راهکارهای افزایش نرخ کلیک CTR، چگونه می‌توان نرخ کلیک را چند برابر کرد؟

راهکارهای افزایش نرخ کلیک CTR، چگونه می‌توان نرخ کلیک را چند برابر کرد؟

تاریخ انتشار خبر : 1398 شهریور 27

راهکارهای افزایش نرخ کلیک CTR، چگونه می‌توان نرخ کلیک را چند برابر کرد؟

با جستجوی یک واژه یا یک اصطلاح در موتورهای جستجو، صفحات مختلفی را مشاهده می‌کنیم. اما قطعا بر روی یکی یا تعداد خاصی از آنها کلیک کرده و اصطلاحا بر روی آن کلیک می‌کنیم. تاکنون از خودتان پرسیده‌اید که چرا بر روی سایر لینک‌ها و صفحات کلیک نمی‌کنید؟ پاسخ ساده است. چون فاکتورهایی که در همان نگاه اول در آن لینک‌‌ها مشاهده کرده‌اید، نتوانسته‌اند شما را برای مشاهده آنها ترغیب کنند.

کلیک کردن یا نکردن بر روی لینک‌ها هنگام جستجو در موتورهای جستجو، به نوعی نشان‌دهنده میزان CTR است. این اصطلاح تناسب بین تعداد کلیلک‌ها نسبت به تعداد بازدیدها را نشان می‌دهد که به آن نرخ کلیک (Click Through Rate) نیز گفته می‌شود. بگذارید با یک مثال ساده توضیح بدهیم. فرض کنید شما در گوگل عبارت «خرید اینترنتی موبایل» را جستجو کرده‌اید و با تعدادی از لینک‌ها و مطالب در همان صفحه اول مواجه می‌شود که برای هر کدام از آنها یک بازدید به حساب می‌آید. اما شما قطعا بر روی یک یا تعدادی از این صفحات کلیک خواهید کرد و مشاهده می‌کنید.

طبیعی است که هر اندازه تعداد افراد بیشتری یک لینک را باز کنند، آن سایت تعداد بازدید بیشتری خواهد داشت. این موضوع در نهایت باعث بهبود سئو سایت، افزایش ترافیک و بهبود رتبه سایت خواهد شد. با این اوصاف طبیعی است که همگی به دنبال راهکارهای افزایش CTR سایت خود باشند. اما انجام این کار مستلزم به کار بردن برخی اصول است. اصولی که شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد. اما بسیاری از طراحی سایت‌ ها از آنها استفاده نمی‌کنند. در ادامه قصد داریم به روش‌هایی اشاره کنیم که با استفاده از آنها میزان نرخ کلیک سایت خود را حداقل دوبرابر کنید.

 

شرکت طراحی سایت

 

راهکارهای افزایش نرخ کلیک CTR

استفاده از سایت لینکز (sitelinks)

یکی از راهکاری اصلی برای افزایش نرخ کلیک (CTR) استفاده کردن از سایت لینکز است. این کار به مرور باعث می‌شود تا کابران بیشتر بر روی مطالب سایت شما کلیک کنند. حالتی را تصور کنید که شما نام سایت خاصی را در گوگل جستجو می‌کنید. مشاهده می‌کنید که علاوه بر صفحه اصلی سایت، سایر صفحات مهم سایت نیز پایین‌تر از لینک اصلی نشان داده می‌شود. این کار باعث می‌شود تا افراد بتوانند با بخش‌های مهم یک سایت در همان نگاه اول آشنا شوند. جالب است راهکار فوق علی‌رغم آسان بودن، اما به ندرت در سایت‌ها از آن استفاده می‌شود.

تجربه نشان داده که با انجام این کار می‌توان تا حدود 30 درصد نرخ کلیک یا همان CTR را افزایش داد. صفحاتی از سایت را که به نظر می‌رسد برای کاربران جذاب هستند به عنوان «سایت لینکز» انتخاب کنید. البته انجام این کار بیشتر از طریق ربات‌های گوکل انجام می‌شود. اما با انجام دادن برخی اقدامات می‌توان ربات‌های گوکل را به انجام این کار ترغیب کرد. مهم‌ترین نکته آن است که این لینک‌ها باید جزء مهم‌ترین لینک‌های سایت باشند و میزان ورودی آن بالا باشد. ضمن آنکه در بخش‌های مختلف سایت نیز نمایش داده شوند. نمونه از این اقدام را می‌توان در سایت‌های مختلف مشاهده کرد.

به عنوان مثال، سایت یک شرکت یا کسب‌وکار معمولا لینک‌هایی از قبیل «تماس با ما»، «درباره ما» و لینک فروش محصولات و خدمات خود را پایین‌تر از لینک اصلی سایت خود در صفحات جستجو نشان می‌دهند. انجام این کار بسته به هدف کسب‌وکار و اینکه کدام یک از لینک‌ها برای سایت مهم است، می‌تواند متفاوت باشد.

 

بر روی احساس نیاز مخاطب دست بگذارید!

تحریک کردن احساس نیاز مخاطب در همان صفحه اولیه جستجو یکی از بهترین راهکارها برای افزایش نرخ کلیک (CTR) است. واقعیت آن است همه ما که در گوگل کلمات و عبارات را جستجو می‌کنیم، به نوعی مصرف‌کننده هستیم. ما در موتورهای جستجو به دنبال استفاده از یک محتوا برای افزایش آگاهی، خرید، آموزش و سایر موضوعات دیگر هستیم. بنابراین برای برطرف کردن نیاز خود اقدام به جستجو می‌کنیم.

باید تلاش کرد که به نیاز اصلی کاربران پاسخ داده شود. بگذارید یک مثال بزنیم. ممکن است شما وبسایتی در زمینه فروش لوازم خانگی داشته باشید و به دنبال فروش محصولات خود به مشتریان هستید. کلماتی مانند «حراج فوری» یا «عجله کنید» ممکن است مخاطب را برای کلیک کردن ترغیب کند. اما راهکار بهتر آن است که بیشتر بر روی کلیدواژه «اتمام یا پایان» تمرکز کنید. به عنوان مثال می‌توان اینگونه عنوان کرد که فروش ویژه فلان محصول تا یک هفته دیگر به پایان می‌رسد یا آنکه تا شنبه مهلت دارید از فرصت ویژه حراج محصولات استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا مخاطب برای برطرف کردن نیاز خود احساس کمبود وقت کند و با تمایل بیشتری اقدام به کلیک کردن بر روی سایت و در نهایت خرید محصول کند.

نمونه‌ای از این مثال‌ها را به راحتی می‌توان در سایت‌های مختلف مشاهده کرد. البته باید توجه کرد که این راهکار بیشتر در وبسایت‌هایی که کالا یا کالاهای خاصی را به فروش می‌رسانند، کاربرد دارد. هر چند که می‌توان برای سایر سایت‌ها نیز که در زمینه‌های دیگر فعالیت می‌کنند به روش‌های مختلف استفاده کرد.

 

دیجیتال مارکتینگ

 

بر روی عنوان مطالب بیشتر کار کنید

عناون یا تیتر یک مطلب معمولا حرف اول را در میزان کلیک کردن یا نکردن کاربران می‌زند. گاه برخی از وبلاگ‌نویسان ممکن است برای انتخاب یک عنوان جذاب، وقت زیادی را صرف کنند که قطعا ارزش وقت گذاشتن نیز دارد. باید فکر کنیم که یک عنوان دربرگیرنده چه کلمات و عبارات کلیدی باشد. کدام کلمات و عبارات برای مخاطبان جذاب هستند. همچنین هنگام انتخاب عنوان مطالب باید در خصوص چگونگی مطرح کردن آن نیز فکر کنید.

به عنوان مثال، آیا بهتر است از یک عنوان سوالی استفاده شود یا آنکه می‌توان با یک عنوان مبهم مخاطب را برای کلیک کردن ترغیب کرد. برای درک اهمیت عنوان مطالب، می‌توان حالتی را تصور کرد که شما اصطلاح «خرید اینترنتی موبایل» را در گوگل جستجو کرده‌اید. در صفحه اول گوگل چندین عنوان مختلف را مشاهده می‌کنید. طبیعتا شما عنوانی را انتخاب می‌کنید که با نیت جستجوی شما همخوانی داشته باشد.

