سئو و بهینه سازی صفحات سایت- قسمت اول

تاریخ انتشار خبر : 1397 مرداد 22

سئو و بهینه سازی صفحات سایت- قسمت اول

 سئو و بهینه سازی سایت:

وقتی که در یک موتور جستجو به دنبال یک موضوع خاصي می‌گردید حتما متوجه این موضوع شده‌اید که برخی از وب سایت ها دارای رتبه‌های بالاتری می‌باشند و در صفحات اولیه نمایش داده می‌شوند. این یعنی تولید محتوا برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند. بهینه سازی سایت این است که شما در نتایج یک موتور جستجو بیشترین امتیاز را داشته باشید.  در این مقاله، رهنمودهایی را برای بهینه سازی وب سایت در اختیارتان قرار می دهیم تا ترافیک بیشتری در وب سایتتان ایجاد شود و گوگل شما را در بالاترین سطوح رتبه بندی نماید.

 

بهینه سازی URL در سئو

سئو سایت

 

 

 URL  هویت اینترنتی برای همه ی محتواها و مطالب درون یک سایت است و دلیل این موضوع نیز این است که کاربران ابتدا آدرس URL سایت را نگاه می کنند و معمولا با نگاه به URL سایت تصوری از سایت شما برای آن ها در ذهنشان ایجاد می شود و همان طور که در ابتدا گفتیم اگر URL مناسب نباشد زمینه ی دور شدن کاربر از سایت را فراهم کرده و در نتیجه کاربران از طریق جست و جو به محتوای سایت شما نمی رسند. پس هم ایجاد url بهینه شده برای سایت مهم است و هم تولید محتوای مناسب .

 

 

بهینه سازی وب سایت

 

 

URL های قابل خوانش ایجاد کنید

 

URL های شما باید قابل خواندن توسط افراد باشند. لازم نیست حتما به زبان انگلیسی باشند. فقط حواستان باشد که محتوای روی صفحه، بایستی کاملا واضح باشند. یک آزمایش مناسب برای پی بردن به این موضوع این است: ایا URL شما بیانگر عنوان صفحه تان می باشد؟

 

 

 

https://www.wordtracker.com

  →  

omain

/acady

  →  

Category

/learn-seo

  →  

Sub Category

/on-page-optimization

  →  

Sub Category

/how-to-optimize-web-page

  →  

Page

 

برخی از CMS های معروف همچون وردپرس از پیش فرض های عددی برای URL استفاده می کنند به این معنا که هنگامی که یک صفحه ایجاد می شود، یک کد عددی ایجاد شده و UTR را تشکیل می دهد. این برای سئو، مزیت بزرگی نیست زیرا شما قصد دارید URL هایتان فقط قابل خواندن باشند.خوشبختانه تغییر ان ها بسیار آسان بوده و کافیست فقط گزینه permalink را تیک بزنید که اعداد را به کلمات تغییر می دهد.

 

بهینه سازی و سئو

 

 

تا جای ممکن از URL های کوتاه و مختصر استفاده کنید. وجود سه یا چهار کلمه کافیست. البته به خودتان بستگی دارد از چه تعداد کلمه استفاده کنید. تا حد ممکن قابل خواندن و واضح باشند.

 

دسته بندی ها و ساختار سایت

 

ساختار سایت، یک جنبه حیاتی در استراتژی سئو شما است. بعد از همه این ها، ساختار سایت شما به گوگل نشان می دهد که چه مقالات و صفحاتی بیشتر مهم هستند. در مورد این که چه مقاله هایی بالاترین رتبه را در موتور جستجو داشته باشند می توانید با ساختار سایت خود تاثیر گذار باشید. پس مهم است که آن را به درستی انجام دهید. این یک بخش کاربردی از استراتژی سئو در وب سایت شما است. همین امروز می توانید ساختار سایت خود را بهبود بخشید.

 

ایا باید از خط تیره در URL استفاده کنم؟

 

این سوال یکی از پر سابقه ترین سوالات مبحث سئو است. گوگل به صورت واضحی بیان کرده است که بین این دو فرق می گذارد و در عبارت زیر بیان کرده است که ما (یعنی گوگل) دو کلمه در دو سمت یک زیر خط را چسبیده و کلمات دو سمت یک خط تیره را به هم چسبیده در نظر می گیریم. به زبان ساده تر از نگاه گوگل، خط تیره مشابه با فاصله، برای جداسازی دو کلمه و زیر خط، برای اتصال دو تکه از یک کلمه، در نظر گرفته می شود.

 

باز هم توصیه این است که از تغییر آدرس ها و نام فایل های انبوه برای سئو کردن صفحات یا نام فایل های فعلی سایت های موجود، جدا خودداری کنید زیر این فاکتور تاثیر بسیار جزئی در رتبه بندی یک سایت دارد. 
اما کار در موتور جستجوی بینگ شرکت مایکروسافت متفاوت است. بینگ واضح اعلام کرده است تفاوتی بین خط تیره و زیر خط برای جداسازی کلمات قائل نیست.

 

بهینه سازی عناوین صفحات

 

پس از مرور URL، نوبت به بهینه سازی عناوین صفحات می رسد. عنوان صفحات مهمترین قسمت سئو وب سایت  می باشد.اگر سیستم مدیریت محتوا یا پنل مدیریت سایت شما امکان تغییر عناوین صفحه را به شما نداده است از سئوی سایت خود صرف نظر کنید! زیرا پایه ترین پیش نیاز سئو را دارا نیست

 

عنوان هر صفحه به ازای هر صفحه باید یکتا باشد.از قرار دادن عناوین تکراری در صفحات به شدت خودداری کنید. صفحه گروه های شما (دسته، یا هر صفحه ای که دارای زیر مجموعه است) باید عنوان کلی را در آن بنویسید.اگر زیر مجموعه های آن زیاد است، کلمات کلیدی زیر مجموعه ها را در صفحه گروه در عنوان لیست نکنید!

 

اندازه عنوان ها بایستی چقدر باشد؟

 

بهتر است عناوین طولانی را با ایجاد چند نقطه، کوتاه و موجز تر کنید. این به دلیل اعمال محدودیت گوگل در حداکثر کاراکترهای مجاز هر عنوان می باشد. البته دلیل اصلی این کار، محدودیت های پیکسلی است. فضای گوکل توسط پیکسل های آن تعیین می گرد،  بهتر است از محتوای گسترده تر با کاراکترهای کمتر استفاده کنید.

 

اگر طراح وب سایت باشید، امکان ندارد از کنار اهمیت ابعاد پیکسل ها خیلی راحت عبور کنید. بهتر است محدودیت های استفاده از اعداد را به 69 برسانید. بزرگ ترین حروف استفاده شده در هر عنوان ،حداکثر بایستی 512 پیکسل باشد.

 

نحوه استفاده از کلیدواژه ها در عنوان صفحه

 

 کلمه کلیدی، پایه و اساس و زیربنای سئو و بهینه سازی هستند.  موتورها ارزیابی می کنند که لغات کلیدی چطور در صفحات استفاده شده اند و بر همان اساس ربط بین لغات و مطلب (مورد نیاز پرسش) را تعیین می کنند. یکی از بهترین راه ها برای داشتن صفحه ای با رتبه بالا این است که مطمئن شوید لغات کلیدی که می خواهید از آنها برای رتبه گرفتن استفاده کنید در عنوان ها و متن ها و فراداده ها (metadata) قرار می گیرد.

 

هر چقدر یک عنوان از کلیدواژه ها غنی تر باشد از نظر موتورهای جستجوگر گوگل با ارزش تر است و هرچقدر این کلیدواژه ها به ابتدای عنوان نزدیکتر باشند (در میان کلمات ابتدایی عنوان باشند)، ارزش گذاری های انجام شده از جانب گوگل بیشتر می شود و احتمال آنکه آن مطلب در نتایج جستجو رتبه بهتری کسب کند، بیشتر است. اگر می خواهید این مساله را به صورت عملی مشاهده کنید کافیست یکی از کلیدواژه هایی که رقابت شدیدی در میان وب سایت ها ایجاد کرده است را در گوگل جستجو کنید و نتایج را بررسی کنید.

 

کلمات کلیدی

 

 

با بررسی نتایج جستجوی گوگل  خواهید دید که در رتبه بندی، وب سایت هایی که کلیدواژه ها را در ابتدای تگ عنوان خود جای داده اند رتبه خوبی کسب کرده اند و در صفحه اول قرار گرفته اند. قرار دادن کلید واژه ها در تگ عنوان موجب می شود گوگل فرض کند که ارتباط مطلب شما را با آنچه کاربر جستجو کرده است بسیار بیشتر از مطالبی است که در تگ عنوان آنها کلید واژه ها استفاده نشده اند. با این حال اجباری در این امر وجود ندارد و این تنها یک پیشنهاد است.

 

چگونه توصیفات صفحه را برای نرخ کلیک بهتر بهینه سازی کنیم؟

 

قبل از تعریف دقیق تر باید بدانیم CTR مخفف چیست. این عبارت از ترکیب سه کلمه Click Through Rate تشکیل شده است که نزدیک ترین ترجمه در زبان فارسی برای آن میشود نرخ کلیک.

 

زمانیکه یک کاربر در موتور جستجوی گوگل جستجو میکند نتایج مختلفی را مشاهده میکند. با مشاهده لیست نتایج تصمیم میگیرد که بر روی کدام یک از آنها کلیک کند. نرخ کلیک در واقع درصدی از کاربران است که در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک میکنند.

 

اکنون ،مختصری در مورد CTA توضیح خواهیم داد:

 

در بازاریابی، به خصوص در بازاریابی دیجیتال، فراخوان عمل دستوری است که مخاطب را وادار به انجام یک واکنش از پیش طراحی شده می‌کند. استفاده از عباراتی چون "برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید" یا"همین حالا از ما خرید کن" مثال‌هایی از این دستورها هستند.

 

معمولاً هدف از طراحی Call to Action فروش کالا و خدمات است، اما می‌توان برای دریافت اطلاعات کاربر یا افزایش ثبت‌نام کاربران در سایت نیز از فراخوان‌های عمل استفاده کرد.

 

پرداخت به ازای کلیک در سئو

 

بهنیه سازی هدرهای صفحه در سئو

 

برچسب ها یا همان تگ های هدر به عنوان یک راه قراردادی برای مشخص کردن بخش های اصلی یک صفحه مورد استفاده قرار می گیرند. در موتورهای جستجو مدت های زیادی است که از آن ها به عنوان سرنخ برای فهمیدن موضوع صفحات استفاده می گردد. اگر کلماتی که صفحه شما بر اساس آن ها پایه ریزی شده است در تگ هدر گنجانده شود، شانس شما برای حضور در نتایج جستجو افزایش مختصری خواهد داشت.

 

یکی از موارد استفاده نادرست از این فاکتور، گنجاندن پاراگراف های کامل در این تگ است که متاسفانه این کار هیچ کمکی به ارتقا رتبه بندی نخواهد کرد. این تگ ها به همان اندازه که برای سهولت خواندن مطالب توسط کاربران مهم هستند برای موتورهای جستجو نیز مهم می باشند. تگ های هدر زمانی می توانند موثر واقع شوند که انعکاس دهنده ساختار منطقی (یا طرح) یک صفحه باشند. اگر شما یک عنوان اصلی در مطلب تان دارید برای آن از H1 استفاده کنید و برای عناوین فرعی خود تگ های H2 را به کار ببرید. وجود این عامل ممکن است باعث تقویت دیگر فاکتورهای رتبه بندی برای صفحات شما بشوند. در نهایت، محتوایی که در درون وب سایت قرار می‎گیرد باید با موضوع و کلمات مرتبط باشد تا سئوی وب سایت انجام شود. موتورهای جستجو رتبه‎ها‎ی بالا را به وب سایت هایی می‎دهند که محتوای کاربر پسند ایجاد کنند.

 

بهنیه سازی محتوا برای بالا بردن رتبه بندی در گوگل

 

در نظر داشته باشید که ما در این تکنیک می­خواهیم چند کلمه کلیدی را مورد هدف قرار دهیم ولی رمز موفقیت این تکنیک استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و همچنین کلماتیست که رقابت کمی دارند. در واقع ما چند عبارت کلیدی که رقابت کمتری دارند و تعداد جستجوی پایینی دارند را در یک پست بهینه میکنیم و مجموع جستجوی آنها باعث میشود نوشته شما دارای آمار ورودی خوبی از گوگل باشد.

 

کلمات کلیدی داخل هر متن

 

کلمات کلیدی سئو، کلید واژه ها و عبارت هایی در محتوای سایت شما هستند که به افراد اجازه می دهند سایت شما را از طریق موتورهای جستجوگر بیابند. سایتی که برای موتورهای جستجوگر بهینه سازی شده باشد، زبان کاربران را می شناسد، به زبان آنها برایشان صحبت می کند و به این ترتیب به بازدیدکنندگان کمک می کند تا از طریق کلمات کلیدی وب سایت را پیدا کنند. کلمات کلیدی یکی از اصلی ترین عناصر اصول سئو هستند.

 

  • 5
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر