راهکارهای ایجاد و طراحی تجربه کاربری (UX) مناسب در وبسایت

راهکارهای ایجاد و طراحی تجربه کاربری (UX) مناسب در وبسایت

تاریخ انتشار خبر : 1398 اردیبهشت 16

راهکارهای ایجاد و طراحی تجربه کاربری (UX) مناسب در وبسایت

UX چیست و به چه معناست؟

برای تجربه کاربری در یک طراحی وب سایت یا همان UX که مخفف کلمات User Experience است تعاریف مختلفی توسط متخصصان این حوزه ارائه شده است. پیش از ارائه تعاریف مختلف بایستی بدانید که ux دارای ابعاد مختلفی است که شامل قواعد خاصی می شود. این قواعد را می توان در حوزه های طراحی تعاملی، طراحی اطلاعات، طراحی بصری ، بینایی و تعامل انسان و رایانه دانست.

خانم لورا کلین (laura klein) در این باره می گوید که طراحی تجربه کاربری پروسه ای است که در آن تصمیم گرفته می شود تنوع تجربیاتی در تعامل کاربر با محصول شما مورد توجه و مورد علاقه قرار خواهد گرفت. در همین زمینه آقای جان امیر عباسی محقق تجربه کاربری فیس بوک بیان می دارد که طراحی تجربه کاربری یک دستیابی به طراحی است که باعث میشود کاربر به حساب کاربری شما مراجعه نماید.

آقای جاستین میفسواد (justin mifsuad) بیان می دارد که طراحی تجربه کاربری پروسه طراحی سیستمی است که باعث ارائه یک تجربه بسیار خوب در سایت به کاربران خواهد شد. آقای استیو کروگ (steve krug) یکی از متخصصان زمینه طراحی تجربه کاربری اندکی پا را از این تعاریف فراتر گذاشته و تجربه کاربری را ارتقاء شرایطی می داند که در آن شرایط مشخص می شود یک تجربه کاربری چقدر می تواند مفید، ساده، خواستنی، قابل بازاریابی و اعتیاد آور باشد.

همانطور که از تعاریف بالا نیز می‌توان نتیجه گیری کلی کرد؛ تجربه کاربری باعث می‌شود کاربر شما تجربه مناسبی در وب سایت و محیط کسب و کار اینترنتی شما داشته باشد و به بهترین نحو او را متقاعد به بازگشت به این کسب و کار نماید.

با توجه به این که در یک کسب و کار اینترنتی وب سایت می تواند به یکی از مهمترین منابع کسب و کار تبدیل شود ، تجربه کاربری نیز یکی از مهمترین پارامترهای است که در وب سایت های تجاری و بخصوص وبسایت های فروشگاهی بایستی به آن توجه خاصی نمود. برای طراحی یک تجربه کاربری مناسب اولین قدم آن است که شما بدانید که کاربران و مخاطبان معمولا چه مشکلاتی با سایت ها دارند.

در صورتی که بتوانید سایت خود را از لحاظ تجربه کاربری و دیگر پارامترهای مربوط به آن بهینه سازی نمایید می توانید مطمئن باشید که وب سایت فروشگاهی شما می‌تواند به بزرگترین و مهمترین دارایی شما در کسب و کارتان تبدیل شود. همچنین توجه داشته باشید که با توجه به سرعت رشد تکنولوژی در دهه های اخیر بهتر است وب سایت کسب و کاری خود را هر از چند گاهی طراحی مجدد نموده تا از قدیمی و غیر بهینه بودن این کسب و کار اطمینان حاصل نمایید.

 

راه کارهای اساسی برای طراحی و بهبود تجربه کاربری UX در کسب و کارها

در ادامه به برخی از مواردی اشاره خواهیم کرد که با رعایت آنها می توانید تجربه کاربری وب سایت کسب و کاری خود را ارتقا بخشیده و بسیاری از مشکلات آن را حل نمایید.

١- از فضاهای سفید برای بهبود تجربه کاربری استفاده کنید.

در بسیاری از موارد دیده می‌شود که مخاطبان و کاربران وب سایت های مختلف از شلوغ بودن این وبسایت ها گلایه مند هستند. آنها معتقدند برخی از وب سایت ها به قدری شلوغ و درهم و برهم است که نمی‌توان در آن ها به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کرد. در این شرایط معمولا کاربران به جای صرف حوصله و وقت اضافه برای پیدا کردن مطلب اقدام به بستن سایت خواهند کرد.

