رنگ ها در طراحی سایت و اثر آن در بازاریابی دیجیتال

رنگ ها در طراحی سایت و اثر آن در بازاریابی دیجیتال

تاریخ انتشار خبر : 1396 اسفند 22

رنگ ها در طراحی سایت و اثر آن در بازاریابی دیجیتال

این روزها، روانشناسی رنگ های وب سایت در بازاریابی دیجیتال به یکی از موضوعات حساس و مورد نظر تحلیل گران تبدیل شده است. با این وجود و با توجه به این که این مبحث یکی از مباحث پایه در تولید محتوا است،  هنوز هم بسیاری از کاربران وب سایت ها با بی تفاوتی کامل از کنار این مقوله عبور کرده و گاهی اوقات تنها چند دقیقه کوتاه صرف توجه به اهمیت رنگ ها می کنند.طراحی سایت

استفاده از رنگ های مختلف در طراحی سایت در بازاریابی دیجیتال با توجه به فرهنگ، سلایق و تجارب کاربران متفاوت می باشد. همه ما می دانیم که قرمز رنگ عشق و هیجان است اما می تواند نماد خشم و نفرت نیز به خود گیرد.

از طرف دیگر، همیشه نوعی همبستگی کامل از شرایط تحریک احساسات در مصرف کنندگان و تولید کنندگان محتوا وجود دارد. به اعتقاد ما تنها یک راه حل فراگیر برای از بین بردن این سردرگمی وجود دارد و آن در تجزیه و تحلیل کامل رنگ ها ، روانشناسی و معانی آن ها در بازاریابی آنلاین نهفته است.

روانشناسی رنگ ها در بازاریابی دیجیتال

رنگ ها و برند سازی در سایت ها

رنگ ها نقش برجسته ای در برندسازی ایفا می کنند و این همان مقوله ایست که بیشتر متخصصان نمی توانند مفهوم متناسب با نماد آن توضیح دهند و در نهایت با شکست مواجه می شوند. شما می توانید هزاران تصویر، مقاله و اطلاعات تصویری مشابه را پیدا کنید که معانی هر یک از رنگ ها را توضیح می دهند.

البته یک بازاریاب جدی نمی تواند هر یک از عناصر اصلی برندهای تجاری را به سادگی تفسیر نماید. رنگ ها معانی متفاوتی دارند که معنای هر یک از آن ها به تمایلات فردی بستگی دارد. به جای اینکه ریشه نماد عمومی هر یک از رنگ ها را به صورت جداگانه جستجو کنید، به دنبال الگوهای مشترکی باشید که بر روی مسئله درک مصرف کنندگان اصلی تان تاثیر می گذارند.

طبق یکی از تحقیقات انجام گرفته، رنگ یکی از عوامل برندسازی اصلی بوده و می تواند درک افراد از برند شما را حدود هشتاد درصد افزایش دهد. مثلا قرمز را با برند کوکاکولا و یا آبی را با برند فیس بوک می شناسیم.  تحقیق دیگر چنین ادعا می کند که افراد نخستین ارزیابی های خود از سایرین، محصولات و مسئولان را در نود ثانیه اول به اجرا می رسانند و این ارزیابی حدود نود درصد به رنگ ها بستگی دارد.

بیشتر خریداران معتقدند که رنگ ها نمایانگر ماهیت محصولات و خدمات می باشند. به همین دلیل، بیش از سی درصد از یکصد برند مطرح دنیا، از رنگ آبی در لوگوهای خود استفاده می کنند. منطق آن ها کاملا مشخص است: آبی نماد اعتماد و آرامش بخشی است. این همان چیزی است که نیمی از مصرف کنندگان به دنبالش هستند.

اما سوال اینجاست که چگونه می توان رنگی متناسب با برند تجاری خود انتخاب نمود؟

ما از آنتونی فلبریت، روانشناس معروف در این باب کمک گرفته ایم:" هیچ وقت پیش از تجزیه و تحلیل شخصیت خریداران، از رنگ ها استفاده نکنید. در واقع رنگ تنها مقوله ای نیست که می تواند بر شخصیت مشتریان شما تاثیر بگذارد. رنگ ها معانی دقیقی ندارند، خریداران شما کسانی هستند که باید یک معنی خاص برای رنگ برند شما انتخاب کنند"

به گفته جنیفر آکر استنفورد، پنج عامل اساسی، نام شخصیت های برند تجاری شما را شکل می دهند:

  1. صمیمیت: صمیمیت بازتابی از احساس صداقت، عدالت، شادی و عزت نفس می باشد.
  2. هیجان: اینچنین عاملی، جسورانه و مرسوم، جوان و منحصر به فرد می باشد.
  3. مهارت: این بُعد کار سخت، قابیلت اعتماد و امنیت به همراه هوش و رهبری را نشان می­ دهد.
  4. پیچیدگی: برندهای پیشرفته، جذاب، زنانه پسند، خوش نما و گیرا هستند.
  5. استحکام: برعکس ویژگی پیچیدگی ، این ویژگی کاملا غربی، مردانه پسند و طرح هایی برجسته هستند.

گاهی اوقات، برندهای تجاری می توانند شامل هر دو استایل باشند اما تنها یک بُعد آن را برجسته سازی نمایند. همانطور که پیش از این بیان کردیم، برخی از رنگ ها  به ویژگی های مشخصی مرتبط اند. مثلا رنگ آبی می تواند نمایانگر توانایی خاصی باشد. از این رو، بسیار ایده آل است که ابتدا برند تجاری خود را انتخاب نموده و سپس رنگ های متناسب با هویت آن را از بین گزینه های مختلف انتخاب کنید. رنگ سفید می تواند نماد پاکی و خلوص و یا تحریک کننده احساسات مشتری در برخی موارد باشد.

مسئله این جاست که هیچ گونه راه حل از پیش تعیین شده ای پیش رویمان نمی باشد. باید همه جوانب طراحی برند خود را پیش از تصمیم گیری در خصوص رنگ مورد نظرتان در نظر داشته باشید.

 رنگ آمیزی جنسیتی

لابد تاکنون این را دانسته اید که خانم ها و آقایان رنگ های مختلفی را دوست دارند. "جو هالک" در بررسی و تحلیل هایی که انجام داد، تفاوت ها و شباهت های تمایل به رنگ های مختلف بین آقایان و خانم ها را ارزیابی نمود. نمودار ارزیابی های او نشان داد که تصورات هر فرد از رنگ ها در فرهنگ های غربی، نشان دهنده تسلط رنگ آبی و عدم تعادل در رنگ بنفش می باشد. مطالعات نشان می دهند که آقایان رنگ های تیره تر را بیشتر ترجیح می دهند و این در حالی است که خانم ها به رنگ های ملایم تر و آرامش بخش تر علاقه دارند. افراد بر اساس تأثیرات متعدد از جمله سبک مدرن، هنر و حتی تجارب، نوعی وابستگی بین زیبا شناسی و احساسات خود ایجاد می کنند.

برندها به ارتباط بین جنسیت افراد و نام برند، توجه دارند. این به معنای یک معامله بینابین نیست و شرکت ها می توانند کلیشه های مربوط به جنسیت ها را از بین  ببرند.

روانشناسی رنگ ها در بازاریابی دیجیتال

تضاد و ترکیب رنگ ها در طراحی سایت

برخی از برندها در استراتژی های برند سازی خود به بیش از یک رنگ تأکید دارند. در چنین مواردی، خیلی مهم است که ترکیبی مناسب از رنگ ها ایجاد نمود و بهترین نتایج را از این ترکیب بندی برای افزایش اعتبار برند به کار گرفت. رنگ هایی که به تنهایی به کار گرفته می شوند، در واقع به نوعی به ویژگی های خاصی از یک برند و انواع محصولات آن تأکید می کنند.

نظریه های روانشناسی رنگ ها، برآورد کرده اند که وقتی اهداف مشترک و مشابهی بیان می شوند، هدفی که قرار است مورد تاکید قرار گیرد، به رنگ پررنگ تر نمایش داده می شود. یعنی به نظر می رسد افراد بیشتر جذب این هدف می شوند.

اگر قصد دارید یک وب سایت الکترونیکی راه اندازی کنید، باید همه عملکردهای CTA را در اختیار داشته باشید. در چنین مواردی از یک رنگ پس زمینه استفاده نموده تا عناصر صفحه اصلی را برجسته تر به نظر برسانید.طرح های اولیه برای انتخاب رنگ ها به سه صورت هستند:

  1. سفید: بیشتر بازاریابان از طرح های سفید یکنواخت استفاده می کنند. سفید رنگ بسیار ملایمی است.البته نباید در این زمینه بیش از حد افراط نمود زیرا چشم بیننده را خسته خواهد کرد.
  2. مشکی: در بیشتر و البته بهتر است بگوییم در همه محتوای وب سایت ها از رنگ مشکی برای نوشتن علائم و حروف ها استفاده می شود. مشکی و سفید با یکدیگر در تضاد کامل می باشند.
  3. قرمز: از رنگ قرمز و البته با فونت های بزرگ تر برای برجسته سازی بخشی از حروف استفاده می شود. می توانید برای تاکید بر محصولات ویژه و یا وب سایت هایی که مطالعه را آسان تر می کنند ، نیز از این رنگ استفاده نمایید.

برای نمونه، بازاریابان و کارشناسان اخیرا، چندین مطالعه برای مقایسه دکمه های CTA قرمز و سبز انجام داده اند. نتایج نشان داده اند که نشانه های قرمز در اغلب موارد، از نشانه های سبز پیشی می گیرند. با این حال ، ما همواره تاکید می کنیم که همه جوانب طراحی وب سایت را مد نظر بگیرید و رنگی که متناسب با برند تجاری خودتان است، انتخاب نمایید. مخاطبین اصلی شما نیز به این انتخاب شما واکنش مثبت نشان خواهند داد.

رنگ های مشابه / اسامی مختلف / فروش بیشتر

با ذکر موارد بالا، لابد تاکنون به اهمیت ترفندهای روانشناسی رنگ ها در موفقیت های بازاریابی پی برده اید. هیچ می دانید شرکت ها از نام های مختلفی برای رنگ های مشابه استفاده می کنند تا میزان فروش خود را افزایش دهند؟ به نظر می رسد نام گذاری رنگ ها، اتخاذ تصمیم گیری را تحت تاثیر قرار داده است. بدین معنی که نام های فانتزی بیشتر از نام های معمولی طرفدار دارند.

برای مثال فرض کنید قصد دارید کیف های پول سبز رنگ را به صورت آنلاین به فروش برسانید. با توجه به نتایج تحقیقات، احتمال فروش بیشتر برای محصولاتی است که آن ها را به رنگ زمرد نام گذاری کرده اید. زمرد نسبت به رنگ سبز جذابیت بیشتری دارد.

نتیجه گیری

ما با ذکر یک ایده، به بررسی این مطلب پرداخته ایم. شما می توانید در عین حال با خواندن وب سایت های مختلف، ایده های بسیار بیشتری در  خصوص روانشناسی رنگ ها کسب کنید. شاید در وهله اول با خواندن این مطالب ،کمی تعجب کرده باشید ولی مطمئن هستیم هم اکنون تصویر واضح تری از انتخاب ایده آل رنگ ها در طراحی وب سایت های الکترونیکی به دست آورده اید.

در پایان باید خاطر نشان کنیم که هیچ قاعده و راه حل مشخصی برای استفاده از رنگ ها در طراحی وب سایت های دیجیتال وجود ندارد. فقط کافیست ویژگی های برند خود را با رنگ مورد نظرتان تطبیق دهید تا بتوانید درک واضحی از تأثیر آن بر تجربه مشتریان به دست بیاورید.

  • 9
  • 0
نظرات کاربران (0)
ثبت نظر