فرق سئوی داخلی (on-page SEO) و سئوی خارجی (Out-page SEO)

تاریخ انتشار خبر : 1398 شهریور 23

فرق سئوی داخلی (on-page SEO) و سئوی خارجی (Out-page SEO)

یکی از مولفه هایی که باعث موفقیت طراحی سایت می شود ترافیک سایت است. وقتی محصول یا خدماتی را می فروشید لازم است به حجم زیادی از مخاطبان، محصول را معرفی کنید. ترافیک سایت به تعداد بازدیدکنندگان از سایت گفته می شود. یک راه برای افزایش ترافیک این است که مطمئن شوید افراد مناسب پیشنهادات شما را می بینند.

سئو(seo) فرایندی است ترافیک را به سایت شما می آورد. وقتی برای سایت خود سئو انجام می دهید، به هنگام انجام بازاریابی آنلاین، موتورهای جست وجو وبسایت شما را برای کلمات کلیدی خاصی در اولویت قرار می دهند. این یعنی شما توانستید سئوی داخلی خود را به خوبی انجام دهید. استراتژی موتور های جست وجو به دو دسته متفاوت سئوی داخلی و سئوی خارجی تقسیم میشود. هر دوی این ابزار برای موفقیت سئو حیاتی است.

  • سئوی داخلی بررسی می کند سایت شما در مورد چه چیزی است.
  • سئوی خارجی بررسی می کند محبوبیت سایت شما به چه میزان است.

سوال اساسی این است که چرا به بهینه سازی داخلی نیاز داریم؟ موتور های جست وجو الگوریتم هایی هستند که با بررسی فاکتور هایی صفحه شما را برای کلمه کلید ی خاصی رتبه بندی می کنند.

 

سئو داخلی و سئو خارجی

 

سئوی داخلی (on-page SEO) چیست؟

سوی داخلی شامل تمام اقداماتی می شود که در داخل وبسایت انجام می شود تا جایگاه سایت را در رتبه بندی جست و جوی گوگل ارتقا دهد. این اقدامات شامل کیفیت کمی محتوا، عملکرد صفحه، ساختار محتوا، بهینه سازی توضیح محتوا، کد HTML، تگ عنوان و استفاده کلمات کلیدی است.

 

فاکتورهای سئوی داخلی

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی اگر چه در سال های قبل کم اهمیت بودند اما اکنون کلمات کلیدی پایه سئو هستند. روند استفاده از کلمات به سمت کلمات طولانی رفته است. برای نوشتن محتوای خود سراغ کلمات کلیدی بروید که مخاطبانتان به دنبال اطلاعات در مورد آن هستند.

توضیح متا

توضیح متا یک عبارت کوتاه است که در زیر URL در صفحه نتایج موتور جست و جو و همچنین در زیر عنوان در یک پست شبکه اجتماعی ظاهر می شود. این عبارت باید محتوای صفحه را توضیح دهد و همچنین کلمات کلیدی را شامل شود. توضیح متا را کم تر از 300کاراکتر بنویسید  تا تمام توضیح در نتایج جست و جو نمایش داده شود. از کاربرد کاراکترهای خاص، نماد ها، پرانتز، کاما در URL خودداری کنید.

تگ عنوان/H1

تگ عنوان، به عنوان صفحه وب یا عنوان اصلی که در صفحات نتایج موتور جست و جو می بینید اشاره می کند. این تگ این فرصت را برای شما فراهم می کند تا با قرار دادن کلمات کلیدی در آن، قابلیت جست و جوی صفحه شما را بالا ببرد. تگ عنوان در ورد پرس با H1 نشان داده می شود. H1 معمولا بررگترین کلمات درصفحه هستند به همین خاطر موتورهای جست وجو وزن بیشتری را به آن ها می دهند.

برای هر صفحه وب کلمات کلیدی را در تگ عنوان قرار دهید اما مطمئن باشید که کلمات کلیدی به درستی محتوای وب شما را منعکس می کند. برای هر پست یک تگ عنوان کافی است و برای زیر عنوان ها از تگ H2 و H3 استفاده کنید. اما مراقب باشید خیلی از این دو تگ استفاده نکنید چون الگوریتم های گوگل علاقه ی چندانی به آن ندارند.

تعداد کلمات

پست هایی که کلمات زیادی ندارند به خوبی در موتور های جست وجو نمایش داده نمی شوند چون کمتر کارا و آموزنده به نظر می رسند. استثناهایی هم در این زمینه وجود دارد. اما به طور کلی استاندارد آن حداقل 1300 کلمه است اگر سراغ کلمات کلیدی رفتید که رقابتی هستند و وبسایت هایی زیادی در مورد آن مطلب دارند، بهتر است که به خوبی اطلاعات را جمع اوری کرده و منبع کاملی از مطالب را فراهم کنید.

SSL/HTTPS

SSL (لایه پروتکل امن)، امنیت، اعتماد، و قابل رویت بودن سایت شما را افزایش می دهد واحتمال اینکه طرف سومی بین سرور وب شما و وب مخاطبان قرار نگیرد افزایش می یابد. جهت آشنایی بیشتر با گواهینامه SSL کلیک کنید.

ساختار URL

ساختار URL به خوبی سازماندهی شده، برای بازاریابان امروزی مهم است چون به موتور های جست وجو این امکان را می دهد که در وبسایت شما به آسانی حرکت کنند و جابه جایی را برای بازدیدکنندگان سایت کاراتر می کند.

لینک سازی داخلی

لینک های داخلی اشاره به صفحات مرتبط در وبسایت شما می کند که فاکتور مهم دیگری در سئوی داخلی است. لینک دادن به صفحات مرتبط متفاوت در سایت شما، به موتورهای جست و جو کمک می کند هر موردی را آسان تر بررسی کند و بازدیدکنندگان را به مدت طولانی تری نگه دارد.

تگ Alt (متن جایگزین تصویر)

این متن برای بازدیدکنندگان به طور متوسط قابل دیدن نیست. این تگ به وسیله نرم افزاری که خواننده ی صفحه است استفاده می شود. موتور های جست و جو تصاویر را نیز بررسی می کنند. قرار دادن کلمات کلیدی که به درستی تصاویر را توصیف می کنند به موتور های جست وجو کمک می کنند محتوای صفحه شما را بشناسند.

محتوای صفحه

محتوای شما باید برای مخاطبان مفید باشد. اگر به دنبال مطلب خاص و منحصر به فردی هستند و به صفحه شما برخوردند باید بتوانند آنچه را که به دنبالش بودند پیدا کنند. خواندن محتوا باید آسان و داری ارزش برای کاربران باشد.

لینک های شکسته (broken links)

لینک هایی در برخی صفحات وجود دارد که قبلا با کلیک بر روی آن به سمت منبع هدایت می شدید اما اکنون کار نمی کنند. شما می توانید لینک های شکسته را پیدا کرده و به آن ها لینک سایت خود را قرار دهید. اما توجه کنید این سایت ها که لینک خود را در آن قرار می دهید، با صنعت ومحتوای کسب وکار شما تناسب دارد.

عملکرد صفحه

عملکرد وبسایت و صفحاتش یک فاکتور مهم دیگر در رتبه بندی صفحه است.صفحاتی که در مدت طولانی زمان می برد تا بارگذاری شود یا در موبایل به خوبی  به نمایش در نمی آید،در صفحات نتایج موتور جست و جو رتبه ی پایین تری می گیرد در کنار اینکه بازدید کنندگان صفحه را زود ترک می کنند.

 

چک لیست سئو داخلی سایت

  • مکان کلمات کلیدی
  • کلمه کلیدی در عنوان
  • کلمه کلیدی در لینک دائمی (permalink)
  • کلمه کلیدی در اولین پاراگراف
  • کلمه کلیدی در Alt tag تصویر

 

فاکتورهای رتبه بندی سئوی داخلی

فاکتور های سئو

 

  • کلماتی مثل the،a،an،home page و.. را از لینک دائمی حذف کنید.
  • ویدیو،اسلاید و اینفوگرافیک را اضافه کنید.
  • قبل از بارگذاری تصاویر آن را بهینه سازی کنید (تغییر سایز و فشرده کردن)
  • سرعت بارگذاری صفحه را بهینه کنید.
  • عنوان متا را با کم تر از 65 کاراکتر ایجاد کنید.
  • توضیح متا کم تر از 320 کاراکتر باشد (این استاندارد جدید برای 2019 است)
  • ساختن بک لینک
  • لینک های داخلی مرتبط با مقالات
  • مطمئن شوید که دکمه به اشتراک گذاری مطالب را در صفحه قرار داده اید.
  • از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید.

طول محتوای خود را با تحلیل و بررسی 3 تا از محبوب ترین محتوا ها در مورد موضوع مورد نظرتان، به تعداد کلمات بیشتر یا مشابه با آن ها بنویسید.

 

سئوی خارجی (Out-page SEO) چیست؟

سئوی داخلی اشاره به فاکتور هایی می کند که می توانید در وبسایت خود به کنترل درآورید اما سئوی خارجی اشاره به فاکتور های رتبه بندی سایت که خارج از صفحه شما رخ می دهد می کند. مثل بک لینک ها (قرار گرفتن لینک سایت شما در سایت های معتبر یا شبکه های اجتماعی)

 

فاکتورهای سئو خارجی سایت

بک لینک ها

تعداد و کیفیت بک لینک ها مهم ترین فاکتوری است که بر روی سئوی خارجی اثر می گذارد.

با افزایش تعداد سایت هایی که به محتوای صفحه شما لینک می دهند و دامین اتوریتی که گوگل به سایت شما اعطا می کند رتبه ی شما را بالا می برد. ایجاد محتوا های تخصصی و ارزشمند باعث می شود خیلی از سایت ها برای مطالعه بیشتر به سایت شما لینک دهند.

جست وجوی رقبا

وقتی به پورتفولیو بک لینک رقبای خود نگاه می کنید می توانید از این فرصت استفاده کنید تا لینک سایت خود را در سایت هایی که لینک رقبا قرار دارد، قرار دهید.

دامین اتوریتی

دامین اتوریتی معیاری برای رتبه بندی سایت شما است که از 1 تا 100 توسط موتور های جست و جو نمره دهی می شود. این معیار محبوبیت سایت شما را نشان می دهد. وبسایت های با دامین اتوریتی بالاتر بر خلاف سایت هایی با دامین اتوریتی پایین تر در بالای صفحه نتایج جست وجو قرار می گیرند. دامین اتوریتی بر اساس مولفه هایی مثل مدت زمانی که نام وب کنونی را داشتید، تعداد بک لینک ها و تعداد صفحات 404 تعیین می شود.

 

چرا سئو خارجی مهم است؟

  • چون نشان می دهد چطور دیگران وبسایت شما را درک می کنند، شبکه های اجتماعی و وبسایت ها به مطالب شما ارجاع می دهند و حتی مطالب، ذخیره شده و بین گروه ها منتقل می شود.
  • آگاهی از برند وکسب وکار را افزایش می دهد. رتبه بندی بالا، بازدید بیشتر، لینک ها و اشارات بیشتر به همراه خود در شبکه های اجتماعی می آورد همچنین به کسب وکار شما کمک می کند یک برند مشهور و جا افتاده محسوب شود.
  • بهینه سازی خارجی سایت کمک می کند در قسمت بالایی صفحات جست وجو قرار بگیرید که این یعنی بازدید و ترافیک بیشتر به سایت.

 

انواع لینک ها در سئو خارجی

موتور های جست وجو از لینک هایی که به محتوای شما اشاره کرده اند برای بررسی ارزشمند بودن محتوا استفاده می کنند. هر چقدر تعداد و کیفیت این لینک ها بیشتر باشد رتبه بالاتری نسبت به سایت مشابه شما که بک لینک کم تری دارد، تعلق می گیرد.

3 نوع لینک با توجه به اینکه چگونه بدست آمده اند وجود دارد:

لینک های طبیعی: لینک هایی هستند که بنابر نظر سایت لینک دهنده و ارزشمند بودن محتوای شما به سایت شما داده می شود.

لینک های  دست ساز: این لینک ها از طریق اقداماتی که خودتان برای لینک سازی انجام می دهید، بدست می آید. به طور مثال مجاب کردن مشتریان تا به وبسایت شما لینک بدهند یا از اینفلوئنسر ها بخواهید محتوای شما را به اشتراک بگذارند.

لینک های خود ساخته: این لینک ها به وسیله ی اقداماتی مانند اضافه کردن لینک به فهرست راهنمای آنلاین، قسمت نظرات وبلاگ، رسانه و انجمن های گفت وگو حاصل می شود. صرف نظر از اینکه لینک ها چگونه بدست می آیند، لینک هایی که بیشترین کمک را به تلاش های سئو می کنند، آن هایی هستند که بیشترین ارزش را دارند.

فاکتور هایی که با ارزش بودن لینک را مشخص می کنند:

  • محبوبیت سایت لینک دهنده
  • چقدر موضوع سایت لینک دهنده به سایت لینک داده شده مرتبط است
  • تازگی لینک
  • متن لنگر(anchor text) استفاده شده در سایت لینک دهنده
  • قابلیت اعتماد به سایت لینک دهنده
  • تعداد دیگر لینک ها در سایت لینک دهنده
  • اتوریتی صفحه و دامین لینک دهنده

 

فعالیت های دیگر در خارج از سایت برای سئو

در کنار بدست آوردن لینک از وبسایت های خارجی، فعالیت های دیگری خارج از سایت برای سئو انجام می شود که شامل:

پست مهمان

پست مهمان به این معنی است شما برای سایت های پربازدید مطلبی تخصصی می نویسید و در ازای نوشتن متن،بک لینک خود را در داخل محتوا قرار می دهید. این کار باعث افزایش رنکینگ سایت و بازدید از صفحه می شود.

بازاریابی شبکه اجتماعی

در حال حاضر هرکس دارای یک صفحه شخصی در فیسبوک، توییتر و گوگل پلاس واینستاگرام است. بازاریابی موثر شبکه ی اجتماعی پروفایل شما را جذاب تر می کند به گونه ای که افراد بیشتری از صفحه شما دیدن می کنند. سه نکته ای که با فعال بودن در شبکه های اجتماعی باید در نظر بگیرید:

  • پاسخگو باشید: افراد دوست دارند در مورد رضایت و عدم رضایت خود از محصول صحبت کنند. با کسانی که اطلاعات جدید می خواهند یا سراغ پیشنهاد جدیدی می روند به گفت و گو بپردازند. همیشه با دنبال کنندگان خود مشارکت داشته باشید. پشتیبانی از مشتریان می تواند به صورت آنلاین یا آفلاین و از طریق تمام کانال ها صورت بگیرد.
  • با رهبران فکری و افراد تاثیر گذار دوست باشید: افراد متخصص، رهبران فکری و اینفلوئنسر ها فرصت خوبی را برای شما فراهم می کنند تا برند شما را ترفیع کنند. ابتدا محتوای شما را به اشتراک می گذارند سپس شما را دنبال می کنند و در آخر بر روی توسعه ی شخصی شما به عنوان بازاریاب یا صاحب کسب وکار تاثیر می گذارند. با برقراری ارتباط با آن ها می توانید اطلاعات را از آن ها دریافت کنید که کیفیت بالا از نظر آن ها به چه معنا است و از انجام چه مواردی باید خودداری کنید.
  • بر شهرت آنلاین خود نظارت کنید: اشاره های صورت گرفته به برند در الگوریتم گوگل به عنوان لینک محاسبه می شود. از ابزار های نظارت بر برند استفاده کنید و ببینید چه کسی در شبکه های اجتماعی اسمی ازشما برده است وچه مطالبی در مورد شما گفته اند. بررسی کنید آیا می توانید آن ها را به عنوان مشتریان واقعی خود حساب کنید.

نشانه گذاری اجتماعی( social bookmarking)

سایت هایی وجود دارند که میتوانیم URL سایت را در آن قرار دهیم به این فرایند social bookmarking می گویند.این فرایند رنکینگ سایت شما را افزایش می دهد.

 

شرکت دیجیتال مارکتینگ ایده پویا

 

  • 13
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر