ایموجی

ایموجی ها در بین ما، چه دانشی پشت این شکلک ها نهفته است؟!

ایموجی ها در بین ما، چه دانشی پشت این شکلک ها نهفته است؟!

تاریخ انتشار خبر : 1396 شهریور 27

ایموجی ها در بین ما، چه دانشی پشت این شکلک ها نهفته است؟!

مطمئن هستیم که همه شما استیو جابز را با کامپیوترها، بیل گیتس را با مایکروسافت و مارک زوکربرگ را با فیس بوک می شناسید. البته کتمان نکنیم که این افراد، سهم بسزایی در پیشبرد زندگی مدرن و دانش اطلاعات د اشته اند.

از آن جایی که  این روزها، بخش بزرگی از تعاملات اجتماعی و معاشرت های مردم سراسر جهان به  ارسال و دریافت پیام های نوشتاری محدود شده، برای اینکه در این مکالمه ها بتوان احساسات را نیز انتقال داد، شکلک هایی طراحی شده که تمامی اپ های پیام رسان به آن ها مجهز هستند. "شیگِتاکا کوریتا"، اولین کسی است که به ابداع شکلک ها پرداخته است.

این شکلک ها که این روزها از بازار داغی هم برخوردارند. شاید باورتان نشود که در سال 2015، حدود نود درصد از کاربران اینترنت از این ایموجی ها در فضای آنلاین استفاده کرده اند. در واقع جای هیچ تعجبی نیست چرا که آن ها به ما کمک می کنند تا احساساتمان را با هر فاصله و هر زمانی نشان دهیم. ایموجی باعث زنده بودن و خنده دار بودن پیغام ها می شوند.

همه هر روز از این ایموجی ها استفاده می کنیم. هنگام پیامک دادن به مادر، همسر،دوستان و .....در واقع ایموجی ها می توانند جایگزین خوبی برای مجموعه ای از کلمات باشند.

 

در این مقاله قصد داریم به معرفی افراد و ایده های آن ها برای خلق این تصاویر بصری پرطرفدار بپردازیم. اما اجازه دهید پیش از هر چیز چند حقیقت مختصر درباره این ایموجی ها بیان کنیم:

1-ایموجی ها در سال 1999 به اوج گستردگی خود رسیده اند

2-ما ایموجی ها را به عنوان شکلک های خنده دار و یا توام با هر احساسی برای بیان پیام نگاری می پنداریم ولی، این ها بیشتر به صورت کدهای رمز نگاری بین المللی(یونیکد) هستند.

3-درست از سال 2006 به بعد، ایموجی ها به کنسرسیوم یونیکد تبدیل شده اند

4-ایموجی   "شکلک خنده رایج ترین ایموجی مورد استفاده است

5-در سال 2013، کلمه ایموجی به فرهنگ نامه آکسفورد افزوده شده است.

6-در ماه ژوئن سال 2016، هفتاد و دو ایموجی جدید معرفی شد.

 

حالا زمان آن رسیده که به ایده های خلق این شکلک ها بپردازیم:

 

 

شیگتاکا کوریتا، بنیانگذار اصلی ایموجی ها در ژاپن

 

بنیانگذار ایموجی ها

 

 

اساسا کوریتا مجموعه ای کامل از   Emojiهای اصلی ژاپنی را طراحی کرد که تمام جهان را تحت تاثیر قرار داد. او نمی توانست این واقعیت که دنیای دیجیتال ارتباطات عاطفی رو کنار می گذارد را درک کند. این مساله به خصوص در ژاپن به علت وجود متن های سنگین و حجیم اداری باعث به وجود آمدن سوء تفاهم می شد.

بنابراین تصمیم گرفت با ایده خود چیزهایی را با هم ترکیب کند.

کوریتا موفق به ابداع یک صد و هشتاد ایموجی در مدت یک ماه شد و بنابراین، تصمیم گرفت از عموم مردم بخواهد عواطف و احساسات خود را طی ده روز آتی با استقبال از این ایموجی ها بیان کنند.

 

طراحی ایموجی

 

ویلیم ون لانکر، بنیانگذار ایموجی اپل

 

طراحی ایموجی آیفون

 

 وی در دانشکده طراحی رود آیلند و در بخش طراحی تعاملات IDEO  و گوگل مشغول فعالیت بود. این طراح با ذوق و قریحه، ایموجی های بسیاری برای شرکت آیفون در ژاپن طراحی کرده است.

ایموجی های وی امروزه از محبوب ترین ایموجی های مورد استفاده در سطح جهانی می باشند.

 

ایموجی های آیفون

 

تیم طراحی آیکون فاکتوری، بنیانگذار ایموجی های توئیتر

 

این تیم طراحی معروف مدت ها پیش با کمپانی توئیتر همکاری خود را مبنی بر طراحی ایموجی های مخصوص توئیتر آغاز کرده است. توئیتر قصد توسعه ایموجی های مدرن و متفاوت برای سبک های مختلف داشت بنابراین با استقبال عظیم کاربران مواجه شده اند.

تیم طرحی آیکون فاکتوری بیش از هشتصد ایموجی در فرمت های برداری و بیت مپ طراحی کرده است.

 

بنیانگذار ایموجی های توئیتر

 

موسسه طراحی IC4، بنیانگذار طراحی ایموجی های گوگل

 

 

موسسه IC4 یک موسسه ژاپنی است که برای نخستین بار ایموجی های گوگل را روانه بازار کرد.ایده اصلی این بود که برخی از احساسات اصلی را که برای ایجاد اولین شکلک ساخته شده بودند، بازگردانی شوند.

 به نظر می رسد گوگل، طرفدار سنت های اصلی طراحی است.

 

طراحی ایموجی گوگل

 

نتیجه گیری

 

Emoji ها واقعا عالی هستند! آنها به ما کمک می کنند مهربانی و زندگی را به ارتباط دیجیتالی خود اضافه کنیم. علاوه بر این، روز ما را می سازند! ما قطعا باید قهرمانان سازنده آنها را بشناسیم افرادی که ما را بسیار سرگرم ساخته .

همه‌ی ما بارها و بارها از ایموجی‌ها استفاده کرده‌ایم. هر کدام از ایموجی ها معنی خاصی دارند. شاید بعضی از ما از معنی واقعی ایموجی که استفاده می‌کنیم خبر نداشته باشیم و آن را در جای مناسب خود استفاده نکنیم!  ایموجی ها از ابتکارات مدرن بسیار جذابی هستند که حس لذت از زندگی را در کنار همه عواطف و احساسات به همراه دارند. در واقع می توان گفت زندگی کاربران مجازی را شکل می دهند!

  • 24
  • 2
نظرات کاربران (2)
  • avatar
    مهر

    با سلام . لطفا دراین امر مرا یاری رسانید. من در زمان دانشجویی از سال 1372 درمطالبی که می نوشتم از شکلک استفاده می کردم و حتی وقتی درس می دادم به عنوان کاردانشجویی سرکلاس شکلکهایی را پای تخته میکشیدم و حتی در جزوه هایم هم برای فهمیدن و جالب توجه بودن مطلب کاراکترهایی را خلق می کردم . و هنوز جزوه هایم رادارم . چرا باید برخی از این شکلکها به اسم آنها تمام شود چرا ما ایرانی ها به خودمان بها نمی دهیم وهمیشه دنباله رو هستیم لطفا راهنمایی کنید چطور می توانم ازخود دفاع کنم که بیش از بیست سال پیش من خالق برخی از این شکلکها بوده ام و آیا اساسا می توان این کار راکرد؟ ممنون میشوم اگر جواب بدهید من میتوانم جزوه هایم را نشان بدهم تا ثابت کنم . البته اگر اشتباه می کنم باز هم به من اطلاع بدهید از شما سپاسگزار خواهم شد اگر مرا مطلع سازید.

    avatar
    مدیر سایت

    سلام. لطفا با بخش دیجیتال مارکتینگ این موضوع را چک کنید تا شما را راهنمایی کنند.

ثبت نظر