مثالی دیگر، احتمالا بیشتر بر روی لینک‌هایی کلیک خواهید کرد که حدس می‌زنید بهترین روش برای خرید اینترنتی موبایل هستند. اما هنگامی که به دنبال کسب اطلاعات در مورد یک مدل خاص از آن هستید، احتمالا بر روی عنوان‌هایی کلیک می‌کنید که بیشتر حاوی اطلاعات و مشخصات موبایل باشند تا آنکه روش خرید را به شما نشان دهند. بنابراین عنوان مطالب ضمن آنکه باید ساده و جذاب باشند، لازم است که نشان‌دهنده کل مطلب نیز باشند. یعنی به گونه‌ای نباشد که عنوان ملطب با محتوا خود مطلب متفاوت باشد. موضعوعی که در برخی از مطالب سایت‌ها آن را مشاهده می‌کنیم. این اشتباه به علت سیاست اشتباه استفاده از عنوان برای جذب مخاطب با توسل به هر روشی است.
دقت داشته باشید که یک تولید کننده خوب محتوا می داند که تیتر خوب مانند یک سلام گرم است که می تواند مخاطب را جذب نماید . بنابراین سعی کنید هرچه می توانید با گرمی بیشتری به استقبال مخاطبان خود بروید تا آن ها را به خواندن محتوا و ادامه فعالیت در سایت متقاعد نمایید.

 

از اعداد استفاده کنید

استفاده کردن از اعداد و از همه مهم‌تر بازی کردن با آنها در داخل متن و خصوصا عنوان مطالب می‌تواند بهترین راهکار برای افزایش نرخ کلیک یا CTR یک سایت باشد. تجربه نشان داده که همیشه بازی کردن با اعداد می‌تواند بهتر از کلمات و عبارات مخاطب را به خرید یا کلیک کردن بر روی یک لینک ترغیب کند. چرا که اعداد باعث کمی کردن مطالب می‌شوند. این موضوع خصوصا برای حالتی که شما بتوانید با آن بر روی حس صرفه‌جویی و مسائل مالی مخاطب تمرکز کنید، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

می‌توان از طریق بازی کردن با اعداد به راحتی حس نیاز مخاطب را تحریک و او را به مشاهده لینک ترغیب کرد. به عنوان مثال، اگر شما وبسایتی در زمینه فروش اسبا‌ب‌بازی دارید، می‌توانید برای فروش یک اسباب‌بازی خاص از اصطلاح «فقط 30 هزار تومان» یا «فقط 20 هزار تومان» استفاده کنید. اما راهکار دیگر آن است که بگویید با خرید این اسباب‌بازی به میزان 10 هزار تومان یا 20 هزار تومان بیشتر صرفه‌جویی کنید. چرا که این وبسایت آن را با مبلغ کمتری به فروش می‌رسانند. همچنین می توانید از اعداد سال ها در محتوای خود استفاده کنید تا در نتایج جستجو به روز بودن محتوای سایت خود را به مخاطب نشان داده و وی را به کلیک کردن متقاعد نمایید.

خاصیت استفاده از اعداد آن است که همواره می‌توانند مبهم‌ترین و طولانی‌ترین جملات و عبارات را در یک عبارت ساده خلاصه کنند. بنابراین با استفاده از اعداد می‌توان نسبت به افزایش نرخ کلیک یا همان CTR اقدام کرد.

 

مخاطب را وادار به واکنش کنید

هنگامی که یک کاربر با سایت‌های مختلف در صفحه یک گوکل مواجه می‌شود، چه چیزی باعث واکنش نشان دادن او می‌شود؟ چه چیزی باعث می‌شود تا وی برخی از مطالب و لینک‌ها را خنثی ببیند و توجهی نکند؟ احتمالا شما نیز با اصطلاح «کال تو اکشن» یا همان CTA آشنایی دارید. مفهوم ساده این عبارت آن است که کاربر با دیدن یک لینک یا یک مطلب به سادگی از کنار آن نگذرد و ترغیب به انجام واکنش شود.

 

بیشتر بخوانید؛ افزایش کال تو اکشن CTA

طراحی دکمه های دعوت به اقدام

 

«کال تو اکشن» یکی از قدیمی‌ترین تکنیک‌ها در بازاریابی دیجیتال به شمار می‌رود که باید نسبت به آن آشنایی داشته باشید. از جمله راهکارهای بهبود CTA استفاده از کلمات کلیدی جذاب و گیرا در عناوین و مطالب است. کلماتی که توجه مخاطب را به خود جلب کند. همچنین استفاده از علائم و نشانه‌های مختلف از  قبیل علامت تعجب یا علامت سوال نیز می‌تواند مفید واقع شود. کلمات کوتاه و ساده‌ای وجود دارند که معمولا کاربران با دیدن آنها اقدام به واکنش می‌کنند از جمله آنها می‌توان به کلماتی از «عجله کنید»، «خرید»، «سفارش» و برخی کلمات دیگر اشاره کرد. بنابراین تحریک مخاطبان به انجام واکنش می‌تواند منجر به افزایش نرخ کلیک سایت و بهبود CTR شود.

 

متا دیسکریپشن (Meta Description) تاثیرگذار بنویسید

به نظر می‌رسد که به اصل داستان در خصوص افزایش CTR سایت رسیده‌ایم. اگر تمامی روش‌‌های قبلی هر کدام با نسبت خاصی در افزایش نرخ کلیک یا CTR تاثیرگذار بوده‌اند، استفاده از متا دیسکریپشن مناسب اصلی‌ترین راهکار برای بهبود CTR است. هنگامی که شما عبارت خاصی را در گوکل جستجو می‌کنید، لینک‌های مختلفی ظاهر می‌شوند. برخی از این لینک‌ها دارای توضیحات اولیه هستند. برخی نیز فاقد متا دیسکریپشن هستند.

معمولا شما با خواندن این توضیحات اولیه می‌دانید که در داخل لینک‌ها چه خبر بوده و بر همین اساس در خصوص کلیک کردن یا نکردن بر روی یک لینک خاص اقدام می‌کنید. طبیعی است که هر اندازه متا دیسکریپشن جذاب و گیرا باشد، کاربر نیز بیشتر در خصوص باز کردن صفحات ترغیب خواهد شد و در نتیجه نرخ کلیلک یا CTR افزایش خواهد یافت. باید توجه کرد که اگرچه نوشتن متا دیسکریپشن هر چند به خودی خود نسبت به ننوشتن آن بهتر است. اما اصل داستان در نوشتن یک توضیح جذاب و گیرا است. چرا که این توضیح اصلی‌ترین و اولین‌ محتوایی است که مخاطب از سایت شما در همان صفحه اول و قبل از باز کردن مطلب می‌بیند.

باید سعی کنید که در متا دیسکریپشن مطالب از کلمات و عبارات کلیدی که در متن به کار رفته، استفاده کنید. ضمن آنکه به زبان ساده و در عین حال جذاب برای مخاطب کل داستان را توضیح دهید تا او بداند با مشاهده این صفحه یک ارزش‌افزوده به دست می‌آورد. لازم به ذکر است که معمولا این توضیح نباید از حد خاصی از کلمات تجاوز کند و معمولا چیزی در حدود 160 کاراکتر خواهد بود.
علاوه بر متا دیسکریپشن می توانید با استفاده از تگ های اسکیما سعی کنید تا فضای بیشتری را در نتایج موتورهای جستجو به خود اختصاص داده و بیشتر دیده شوید. همه این کار ها باعث میشود تا مانند یک ویترین و یا تابلوی جذاب بر سر در مغازه ای بتوانید مخاطب را به سمت و سوی کار خود بکشانید.

 

از URL مناسب استفاده کنید

 

راهکار های افزایش Ctr

 

این اصطلاح همان لینکی است که شما هنگام خواندن مطالب در فضای وب، در قسمت بالای مرورگر مشاهده می‌کنید. URL در واقع همان آدرس یا نشانی سایت است. هنگام جستجوی کاربران در اینترنت این URL است که مکان یا موضع لینک‌ها را نشان می‌دهد. استفاده از کلمات و عبارات کلیدی در URL بسیار حیاتی بوده و باعث می‌شود تا مخاطب به راحتی تشخیص دهد که مطلب شما در چه موضوعی و در خصوص چیست. از طرفی بهتر در URL از کلیدواژه‌ها و عباراتی استفاده کنیم که به اندازه کافی در خصوص مطلب توضیح می‌دهند. استفاده از URL مناسب تا حد قابل‌توجهی باعث افزایش بازدید سایت و بهبود نرخ کلیک (CTR) خواهد شد.

 

به راهکارهای اصلی برای بهبود نرخ کلیک (CTR) سایت اشاره کردیم. اکنون نوبت تمرین و تست کردن است. سعی کنید در نوشتن مطالب و بلاگ‌ها از این به بعد از تمامی راهکارهای فوق استفاده کرده و آنها را امتحان کنید. با تمرین کردن و تست کردن موارد فوق به راحتی بعد از مدتی می‌توان بهبود نرخ کلیک (CTR) سایت را مشاهده کرد. برای آنکه در به کار بردن هر کدام از راهکارهای فوق بتوانید خبره شوید، تنها یک راه دارید و آن تست کردن و تمرین کردن است. بعد از نوشتن هر مطلب سعی کنید در خصوص به کار بردن اصولی‌تر راهکارهای فوق دوباره فکر کنید. چرا که همواره راه‌های زیادی برای بهبود این راهکارها وجود دارند.

 

طراحی وب سایت حرفه ای

 

  • 3
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر