انتخاب رسانه مناسب جهت عرضه محتوا

تاریخ انتشار خبر : 1398 خرداد 26

انتخاب رسانه مناسب جهت عرضه محتوا

بازاریابان محتوا معتقدند که یک کسب و کار خوب می بایست از استراتژی محتوایی مناسب و صحیحی برخوردار بوده و در تولید محتوا به گونه ای عمل نماید که بتواند مشتری هدف را به طور دقیق جذب نماید. این گونه محتواها می بایست از موضوعی مرتبط با کسب و کار برخوردار باشند. اما نکته قابل توجه این است که محیط نشر محتوا نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در صورتی که محتوای هرچند مرتبط، در فضایی غیر کاربردی منتشر گردد، نه تنها باعث جذب هرچه بیشتر مخاطب نمی گردد، بلکه در بسیاری از موارد تاثیر منفی روی کسب و کار خواهد داشت.

بازاریابی محتوا به منظور ایجاد و تقویت روابط بین کسب و کار و مخاطبان شما برنامه ریزی می گردد. زمانی که استراتژی محتوا به درستی تعیین شود، می توانند باعث پیشرفت کسب و کار شما شده و منجر به افزایش فروش، افزایش آگاهی عموم از برند تجاری، افزایش ترافیک سایت و غیره گردد.

بنابراین در صورتی که از دانش بالا در نحوه تولید محتوا و انتخاب رسانه مناسب جهت نشر محتوا برخوردار باشید، در زمانی کوتاه اثر مثبت استفاده از رسانه مناسب را به وضوح خواهید دید.

 

4 عامل مهم در انتخاب رسانه مناسب نشر محتوا

به طور کلی نمی توان یک رسانه را خوب و رسانه ای دیگر را بد تلقی نمود. بلکه بسته به نوع کسب و کار، نیاز ها و قابلیت ها مطابق با ویژگی های هر رسانه می بایست رسانه مناسب را جهت نشر محتوای خود در نظر گرفت. بدین منظور قبل از انتخاب آن می بایست به چندین عامل اساسی که در انتخاب شبکه اجتماعی مناسب تاثیر گذارند توجه نموده تا در نهایت بتوانید بهترین رسانه ممکن را برای نشر محتوای مرتبط با کسب و کار انتخاب و از ویژگی های آن بهره ببرید.

  • نوع کسب و کار

در ابتدای هر اقدامی لازم است از کسب و کار خود شناخت واقعی داشته باشیم. اینکه کسب و کار ما جنبه خدماتی دارد یا فیزیکی و تولید محصول، می تواند در انتخاب نوع رسانه تاثیر گذار باشد. کسب و کار بزرگ است یا کوچک؟ بازار نیاز و هدف کسب و کار به چه اندازه است؟ به طور مثال امروزه خرید انواع پوشاک و لوازم بهداشتی آرایشی از طریق اینستاگرام صورت می پذیرد در حالی که کسب و کارهای خدماتی همگی از سایت برخوردار بوده و در صورتی که در رتبه های بالای نتایج گوگل حضور داشته باشند، از مشتریان بالاتری نیز برخوردار خواهند بود. چرا که آن دسته از افرادی که به دنبال کسب خدمت هستند بیشتر در فضای گوگل مشغول به جستجو هستند.

  • اهداف کسب و کار

هر نوع کسب و کاری از آغاز فعالیت خود دارای اهداف گوناگونی از جمله فروش محصول، ارائه خدمات، آگاهی از برند و غیره می باشد که با توجه به نیاز و هدف نهایی خود می بایست رسانه مناسب با کسب و کار خود را انتخاب نماید. به طور مثال امروزه کسب و کارها برای افزایش آگاهی از برند به سراغ شبکه های اجتماعی از قبیل اینستاگرام رفته و در صورتی که هدف از فعالیت آنها فروش محصول باشد از پلت فرم هایی همچون سایت و وبلاگ استفاده می کنند. همچنین برای اطلاع از بازخورد مشتریان نسبت به کسب و کار خود به دنبال نشر محتوا در فضاهایی همچون توییتر هستند. بنابراین با توجه به اهداف خود می توانید یک یا چندین رسانه را برای نشر محتوای خود در نظر داشته باشید.

  • منابع در دسترس

از جمله منابع در دسترس که باید بدان توجه نمود، زمان، نیروی انسانی و سرمایه می باشد. بسته به تمامی موارد ذکر شده و نیز مهارت های موجود، انتخاب رسانه می تواند متفاوت باشد. به طور مثال در صورتی که شما به هر علتی مایل به پست گذاری در چندین شبکه اجتماعی هستید، نیاز به چندین نیروی انسانی برای پیگیری مرتب و پست گذاری به طور منظم در هفته با تعداد دفعات مشخص دارید. قطعا این کار نیاز به سرمایه برای پاسخ دهی به نیاز کارمندان و حقوق و دستمزد آنان دارد.

همچنین در صورتی که نیاز به فعالیت حرفه ای در برخی رسانه ها همچون آپارات و یوتیوب دارید، نیاز به نیروی انسانی با مهارت بالاتر دارید تا بتواند در نهایت کاری متفاوت برای عرضه داشته باشد.

در واقع سرمایه، نیروی انسانی، زمان و مهارت همگی با هم مرتبط و مکمل یکدیگر بوده و در صورتی که از سرمایه و نیروی انسانی کافی برخوردار باشید می توانید حضور پر رنگ تری در انواع رسانه های اجتماعی داشته باشید.

  • ویژگی های رسانه ها، معایب و محدودیت ها

یکی دیگر از معیارهای مهم در تعیین نوع رسانه، ویژگی ها و محدودیت های آن رسانه می باشد. همان گونه که می دانید هر رسانه دارای ویژگی های خاص خود بوده که آن را نسبت به سایرین متفاوت نموده است. به طور مثال توییتر رسانه اجتماعی است که می تواند در عرض چندین ثانیه موجی در شبکه اجتماعی راه اندازی کرده و موضوعی را هرچند اشتباه، اما در صدر جدول اخبار روز قرار دهد. از طرفی شبکه اجتماعی لینکدین شبکه ای است برای فعالان حوزه کاری در موضوعات و حیطه های مختلف کاری که تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و به صورت حرفه ای با یکدیگر به گفتگو می پردازند.

جدا از ویژگی های هر رسانه، محدودیت هایی برای هر یک وجود دارد. از جمله نشر عکس یا ویدئو، تعداد کاراکترهای نوشتاری، هشتک گذاری و غیره.

نتیجه گیری

انتخاب رسانه مناسب جهت عرضه محتوا، بخش کوچکی از برنامه ریزی استراتژی محتوا بوده که در صورتی که به درستی انجام گیرد می تواند تاثیر بالایی در اهداف کلی کسب و کار داشته، آگاهی مردم را نسبت به برند افزایش داده و در نهایت منجر به افزایش فروش محصول و یا ارائه خدمات کسب و کار مد نظر باشد.

 

 

 

 

 

  • 11
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر