دیجیتال مارکتینگ با اینستاگرام

تاریخ انتشار خبر : 1398 آبان 25

دیجیتال مارکتینگ با اینستاگرام

حتی برای افرادی که آشنایی چندانی با مفهوم دیجیتال مارکتینگ نیز ندارند، به احتمال زیاد با انواع مختلف دیجیتال مارکتینگ در این اینستاگرام روبرو شده‌اند. دیجیتال مارکتینگ با استفاده از برخی ابزارها به دنبال بازاریابی محصولات و خدمات به صورت آنلاین و اینترنتی است.

یکی از مهم‌ترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. در این میان به علت استفاده عموم مردم و استقبال زیاد از شبکه اجتماعی اینستاگرام، بازاریابی دیجیتال در این شبکه برای کسب‌وکارهای مختلف بسیار اهمیت پیدا کرده است. به نحوی که در حال حاضر نه تنها کسب‌وکارهای آنلاین بلکه کسب‌وکارهای سنتی نیز به دنبال استفاده از این ابزار در جهت بازاریابی دیجیتال هستند. بسیاری از آنها با ایجاد حساب کاربری تجاری در این شبکه اجتماعی، قصد دارند تا مشتریان جدیدی برای خود پیدا کنند.

معمولا به علت استفاده عموم مردم از ایستاگرام، اینگونه تصور می‌شود که دیجیتال مارکتینگ از این طریق نیز همانند فعالیت شخصی و عمومی در آن بوده و نیاز به مهارت خاصی ندارد. اما باید گفت که دیجیتال مارکتینگ با اینستاگرام در عین سادگی ظاهری از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است که بدون توجه به آنها نمی‌توان به اهداف تجاری خود رسید. مهم‌ترین نکته آن است که نباید فعالیت شخصی در این شبکه را با فعالیت حرفه‌ای و تجاری در آن یکی گرفت. اشتباهی که به نظر می‌رسد اکثر کسب‌وکارها مرتکب آن می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تا به نکات مهم و اصول اساسی در دیجیتال مارکتینگ با اینستاگرام اشاره کنیم. این نکات شامل مواردی در خصوص هشتگ‌گذاری، انتخاب عکس، ویدئو و برخی نکات دیگر است.

مقاله مرتبط:

همه چیز درباره بازاریابی در اینستاگرام

 

به زیبایی شناسی بسیار اهمیت دهید

 

 

واقعیت آن است که وقتی صحبت از اینستاگرام می‌شود، مساله زیبایی شناسی و توجه به زیبایی مهم‌ترین موضوع است. چرا که این شبکه اجتماعی شبکه‌ای مبتنی بر تصاویر و ویدئو بوده و برخلاف برخی رسانه‌های دیگر که متن‌محور هستند، تصاویر حرف اول و آخر را می‌زنند. قبل از هر چیز باید یک سبک خاص که متناسب با اهداف کسب‌وکار شما بوده را برای انتشار تصاویر انتخاب کنید. به عنوان مثال ممکن است برخی موضوعات نیازمند عکس‌های تیره باشند یا در برخی موضوعات دیگر بهتر است از عکس‌های روشن و حتی رنگی استفاده کرد. مثلا اگر به دنبال تبلیغ یک نوع سبک زندگی در اینستاگرام هستید، بهتر است از عکس‌های روشن و چشم‌نواز استفاده کنید و نمی‌توان عکس‌های تیره را به کار برد. در زیبایی عکس‌ها و کیفیت آنها باید نهایت دقت را به کار برد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا از عکاسان حرفه‌ای برای این کار استفاده کنند. در غیر اینصورت حتما باید از دوربین‌های حرفه‌ای برای عکاسی استفاده کرد. تصاویر باید کاملا تولیدی بوده و از عکس‌های تکراری، کپی یا عکس معمولی نباید استفاده کرد.

در انتخاب عکس‌ها حتما باید به خصوصیات مخاطبان، سن و جنس آنها توجه کرد. اگر مخاطبان شما افراد رسمی هستند نباید از عکس‌های بیش از حد رنگی و زننده استفاده کرد و برعکس.

مخاطبان خود را بشناسید

 

مخاطبان اینستاگرام

شناسایی مخاطبان به نوعی تحقیقات بازار در دیجیتال مارکیتنگ با اینستاگرام به شمار می‌رود. شناخت ویژگی‌های مخاطبان کمک می‌کند تا متناسب با نیازها و علائق آنها پست‌های خود را انتشار دهید. اگرچه تمام مخاطبان این شبکه اجتماعی معمولا علائق مشترکی مانند سرگرمی یا برخی موارد دیگر دارند، اما بین آنها تفاوت‌های قابل توجهی نیز وجود دارد. این تفاوت‌ها شامل سن، جنس، علائق، ویژگی‌های شخصیتی، شغل و برخی موارد دیگر است. قرار نیست که شما برای تمام افراد حاضر در این شبکه با اهمیت باشید، کافی است که برای طیفی از آنها جذاب باشید و متناسب با شرایط و نیازهای آنها نسبت به انتشار پست‌ها اقدام کنید. بنابراین محتوا مطالب و پست‌ها نیز باید کاملا مورد نیاز مخاطبان باشد نه آنکه دست به انتشار مطالب و محتوای تکراری بزنید.

از کپشن‌های جذاب و گیرا استفاده کنید

 

کپشن اینستاگرام

می‌توان بعد از تصاویر یا ویدئوها، کپشن را اصلی‌ترین ابزار در دیجیتال مارکتینگ با اینستاگرام دانست. نوشتن کپشن‌ها در عین سادگی اما مهارت زیادی نیاز دارد. در واقع تصاویر جرقه اصلی را در ذهن ببینده ایجاد می‌کند، اما همه چیز به تصاویر ختم نمی‌شود. نباید مخاطبان را در تاریکی رها کرد و بلکه باید اطلاعات تکمیلی در خصوص تصاویر یا ویدئو را در کپشن‌ها نوشت. بنابراین بهتر آن است که محتوا را به دو بخش تقسیم کرد. بخشی که در تصاویر ارائه شده و بخش دیگر در زیرنویس‌ها نوشته می‌شود. کپشن باید تا حد امکان کوتاه نوشته شود. چرا که معمولا فضای اینستاگرام به نحوی بوده که نوشتن متن‌های طولانی در آن چندان جذاب نخواهد بود. کپشن‌ها در عین کوتاهی اما باید جذاب و کاربردی نوشته شوند. به گونه‌ای که خواننده با مطالعه آنها احساس کند که چیز جدید یاد گرفته است.

در نوشتن کپشن‌ها باید دقت کرد که به نوعی مشارکت مخاطبان را نیز به صورت کامنت جلب کرد. به همین دلیل از طرق مختلف باید آنها تشویق به اظهارنظر کرد. به عنوان مثال، می‌توان در انتهای کپشن از آنها خواست نظر خود را بیان کنند یا اگر سوالی دارند مطرح کنند. باید توجه کرد که میزان کامنت‌گذاری و اظهارنظر مخاطبان در زیر پست‌ها و مطالب نقش زیادی در جذب فالوور خواهد داشت. چرا که الگوریتم‌های اینستاگرام به صورتی است که این نوع پست‌ها را بیشتر در قسمت سرچ یا اکسپلورر قرار خواهد داد. بنابراین نوشتن کپشن‌های تعاملی و مطالبی که بتواند اینگیجمنت ریت مخاطبان را بالا ببرد، بسیار کاربردی خواهد بود.

هشتگ‌های هوشمندانه انتخاب کنید

هشتگ‌ها نقش اساسی در جذب فالوور دارند. انتخاب هشتگ‌های متناسب با اهداف کسب‌وکار باعث می‌شود تا به مرور افرادی که مرتبط با کسب‌وکار شما هستند، بتوانند پیج شما را پیدا کرده و فالو کنند. در انتخاب هشتگ باید دقت کافی را به عمل آورد و هر عبارتی را نمی‌توان به عنوان هشتگ انتخاب کرد. بلکه کلمات مهم و کلیدی که در ارتباط با اهداف کسب‌وکار هستند را باید انتخاب کرد. معمولا می‌توان تا 30 هشتگ را انتخاب کرد اما در استفاده از آنها نیز نباید افراط به خرج داد. چرا که این کار جنبه خوبی نداشته و حالت اسپم به وجود می‌آید. علاوه بر آن استفاده بیش از حد از هشتگ باعث ناخوانا شدن مطالب برای کاربران می‌شود. هر اندازه که هشتگ‌های انتخابی عمومی‌تر و محبوب‌تر باشد، رقابت بر سر آنها نیز سخت‌تر خواهد بود و برعکس. باید جستجو کرد تا هشتگ‌های مرتبط به صنعت یا تجارت خود را پیدا کنید. بهتر است هم در انتهای کپشن و هم در متن کپشن از هشتگ استفاده شود.

به زمان انتشار پست‌ها دقت کنید

زمان انتشار پست در اینستاگرام

 

انتشار مطالب به خودی خود نمی‌تواند موجب جذب فالوور و محبوب شدن پیج شما شود. بلکه توجه به زمان مناسب برای انتشار آنها نیز بسیار اهمیت دارد. بهتر است زمانی را انتخاب کنید که اکثر کاربران آنلاین هستند. برخی از زمان‌ها هستند که به آنها زمان‌های مرده گفته می‌شود و نباید در این اوقات به انتشار مطالب دست زد. معمولا اوقاتی که افراد در حال استراحت هستند یا نیمه‌های شب زمان مناسبی برای انتشار پست‌ها نیستند. برای اطلاع از اینکه کاربران چه زمانی بیشتر آنلاین هستند می‌توان از برخی ابزارهای اینستاگرام کمک گرفت. اما معمولا گفته می‌شود که بعدازظهرها یا اویل شب بهترین زمان برای انتشار پست‌ها است. از طرف دیگر نباید با انتشار مداوم پست‌ها افراد را خسته کرد. هر چند که موضوع مطالب نیز بسیار با اهمیت باشد، اما انتشار مدام پست‌ها حس ناخوشایندی به فالوورهای شما می‌دهد و حتی ممکن است شما را آنفالو کنند. بهتر است یک زمان‌بندی مشخص برای انتشار مطالب در نظر گرفته شود که براساس آن مشخص شود در هفته چند پست و در چه زمان‌هایی منتشر شود.

تعاملی باشید

همانطورکه قبلا اشاره شد در انتشار پست‌ها باید تلاش کرد که با لحنی جذاب و از طریق به کار بردن عبارات و جملات مناسب، تعامل افراد را جذب کرد. نظرات کاربران به مرور خود به خود باعث معروف شدن پیج شما و جذب کاربران جدید خواهد شد. چرا که این کار باعث می‌شود تا پست‌ها برای افرادی که جزء فالوورهای دوستان شما هستند، نمایش داده شود و بدین ترتیب آنها نیز به دنبال کردن پیج شما ترغیب شوند. به طور کل در چند وقت اخیر رویکرد تعاملی در دیجیتال مارکیتنگ به یک رویکرد قابل توجه تبدیل شده و اکثر کسب‌وکارها تلاش می‌کنند تا به روش‌های مختلف مشارکت افراد را جلب کنند.

از استوری اینستاگرام حتما استفاده کنید

 

استوری اینستاگرام

قابلیت استوری این شبکه اجتماعی باعث می‌شود تا مخاطبان بیشتر با کسب‌وکار شما آشنا شوند. بهتر است در استوری‌ها کمتر به تبلیغات بپردازید و می‌توانید از محتواهای آموزنده یا سرگرم‌کننده استفاده کنید. از طرفی در استوری‌های اینستاگرام بهتر است که لینک سایت خود را نیز قرار دهید تا با این کار ترافیک قابل‌توجهی نیز برای سایت جذب کنید. لایو اینستاگرام نیز یکی دیگر از کاربردهایی است که می‌توان از آن استفاده کرد. اما باز هم باید دقت کرد که از این طریق نباید به تبلیغات بیش از حد پرداخت. بلکه به وسیله آن می‌توان ویدئوهای آموزشی را انتشار داد.

به فعالیت رقبای خود در اینستاگرام نگاه کنید

برای پیدا کردن یک استراتژی مناسب در بازاریابی با اینستاگرام می‌توان وضعیت رقبا را در این شبکه اجتماعی بررسی کرد. نوع نوشتن کپشن‌ها، چگونگی هشتگ‌گذاری آنها، نحوه برقراری ارتباط با مخاطبان و برخی موارد دیگر مسائلی هستند که با مشاهده رقبا می‌توان آنها را بهبود داد. البته برای این کار بهتر است چند پیج مختلف از کسب‌وکارهای گوناگون را بررسی و تنها به یک نمونه اکتفا نکرد. ضمن آنکه نباید محتواها یا تصاویر آنها را کپی‌برداری کرد. بلکه با مشاهده صفحات رقبا می‌توان الگوبرداری کرده یا نقاط ضعف خود را شناسایی کرد.

 

 

 

  • 0
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر