اصول طراحی دوستانه پسند موتورهای جستجو

تاریخ انتشار خبر : 1397 آبان 12

اصول طراحی دوستانه پسند موتورهای جستجو

موتورهای جستجو در چگونگی ردیابی وب و تفسیر محتوا محدود می شوند. یک صفحه وب سایت همیشه همانطور که برای من و شما به نظر می رسد برای موتور جستجو نیز به همین شکل به نظر می رسد.
در این بخش، بر جنبه های فنی خاص ساخت (یا اصلاح) صفحات وب تمرکز خواهیم کرد، آن ها طوری ساخته شده اند که هم برای موتورهای جستجو و هم برای بازدیدکنندگان انسانی یکسان به نظر برسند. این بخش از راهنما را با برنامه نویسان، معماران اطلاعات و طراحان وب سایت خود به اشتراک بگذارید، زیرا نیازهای همه این عوامل که با طراحی وب سایت درگیر هستند در این صفحه قرار داده شده است.

 

محتوای قابل ایندکس Index

برای قرار گرفتن در رده بهتر در فهرست بندی های موتور جستجو، مهمترین بخش محتوای شما باید در قالب متن HTML قرار بگیرد. علیرغم پیشرفت تکنولوژی ردیابی در موتورهای جستجو، تصاویر، فایل های فلش، اپلت های (نرم افزارک های) جاوا و دیگر محتواهای غیر متنی اغلب فاقد ارزش بوده و در ردیابی های موتورهای جستجو نادیده گرفته می شوند. ساده ترین راه برای اطمینان از اینکه کلمات و عباراتی که به بازدیدکنندگانتان نشان می دهید توسط موتورهای جستجو نیز دیده می شوند، این است که آن ها را در قالب متن HTML قرار بدهید.

روش هایی دیگر برای کسانی که شیوه های نمایش بصری می خواهند:

  • نشان گذاشتن بر روی تصاویر با قالب gif، jpg یا png با استفاده ازخصیصه alt در HTML که توصیفی متنی از محتوای دیداری در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد.
  • ضمیمه پلاگین های فلش و جاوا به متن صفحه.
  • محتوای بصری یا شنیداری، در صورتی در موتورهای جستجو ایندکس می شوند که یک رونوشت همراه داشته باشند.

 

سایت خود را همان گونه ببینید که موتورهای جستجو می بینند

بسیاری از وب سایت ها مشکلات عمده ای با محتوای قابل فهرست بندی (Indexable) دارند بنابراین دو بار بررسی کردن محتوا ارزشش را دارد. با استفاده از ابزارهایی مانند cash گوگل، SEO-browser.com و MozBar می توانید ببینید که چه عناصری از محتوای شما برای موتورهای جستجو قابل دیدن و فهرست بندی است.

اگر ساختارهای اتصال ضعیف باشد، باعث می شود موتور های جستجو نتوانند به همه ی محتوای وب سایت شما برسد. با استفاده از ویژگی های cash گوگل، قادر به مشاهده ی وب سایت از دید گوگل هستیم.

سئو و بهینه سازی سایت

   آنچه که موتور های جستجو می بینند                      آنچه که ما میبینیم

 

از طریق ویژگی های cash گوگل، می توانیم ببینیم که صفحه مورد نظر کاملا خالی است. این سایت کاملاً بصورت فلش ساخته شده است اما این بدان معناست که موتورهای جستجو نمی توانند هیچ کدام از محتواهای متنی آن یا حتی پیوندهای بازی های تک نفره اش را ایندکس گذاری کنند. این صفحه زمان های سختی را در رتبه بندی نتایج موتورهای جستجو سپری خواهد کرد زیرا فاقد هرگونه متن HTML می باشد. عاقلانه است که نه تنها محتوای متنی را بررسی کنید بلکه از ابزارهای سئو برای اطمینان از دیده شدن صفحه شما توسط موتورهای جستجو استفاده کنید.

 

ساختارهای لینک قابل خزش Crawl

همانطور که موتورهای جستجو نیاز دارند که محتوا را برای لیست صفحات در اندیس های مبتنی بر کلیدواژه‌ی بزرگ خود ببینند، نیاز به مشاهده ی لینک ها برای یافتن محتوا نیز دارند. یک ساختار لینک قابل خزش-که به عنکبوت ها امکان مرور مسیرهای یک وبسایت را می دهد-برای یافتن همه ی صفحات بر یک وبسایت، حیاتی است. صدها از هزاران سایت، اشتباهات بحرانی را در ساختاربندی راه های گردش خود، به شیوه ای که موتورهای جستجو نمی توانند، در سایت گردش کنند، انجام می دهند، بنابراین بر قابلیت لیست شدن صفحات در اندیس های موتورهای جستجو تاثیر می گذارند.
در زیر، شرح می دهیم که چطور این مشکل رخ می دهد:

 

بهینه سازی وبسایت

در مثال بالا، عنکبوت گوگل، به صفحه ی "A" رسیده است و لینک به صفحات "B" و "E" را مشاهده می کند. اما، گرچه C و D ممکن است صفحات مهمی برای سایت باشند، عنکبوت هیچ راهی برای رسیدن به آن ها (یا حتی آگاهی از حضور آن ها) ندارد. این امر بدین دلیل است که هیچ نقطه اتصال مستقیم و قابل خزشی، به این صفحات وجود ندارد. از نظر گوگل، این صفحات وجود ندارند، در صورتی که عنکبوت نتواند به این صفحات برسد، محتوای عالی، کلیدواژه های خوب و بازاریابی عالی، هیچ تغییری ایجاد نمی کند.

تگ های لینک می توانند حاوی تصاویر، متن یا سایر اشیا، باشند که همگی یک ناحیه ی قابل کلیک را بر صفحه حاصل می کنند که کاربران می توانند از طریق آن به صفحه ای دیگر بروند. این عنصر اصلی گردش “hyperlink” های اینترنتی است.

 

فریم ها یا I-فریم ها

از نظر فنی، لینک ها در هر دوی فریم ها و I-فریم ها، قابل خزش هستند و هر دو موارد ساختاری را برای موتورها بر اساس سازمان نمایش می دهند. اگر شما یک کاربر پیشرفته با فهم فنی خوبی در مورد چگونگی اندیس گذاری و دنبال کردن لینک ها در فریم ها نباشید، بهتر است که از آن ها دور بمانید.

 

لینک های اشاره گر به صفحاتی که توسط تگ ربات های متا یا robots.txt بلاک شده اند

فایل Meta Robots tag and the Robots.txt، به صاحب یک سایت امکان محدود کردن دسترسی به یک سایت را می دهد. اخیرا هشدار داده شده است که بسیاری از وبمسترها غیرعمدی از این ویژگی به عنوان تلاشی برای بلاک کردن دسترسی افراد نامجاز استفاده کرده اند.

 

فرم های مورد نیاز ارائه ی اطلاعات برای موتور های جستجو

اگر نیاز دارید که کاربران یک فرم آنلاین را قبل از دسترسی به محتوای خاصی پر کنند، موتورهای جستجو ممکن است هرگز آن صفحات حفاظت شده را نبینند. فرم ها می توانند حاوی یک ورود محافظت شده توسط پسورد یا یک بررسی کامل باشند. در هر مورد، خزنده های وب به طور عمومی تلاشی به ارائه ی فرم ها نمی کنند و بنابراین هر محتوا یا لینکی که از طریق فرم ها ارائه می شوند، برای موتورهای جستجو، غیرقابل مشاهده هستند.

 

لینک ها در جاوا اسکریپت غیرقابل پویش

اگر شما از جاوااسکریپت برای لینک ها استفاده می کنید، ممکن است در یابید که موتورهای جستجو یا لینک های توکار درون آن را خزش نمی کنند یا وزن کمی به آن ها می دهند. لینک های استاندارد HTML باید جاوااسکریپت را در هر صفحه ای که می خواهید خزش کنید، جایگزین کنند.

 

لینک ها در صفحات با صدها یا هزاران لینک

موتورهای جستجو، لینک های زیادی را بر یک صفحه ی داده شده، خزش می کنند-نه یک میزان نامتناهی. این امر محدودیت لازم برای کاهش هرزنامه و نگهداری رتبه بندی را از بین می برد. صفحات با صدها لینک بر آن ها، در خطر، عدم پویش لینک ها و اندیس آن ها هستند.

 

ربات ها از فرم های جستجو استفاده نمی کنند

گرچه این امر مستقیما مرتبط با هشدار بالا در مورد فرم هاست، این یک مشکل معمول است که باید ذکر شود. برخی وبمسترها عقیده دارند که اگر یک کادر محاوره را در سایتشان قرار دهند، آنگاه موتورها قادر به یافتن هر چیزی که بازدید کننده جستجو می کند، می باشند. متاسفانه، خزندگان جستجو را برای یافتن محتوا، اجرا نمی کنند و بنابراین میلیون ها صفحه پشت دیوارهای غیرقابل دسترسی، مخفی می مانند و تا زمانی که یک صفحه ی خزش شده به آن ها لینک نشود، گمنام می مانند.

 

آیا لینک های nofollow بد هستند؟

 

سئو وب سایت

 

این لینک ها بخشی طبیعی از نمایه لینک پراکنده هستند. یک وبسایت با تعداد زیادی لینک ها درونی، بسیاری از لینک های nofollow را در خود دارد و این چیز بدی نیست. در واقع فاکتورهای رتبه دهی، نشان دادند که سایت های با رتبه ی بالا، درصد بالاتری از لینک های nofollowed را نسبت به سایت های رتبه دهی پایین تر دارند.

 

استفاده از کلیدواژه و هدف گیری

کلیدواژه ها برای فرآیند جستجو، اساسی هستند، آن ها اجزای سازنده ی زبان و جستجو هستند. در واقع، کل علوم بازیابی اطلاعات (شامل موتورهای جستجوی مبتنی بر وب، نظیر گوگل) بر اساس کلیدواژه ها هستند. چون موتور محتوای صفحات را در سراسر وب، خزش و اندیس گذاری می کند، رد این صفحات را در اندیس های مبتنی بر کلیدواژه نگه می دارد. بنابراین، به جای نگهداری 25 بیلیون صفحه ی وب در یک پایگاه داده، موتورها، میلیون ها و میلیون ها، پایگاه داده ی کوچکتر دارند که هر یک بر یک عبارت یا اصطلاح کلیدواژه ی خاص تمرکز دارند. این امر بازیابی داده ی مورد نیاز را در بخشی از ثانیه برای موتورهای جستجو، خیلی سریعتر می سازد.
به وضوح، اگر شما می خواهید که شانس رتبه دهی در نتایج جستجو برای "طراحی وب سایت" داشته باشید، عاقلانه است که اطمینان حاصل کنید که "طراحی وب سایتسایت" بخشی از محتوای قابل اندیس گذاری محتوای مستند شما باشد.

 

تسلط کلیدواژه

کلیدواژه ها بر هدف جستجوی ما و تعامل با موتورهای جستجو، تعامل دارند. برای مثال، یک الگوی جستجوی معمول، چیزی شبیه به این خواهد بود:

وقتی که یک جستجو انجام می شود، موتور صفحاتی را بر اساس تطابق با کلمه های وارد شده در کادر جستجو، می یابد. سایر داده ها، نظیر ترتیب کلمات ("tanks shooting" در مقابل "shooting tanks")، املاء، علامت گذاری و بزرگ و کوچک بودن حروف، اطلاعات اضافی را فراهم می کنند که موتورهای جستجو برای بازیابی صفحه ی درست و رتبه دهی آنها استفاده می کند.
برای کمک به انجام این، موتورهای جستجو، راه هایی را که کلیدواژه ها بر صفحات استفاده شده اند برای تعیین ارتباط یک مستند خاص به یک درخواست، اندازه گیری می کند. یکی از بهترین روش ها برای بهینه سازی رتبه بندی یک صفحه، حصول اطمینان از این است که کلیدواژه ها به طور غالب، در عناوین، متن و متاداده استفاده شده اند.
به طور عمومی، هر چه کلیدواژه های شما خاص تر باشند، شانس رتبه بندی شما بر اساس رقابت کمتر، بهتر خواهد بود. با به وجود آمدن جستجوی آنلاین، افراد از کلیدواژه های بد برای تعامل با موتور جستجو استفاده کرده اند. این امر شامل، انباشتن کلیدواژه ها در متن، url، تگهای متا و لینک هاست. متاسفانه، این تاکتیک، تقریبا همیشه، ضرر بیشتری به وبسایت شما می زند.
در روزهای اولیه، موتورهای جستجو بر استفاده از کلیدواژه به عنوان علامت ارتباط اولیه، بدون توجه به چگونگی استفاده ی واقعی کلیدواژه ها، تکیه داشتند. امروزه، گرچه موتورهای جستجو هنوز نمی توانند به خوبی انسان متن را بخوانند، اما استفاده از یادگیری ماشین به آن ها این امکان را می دهد که به این ایده آل نزدیکتر شوند.
بهترین تمرین، استفاده ی طبیعی و استراتژیک از کلیدواژه های خود است. اگر صفحه ی شما کلید واژه ی "برج ایفل" را در بر دارد، آنگاه به طور طبیعی محتوایی در مورد خود برج ایفل را وارد کنید. به عبارت دیگر، اگر به سادگی کلمات "برج ایفل" را بر یک صفحه با محتوای غیرمرتبط قرار دهید، نظیر صفحه ای در مورد نژاد سگ، آنگاه تلاش ما برای رتبه دهی "برج ایفل" بی فایده و بی ثمر خواهد بود.

گفته شده است که استفاده از کلیدواژه، هنوز بخشی از الگوریتم های رتبه دهی موتورهای جستجو هستند و می توانیم از برخی بهترین تمارین برای استفاده از کلیدواژه برای کمک به ایجاد صفحاتی که به حالت بهینه نزدیک هستند، استفاده کنیم. این فرآیندی است که پیشنهاد می کنیم:

  • کلیدواژه را حداقل یکبار در تگ به کار ببرید. سعی در نگهداری تا حداکثر ممکن کلیدواژه نزدیک به شروع تگ عنوان کنید، جزئیات بیشتر در مورد تگ عنوان، بعد در این بخش بیان می شود.
  • یک بار به طور برجسته نزدیک به بالای صفحه قرار دهید.
  • حداقل 2-3 بار، در بدنه قرار دهید و اگر محتوای متنی زیاد است چندبار این تکرار را انجام دهید. ممکن است ارزش زیادی را در استفاده از کلیدواژه یا تنوعی از آن بیابید اما بر اساس تجربه ما، افزودن نمونه های بیشتر از یک عبارت یا اصطلاح، تاثیر کمی بر رتبه بندی دارد.
  • حداقل یک بار در ویژگی alt از یک تصویر بر صفحه استفاده کنید. این امر نه تنها به جستجوی وب کمک می کند بلکه در جستجوی تصویر هم کمک می کند که می تواند گهگاه ترافیک باارزشی را ایجاد کند.
  • یک بار در قوانین اضافی برای URL و کلیدواژه ها بعد در این بخش مورد بحث واقع می شود.
  • حداقل یک بار در تگ شرح متا استفاده کنید. توجه داشته باشید که شرح تگ متا توسط موتورهای جستجو برای رتبه دهی استفاده نمی شود اما به جذب کلیک توسط فرم های جستجوی نتایج استفاده می شود.
  • عموما در متن لینک anchor بر خود صفحه که سایر صفحات بر وبسایت شما هستند و حوزه های مختلف، استفاده نکنید. (که کمی پیچیده است
  • تگ عناوین
  • عنصر عنوان یک صفحه، به معنی یک شرح دقیق و درست از محتوای صفحه است که برای تجربه کاربر و بهینه سازی موتور جستجو، حیاتی است.
    چون تگ های عنوان، بخش مهمی از بهینه سازی موتور جستجو هستند، بهترین تمارین زیر برای ایجاد تگ عنوان، نکات خوبی را ارائه می کنند. توصیه های زیر، بخش های حیاتی از تگ های عنوان بهینه را برای موتورهای جستجو و اهداف استفاده پوشش می دهند.
  • موتورهای جستجو فقط 65-75 کاراکتر اول از یک تگ عنوان را در نتایج جستجو نشان می دهند. (بعد از این طول، یک حذف "..." را برای نشان دادن زمانی که تگ عنوان قطع شده است، نمایش می دهند) همچنین محدودیت کلی است که توسط بیشتر سایت های رسانه ی اجتماعی، ممکن شده است بنابراین توجه به این محدودیت عموما عاقلانه است. اما اگر چندین کلیدواژه را مد نظر دارید، (یا یک عبارت طولانی خاص را مد نظر دارید) و داشتن آن ها در تگ عنوان برای رتبه بندی ضروری است، پیشنهاد می کنیم که به خواندن ادامه دهید.
    کلیدواژه های مهم را نزدیک به ابتدا قرار دهید
    هر چه کلیدواژه های شما به شروع تگ عنوان نزدیکتر باشد، برای رتبه بندی مفیدتر خواهد بود و احتمال بیشتری دارد که یک کاربر بر آنها در نتایج جستجو کلیک کند.

درباره بهینه سازی و سئو سایت بیشتر بخوانید.

 

 

متا تگ ها در بهینه سازی وب سایت

قصد متا تگ ها اساسا فراهم کردن یک پروکسی برای اطلاعات در مورد محتوای وبسایت است. چندین تگ متا، در زیر به همراه شرحی از استفاده ی آن ها، لیست شده است.

 

متا تگ ها در بهینه سازی وب سایت

 

استفاده از کلیدواژه مهم است (اما غالب شدن آن خطرناک است)

اگر صفحه ی شما، یک عبارت یا اصطلاح خاص را مورد هدف قرار می دهد، اطمینان حاصل کنید که در URL شامل شود، اما از آن به شکل زیاد استفاده نکنید چون استفاده ی بیش از حد منجر به URL با قابلیت استفاده ی کمتر شده و در فیلترهای هرزنامه گیر خواهید افتاد.
پویا بمانید
بهترین URLها، قابل خواندن توسط انسان و بدون پارامترها، اعداد و نمادهای زیاد هستند. با استفاده از تکنولوژی هایی نظیر mod-rewrite برای آپاچی و ISAPI-rewrite مایکروسافت، می توانید به راحتی URLهای پویا، نظیر www.seomoz.org/blog?id=123 را به نسخه ی ایستا با قابلیت خواندن بیشتر تبدیل کنید. حتی پارامترهای پویای واحد در یک URL می تواند منجر به رتبه بندی و اندیس گذاری کلی پایین تر شوند.
برای جداسازی کلمات از خط ربط استفاده کنید
همه برنامه های کاربردی وب، جداسازهای تفسیری را به درستی نظیر "_"، جمع "+" یا فاصله "%20" استفاده می کنند، بنابراین از کاراکتر "_" برای جداسازی کلمات در یک URL، نظیر فاکتور gooogle-fresh برای مثال URL بالا، استفاده می کنیم.

 

پرهیز از انتشار محتوای تکراری

محتوای تکراری، مهمترین و آزاردهنده ترین مشکل است که یک وبسایت می تواند با آن روبرو شود. در طول چند سال اخیر، موتورهای جستجو، به دلیل محتواهای تکراری و رتبه بندی پایین تر، آزار دیده اند.
Canonicalization زمانی رخ می دهد که دو یا بیشتر نسخه های تکراری از صفحه ی وب در URLهای مختلف رخ دهد. این امر با توجه به سیستم های مدیریت محتوای جدید خیلی معمول است. برای مثال، شما یک نسخه ی معمول از یک صفحه را ارائه کرده و یک نسخه ی "بهینه شده برای پرینت" با محتوای یکسان را نیز فراهم می کنید. محتواهای تکراری حتی می توانند بر چندین وبسایت ظاهر شوند. برای موتورهای جستجو، این امر یک مشکل بزرگ را نشان می دهد-کدام نسخه از محتوا را باید به پژوهشگران نشان دهند؟ در دایره های SEO، این مشکل اغلب به عنوان محتوای تکراری ذکر می شود.

موتورهای جستجو در مورد نسخه های تکراری از یک قطعه از اطلاعات، حساسند. برای فراهم کردن بهترین تجربه ی جستجو، آنها به ندرت چندین نسخه تکراری از یک محتوا را ارائه می کنند و بنابراین باید از میان نسخه ها، موردی را که احتمال بیشتری دارد اصلی باشد، انتخاب کند. نتیجه نهایی این است که سایر نسخه های تکراری با رتبه کمتری قرار می گیرند.
Canonicalization تمرینی است که محتوای شما را به شیوه ای سازماندهی می کند که هر قطعه ی واحد فقط و فقط یک URL دارد. اگر چندین نسخه از محتوا بر یک وبسایت دارید (یا وبسایت های مختلف)، چنین سناریویی رخ می دهد. کدام الماس، اصلی است؟

دفاع از احترام و عزت سایتتان چطور scrapers رتبه ی شما را می دزدند

متاسفانه، وب پر از صدها هزار (اگر میلیون ها نباشند) وبسایت هایی است کسب و کار و مدل های ترافیکشان بستگی به گلچین محتوای سایر وبسایت ها و استفاده از آن ها در دامنه خودشان است (برخی اوقات به راه هایی که به شکل عجیبی تغییریافته اند) این عمل به دست آوردن محتوای شما و نشر مجدد آن، “scraping” نامیده می شود و scrapers درآمد خوبی از طریق نمایش تبلیغات و بالابردن رتبه خودشان برای محتوای ارائه شده، به دست می آورند (از روی طعنه، اغلب خود برنامه ی adsense گوگل نیز به همین گونه است).

وقتی شما محتوا را در هر نوعی از فرمت ارائه می کنید –RSS/XML و غیره- اطمینان حاصل کنید که آنرا از طریق سرویس های بلاگ/ردیابی عمده ارائه می کنید (نظیر technorati گوگل، یاهو و غیره). می توانید دستورالعمل های چگونگی کار با این سرویس ها نظیر گوگل و technorati را به طور مستقیم از سایتشان مشاهده نمایید یا از سرویسی نظیر pingomatic برای خودکار کردن فرآیند استفاده نمایید. اگر نرم افزار شما ساخت سفارشی باشد، معمولا برای توسعه دهندگان عاقلانه است که نشر خودکار را در آن بگنجانند.

بعد، می توانید از تنبلی scarpers استفاده کنید. بیشتر scrapersها بر وب، محتوا را بدون ویرایش نشر می دهند، بنابراین لینک هایی را گسترش می دهند که به وبسایت شما برمی گردد و می توانید مطمئن باشید که موتور جستجو بیشتر این لینک ها را به شما برمی گرداند (و نشان می دهد که منبع شما همان منبع اصلی است). برای انجام این کار، نیاز به استفاده از لینک های مطلق به جای لینک های داخلی در ساختار لینک بندی هستید. بنابراین به جای لینک به صفحه خانگی خود:

<a href="../>Home</a>

از شکل زیراستفاده کنید:

<a href="http://www.seomoz.org"> Home</a>

 

بدین شکل، وقتی که یک scraper محتوای شما را برداشته و کپی می کند، لینک به سایت شما اشاره می کند.

راه های خیلی پیشرفته تری برای محافظت در مقابل scraping وجود دارد، اما هیچ یک از آن ها، کاملا محفوظ از شکست و خطا نیست. شما باید انتظار داشته باشید که هر چه سایت شما معروفتر می شود، بیشتر محتوای سایت شما scraped می شود و دوباره منتشر می شود. بسیاری از دفعات، می توانید از این مساله صرف نظر کنید، اما اگر خیلی جدی شوید و متوجه شوید که رتبه و ترافیک شما توسط scraperها گرفته شده است، می توانید از یک فرآیند قانونی که DMCA takedown نامیده می شود، استفاده کنید.

 

 بازاریابی اینترنتی

 

  • 5
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر