوجه تأثیرات فوق‌العاده آن شوید.

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

از دیگر راهکارهایی که در این زمینه وجود دارد و شما می‌توانید از آن بهره ببرید، شبکه های اجتماعی است. رسانه‌های موجود در این زمینه را می‌توانیم به‌ عنوان بهترین راه‌های ارتباط با مشتریان معرفی کنیم. در این زمینه لازم است که اقدامات خود در شبکه‌های اجتماعی را با پیامی که در کمپین 360 درجه خود ارسال می‌کنید، کاملا مطابقت دهید تا بیشترین و بالاترین اثر را بر روی مشتریان بگذارید. در این زمینه می‌توانید از شبکه‌های مختلفی مانند اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و ... بهره ببرید. برای پست‌ها و مخاطبان خود ارزش قائل شده و حتما با استراتژی‌های صحیح، به نظرات منفی نیز پاسخ دهید تا بتوانید به محبوبیت بیشتری دست پیدا کنید.

بازاریابی درون فروشگاهی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی 360 درجه که باید به آن توجه داشته باشید، مربوط به بازاریابی درون فروشگاهی یا حضوری است. تمام آنچه شما در فروش حضوری به مشتریان خود می‌گویید، باید کاملا مطابق با محتواهای منتشرشده در سایر بخش‌های بازاریابی 360 درجه باشد. تاکتیک‌های مختلفی مانند شرکت در رویدادها، بازدید از نمایشگاه‌های مرتبط و ... در این راستا وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

تبلیغات و چاپ سنتی

روش‌های قدیمی و سنتی بازاریابی نیز هنوز کاربردهای مخصوص به خود را دارند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی، روزنامه، تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون، رادیو و ... همه از روش‌های بازاریابی در این زمینه هستند که می‌توانید آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید.

 اصول بازاریابی 360 درجه

نکات مهم بازاریابی 360 درجه

برای دستیابی به نتیجه مطلوب از این سبک بازاریابی، لازم است به نکات مهم موجود در این زمینه نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. برخی از مهم‌ترین نکات موجود در این راستا به شرح زیر هستند:

ارسال پیام منسجم

به‌ طور کلی، بازاریابی 360 درجه‌ یک کمپین کامل یکپارچه با پیامی به ‌صورت متمرکز بر یک موضوع است. در این راستا شما باید در انتخاب پیام، کاملا فکر شده عمل کرده و برای هر فرد متناسب با نیازهای او این کار را انجام دهید.

استفاده از داده‌ها

برخی از افراد به‌اشتباه کمپین بازاریابی 360 درجه را به معنای فعالیت افراطی در همه‌جا و همه‌وقت تلقی می‌کنند. در واقع اصلی‌ترین هدف در این سبک از بازاریابی این است که مشتریان فعلی و آینده شما به این باور برسند که در همه‌جا، شما را دارند. بر همین اساس لازم است تا قبل از شروع فعالیت‌ها در این زمینه، به داده‌هایی که از مشتریان و جامعه هدف خود در دسترس دارید، توجه کنید.

 

سخن پایانی

شما در هر کسب و کاری، نیاز به بازاریابی و تبلیغات دارید تا بتوانید به موفقیت دست پیدا کنید. فرقی نمی‌کند در زمینه چه خدمات و یا چه محصولاتی فعالیت می‌کنید، آنچه اهمیت دارد توجه به بازاریابی است. امروزه روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای بازاریابی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و به نتایج مطلوب برسید.

یکی از مؤثرترین روش‌ها و راهکارها در این راستا، مربوط به بازاریابی 360 می‌شود که در آن از انواع عناصر و راهکارهای موجود در روش‌های مختلف تبلیغات، استفاده می‌شود. در بخش‌های قبلی به‌ صورت کامل به معرفی اصول و همچنین روش‌های این بازاریابی و مهم‌ترین نکات آن پرداختیم تا شما بتوانید با در نظر داشتن این موضوعات، بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه را از این بازاریابی به دست آورید.

اصول دیجیتال مارکتینگ

 

  • 13
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر