14 نکته ای که در آدرس یک وبسایت باید به آن توجه کرد

14 نکته ای که در آدرس یک وبسایت باید به آن توجه کرد

تاریخ انتشار خبر : 1397 دی 15

14 نکته ای که در آدرس یک وبسایت باید به آن توجه کرد

مدت زیادی است که همه ما در طراحی وب سایت از اهمیت نام وب سایت و دامین در سئوی سایت مطلع هستیم، ولی شاید بهتر باشد به این مساله یک  بازنگری داشته باشیم. پیش از شروع یک مسئله بسیار مهم را مورد توجه قرار می دهیم و آن این است که نکاتی که در این مقاله در رابطه با نام وبسایت و دامین به آن خواهیم پرداخت ممکن است الزاما در همه موارد صحیح نباشد و یا کاربردی نداشته باشد؛ ولی بنا به تجربه و آموزه های پیشین ما این موارد قابل استفاده می نماید. با هدف گرفتن بهترین نتیجه وظیفه ما در همه این موارد ایجاد شرایطی مورد پسند کاربر و موتورهای جستجو می باشد .البته به خاطر نیز داشته باشید که تکنیک های موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ مرتب در حال تغییر و به روز رسانی می باشند.

در صورت امکان از یک دامین و ساب دامین استفاده کنید

نمی توان به طور قطع گفت گفت که استفاده از یک دامین و ساب دامین باعث ایجاد نتایج شگفت انگیز خواهد شد و یا استفاده از چند ساب دامین نتایج بدی را به دنبال خواهد داشت؛ اما تجربه ثابت کرده است که بهتر است با اندکی هزینه بیشتر از دامنه های جداگانه استفاده کنید تا بتوانید نتایج بهتری را با درصد اطمینان بالاتری بگیرید. به هر حال نیاز به تکرار نیست که در هیچ کدام از دو مورد سند قابل استنادی وجود ندارد .

اگر برای ایجاد وبلاگ خود امکان داشتن یک دامین جداگانه را ندارید، بهتر است از همان ساب دامین برای راه اندازی وبلاگ خود استفاده کنید .

یک آدرس قابل خواندن برای سایت خود استفاده کنید

به طور قطع میتوان گفت که انتخاب یک آدرس که برای یک انسان به راحتی قابل خواندن باشد، برای موتورهای جستجو نیز مورد پسند تر است .همیشه پارامتر در دسترس بودن یک سایت برای کاربران پارامتر بسیار مهمی قلمداد می شده است ولی می توان گفت که مطمئنا با دسترسی موتورهای جستجو  به اطلاعات کاربران و میزان استفاده آن ها امروزه این پارامتر مهم تر از همیشه می باشد.

 از کلمات کلیدی در عنوان سایت استفاده کنید

بهتر است بدانید که استفاده از کلمه کلیدی در متن آدرس صفحه مورد نظرتان همچنان یک ایده قابل اطمینان برای بهبود رتبه بندی در موتورهای جستجو می باشد .

در ابتدا وجود کلمه کلیدی در آدرس صفحه  باعث دیده شدن آن توسط کاربران مختلف در شبکه های اجتماعی، ایمیل و حتی در لیست های نتایج جستجو خواهد شد .

دقت داشته باشید که انتخاب کلمه کلیدی برای محتوا یک مسئله بسیار جدی و حائز اهمیت می باشد که زمانی که شما از کلمه کلیدی در آدرس یک صفحه استفاده می کنید اهمیت چند برابر پیدا خواهد کرد .

 در استفاده از محتوای یکسان در آدرس های چندگانه به نکات زیر دقت کنید

اگر شما در دو یا چند سایت محتوای یکسان منتشر کنید ممکن است مجبور شوید با عواقب بعدی محتوای کپی دست و پنجه نرم کنید .همانطور که میدانید عواقب کپی کردن و پنالتی شدن ممکن است بسیار سنگین باشد چنانکه در برخی موارد ممکن است مجبور شوید با سایت خود خداحافظی کنید . برای جلوگیری از این اتفاق می توانید از یک تکنیک کانونی استفاده کنید به این روش که به آن تگ کانونیکال می گویند شما با قرار دادن یک تگ ایم کانونیکال در هدر سایت به موتورهای جستجو در مورد مشابهت محتوای خود اطلاع دهید . البته به هیچ وجه توصیه به کپی کردن محتوا نمی کنیم ولی بدانید که کپی در مقیاس های کوچک نیز خیلی ریسک بالایی برای شما ایجاد نخواهند کرد .

استفاده از تگ کانونیکال یک مزیت دیگر نیز دارد و آن اینست که اگر شما در دو سایت مختلف محتوای یکسان منتشر کنید احتمالا رتبه موتورهای جستجو بین شما تقسیم خواهد شد ولی اگر از این تگ استفاده کنید رتبه سایت اصلی شما بالاتر خواهد بود .

عنوان سایت کوچکتر، بزرگتر خواهد بود

شاید از عنوان این قسمت کمی جا خورده باشید، حق هم دارید کمی پارادوکس در آن خود نمایی می کند، اما منظور ما این است که یک آدرس سایت با تعداد حروف کمتر از لحاظ اهمیت نام بزرگتر و مهمتری خواهد بود . به همین سادگی!

دقت داشته باشید که آدرس سایت های کوتاه تر به طور معمول بسیار راحت تر در ذهن مشتری باقی خواهند ماند و بنابراین احتمال بازگشت مشتریان شما را اضافه می کند. در سال های اخیر یکی از ارزش هایی که سایت های مشهور برای کاربران خود قائل شده اند استفاده از دامین کوتاهتر و تبلیغات بر روی این مسئله با عنوان "ارزش برای زمان مشتری" بوده است . اگر دامنه سایت شما کمتر از 50 تا 60 حرف است، می توان گفت که از شرایط مناسبی برخوردار هستید؛ ولی اگر از دامین با تعداد حروف بالای 100 عددی استفاده می کنید بهتر است بازنگری بر روی دامین خود انجام دهید . برای این منظور می توانید از مخفف کردن و ایجاد یک آدرس جدید و سپس لینک کردن دو دامنه استفاده کرد .

البته این نکته به طور مستقیم با بحث سئو و موتورهای جستجو مرتبط نیست اما در عوض مسئله تجربه مشتری بر روی سایت شما که آن را به UX نیز می شناسیم به این مسئله بستگی دارد . آدرس های کوتاهتر نه تنها فقط برای به خاطر سپاری توسط کاربر بسیار مناسب هستند بلکه برای کپی کردن، به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و حتی یادداشت کردن بر روی کارت ویزیت نیز بسیار مناسب تر هستند .

آن قدر این مسئله جدی است که سایت های بسیاری کار مختصر کردن آدرس سایت ها و تحویل یک لینک دیگر به شما را بر عهده دارند .

 تطابق آدرس با موضوع را رعایت کنید 

 

 نکات انتخاب آدرس وب سایت

سعی کنید در انتخاب دامنه برای سایت خود، کلماتی متناسب با نوع کسب و کاری که قرار است در سایت انجام شود و یا اهداف خود انتخاب نمایید . البته توجه داشته باشید که نیاز نیست که کلیه موضوع را در این آدرس جای دهید ولی بهتر است که آدرس گویای برخی موارد باشد . انتخاب نامی که به خوبی در ذهن بماند و با مسائل مناسب عجین شده باشد نیز بسیار اهمیت ویژه ای دارد .

در انتخاب آدرس صفحات داخلی سایت و همچنین محتوایی که منتشر می کنید نیز بهتر است این مساله را رعایت کنید ؛ ولی با توجه به اینکه سایت شما به احتمال زیاد به زبان فارسی می باشد دو راهکار می توانید برای انتخاب این آدرس برگزینید . اول استفاده از کلمات فارسی ، دوم کلمات انگلیسی معادل موضوع.

راهکار اول استفاده از کلمات فارسی : طرفداران این روش معتقدند که با استفاده از کلمات فارسی شما به کاربر خود احترام گذاشته اید و عملا صفحه ای با شرایط کاربر پسندتر ایجاد کرده اید . منتقدان نیز به این مساله اشاره می کنند که در کپی کردن این آدرس بعضا حروف فارسی به صورت علامت سوال و درهم ریخته نمایش داده می شود .

راهکار دوم استفاده از کلمات انگلیس معادل موضوع: این روش بهم ریختگی مورد قبل را ندارد و برای موتورهای جستجو نیز شرایط مناسب تری قلمداد می شود و بر رتبه سئوی سایت تاثیر گذار است  .

حال شما بایستی تصمیم بگیرید که در این جا برای موتورهای جستجو ارزش بیشتری قائل می شوید یا کاربر؟!

استفاده از حروف اضافه ضروری نیست

حروف اضافه ای مانند "و، یا، ولی، یک، برای " در آدرس اصلا ضرورتی ندارد و در صورتی که امکان حذف آن ها را دارید بهتر است آن ها را حذف نمایید تا یک آدرس کوتاه تر داشته باشید .البته در حذف این حروف حواستان باشد که گاهی ادرس بدون آن ها بی معنی می شود. پس قبل از تصمیم گیری حواستان باشد که بودن و یا نبودن آن ها هر دو به شما و آدرس مورد نظرتان بستگی دارد .

از کاراکترهای علامت گذاری استفاده نکنید

استفاده از علامت های جمله ای می تواند کار را با مشکل مواجه سازد . سعی کنید از این علامت ها استفاده نکنید . البته در بسیاری از سیستم ها مانند وردپرس به طور خودکار بسیاری از آنها را نمی پذیرند .

 از ریدایرکت های کمتر استفاده کنید

ریدایرکت کردن صفحه A به صفحه B هیچ مشکلی ایجاد نمی کند، ریدایرکت کردن B به C نیز شاید مشکل ساز نباشد . اما مشکل زمانی شروع می شود که این زنجیره افزایش یابد. واقعیت این است که موتورهای جستجو با این ریدایرکت های طولانی مشکلی ندارند و می توانند آنها را دنبال کنند ، اما در گذشته توصیه می شد که این کار به هیچ وجه انجام نشود . ولی امروزه نیز برخی مرورگر ها با این ریدایرکت ها مشکل دارند . این مشکلات در مرورگرهای گوشی تلفن همراه بیشتر نمایان می شود . و همچنین مسئله ای که قطعی است کاهش سرعت در این مورد می باشد که از دید کاربر نکته خوبی نیست .

 فولدرهای کمتر معمولا بهتر هستند

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که با مراجعه به یک وب سایت و نگاه به آدرس آن متوجه تعداد اسلش ( / ) های زیاد در آدرس شده اید. تعداد اسلش ها به معنی تعداد فولدر ها می باشد . بهتر است سعی کنید آن ها را کمتر کنید . برای رسیدن به این نکته سعی کنید دسته بندی های معقول تری استفاده کنید .

استفاده از دسته بندی های زیاد الزاما به عملکرد سایت لطمه نخواهد زد ولی به احتمال زیاد تجربه خوبی برای کاربر نخواهد بود.

از هشتگ ها در آدرس سایت استفاده نکنید

هشتگ ها به طور کلی برای آدرس دهی به قسمت خاصی از صفحه استفاده می شوند . در شبکه های اجتماعی به طور معمول از این هشتگ ها برای مشخص کردن موضوعی خاص و آسان کردن جستجو های بعدی در مورد این دسته موضوعی استفاده می شود . در هم آمیختن این دو کاربرد و استفاده از هشتگ برای مشخص کردن موضوعی خاص در آدرس یک وبسایت اصلا ایده خوبی نیست . ممکن است برای منظورهای خاصی از این کار استفاده کنید ولی دقت داشته باشید که استفاده از هشتگ در آدرس سایت کاربر پسند نبوده و از دید موتورهای جستجو نیز چندان مناسب به نظر نمی رسد .

 به بزرگ و کوچک بودن حروف حساس باشید

مساله اصلی بر سر استفاده از هاست لینوکسی و یا ویندوزی است . اگر شما از هاست های ویندوزی استفاده کنید بزرگ و کوچک بودن حروف برای شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد ولی اگر از هاست لینوکسی استفاده می کنید به احتمال زیاد با حروف بزرگ به ارور 404 برخورد خواهید کرد .

از  خط تیره و آندرلاین به عنوان جدا کننده استفاده کنید

استفاده از خط تیره (Hyphen) و آندرلاین(Underscore) به عنوان جداکننده بهترین انتخاب ها هستند. استفاده از فاصله بین کلمات به احتمال زیاد در بسیاری از سیستم ها قابل قبول نیست و یا مشکل ساز می باشد .

از کلمه کلیدی در آدرس سایت به طور مناسب استفاده کنید

وجود بیش از حد کلمه کلیدی در یک آدرس سایت به کاربر این حس را منتقل می کند که سایت اسپم می باشد؛ و هیچ گونه کمکی نیز به رتبه سایت شما در موتورهای جستجو نخواهد کرد. پس از کلمه کلیدی به تعداد مناسب و در جای مناسب استفاده نمایید .

  • 3
  • 1
نظرات کاربران (1)
  • avatar
    روح الله جعفری

    سلام من یک سایت وردپرسی دارم به نام arapack.ir الان چند روز هست که تمام آدرس های سایتم را میزنم آخر تمام لینک ها و آدرس ها /?v=a0fc2544b055 میاد مثلا تایت میکنم arapack.ir وقتی سایت لود میشه میزنه arapack.ir/?v=a0fc2544b055 یا مثلا در تماس با ما میزنیم آدرس رو باز به این شکل میزنه http://arapack.ir/contact-us/?v=a0fc2544b055 این تیکه نوشته نمیدونم چیکار کنم /?v=a0fc2544b055 ممنون میشم اگر کسی میدونه راهنماییم کنه

ثبت نظر