این مسئله با اضافه شدن رقبا بطور جدی افزایش خواهد یافت. حتی در برخی از طراحی سایت ها شرکت های دولتی که رقیبی نیز ندارند و حالت انحصاری برای کاربران خود ایجاد کرده اند نیز دیده می شود که به خاطر مشکل شلوغ بودن فضای طراحی شده در وب سایت کاربران ترجیح می دهند به جای استفاده از خدمات غیر حضوری و وب سایت آن سازمان، به صورت حضوری مراجعه کرده و خدمات خود را از کارمندان یک شرکت و یا سازمان به طور مستقیم دریافت نمایند. در این شرایط علاوه بر اینکه از وب سایت به طور کارا و موثر استفاده نخواهد شد، عملا هزینه های طراحی، ایجاد و نگهداری وب سایت اتلاف شده و همزمان کارمندان در فضای کاری خود با ارباب رجوع مشکل پیدا خواهند کرد.

بر طبق تحقیقات متخصصان این حوزه اعلام شده است که فضاهای سفید و خالی در اطراف متن و همچنین عنوان ها باعث افزایش توجه کاربران تا ۲۰ درصد خواهد شد. این فضاها همچنین باعث افزایش حس تازگی و مدرن بودن در مورد کسب و کار و برند شما در ذهن مشتریان خواهد شد.

در صورتی که نیازمند ارائه اطلاعات زیاد در فرم اول یعنی جایی که کاربر در موقع باز شدن صفحه وب سایت شما بدون اسکرول کردن آن را خواهد دید، هستید بهتر است پس از ارزیابی اطلاعات مورد نیاز برای ارائه یک بالانس متوازن بین فضاهای خالی و اطلاعات ارائه شده برقرار نمایید.

همچنین در این فضاها که مجبور به ارائه اطلاعات زیادی در یک فضای محدود دارید بهتر است از محتوای متنی و محتوای گرافیکی مانند عکس ها به طور همزمان استفاده نموده و برخی از اطلاعات خود را توسط عکس ها و یا آیکن هایی که به صورت بصری انتقال اطلاعات را برعهده می گیرند بطور همزمان استفاده نمایید.

در سایت هایی که به طور تخصصی در آنها فعالیت های طراحی تجربه کاربری وب سایت انجام شده است می توان مشاهده کرد که در هر سکشن  توازن در فضای خالی و محتوا استفاده شده است تا کاربر بتواند به خوبی و در کمترین مدت زمان متوجه محتوای این سکشن شده و از آن در صورت نیاز استفاده کند.

بیشتر بخوانید؛ مدیریت فضای سفید در سایت های با طراحی ریسپانسیو

 

٢- سرعت وب سایت خود را بهینه سازی نمایید

امروزه با گسترش تکنولوژی های مختلف در حوزه های مختلف زندگی همه مردم عادت به برآورده شدن نیاز ها با سرعت بسیار بالا و با کمترین مدت زمان دارند. همانطور که افراد در خرید غذاهایی خود به سیستم های فست فودی عادت کرده اند چرا که خیلی سریع تر از رستوران های سنتی می‌تواند گرسنگی آنها را برطرف نماید آنها را به محیط قبلی و یا بعدی کاری خود برساند در تکنولوژی و سیستم‌های اینترنتی نیز مسئله به همین صورت است و شرایط باعث شده است تا افراد سعی کنند بدون اتلاف زمان به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کرده و نیاز و خواسته‌های خود را برطرف نمایند.

همچنین این مسئله با افزایش دسترسی به اینترنت و پلتفرم های مختلف در گوشی های موبایل بسیار شدت پیدا کرده به طوری که کاربران دیگر نیاز ندارند برای به دست آوردن اطلاعات لازم به یک وبسایت و یا حتی یک نوع از پلتفرم ها اکتفا کنند. آنها انتظار دارند که در کوتاهترین زمان ممکن به محتوای مورد نیازشان دسترسی پیدا کرده و بتوانند اطلاعات مورد نیاز را کسب نمایند.

 

افزایش سرعت سایت

تجربه کاربری بهتر

 

اگر کاربران در مدت زمان کوتاهی که برای به دست آوردن اطلاعات مد نظر دارند نتوانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند به راحتی تغییر مسیر داده و وب سایت شما را می بندند. این مسئله که یکی از امتیازات منفی در یک کسب و کار اینترنتی است با عنوان بانس ریت شناخته می شود. بنابراین پایین بودن سرعت بارگذاری اطلاعات در صفحات وب سایت شما می‌تواند باعث افزایش بانس ریت سایت شما گردد. در برخی از منابع تحقیقاتی این طور عنوان شده است که هر ۵ ثانیه بارگذاری دیرتر محتوا در صفحات وب سایت شما می تواند تا ۲۰ درصد نرخ بانس سایت شما را افزایش دهد.

برای بررسی سرعت وب سایت شما ابزارهای مختلفی در دسترس قرار گرفته است که از آن ها می توان به ابزار گوگل تحت عنوان گوگل دولوپر و همچنین وب سایت جی تی متریکس اشاره نمود. در این وب سایت ها علاوه بر سنجش سرعت وب سایت شما و ارائه مشکلاتی که در این وب سایت در ارتباط با سرعت وجود دارد ، راه حل های نیز ارائه شده است. با دنبال کردن این راه حل ها می توانید تا حد بسیار زیادی مسائل و مشکلات مرتبط با سرعت لود شدن صفحه وب سایت خود را حل نمایید.

توجه به یک نکته در طراحی تجربه کاربری سایت ها به خصوص در قسمت سرعت لود صفحات حائز اهمیت است و آن اینکه شما با دستگاه‌های مختلف بتوانید تجربه کاربری مناسب و نسبتا مشابهی را به جا بگذارید.

 

٣- از دکمه های فراخوانی جذاب برای بهبود تجربه کاربری استفاده کنید

به این نکته دقت داشته باشید که کاربران در سایت شما برای یافتن میزان اهمیت هر محتوا از نشانه های بصری استفاده خواهند کرد. دکمه های فراخوانی که به آنها کال تو اکشن (CTA) نیز گفته می شود، در اصل راهنمایی تصویری هستند که در صفحات اینترنتی وب سایت شما برای راهنمایی کاربران به جایی که باید به آنجا بروند و یا کاری را انجام دهند استفاده می شود. استفاده از دکمه های فراخوانی می تواند تا حدود زیادی سرعت یافتن این گونه اطلاعات و یا دسترسی ها را در سایت افزایش داده و کار را برای کاربران به طور چشمگیری آسان نماید که در تجربه کاربری سایت شما به طور مستقیم اثر مثبت خواهد داشت.

در طراحی دکمه های فراخوانی بایستی به رنگ این دکمه ها و همچنین روانشناسی رنگ های مورد استفاده دقت فراوانی داشته باشید. همچنین با استفاده از کپی رایتینگ می توانید یک عبارت جذاب و مناسب برای روی این دکمه ها طراحی نموده و استفاده کنید. رنگ این دکمه ها و همچنین متنی که بر روی آن ها ظاهر می شود در جذب کاربران بسیار کارگشا خواهد بود. در تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است نشان داده شده که رنگ دکمه فراخوانی و همچنین متنی که بر روی آنها استفاده شده است می تواند تا ۱۱ درصد کلیک کردن کاربران را افزایش دهد.

به یاد داشته باشید که رنگ استفاده شده بر روی این دکمه ها علاوه بر همخوانی با محتوا و موضوع فعالیت سایت شما بایستی با فعالیتی که برای این دکمه در نظر گرفته می‌شود مانند اعتماد سازی ایجاد یک تجربه ای و یا ثبت نام و غیره نیز همخوانی داشته باشد. در دکمه های فراخوانی استفاده شده در سایت ها عدم وجود احساسات انگیزشی به معنای عدم فعالیت مطابق با خواسته ی شما خواهد بود. سعی کنید در انتخاب کلمات از کلمات برجسته دارای حساسیت زمانی و و فعالیت محور استفاده کنید.

 

کال تو اکشن (CTA)

 

۴- از لینک های متفاوت با متن استفاده کنید

استفاده از لینک های مختلف در متن نشان دهنده این است که شما از کاربر می خواهید تا بر روی یک کلمه یا تعدادی از کلمات کلیک نماید. برای اینکه بتوانید از کاربر درخواست کنید تا بر روی این کلمه کلیک کند بایستی به نوعی این کلمه را با بقیه محتوای متنی خود متفاوت سازید. برای این منظور می توانید از خط های زیر متن و یا تغییر رنگ کلمات استفاده نمایید تا کاربران به راحتی بتوانند این کلمات را تشخیص داده و بر روی آن ها کلیک کنند.

در تحقیقاتی که در زمینه لینک های متنی در میان کاربران مختلفی صورت گرفته است نشان داده شده که کاربران کلمه های زیر خط دار و یا کلمه هایی را که به رنگ آبی تغییر رنگ داده اند به عنوان لینک های متنی می شناسند و به صورت ناخودآگاه سعی می کنند بر روی آنها کلیک نمایند. بهتر است شما نیز از این پیش فرض ذهنی ایجاد شده در کاربران اینترنتی استفاده نموده و برای موفقیت کسب و کار خود لینک های وب سایت خود را با این مشخصات تغییر دهید.

دقت داشته باشید در صورتی که لینک های موجود در متن شما برای کاربران قابل شناسایی نباشند عملا تجربه کاربری مناسبی را برای آنها ایجاد نکرده اید و باعث خواهد شد آنها از لینک های موجود در محتوا به راحتی عبور کرده و یا در صورت نیاز دنبال آنها بگردند.

 

بهبود تجربه کاربری

 

استفاده از تجربه‌های قبلی کاربران برای رسیدن به موفقیت می تواند مسیر شما را بسیار کوتاه تر و هموار تر نموده و شما را به موفقیت نزدیک تر نماید. به این نکته توجه داشته باشید که در اعصار مختلف تاریخ بشریت چرخ تنها یک بار اختراع شد و دفعات دیگر در اختراعات دیگر از آن استفاده شده است. شما نیز نیاز ندارید که چرخه کسب و کار خود را دوباره اختراع نمایید کافیست از چرخهای اختراع شده قبلی استفاده کنید.

در استفاده از لینک های متنی یکی دیگر از پارامتر هایی که اهمیت می یابد طول کلمه هایی است که از آنها به عنوان یک لینک استفاده می کنید هر چه قدر طول این کلمات بیشتر باشد شناسایی آن ها برای کاربر ساده تر بوده و احتمال کلیک شدن آنها بسیار بالاتر خواهد بود.

 

5- نکات مهم را با استفاده از بولتینگ بخش بندی کنید

استفاده از بولتینگ برای نشان دادن نکات مهم یک راهکار کلیدی است. با استفاده از این راهکار می توانید به کاربران سایت خود کمک کنید تا در کمترین زمان ممکن نکات مهم و کلیدی متن را به صورت دسته بندی شده دریافت کرده و از آن استفاده کنند.

مزایا و معایب، راه حل ها و ویژگی های کلیدی یک محصول یا خدمت از جمله مواردی است که می تواند با استفاده از راهکار بولتینگ به صورت دسته بندی شده در دسترس کاربران قرار گیرد. این کار علاوه بر ارائه اطلاعات کلیدی در کمترین زمان ممکن به کاربران باعث جذابیت محتوای شما برای آنان خواهد شد. در استفاده از بولتینگ بایستی از این نکات مختصر و مفید استفاده کنید و از زیاده گویی ها و جملات طولانی در بولتینگ استفاده ننمایید.

 

۶-از عکس و تصویر استفاده کنید

امروزه عکس ها در بسترهای مختلف های اینترنتی انتقال دهنده سریع محتوا و مطالب مختلف هستند. با استفاده از عکس می توانید مطلبی را که شاید در چندین پاراگراف بایستی در مورد آن توضیح دهید به راحتی به مخاطب خود منتقل نمایید. همچنین عکس ها برای مخاطبان از جذابیت ویژه ای نیز برخوردار است.

نکته قابل توجه در استفاده از عکس ها در وب سایت و دیگر پلتفرم های اینترنتی این است که کاربران محیط اینترنتی به راحتی عکس های استوک را تشخیص داده و این عکس‌ها باعث می شود جذابیت و همچنین اعتبار سایت شما به طور چشمگیری کاهش پیدا کند. بنابراین سعی کنید مانند محتوای متنی که بایستی نوعی انحصار و یونیک بودن در آنها دیده شود از محتواهای تصویری نیز به طوری استفاده کنید که حس کپی بودن را به مخاطب منتقل نکند.

استفاده از عکس های استوک قابلیت انتقال ای محتوای مناسب در مورد شخصیت برند کسب و کار شما را نیز نخواهند داشت چرا که از ابتدا متعلق به شما نبوده و برای شما ایجاد نشده اند.

 

تاثیر عکس بر سئو سایت

 

٧- از هدینگ های مناسب استفاده کنید

دقت داشته باشید که هدینگ ها و متن اصلی محتوا هر دو بایستی در یک سمت و سو بوده و مخاطب را به سمت هدف اصلی هدایت کنند. در طراحی هدینگ ها سعی کنید از کلمات کلیدی استفاده نمایید تا هم مخاطب شما و هم موتورهای جستجو بتوانند به راحتی موضوع را تشخیص دهند. دقت داشته باشید که سرتیترها به نوعی راهنمای کاربران در محتوای متنی شما هستند بنابراین استفاده مناسب از این گونه راهنما ها می تواند تجربه کاربری مناسبی را برای مخاطبان شما ایجاد نماید.

 

٨- یک سایت با ثبات بسازید

منظور از ثبات در طراحی تجربه کاربری را می‌توان به یکسان بودن و وجود هماهنگی بین المان های مختلف مانند سایز هدینگ، سایز و نوع فونت، رنگ بندی ها، مدل دکمه ها، طراحی فضای داخلی، طراحی های بصری، عکس های انتخاب شده و … باشد.

یکی از اهداف طراحی تجربه کاربری در وب سایت های مختلف ایجاد احساس امنیت و اعتماد برای کاربران در صفحات مختلف سایت می باشد. کاربر با مخاطب شما بایستی با جابجا شدن از صفحه ای به صفحه دیگر همچنان حس کند که در یک سایت در حال جابجایی است. در صورتی که طراحی های مختلف در صفحات مختلف وجود داشته باشد و نوع یکنواختی به چشم نخورد به احتمال زیاد کاربر دچار  گیجی و سردرگمی شده و احساس می کند که در سایت قبلی نیست. این احساس به احتمال زیاد می تواند باعث ترک سایت شما توسط کاربران شده ای و عملاً باعث افزایش نرخ بانس در سایت شما گردد.

 

٩- خطاهای سایت را جدی بگیرید

خطاها و یا همان ارور های ارائه شده به مخاطبان و کاربران یکی از فاجعه بار ترین قسمت هایی است که در یک تجربه کاربری می تواند اتفاق بیفتد. برخی از خطاها شامل کار نکردن درست برخی از قسمت ها پنل ها و یا باکس های موجود در سایت بوده ما ممکن است کاربر با استفاده از ارتباط با پشتیبانی بتواند آن را حل و فصل نماید. ولی در صورتی که خطای عدم دسترسی به هر دلیل برای کاربر نمایش داده شود باعث ایجاد عدم اعتماد در کاربران سایت شما خواهد شد. در صورتی که یک نفر برای دفعات متوالی خطای کاربری عدم دسترسی به سایت را دریافت نماید به احتمال زیاد سعی می کند منبع جایگزینی برای وب سایت شما بیابد.

 

١٠- در طراحی سایت ریسپانسیو بودن را دقت کنید

ریسپانسیو سایت

امروزه دستگاه های مختلف با ابعاد صفحات مختلف و امکانات متفاوتی در دسترس کاربران قرار دارد. این دستگاه ها شامل کامپیوترهای رومیزی، لپ تاپ ها، تبلت ها و انواع گوشی های تلفن همراه هستند که هر کدام از آنها نیز در گستره وسیعی از سایز صفحات ارائه می شود. امروزه یکی از دغدغه‌های مهم کاربران و طراحان سایت ها این است که در صفحات مختلف به توان تجربه کاربری خوب و مناسبی را ایجاد نمود.

صفحات سایت شما بایستی به نحوی طراحی شوند که تمامی المان های آن از جمله منو و لینک های آن به خوبی نمایش داده شده و قابل عمل کردن باشند. در صورتی که صفحاتی از وب سایت در اسکرین های سایز کوچکتر به خوبی نمایش داده نشوند به راحتی ممکن است کاربران صفحه سایت شما را بسته و صفحه جایگزینی را برای آن پیدا کنند.

با استفاده از اطلاعاتی که از گوگل آنالیتیکس و دیگر تحلیلگر های سایت دریافت می کنید میتوانید مشخص نمایید که چه نوع دستگاه هایی با چه سیستم های عامل مختلفی از سایت شما بازدید می نمایند. در ادامه تمامی این صفحات بایستی توسط طراح تجربه کاربری سایت شما بررسی و تست شوند و در صورتی که مشکلی در تجربه کاربری وجود دارد باید به سرعت آنها را حل کرد.

 

 خدمات دیجیتال مارکتینگ

 

  • 2
  • 2
نظرات کاربران (2)
ثبت نظر